Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 12931
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Nå skriver VG at 14-åringer tar MDMA og diverse dop i Molde.

Jeg er en eldre alkis og narkis, det har jeg vært i mange år. Jeg skammer meg over rusmisbruket mitt og mange andre ting. Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe for å angre den første gangen jeg prøvde.

Nå driver altså 14-åringer på. De skal ikke dit jeg er idag. Det er fullstendig uaktuelt fra min side!

Jeg kommer hit og søker støtte til å vise at det er en bred enighet blant erfarne brukere / misbrukere om at dette ikke er bra. Jeg vil hjelpe dem ved å vise at medlemmene fra selveste freakforum advarer sterkt mot atferden de har idag.
Trist, men jeg bryr meg svært lite da det er svært lite jeg kan gjøre med dette problemet.

De lærer kanskje på sikt at man må ta ansvar for egne handlinger. Takk for meg.

Jeg tror personlig at den viktigeste faktoren for å unngå psykiske problemer knyttet til rus er alder. Hjernen bør absolutt være "ferdig utviklet".
Sist endret av Superspurv; 22. november 2020 kl. 13:43.
Ja, helt enig, dette er uakseptabelt! Det er liksom ikke noe aldersgrense, noen dealere er kanskje litt kritiske til hvem de selger til, men det begynner vel å bli for lett å få tak i ulovlige rusmidler.
Sist endret av Taxidriver; 22. november 2020 kl. 13:45. Grunn: Tillegg
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er veldig synd. Dessverre blir veldig mange påvirket av disse bsrnevernsvloggerne på snapchat. Ufattelig at ingen gjør noe med det!
uaktuelt fra din side, hva betyr det? Har du tenkt å engasjere deg utover å være sint på internett?
R.i.p 23.04.2021
Merker jeg blir ekstremt provosert av dette selv. Egentlig har jeg ikke noe jeg skulle ha sakt siden jeg begynte rundt deres alder selv,men dette her ønsker jeg en slutt på! Håper faktisk politiet setter kjepper i hjulet rundt dette miljøet. Ungdommer har hele verden for seg og det siste dem trenger å begynne med er hardere stoffer. Skulle ønske det var noe vi oldtimers kunne gjort.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørsmål til Tarm:

Anser du MDMA som et "hardere" stoff?

Er nokså uerfaren selv, men trodde stoffer som lsd, cannabis, 2cb, sopp og mdma var "milde" stoffer, kontra greier som ghb, kokain, speed / meth og opiater
Sitat av Tarm Vis innlegg
Merker jeg blir ekstremt provosert av dette selv.
Vis hele sitatet...
De burde vel ha ventet minst 10 år det miljøet der. Orker ikke forestille meg hvordan disse folka har det i 20 åra, for de som fortsatt lever.

- Mdma 4 ganger per uke
- Suicidal etter bare et par måneder med misbruk
- 14 år gamle jente(r) selger kroppen sin for mdma.
- Barn har lyst til å prøve LSD

Hjelpes.
R.i.p 23.04.2021
Alt som ikke kommer fra naturen anser jeg som hard drugs ja
Ikke kom her og si at 2-cb,lsd og mdma er softdrugs
Sist endret av Tarm; 22. november 2020 kl. 13:58.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spørsmål til Tarm:

Anser du MDMA som et "hardere" stoff?

Er nokså uerfaren selv, men trodde stoffer som lsd, cannabis, 2cb, sopp og mdma var "milde" stoffer, kontra greier som ghb, kokain, speed / meth og opiater
Vis hele sitatet...
Softdrugs/harddrugs har kanskje en litt annen betydning enn hva Tarm mener. Men jeg tror skadene av mdma/kokain/lsd på en 14 åring er værre enn av alkohol og nikotin som er harddrugs.
R.i.p 23.04.2021
Det er stoffer som kan være ekstremt skadelige i selv små doser for unge som ikke har utviklet hjernen sin enda. Og endel av dem blir ødelagt for livet som superspurv nevner ang skader.
Det er jo absolutt krise. Det tragiske er at de ikke har utviklet konsekvenstenkning enda og de kan komme til å angre sinnsykt på dette om noen år. Dette er årsaken til at vi trenger noen andre enn et par politifolk(?!) til å jevnlig besøke skoler og fortelle om farene ved rusbruk.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
uaktuelt fra din side, hva betyr det? Har du tenkt å engasjere deg utover å være sint på internett?
Vis hele sitatet...
Jeg vurderer også å ta et skritt videre ved å møte opp på ungdomsskolene og fortelle om meg selv. Men det er bare en tanke. Jeg har ingen konkret ide helt enda, jeg tenker. Det kan ta tid. I mellomtiden håper jeg at freaks kan være et godt bidrag.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Bedre å regulere det, enn at 18-20 åringer skal selge til 14 åringer.
Kynismen i seg selv ser jeg ikke hvordan vi blir kvitt.
Sist endret av meaculpaUIO; 22. november 2020 kl. 14:17.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Alt som ikke kommer fra naturen anser jeg som hard drugs ja
Ikke kom her og si at 2-cb,lsd og mdma er softdrugs
Vis hele sitatet...
Datura og ayahuascha er soft drugs da. Opium også. Etc etc etc
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Bedre å regulere det, enn at 18-20 åringer skal selge til 14 åringer.
Kynismen i seg selv ser jeg ikke hvordan vi blir kvitt.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde det i bakhodet da jeg skrev innlegget, men tenkte at det ville være en unødvendig diskusjon, i og med at jeg har et annet fokus her.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette er årsaken til at vi trenger noen andre enn et par politifolk(?!) til å jevnlig besøke skoler og fortelle om farene ved rusbruk.
Vis hele sitatet...
La VGS-elever prate om det, det er dem de ser mest opp til.

Det er skummelt hvor lite de vet om stoffene, og jeg får inntrykk av at de leser seg lite opp. Ingen som vet om farene ved tidlig bruk og misbruk av Emma tar det 4 (!) ganger i uken. Kanskje det er på tide å bevege seg vekk fra rus=fyfy, til å lære dem mer inngående hvorfor det er fyfy. Slik jeg husker det fra skolen, så var det eneste vi fikk vite om rus var at det gir depresjon og psykose på mange av midlene... Når barna tar dette uten å få disse problemene, så er det lett å feie vekk det de har hørt, helt til de går på en uunngåelig smell.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vurderer også å ta et skritt videre ved å møte opp på ungdomsskolene og fortelle om meg selv. Men det er bare en tanke. Jeg har ingen konkret ide helt enda, jeg tenker. Det kan ta tid. I mellomtiden håper jeg at freaks kan være et godt bidrag.
Vis hele sitatet...
Da håper jeg isåfall at du tar det i regi av kommunen. Det kan virke creepy at du dukker opp uten forvarsel selvom intensjonene er bra.

Nå vil jeg jo tro at dette er et relativt nytt fenomen, at dop har blitt mer populært blandt de yngre.

Det har jo alltid vært en eller annen loka 10. klassing som har tatt amfetamin, men hvis denne artikkelen beskriver dette som normalen i enkelte miljøer og skoler, så er det absolutt krise.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Debut alderen for alkohol var 15 svært lenge om den ikke er det ennå .


Måten vi snakker om egen og andres eksperimenering og rusbruk, har en lang vei å gå. Som samfunn. Som individer.

Fins det noe mindre troverdig enn voksne med egen tidlig debut som forteller barn og ungdom at de bør holde seg unna?

Stoppet det at venner, familie og kjente var i mot bruk av rus du eller meg som 15-åringer? Eller at det kunne ha livslange konsekvenser?

Vi har så lang vei å gå. Vi må spørre hvorfor, mer enn å ville avverge eller markere motstand. Forstå over å dømme

Just say no med pils russetid og alko normen i Norge har ikke troverdighet
Sist endret av meaculpaUIO; 22. november 2020 kl. 14:29.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg blir først og fremst veldig trist av dette.... Fler og fler ungdom og unge voksne blir deprimerte og får psykiske problemer, selvmordstallene øker.. Og har lenge vært helt sikker på at den økende mdma bruken kan ta noe av skylda for det.

Når jeg tok mdma i midten av 20-årene visste alle at det var noe man skulle gjøre max et par ganger i året. De siste åra har jeg møtt 20 åringer som har tatt mdma hver helg eller hver måned siden de var 18! Og som ikke skjønner hvorfor de syns dagene uten molly er så meningsløse.Herregud a den naturlige lykkeproduksjonen blir ødelagt av så ofte bruk!mdma ER heavy rusmiddel og veldig sterkt og det er urovekkende at så mange nå til dags tror det er ufarlig... Langtidsvirkningene kan være irreversible og fatale.

Jenta i artikkelen på 14 som tar mdma flere ganger i uka håper jeg virkelig blir snappet opp av barnevernet, en kul mentor som drar hun ut av miljøet så hun kan redde livet sitt. Det er ungdom som dette jeg hadde gitt gratis bolig og jobb av ren omsorg for at de skulle få tilbake normal glede og livssyn igjen.

Har vært gjennom mitt knippe av rusmidler og som voksen i dag så er det faktisk exstacyen og Research chemicalsene jeg tok som jeg ser tilbake på og tenker jeg var mest dum å tok. Det virkelig griller hjernen i stykker.

Er egentlig imot snoking på rommene og hata mine foreldre når de gjorde det på meg men hadde jeg hatt unger hadde jeg fulgt godt med etter denne artikkelen. Ikke kjefte på de unge men lære om den høye risikoen for skadevirkninger... Voldtekt.. Ja at tenåringer prostituerer seg for å få tak i mdma sier også mye om presset som er i miljøet og vi alle må slutte å gjøre musikk som handler om molly til hits, tic tocs og alt det der så ungdom ikke blir presset til å ta dop og selge sex for å være blandt de kule. Det er faen meg forjævlig og om 20 år er sikkert selvmord statestikken høyere enn noen gang pga etterfølgende disse ungdommene vil få psykisk..
Sitat av Superspurv Vis innlegg
De burde vel ha ventet minst 10 år det miljøet der. Orker ikke forestille meg hvordan disse folka har det i 20 åra, for de som fortsatt lever.

- Mdma 4 ganger per uke
- Suicidal etter bare et par måneder med misbruk
- 14 år gamle jente(r) selger kroppen sin for mdma.
- Barn har lyst til å prøve LSD

Hjelpes.
Vis hele sitatet...
Reagerte der selv. 4 ganger i uka? Fytte gamle Erik. Hun kommer til å gå på en mongosmell av dimensjoner. Hvor er undervisningen i skolen? Hvor er skadeforebyggende informasjon annet enn at politiet «slår alarm» og «drugs are bad». Dette går til helvete hvis ikke noe konkrete tiltak blir iverksatt fortere enn fortest
Begynte selv svært tidlig, sigaretter og alkohol videre til hasj på ungdomsskolen, ADHD medisiner fikk jeg utskrevet i barneskolen.

Trist at unge idag sitter og sjekker ut snapchat brukere som selger diverse offentlig, tilgjengeligheten har økt og det er mye lettere å få taki diverse. Trenger ikke gå inn på skadene MDMA gir, når du bruker det i 14-års alder, det er ekstremt!

Kampen mot narkotika har vi tapt for lenge lenge siden! Det er nyttesløst og her kan vi se resultatet, vi trenger bedre informasjon og regulering rundt dette.
Husker selv når det kom ett par på skolen og sa at hasj var farlig, de som allerede av oss som hadde begynt, vi så langt ifra alvorligheten, og nei vi gidde rett og slett faen i alt, det gikk rett igjennom.

Blir ekstremt provosert av all feil-informasjonen som blir gitt ut om narkotika, ungdommen er ikke idioter å når de selv tester diverse vil de se at de har blitt løget til, alkohol er jo mer skadelig enn det stoffet jeg tar! Endestasjonen i artikkelen er 'tilslutt' LSD, hvor de tar litt å river ut øya sine og hopper fra 10. etasje

meaculpa treffer godt med det han skriver over her.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spørsmål til Tarm:

Anser du MDMA som et "hardere" stoff?

Er nokså uerfaren selv, men trodde stoffer som lsd, cannabis, 2cb, sopp og mdma var "milde" stoffer, kontra greier som ghb, kokain, speed / meth og opiater
Vis hele sitatet...
Problemet er, som jeg har nevnt før på freak, at folk bruker ikke den anbefalte doseringen men peiser på. MDMA er et relativt trygt rusmiddel, brukt i visse doseringer (rundt 125mg), men folk kjører i seg mye mer, noe vi har sett i flere tråder her på forumet.

Med det sagt, er det absolutt ikke bra og burde ikke aksepteres på noen måte, at barn i 14-årsalderen, som ikke har ferdig utviklet hjerne eller hormonnivåer, skal ha i seg slike psykoaktive midler.

Problemet er vel at de kommer til å gi faen i en virtuell pekefinger, selv om det kommer fra oss her på Freak.no

Klisjeen om at foreldrene må på banen er vel på sin plass.
Sist endret av Dodecha; 22. november 2020 kl. 14:42.
Det som er så trist med tilfeller som det her er at stigmaet sakte men sikkert brytes ned og de kommer til å gjøre som de vil uansett hva en skal ha å si eller tenke om det. Får vondt av både ungene og foreldrene i dette tilfellet.

Uansett hvor dårlig foreldrestil det er som blir kjørt her kan det umulig være ideelt for mor eller far og kjenne på de følelsene de sitter med når de vet at dette gjelder ens egne. Kan se for meg at å føle seg som en mislykket forelder med ansvar for en eller flere tapte sjeler må tære litt på dem også, forhåpentligvis.

Debuterte tidlig selv, men det var ikke noe som ble oppdaget og har aldri preget min mor i allefall. Huff.
Selvom jeg hadde den beste familie man kunne fått, og en mor som alltid har gjort alt hun kan gjennom årene så har det desverre ikke gått måten hun ønsket for meg, og hun klandrer seg selv ofte for det, selvom det ikke er noe hun kunne gjort bedre eller annerledes. Lite foreldre kan gjøre i visse situasjoner,
Sitat av Bothrops Vis innlegg
uaktuelt fra din side, hva betyr det? Har du tenkt å engasjere deg utover å være sint på internett?
Vis hele sitatet...
Kan forestille meg at det er ett forsøk på å nå ut til de ungene som evt. skulle være her inne å lese igjennom for å samle info.

Jeg kommer hit og søker støtte til å vise at det er en bred enighet blant erfarne brukere / misbrukere om at dette ikke er bra. Jeg vil hjelpe dem ved å vise at medlemmene fra selveste freakforum advarer sterkt mot atferden de har idag.
Vis hele sitatet...
Jeg skammer meg over rusmisbruket mitt og mange andre ting. Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe for å angre den første gangen jeg prøvde.
Vis hele sitatet...
- TS

Vet ikke jeg, har bare en følelse av at det kan være tilfellet. A shot in the dark, if you will.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Kan forestille meg at det er ett forsøk på å nå ut til de ungene som evt. skulle være her inne å lese igjennom for å samle info.




- TS

Vet ikke jeg, har bare en følelse av at det kan være tilfellet. A shot in the dark, if you will.
Vis hele sitatet...
Ti poeng til deg.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trist er det selvfølgelig, ønsker jo ikke at så unge personer skal være borti rus, men helt ærlig folkens, de fleste av oss her inne begynte vel med rusmisbruket vårt i 13-16 årsalderen, dette er på ingen måte uvanlig eller sjokkerende.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det som sjokkerte meg mest ved artikkelen var prisene de har i Molde søndagstilbudet deres var jo dobbelt så dyrt som vanlige priser hvor jeg bor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det som sjokkerte meg mest ved artikkelen var prisene de har i Molde søndagstilbudet deres var jo dobbelt så dyrt som vanlige priser hvor jeg bor
Vis hele sitatet...
Ikke for å diskutere pris, men regner med at barn i den alderen ofte får dårlige dealer en folk flest. Begrenset med folk som vil deale med barn og det ofte de mest kyniske som utnytter de. Slik var der for meg da jeg begynte med rus i 12 årsalderen, i dag inser jeg hvor mye jeg betalte i forhold til hva som er normalt.
Sist endret av Passiv; 22. november 2020 kl. 15:54.
Skal ikke late som om jeg bryr meg om noen 14-åringer jeg aldri har møtt i mitt liv, men synes at situasjonen demonstrerer at forbudet og tilbakeholdning av informasjon om tryggere måter å bruke rusmidler på fungerer etter hensyn - ungdommene blir ødelagt i hodet av uvettig MDMA-misbruk, ender opp med psykiske lidelser og kan fraktes rundt diverse utdanningsinstitusjoner og fortelle om sine triste skjebner til andre ungdommer - myndighetene hadde alltid rett, se hva rusen fører til! Win-win for samfunnet. Hold dere unna alt som ikke er alkohol, tobakk eller kaffe hvis dere ikke vil ende opp slik! Self-fulfilling prophecy.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spørsmål til Tarm:

Anser du MDMA som et "hardere" stoff?

Er nokså uerfaren selv, men trodde stoffer som lsd, cannabis, 2cb, sopp og mdma var "milde" stoffer, kontra greier som ghb, kokain, speed / meth og opiater
Vis hele sitatet...
Mdma er ganske kraftig, ville aldri kategorisert det som mildt rusmiddel! Det er en sinnsykt stor forskjell på hva en joint gjør med hjernen din og hva mdma gjør med hjernen din. Mens begge deler påvirker dopamin produksjonen, og senker denne ved jevnlig bruk så en bivirkning ofte er depresjon og angst, så kan vi sette jointen på nivå 1 her og mollyen på nivå 8-10 av 10 i hvordan det påvirker dopaminen i hjernen. Derfor blir man jo så jævla glad på det også, men desto mere svir der opp de naturlige nivåene som vi trenger for å føle positive følelser i hverdagen de andre dagene.

Mdma blir omtalt som ufarlig fordi det er få dødsfall og overdoser, men skadeomfanget med jevnlig bruk kan være ganske fatalt. Kjenner til flere selvmordstilfeller og triste sjeler som har fått huet ødelagt etter et par år som "urørlige mdma konger"..

Å være hooked på mdma er enda mer skadelig enn å være hooked på kokain og det er ganske ille og skadelig.
Kunnskapsløs ruspolitikk resulterer i kunnskapsløs rusbruk, og nå, værmeldingen.

Hei, 14-18-åring med vett nok til å lese deg opp på internett før du burker narkotika.
Til tross for hva du har erfart av feilinformasjon fra foreldre, skole, myndigheter, om skadevirkninger, avhengighetspotensiale osv, er det ikke lurt å ta psykoaktive stoffer før hjernen din er ferdigutviklet. Rusmidler fungerer ikke ved hjelp av magi, dessverre. Rusmidler endrer aktiviteten i hjernen din ved å tilføye visse kjemikalier, endre aktiviteten i visse reseptormolekyler, som endrer bevisstheten din. Dette endrer den kjemiske balansen i hjernen, og kan ha store negative konsekvenser for en hjerne i utvikling (=mye kjipere liv), selv om du følger vanlige skadeforebyggende tiltak som i MDMA sitt tilfelle betyr riktig dosering, teste renhet, og å ikke ta det mer enn en gang i kvartalet.

Ettersom de potensielle konsekvensene av en handling ikke er like avskrekkende som sosial utfrysning: Du er en idiot og vil bli sett på som en taper om du tar narkotika før du er ferdig med videregående. Det er mulig du allerede føler at du er en taper og en idiot men løsningnen er da ikke å befeste dette ytterligere.

Slutt å gjøre ting som du vet ikke er lurt å gjøre. Hvis du lærer deg dette tidlig får du et fortrinn ovenfor svært mange voksne. Med denne økningen i anseelse og selvrespekt kan du utforske psykoaktive stoffer med en tryggere base og mer solid utgangspunkt senere i livet, fordi du vet at du ikke er en idiot, sånn som idiotene rundt deg - iallfall ikke på dette punktet.

Vi som er opptatt av friheten til å bruke andre psykoaktive stoffer enn de som tilfeldigvis er lovlige er interessert i at samfunnet forstår at det finnes forsvarlige måter å bruke disse på. Det er fint om du ikke blir et eksempel på det motsatte.
Stusset ganske mye på dette: « Rusproblemer berører han ikke dypt. Men når unge beskriver sin ensomhet, gjør det inntrykk.

– Det er vondt å høre fra et barn at det føler seg alene, sier han.
»

Så hvorfor er du på denne saken da? Dette viser hvor inkompetente politifolk er til å håndtere ungdommer med rusproblemer.
Muligens litt OF, beklager det.
Både kompis som er/var "dealer" og jeg selv som har utført "vennetjenester" har møtt opp på møtested og sitt at enten alder er alt for lav, eller at det er person vi kjenner til/ser tilstanden til og har nektet kjøp.
Ikke alle selgere er kyniske og bare ute penger, mitt inntrykk særlig i min krets men også utenstående vi har møtt er at det finnes gode mennesker også som ønsker å ta vare på hverandre og ønsker det beste for sine felles (mis)brukere.
Ville bare komme med litt positivitet i en ellers tragisk situasjon.

Edit: Manglet ord
Sist endret av Stekesmør; 23. november 2020 kl. 03:50.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Ja, helt enig, dette er uakseptabelt! Det er liksom ikke noe aldersgrense, noen dealere er kanskje litt kritiske til hvem de selger til, men det begynner vel å bli for lett å få tak i ulovlige rusmidler.
Vis hele sitatet...
Jeg selger/solgte dop, pleier å være på korskirken (en plass i Bergen hvor misbrukere henger) står på hjørnet der flere timer dagen, har hatt folk ned i 14-15års alderen komme bort å spørre etter speed, jeg sier jo selvfølgelig NEI! Så ser jeg de fortsette å fiske etter dop å de får det til, til slutt. Lurer hva faen som skjer her i verden jævlig trist å se barn gjøre de samme feilene jeg gjorde jeg begynte med sprøyter når jeg var 15år! Satt å speedet flere dager, til en dag når jeg var oppe på 2,5g og begynte å blacke ut, så ringte jeg ambulansen husker ikke så mye, husker de ga meg valium, så sovnet jeg. Våknet dagen etter pappa var i rommet så sier han hva i helvete holder du på med? Legen sa hadde du tatt litt mer hadde du dødd! Du kunne fått hjertestans pulsen din var over 200 når du sov og du hadde ujevn hjerterytme i ambulansen da holdt jeg meg 6mnd uten rus sluttet med sprøyter, nå er jeg 24år skjøt speed for et par uker siden, men gjør det ikke ofte er Max oppå 250mg men det er fortsatt ikke bra, anbefaler ingen dette livet, barn og unge som tror de er tøffe til bestevennen ikke våkner opp, mast bestekompisen min så han dø foran meg jeg var jo for ruset til å skjønne noe, det er 5år siden, tenker på det vær eneste dag om jeg hadde ringt 113 kunne han ha overlevd, dette gamet spiser deg opp! Hold deg til helvete unna det. Jeg har brukt lang tid på å skrive nå å skriving er det verste jeg vet så håper du som leser tar det til deg! Om du i hele tatt gidder å lese!

Sitat av Superspurv Vis innlegg
De burde vel ha ventet minst 10 år det miljøet der. Orker ikke forestille meg hvordan disse folka har det i 20 åra, for de som fortsatt lever.

- Mdma 4 ganger per uke
- Suicidal etter bare et par måneder med misbruk
- 14 år gamle jente(r) selger kroppen sin for mdma.
- Barn har lyst til å prøve LSD

Hjelpes.
Vis hele sitatet...
Ja du ble såret der, 14-åring selv du, ikke sitt her å si det er greit at barn tar rusmiddler uansett hva og hvilket! Rusmiddler er fortsatt farlig, det er en grunn for MDMA er ulovlig å nei skal ikke være en sånn dop-hater for det er jeg ikke, jeg syntes MDMA er en bra medisin mot depresjon og PTSD osv, men bruker de/du det til det? Nå når ecstasy er opp mot 200-400mg per tabbelet! Som er langt over vanlig dose og kan i seg selv være dødelig for enkelte personer hva om en jente på 40-50kg tar 2! Det er livsfarlig.
Sist endret av vet_ikke_jeg; 23. november 2020 kl. 04:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vurderer også å ta et skritt videre ved å møte opp på ungdomsskolene og fortelle om meg selv. Men det er bare en tanke. Jeg har ingen konkret ide helt enda, jeg tenker. Det kan ta tid. I mellomtiden håper jeg at freaks kan være et godt bidrag.
Vis hele sitatet...
Jeg husker vi fikk besøk av en sånn dude i 9.klasse.. Vært på kjøret hele livet, mistet mange kompiser osv. Skulle fortelle oss om farene ved narkotika.

Klasseklovnen vår ble sendt direkte til rektor under møtet ved å rope ut følgende: "Så bare fordi du faen ikke klarer å demonstrere måtehold så må du gå å ødelegge for alle?"

Når jeg tenker på dette idag så var det et snev av sannhet i utsagnet hans. Å det tror jeg mange 15 åringer, ihvertfall de ungdommene som er målgruppen til slike "forelesninger", er enige i.
Har ikke lest alle kommentarene men er helt enig. Anser meg selv som en uerfaren bruker, men har prøvd mye. Vi hadde en situasjon i hjembygda mi der det ble solgt knips på ungdomsklubben (13-16år). Synes selv dette er urovekkende og jeg støtter bekymringen fullt og helt. Håper noen som klarer å nå gjennom media, evt sette opp foredrag med med erfarne brukere som kan fortelle om de forferdelige bivirkningene det kan få. Bra engasjement
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
greit det med at de ikke er ferdig utviklet, men det er man faktisk ikke før 26 års alder.
unge føler ensomhet, utenforskap, dårlig oppvekst, hjem. samfunnet har litt å ta tak i, MEN det burde være bedre tilbud for alle ikke bare barn.

så fort man er myndig så er det bare straffeforfølgelse som gjelder, bøtelegging og ifratagelse førerkort, oppleve, bli presset utenfor samfunnet, ført ut fra ditt bosted i handjern for alle å se, behandlet som dritt, kasta på glattcelle, å ta meg fan hva det ikke er.

i en alder av feks 30, da lager politiet BARE mer problemer for folk.
kunne vært samme individ, gått igjennom samme livet, samme oppvekst.

like jævla sikkert som at politiet ikke klarer rushandtering av ellers myndige, så klarer de heller ikke handtere disse barna.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så lenge det finnes rus så kommer mennesker til å oppsøke det.
Det du TS kanskje ikke tenker på er at veien til rus startet med koffein, nikotin og alkohol. (sukker også for den saksskyld) skal du da gjøre alt i din makt for å hindre folk i å ruse seg, så har du flere milliarder mennesker du må overbevise, flere tusen år gamle tradisjoner du må ødelegge, og menneskegrupper som får livet sitt ødelagt fordi DU mener ting skal være sånn og sånn fordi du ikke klarte å beherske deg selv.

Med alkohol så er det ekstremt fort gjort å gjøre dumme beslutninger som å feks dra en linje cola eller 10, droppe 300mg Emma eller en ukjent pille, dytte i seg noe flein, syre, 2C, benzo eller enkelt og greit ta ett par trekk av "siggen" til en kompis som viste seg å inneholde cannabis.
Plutselig synes du det er ett bedre rusmiddel enn alkohol, nikotin osv og bytter det derfor ut.

Istedenfor å dra på byen å drikke seg kvalmende full og bli yting mot alt og alle så velger mange å chille hjemme eller hos venner med noe god musikk, film eller serier, god mat og litt moro innabords, det er på de aller fleste måter bedre og det er også i mange tilfeller tryggere for folk rundt*.

*altså med det så mener jeg at med nok alko innabords så er det kun dine villeste fantasier som setter grenser, du mister hemninger og har lettere for å begå lovbrudd eller gjøre skade på deg selv eller andre.
Med feks mdma så smelter du som oftest ned i sofaen og bare elsker alt og alle.
-Cannabis, du får latterkramper av ingenting og spiser opp godteskuffen.
-Benzo, null angst, null bekymringer. Hakuna matata (uten alko)
-Sopp/syre du smelter gjerne ned i sofa/seng og har en indre reise, er du ute i naturen blir alt mega fascinerende og super spennende, har du egentlig noen gang tatt sopp eller syre for å studere ett tre's bark i over 1 time? I have.
Har du noensinne hatt en etter effekt der alt du ser blir så klart og fargerikt at du skulle tro det var noe feil med synet ditt til vanlig? I have.
Hva med en sopptur som er så life changing at du endrer dårlige egenskaper du har med deg selv?
Har du noensinne blitt operert eller lagt i narkose? Opiater, ketamin, lystgass, benzo, ganske så normale ting man får i slike tilfeller.


Jeg støtter selvfølgelig ikke at 14 åringer skal ruse seg og det beste er jo å vente til man er minst 23-26, men jeg husker jo hvordan jeg selv var på den alderen. En dag var det snus, så var det plutselig røyk, så kom alkohol etterfulgt av hasj og det var bare på de 2 siste årene av ungomsskolen.
Ukentlig festing og hasj røyking gjennom vgs etter det igjen før utprøving av psykedelika, stimulanter, dissosiativer og benzoer i senere tid.
Jeg er på ingen måte stolt over det, men jeg skammer meg heller ikke og retter en pekefinger mot alle og sier at nei rus er dårlig, for det er nødvendigvis ikke bare dårlig.
Verden idag hadde faktisk vært veldig annerledes om det ikke var for rusmidler, det på positive måter.
Slik kommer det også til å fortsette å bli i fremtiden, uansett om alt mulig blir ulovlig og bannlyst så vil det fortsatt bli produsert, solgt og brukt, men som oftest vil det også være langt skadeligere for brukeren, noe vi igjen også vet at ikke hindrer folk i å bruke.

Det er selvsagt baksider med rus også, men vi skal alle dø, hvorfor ikke ha det så moro man kan men mans lever? Om jeg vil røyke meg en feit joint for å sove godt eller spise bra istedenfor å dytte innpå masse piller fra legen og proteinshaker fra apoteket som mellommåltider så gjør jeg jo selvfølgelig heller det.
Om jeg trenger å være sosial og har angst som faen pga ptsd eller blir deprimert fordi det skjer noe i livet mitt så tar jeg heller noe piller fra legen som hjelper enn å gå rundt å være deppa eller ikke tørre å være sosial og derfor heller bli sittende hjemme.

TLR Drugs are bad if your brain ain't developed m'kaaay? Men det er også mulig å bruke drugs uten å fucke opp livet sitt totalt som mange av de de eldre idag er oppvokst med å tro pga årevis med propaganda.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Stusset ganske mye på dette: « Rusproblemer berører han ikke dypt. Men når unge beskriver sin ensomhet, gjør det inntrykk.

– Det er vondt å høre fra et barn at det føler seg alene, sier han.
»

Så hvorfor er du på denne saken da? Dette viser hvor inkompetente politifolk er til å håndtere ungdommer med rusproblemer.
Vis hele sitatet...
Enig reagerte på det samme. Mange i politiet ser på rusbrukere som lavrangs dyr og det ser man ofte med hvordan rusmisbrukere og ungdoms"kriminelle"(rusbrukere) blir behandla og stigmatisert også. Håper noen skriver et debatt innlegg til avisa eller sjefen hans vedrørende den holdninga der.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så lenge det finnes rus så kommer mennesker til å oppsøke det.
Det du TS kanskje ikke tenker på er at veien til rus startet med koffein, nikotin og alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg er så enig med deg som det går ann. Desverre handler tråden om unge rusmisbrukere. Hva man gjør når man er myndig driter jeg i (uavhengig om brukeren er 18, 25 eller 40 år gammel.

Uavhengig hvor nysjerrige 14 åringer er, så må de skjermes fra rusmidler. Uten unntak! Og det er et umulig problem å løse.
Håper alle her slår ned på de smartingene som får unge jenter og gutter inn i miljøet.. Er ikke lett og det kan være farlig men hvis de eldre guttene sier nei så er det ofte nei fordi det fungerer ikke i praksis hvis "alle" ser ned på det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Blir rett matt av enkelte sin respons her��å at det faktisk sitter enkelte her å anbefaler "trygg dose" ��x♀️Min datter er en av dem som har havnet i detta møkka miljøet av såkalte "venner", med ikke bare jevnaldrende ..men med folk mellom 17-20år�� Utfordrer dere gjerne til å gå en halv dag i mine sko som mamma oppi denna galskapen��Har måtte ha slutta i jobben min..sjukemeldt pga stress/angst..Fikk forøvrig ingen forvarsel på denna galskapen..da min datter var engasjert i både sport å mere før korona�� Så visst enkelte har lyst å forsvare denna galskapen som foregår som nevnt i vg,så utfordra e d te å respondere her..så kan du få komme hæm å forklare me over æn kaffikopp koffor detta evt e greit�� #Søvnløs#
Sitat av Mamma82 Vis innlegg
Blir rett matt av enkelte sin respons her��å at det faktisk sitter enkelte her å anbefaler "trygg dose" ��x♀️Min datter er en av dem som har havnet i detta møkka miljøet av såkalte "venner", med ikke bare jevnaldrende ..men med folk mellom 17-20år�� Utfordrer dere gjerne til å gå en halv dag i mine sko som mamma oppi denna galskapen��Har måtte ha slutta i jobben min..sjukemeldt pga stress/angst..Fikk forøvrig ingen forvarsel på denna galskapen..da min datter var engasjert i både sport å mere før korona�� Så visst enkelte har lyst å forsvare denna galskapen som foregår som nevnt i vg,så utfordra e d te å respondere her..så kan du få komme hæm å forklare me over æn kaffikopp koffor detta evt e greit�� #Søvnløs#
Vis hele sitatet...
Selv om du er ei søvnløs mor, så er det lov å lese tråden før du kommenterer. Ingen her har anbefalt 14-åringer å ta MDMA. Anbefaler deg heller å bruke energien i politikken, enn å snakke med stråmenn på nFF
Sitat av Tarm Vis innlegg
Alt som ikke kommer fra naturen anser jeg som hard drugs ja
Ikke kom her og si at 2-cb,lsd og mdma er softdrugs
Vis hele sitatet...
Da mener du opium og dmt er soft drugs da eller?
Sist endret av 6ix9ine xx; 1. desember 2020 kl. 09:14.
Problemet er, som jeg har nevnt før på freak, at folk bruker ikke den anbefalte doseringen men peiser på. MDMA er et relativt trygt rusmiddel, brukt i visse doseringer (rundt 125mg), men folk kjører i seg mye mer, noe vi har sett i flere tråder her på forumet. Å detta er?
Sitat av Mamma82 Vis innlegg
Problemet er, som jeg har nevnt før på freak, at folk bruker ikke den anbefalte doseringen men peiser på. MDMA er et relativt trygt rusmiddel, brukt i visse doseringer (rundt 125mg), men folk kjører i seg mye mer, noe vi har sett i flere tråder her på forumet. Å detta er?
Vis hele sitatet...
Dette er en stråmann. Kan gjengi resten av innlegget til Dodecha, og det han står for:

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Med det sagt, er det absolutt ikke bra og burde ikke aksepteres på noen måte, at barn i 14-årsalderen, som ikke har ferdig utviklet hjerne eller hormonnivåer, skal ha i seg slike psykoaktive midler.

Problemet er vel at de kommer til å gi faen i en virtuell pekefinger, selv om det kommer fra oss her på Freak.no

Klisjeen om at foreldrene må på banen er vel på sin plass.
Vis hele sitatet...
Sist endret av sudo; 1. desember 2020 kl. 10:37.
Sitat av Mamma82 Vis innlegg
Problemet er, som jeg har nevnt før på freak, at folk bruker ikke den anbefalte doseringen men peiser på. MDMA er et relativt trygt rusmiddel, brukt i visse doseringer (rundt 125mg), men folk kjører i seg mye mer, noe vi har sett i flere tråder her på forumet. Å detta er?
Vis hele sitatet...
Om du skal sitere noen, så er det fint å sitere alt relevant. Ikke bare plukke ut setninga som passer formålet.
Dodecha følger opp med å si at det ikke er bra og absoutt ikke burde aksepteres.

**Fiyah kom meg i forkjøpet
Sist endret av Brekker; 1. desember 2020 kl. 10:40.
Sitat av Mamma82 Vis innlegg
Problemet er, som jeg har nevnt før på freak, at folk bruker ikke den anbefalte doseringen men peiser på. MDMA er et relativt trygt rusmiddel, brukt i visse doseringer (rundt 125mg), men folk kjører i seg mye mer, noe vi har sett i flere tråder her på forumet. Å detta er?
Vis hele sitatet...
Kan være greit å lese den neste setningen også. Det påpekes to problemer; at folk sjeldent følger anbefalte doseringer, og at 14-åringer tar psykoaktive rusmidler. Det er så og si ingen i tråden her som har talt for at det er bra eller greit for unge å ta rusmidler.

På Freak så er man mer opptatt av å få trygg rusinformasjon ut, enn å forsøke å moralisere. Når noen er fast bestemt på å ta et rusmiddel, så er det viktigere å vite hvordan det kan tas på en så trygg måte som mulig, enn å vite at mange fordømmer hen for å gjøre det.

Det sagt, så er det også viktig å få ut informasjon om at det finnes "trygge" doser av MDMA, men de gjelder for voksne med ferdigutviklede hjerner. Barn og ungdom bør vite begge deler.
Sist endret av Dyret; 1. desember 2020 kl. 10:49.