Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1192
Jeg tipset dem for en stund siden om en alvorlig ting angående noen andre. Og er nå redd for at denne personen jeg tipset om skal på noen måte dersom hen havner i en rettsak kunne få innsyn i hvem som sendte inn tipset?

Jeg skrev aldri navne mitt og brukte fake epost. Men politiet kan jo spore opp ip adressen min om de virkelig vil. Jeg skrev at jeg ikke visste noe mer enn hva jeg skrev i tipset

Mener her
https://tips.politiet.no/web/

Er jeg 100% trygg?
Du er trygg, så lenge du ikke sto frem med navn på noen måte. Spør de, var det ikke deg. Mange kan være koblet til samme IP hos ISP.
Uansett er det jo ikke deg de er ute etter..

Det er imidlertid lite de får gjort med et anonymt tips da. Det er informasjon, men det er ikke verdt noe i retten uten et vitne.
Sist endret av SkammeligNykter; 1 uke siden kl. 21:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
13 0
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du er trygg, så lenge du ikke sto frem med navn på noen måte. Spør de, var det ikke deg. Mange kan være koblet til samme IP hos ISP.
Uansett er det jo ikke deg de er ute etter..

Det er imidlertid lite de får gjort med et anonymt tips da. Det er informasjon, men det er ikke verdt noe i retten uten et vitne.
Vis hele sitatet...
Men personen jeg navnga kan ikke på noen måte kreve å få vite hvem som kom med tipset? Eller at hen får vite det automatisk i en eventuell rettsak?

Regner jo ikke med politiet gidder å lete opp ip til den type tips men man vet jo aldri
2pac alive in serbia
Sitat av Sistegang Vis innlegg
Men personen jeg navnga kan ikke på noen måte kreve å få vite hvem som kom med tipset? Eller at hen får vite det automatisk i en eventuell rettsak?

Regner jo ikke med politiet gidder å lete opp ip til den type tips men man vet jo aldri
Vis hele sitatet...
Med mindre politiet selv sier at tjenesten er anonym, ville jeg ikke veddet på det.

Hvis du virkelig må gjøre det anonymt, finn frem en gammel telefon du ikke bruker lengre, gå på en mcdonalds wifi og post derfra (skriv den på forhånd, slik at du ikke er på kamera når du skriver wall of text).

De kan nok likevel finne ut av at det var deg, hvis de *virkelig* vil finne hvem som står bak tipset, men da snakker vi om interpol/terroretterlyst nivå av kritisk informasjon .
Tipset er nok ikke noe de kan bruke til annet enn å gjøre et googlesøk, kanskje følge med på han om det er alvorlig nok, typ utøya 2.0 alvorlig.
Uansett har ikke du skrevet noenting, så hvorfor skulle du blitt nevnt?
Kanskje noen andre brukte nettet? Trenger ikke inkriminere et familiemedlem f.eks.
Sist endret av SkammeligNykter; 1 uke siden kl. 22:57.
Politiet selv kommer nok ikke til å grave så mye for å finne ut hvem som har tipset, med mindre tipseren inkriminerer seg selv eller kommer med sannsynlige trusler.

Det er mye mer sannsynlig at personen det tipses om skjønner hvem som sendte anonymt tips via innholdet eller metadata fra selve tipset. Om de akkurat hadde gjort noe mot en person, og så rett etterpå kom det inn et tips, så kan de fort få en mistanke om hvem som har tipset. Samme om det er informasjon som bare et par personer vet om i et gitt tidsrom.

Man har rett på innsyn i sin egen straffesak, så hvis tipset er arkivert i saken vil personen kunne få tilgang på det. Hvorvidt dette er ren avskrift fra tipset, eller et mer anonymisert sammendrag, vet jeg ikke om det er noe rutine på. Politiet kommer nok neppe til å jobbe for å deanonymisere eventuelle tips i alle fall. Dette er også bare aktuelt om det faktisk blir en sak ut av det til slutt.
Sist endret av Dyret; 1 uke siden kl. 05:00.
De har garantert en slags IP grabber
Nei, men jeg mener å ha sett at politiet har noe liknende en SecureDrop portal hvor du må sende dem en kryptert PGP melding med det anonyme tipset. Men hvilken lenke du får tilgang til det på har jeg ingen ide.