Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  136 15495
1.12 igjen.

Noen som vet hvilken side som raskest kommer med resultater fra testen? evnt. live-stream e.l.?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=529830
Linker til
http://webcast.cern.ch/index.html
Men den er så hardt belastet at jeg ønsker deg lykke til.
Og igjen blir dommedagsprofetene motbevisst. Hvis de faktisk skapte et sort hull som ikke fordampet regner jeg med at noen ville slått det opp by now. Fortsatt har vi til gode å se den i full effekt og gleder meg som en unge.
Sitat av Elemental
Og igjen blir dommedagsprofetene motbevisst. Hvis de faktisk skapte et sort hull som ikke fordampet regner jeg med at noen ville slått det opp by now.
Vis hele sitatet...
Uhm, de skal bare sendt partikler én vei idag, ikke noen kollisjoner.
Og de har 100% sikkert ikke gjort annet enn å slå på strømmen enda.
10:25, 10 September 2008. Historic moment. The LHC first beam has just circulated. Amazing moment.

Følg minibloggen deres på twitter.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
NRK kjører en livecast og: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/408373
Sitat av MagicalTrevor
Vis hele sitatet...
Skulle akkurat linke til denne. Fin live-side. (Noenlunde) Live updates kan forøvrig også fås på Twitter.

Sjekk forøvrig kildekoden på MagicalTrevors link. Morsomt.
Sist endret av Jimmy Hoffa; 10. september 2008 kl. 13:50.
Sitat av Jimmy Hoffa
Skulle akkurat linke til denne. Fin live-side. (Noenlunde) Live updates kan forøvrig også fås på Twitter.

Sjekk forøvrig kildekoden på MagicalTrevors link. Morsomt.
Vis hele sitatet...

<!-- oh shit bears -->

<!--
[ddrucker@scatter ~]$ host -t txt freon.3e.org
freon.3e.org descriptive text "Anesthetized monkeys exposed to 25,000
ppm or 50,000 ppm [of freon] for 5 minutes had [cardiac] [arrhythmia]s
including [tachycardia] and decreased contractility (U.S. EPA 1983)"
Forskerene hevder at dersom det skulle oppstå et sort hull når dem skal kollidere strålene, vil disse forsvinne like fort som dem kom. Men om de skulle starte å sluke hele jorden, som kritikerene hevder, vil dette skje på noen nanosekunder, eller over lengre tid?
Sist endret av hyys; 10. september 2008 kl. 15:28.
Det varierer det også på. Det er sikkert noen som tror at hele verden forsvinner på et nanosekund, men jeg leste at det var noen som regnet at det tok ca 50. mnd.
Det kan vel ikke ta 50 mnd uten at de vet det? De mener det blir borte rett etter det blir opprettet og hvis det da har eksistert i 49mnd så ville det vært ekstremt stort da?
Bare tull, ikke noe farlig i det heletatt..
Lurer på om de faktisk hadde sagt det til verden om det skjedde, tror det blir rimelig kaos om verden går under om 50 mnd.
Cheese: Men tenk så gøy! Jeg hadde personlig tatt en rifle og skutt alle jeg så med grønn lue. ;P

Ugh, men jeg skulle ønske denne diskusjonen med sorte hull bare kunne fordufte. Her er noen tall:
362 megajoules = collective energy of LHC's protons at top speed.
88,000 tonnes = total weight of the aircraft carrier USS Ronald Reagan.
361 megajoules = energy of the USS Ronald Regan when cruising at 5.6 knots.

Right, og så litt logikk: Kunne man komprimert jorden til et sort hull med energien fra USS Ronald Regan som cruiser i 5,6 knop? Man kunne kanskje ødelagt en liten havn, men ikke stort sett mer enn det.
Sitat av Skyfex
Right, og så litt logikk: Kunne man komprimert jorden til et sort hull med energien fra USS Ronald Regan som cruiser i 5,6 knop? Man kunne kanskje ødelagt en liten havn, men ikke stort sett mer enn det.
Vis hele sitatet...
Så har sorte hull den egenskapen at den vokser og blir større etterhvert som den suger til seg ting. USS Ronald Regan ville derfor fortsett inn i den lille havnebyen.
Det er nok ikke bare-bare å oppdage et sort hull i jordens kjerne, selv etter mange måneder. Husk at dersom et sort hull faktisk stabiliserer seg (fordamper ikke), vil det søke mot jordens kjerne med relativt stor fart. Der, midt i jordens kjerne, vil det ufattelig lille "hullet" (såvidt jeg har forstått ville det vært mindre enn et proton, og som kjent er det langt mellom hver partikkel på dette nivået) ligge og sluke de få elementærpartiklene som kommer i dens hendelseshorisont. Etter hvert som massen sakte men sikkert øker, og gravitasjonen når lengre og lengre, vil det eksponentielt øke massen sin (alt på innsiden av jorden, vanskelig for oss å oppdage, antar jeg), og når det til slutt -plutselig- er stort nok til å ta hele jorden i et jafs, vil det skje på brøkdelen av et sekund.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Så har sorte hull den egenskapen at den vokser og blir større etterhvert som den suger til seg ting. USS Ronald Regan ville derfor fortsett inn i den lille havnebyen.
Vis hele sitatet...
Kan du venlegast lese tråden istaden for å påpeike det opplagte?

Ja, svarte hull har gravitasjonskrefter. Lineært avhengig av massen. Et svart hull med masse lik to protoner vil ha like stor tiltrekningskraft som to protoner. Det er kun volumet dei to protona opptar som vil endre seg. Et svart hull på et halvt kilo vil mao yte nøyaktig like stor kraft på deg som en pakke smør. I tillegg fordamper svarte hol via hawkings-stråling.

Og ja, dette står meir detaljert om tidlegare i tråden, om du gidd å faktisk lese en tråd før du synser.
Sist endret av vidarlo; 10. september 2008 kl. 17:22.
Sitat av slashdot
Kan du venlegast lese tråden istaden for å påpeike det opplagte?
Og ja, dette står meir detaljert om tidlegare i tråden, om du gidd å faktisk lese en tråd før du synser.
Vis hele sitatet...
Synser jeg eller påpeker jeg fakta? Ble litt forvirret nå. Jeg påpeker bare at sorte hull kan vokse, siden det virket for meg som at Skyfex glemte å ta det med i USS Ronald Regan regnestykket sitt.
Sorte hull vokser i masse, men ikke i volum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Synser jeg eller påpeker jeg fakta? Ble litt forvirret nå. Jeg påpeker bare at sorte hull kan vokse, siden det virket for meg som at Skyfex glemte å ta det med i USS Ronald Regan regnestykket sitt.
Vis hele sitatet...
Ja, på linje med at Ronald Reagan kan holde på luftmolekyler grunna gravitasjonskrafta. Ærlig talt - det er påpeikt et par ganger før i tråden at gravitasjonskrafta er latterlig svak, og avtar kjapt, samt at svarte hull fordamper.
Sitat av hyys
Synser jeg eller påpeker jeg fakta? Ble litt forvirret nå. Jeg påpeker bare at sorte hull kan vokse, siden det virket for meg som at Skyfex glemte å ta det med i USS Ronald Regan regnestykket sitt.
Vis hele sitatet...
Sorte hull KAN vokse ja, men hvis de ikke har litt størrelse allerede når de blir dannet forsvinner de bare i et lite blink av gamma/røntgen-stråling, som disse vil gjøre siden de er så små som det i det hele tatt er mulig å lage dem. Les mer om hawking-radiation på f.ex. wikipedia.
Sist endret av atomet; 10. september 2008 kl. 18:37.
De har jo også en fin liveoppdatering via webcam her.
Sitat av Almighty
De har jo også en fin liveoppdatering via webcam her.
Vis hele sitatet...

Hahaha! Nå må du ikke skremme folket ^^
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er utrolig interessant da. De har jo jobbet med dette her i lang tid nå. De prøver jo å forene Relativitetsteorien og kvantemekanikken, og de første fremskrittene har kommet ved forskning på svarte hull. Akkurat i kanten på slike hull, kan kvantefysikken (partikler etc. alt som er lite) forenes med den fysikken som brukes på planeter, galakser etc.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skulle de ikke ha en ny test nå i oktober? Eller har de allerede gjort denne testen? Hvis så, er det noen som vet hvordan det gikk, osv..?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er nok bare å smøre seg med tålmodighet nok engang,
Ingen partikkelkollisjon før sommeren 2009.

Ny artikkel.
Jeg håper de utsetter det til 23. Desember 2012, bare for at alle dommedagsprofetene skal få litt mer å skrike om.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Her er en liten oppdatering på CERN prosjektet for den som følger med

Big Bang-maskinen i Sveits i gang igjen.
▼ ... over et år senere ... ▼
Så... Fant dem hva de lette etter?
Noen som følger med på hva Cern folka driver med som kan fortelle om resultatet?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Så... Fant dem hva de lette etter?
Noen som følger med på hva Cern folka driver med som kan fortelle om resultatet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat gjort på et blunk. Enorme mengder data må samles og analyseres. Det siste nå er vel at LHC fungerer så bra at den lange pausen planlagt for slutten av 2011 utsettes til slutten av 2012, og en del forskere er positive angående å finne higgs-bosonet innen da.
Live info: http://meltronx.com
Skal skrive mere utdypende om det hvis noen vil det. (forklaring paa page1 etc)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Beklager at jeg ikke orker å dra med kilder nå:

Jeg har en veldig stor tvil på at vi kan lage et sort hull som vokser og sluker kloden, fordi sorte hull består av veldig mye masse i et punkt. For å få til dette må man samle så mye masse i samme punkt at den går over en eller annen "kritisk" strek (graviteten er så sterk at den på egen hånd drar atomer inn i punktet). Denne kritiske streken jeg snakker om er forskjellen på en nøytronstjerne og et svart hull. Lykke til med å ødelegge menneskeheten

PS: Om vi kan omdanne et helt atom til ren energi så har vi en ganske effektiv energikilde
Sitat av hawken07 Vis innlegg
Jeg har en veldig stor tvil på at vi kan lage et sort hull som vokser og sluker kloden, fordi sorte hull består av veldig mye masse i et punkt. For å få til dette må man samle så mye masse i samme punkt at den går over en eller annen "kritisk" strek (graviteten er så sterk at den på egen hånd drar atomer inn i punktet). Denne kritiske streken jeg snakker om er forskjellen på en nøytronstjerne og et svart hull. Lykke til med å ødelegge menneskeheten
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt om du argumenterer mot dannelsen av mikro-sorte hull eller mot at de kan sluke jorden. I teorien kan et sort hull ha veldig lite masse – nærmere bestemt ned mot en Planck-masse (≈21,7644 µg). Det sorte hullet oppstår når massen er komprimert ned til et så lite volum at unnslipningshastigheten overgår lyshastigheten. Et sort hull tar inn energi ved at masse og energi trekkes innenfor hendelseshorisonten, og taper energi via Hawking-stråling. Mikro-sorte hull taper mer energi enn de tar til seg, og vil derfor fordampe i løpet av kort tid.
Kanskje litt på kanten av off-topic, men det har faktisk blitt framstilt en kunstig black-hole på en lab i Kina.
http://www.physorg.com/news174893601.html
Pootis Spencer
Sitat av imton Vis innlegg
Kanskje litt på kanten av off-topic, men det har faktisk blitt framstilt en kunstig black-hole på en lab i Kina.
http://www.physorg.com/news174893601.html
Vis hele sitatet...
Det er ikke et sort hull, det er et sort legeme (for visse frekvenser). Et sort hull er et sort legeme, men ikke nødvendigvis motsatt.
Sist endret av elektronisk; 24. mars 2011 kl. 21:59.
Hvorfor sa de ikke bare "black body"?
Kinsere...

Takk til Provo, det visste jeg ikke om
Sist endret av hawken07; 24. mars 2011 kl. 22:36.