Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5170
Historien er da som følger. Eg var low on cash og gikk inn i en garderobe fordi eg tenkte det kunne finne seg noe der. Gikk i en jakke lomme, den første som var og fant en pakke sigg og 1500kr i kontanter, tenkte meg ikke om og tok alt i tilfelle de som hadde gym kom tilbake. er kamera utenfor alle garderobene men ikke inne. HAr ekstrem høy puls for at han anmelder dette og politiet tar saken alvorlig. Kan eg nekte for noe pga det ikke er bevis for at eg tok noe bare at eg gikk inn?
Både kan og burde. At du har vært der inne er ikke noe bevis for at du har stjålet, selvom det er mistenkelig og i verstefall kan føre til en siktelse.

I et evt politiavhør vil politiet mest sannsynligvis presse deg til å tilstå, lokke med lavere straff etc. De kan i verstefall lyve, og si at du uansett blir dømt, og at en tilståelse vil senke straffen.

Nekt for forholdet, og slutt å stjel!
Det blir nok anmeldt. Om du blir dømt eller ikke kommer an på om du kan identifiseres (vitnegjenkjennelse eller fra digital sjekk in på senteret) og om det er andre inn og ut av garderoben i det tidsrommet.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Det blir nok anmeldt. Om du blir dømt eller ikke kommer an på om du kan identifiseres (vitnegjenkjennelse eller fra digital sjekk in på senteret) og om det er andre inn og ut av garderoben i det tidsrommet.
Vis hele sitatet...
At har vært der inne er ikke bevis nok i seg selv for å bli dømt. Tyveriet kan f.eks ha blitt begått av noen andre som har benyttet garderobe på samme tid som offeret.
Trådstarter
23 0
Etter følelsen eg har no slutter eg selvfølgelig. er ganske jævlig men de har jo ikke bevis så i teorien kan eg si at eg var på do og det er større sjanse at noen som har gym (ca 20 stk) har tatt det isteden for en person? er nok ingen som gikk ut eller inn i samme tidsrom om det hjelper på diskusjonen
Si at du brukte toalettet, alt annet gir du faen i å spelulere i. Det vil bare inkriminere deg, om noe.

Nekt!!
Sist endret av subscribe; 18. september 2018 kl. 14:55.
Trådstarter
23 0
Det kjipe er om noen blir innkalt til identifisering og ser meg så blir det nok rykter på skolen og det er vell ikke så bra :/ selvfølgeklig bedre enn straff da
Å innrømme skyld vil ikke gjøre inntrykket noe bedre.
Evt kan du ta kontakt med offer/skole som en angrende synder, og levere tilbake det du har stjålet. Tar du kontakt med skolen, så vil du muligens slippe unna "outing". Tar du kontakt med offeret, vil du muligens slippe unna anmeldelse. For at dette skal ha noe for seg, så må du gjøre det FØR det blir en sak ut av det.
Trådstarter
23 0
Hvor lenge kan hallen eventuelt holde overvåkningskamera innholdet?
Sist endret av Meuhi; 18. september 2018 kl. 17:42.
Det er vel litt dumt også å legge igjen hele 1500 kr i jakka ubevoktet.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er vel litt dumt også å legge igjen hele 1500 kr i jakka ubevoktet.
Vis hele sitatet...
Men det gir deg ingen rett til å stjele dem for det.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Men det gir deg ingen rett til å stjele dem for det.
Vis hele sitatet...
Vet tenkte egentlig på å finne en 100 lapp eller noe men fikk panikk :/
Sitat av Meugeir Vis innlegg
Vet tenkte egentlig på å finne en 100 lapp eller noe men fikk panikk :/
Vis hele sitatet...
Jada, jeg gidder ikke å poste moralpreken til deg, det ville ikke hatt noe for seg nå uansett. Det virket bare som om Ivar mente at siden det var uforsiktig av ''offeret'' å legge igjen alle disse pengene i garderoben, at tyveriet litt unnskyldt på en måte siden det ikke egentlig var så synd på ''offeret''. Dette var jeg uenig i, og det var det jeg kommenterte.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jada, jeg gidder ikke å poste moralpreken til deg, det ville ikke hatt noe for seg nå uansett. Det virket bare som om Ivar mente at siden det var uforsiktig av ''offeret'' å legge igjen alle disse pengene i garderoben, at tyveriet litt unnskyldt på en måte siden det ikke egentlig var så synd på ''offeret''. Dette var jeg uenig i, og det var det jeg kommenterte.
Vis hele sitatet...
Enig med deg ja
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jada, jeg gidder ikke å poste moralpreken til deg, det ville ikke hatt noe for seg nå uansett. Det virket bare som om Ivar mente at siden det var uforsiktig av ''offeret'' å legge igjen alle disse pengene i garderoben, at tyveriet litt unnskyldt på en måte siden det ikke egentlig var så synd på ''offeret''. Dette var jeg uenig i, og det var det jeg kommenterte.
Vis hele sitatet...
Du må ikke lese inn ting jeg ikke har skrevet. Det er IKKE OK å stjele, selv om sedlene skulle ligge synlig på baken. Jeg mente bare det var uforsiktig (og dumt) å legge igjen 1500 ubevotet i en jakke. Jeg unnsylder ikke tyveri for det. På den annen side har han jo selv selv å takke når pengene forsvinner. Og er det egentlig så mange som går rundt med så mye kontanter i den kort-verdenen vi er i nå?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du må ikke lese inn ting jeg ikke har skrevet. Det er IKKE OK å stjele, selv om sedlene skulle ligge synlig på baken. Jeg mente bare det var uforsiktig (og dumt) å legge igjen 1500 ubevotet i en jakke. Jeg unnsylder ikke tyveri for det. På den annen side har han jo selv selv å takke når pengene forsvinner. Og er det egentlig så mange som går rundt med så mye kontanter i den kort-verdenen vi er i nå?
Vis hele sitatet...
Her ble det mye selvmotsigelser, Ivar.

Det blir på nivå med: "Hun kan da ikke gå kledd sånn i det området der. Der er IKKE greit å voldta, men hun burde uansett tenkt over hva hun hadde på seg".

Forskjellig alvorlighetsgrad, men samme prinsipp. Han hadde sikkert ikke pengene liggendes synlig heller.
Det kunne vært nyttig å vite på hva slags sted dette skjedde, altså om det er snakk om en gymsal på en skole eller ett kommunalt idrettsanlegg som skolen benytter til gym.
I lignende saker har skoler nektet erstatnings ansvar, da man er ulykkes forsikret men ikke tyveriforsikret gjennom skolen.
Dessuten kan kontantene vært til en slags handel i eller etter skoletiden.

Skal ikke motargumentere at det er dumt å gå med så mye kontanter, men det blir totalt feil å nevne i denne sammenhengen. Du gir uttrykk av at offeret selv har skyld, enten du mener det eller ikke.
Trådstarter
23 0
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Det kunne vært nyttig å vite på hva slags sted dette skjedde, altså om det er snakk om en gymsal på en skole eller ett kommunalt idrettsanlegg som skolen benytter til gym.
I lignende saker har skoler nektet erstatnings ansvar, da man er ulykkes forsikret men ikke tyveriforsikret gjennom skolen.
Vis hele sitatet...
kommunalt idrattsanlegg, er det værre eller bedre? og vet ikke om det har noe å si men offerest viser se gå være utenlands mulig innvandrer og dette kan jo gå i kluss med politiet om de får inn falske anklagelser eller lignende?
Jeg vet ikke hva slags ansvar som gjelder for et kommunalt idrettsanlegg. På skoler er man ikke forsikret for dette. Der ting kan låses inn har man nok et særskilt ansvar for selv å sikre eiendeler.
Siden dette ikke er noe offeret for tyveri kan forvente å få erstattet gjennom skolen, må han selv
politianmelde dette om det skal etterforskes videre.
Sitat av Meuhi Vis innlegg
kommunalt idrattsanlegg, er det værre eller bedre? og vet ikke om det har noe å si men offerest viser se gå være utenlands mulig innvandrer og dette kan jo gå i kluss med politiet om de får inn falske anklagelser eller lignende?
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver å si? At de som ikke er etnisk norske rapporterer flere falske anmeldelser til politiet, og at politiet er bevisst på dette og vurderer gyldigheten til en anmeldelse basert på etnisk bakgrunn? I bunn og grunn er det nærmest umulig å forstå hva du prøver å formidle når du formulerer deg slik du gjør.
Trådstarter
23 0
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hva er det du prøver å si? At de som ikke er etnisk norske rapporterer flere falske anmeldelser til politiet, og at politiet er bevisst på dette og vurderer gyldigheten til en anmeldelse basert på etnisk bakgrunn? I bunn og grunn er det nærmest umulig å forstå hva du prøver å formidle når du formulerer deg slik du gjør.
Vis hele sitatet...
Ja kan det hende at politiet bevisst gjør det.
..Jeg tror du tar feil i det, Meuhi. Og det blir tåpelig å spekulere i det, med mindre du har noe statistikk som sier att politiet letter hennlegger saker basert på etnisiteten til anmelder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sånn realistisk sett er vel ikkje tjuveri frå offentleg stad ei sak politiet prioriterer så jævla høgt akkurat. Så sjølv om det skulle verte anmeldt tipper eg sjansen er rimelig liten for konsekvenser.
Trådstarter
23 0
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
..Jeg tror du tar feil i det, Meuhi. Og det blir tåpelig å spekulere i det, med mindre du har noe statistikk som sier att politiet letter hennlegger saker basert på etnisiteten til anmelder.
Vis hele sitatet...
Var det eg lurte på om det var, får bare vente å se hvordan dette går

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sånn realistisk sett er vel ikkje tjuveri frå offentleg stad ei sak politiet prioriterer så jævla høgt akkurat. Så sjølv om det skulle verte anmeldt tipper eg sjansen er rimelig liten for konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Takker, var dette svaret eg håpte på og trengte å høre stresser en del.
Sist endret av Meuhi; 18. september 2018 kl. 20:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Så du er en av de karene vi ble advart mot på både barne- og ungdomsskolen som plyndrer gymgarderober! Trodde nesten frem til idag at det bare var en myte.

Vel, som nevnt over her, saken blir nok lite prioritert etter anmelder forklarer at han lot 1500,- cash liggende i jakkelomma på gymmen. Selvom du ikke har noen større rett til å ta dem av den grunn. Er jo ikke dine penger. Tror du kan senke skuldrene.
@Meuhi

Ja, du slipper nesten garantert fint unna.
Politiet gidder ikke vende verden på hodet over 1500,- uansett om det blir annmeldt eller ikke.
Jævlig synd i grunn for det er forbanna irriterende å vite at folk som deg flyr rundt og kommer unna med slikt.
jeg hadde tatt det helt med ro, så lenge ingen så deg der og da så burde ikke dette skape store problemene for deg.
skulle forsåvidt noe skje, nekt alt og ikke gjør noe lignende igjen, som det så fint står over.

husker jeg gjorde det samme selv faktisk på vgs, gikk igjennom jakkene til alle som hadde gym. ble et par tusenlapper og snus.
husker politi kom på skolen og hadde avhør (varte typ 5 min) med hver eneste elev som hadde gym den dagen. ingen tilsto; ingenting skjedde.
Sitat av subscribe Vis innlegg
I et evt politiavhør vil politiet mest sannsynligvis presse deg til å tilstå, lokke med lavere straff etc. De kan i verstefall lyve, og si at du uansett blir dømt, og at en tilståelse vil senke straffen.
Vis hele sitatet...
Til informasjon så krever loven at politiet informerer mistenkte/siktede om muligheten for strafferabatt ved tilståelse. Det er ikke noe triks politiet bruker, men noe de bryter loven hvis de ikke gjør. Det er en rettighet mistenkte/siktede skal vite om, akkurat som at han ikke har plikt til å forsvare seg, at han har rett til forsvarer, osv.

Dette med strafferabatt skal du ideelt skrive under på at du er informert om.

Sitat av subscribe Vis innlegg
Si at du brukte toalettet, alt annet gir du faen i å spelulere i. Det vil bare inkriminere deg, om noe.
Vis hele sitatet...
Hvis man har tenkt til å lyve så burde man heller la være å si noe i det hele tatt. Plutselig har de bevis for at du ikke var på toalettet, og hva gjør du da?
Sist endret av hemmeligegreier; 19. september 2018 kl. 21:08.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg

Hvis man har tenkt til å lyve så burde man heller la være å si noe i det hele tatt. Plutselig har de bevis for at du ikke var på toalettet, og hva gjør du da?
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden kan de bevise at han ikke var på toalettet? Det er ikke kamera i garderoben og seff heller ikke på dass...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Hvordan i all verden kan de bevise at han ikke var på toalettet? Det er ikke kamera i garderoben og seff heller ikke på dass...
Vis hele sitatet...
Poenget er at du risikerer at de tar deg i løgn. Det kan være kamera et eller annet sted, eller de kan ha snakket med vitner, eller toalettet kan ha vært stengt eller et eller annet. Poenget er ikke det konkrete toalettet, men at alle konkrete påstander som i teorien kan verifiseres eller avkreftes vil kunne brukes til å sjekke forklaringen.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Det blir på nivå med: "Hun kan da ikke gå kledd sånn i det området der. Der er IKKE greit å voldta, men hun burde uansett tenkt over hva hun hadde på seg".
Vis hele sitatet...
Den der blir litt for vag. Da ville jeg heller sagt "Det er ikke greit å voldta, men hun burde ikke ha spist 10 rivotril og kollapset hjemme hos en kar som er notorisk kjent for sovevoldtekter".

Å ha 1500 kroner løst i jakken i en fuckings garderobe er total idioti uansett hvordan du vrir og vender på det. Det er ikke greit å stjele, men er man såpass dum så blir det en slags mild Darwin-award etter min bok.
Sist endret av Dongerino; 6. oktober 2018 kl. 13:22.
Det er tydelig nok til å understreke poenget mitt. Å i det heletatt nevne idiotien med å mye kontanter i lommene rettferdigjør i verstefall tyveri. Det er i hvertfall helt uvesentlig i denne saken. Nevner i tidligere post at kontantene kan ha vært til et formål, men det er helt uvesentlig og bidrar mer eller mindre til legitimering av tyveri(fra folk som "fortjener" det).

Sammenlikningen min er av et helt annet omfang, men prinsippet blir det samme. Dessuten er det ikke som at offeret har flashet pengene. I tillegg til dette har folk flest verdier for langt over 1500 i lommene sine(mobiler, etc). Mener du at dette kvalifiserer til darwin-award?

Å spekulere i hvorfor offeret hadde en slik sum i lommene er i prinsippet nøyaktig det samme som å gjøre et poeng ut av et voldtekstoffer oppførsel/klesvalg/miljøvalg.
Karma finner deg
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av subscribe Vis innlegg
Sammenlikningen min er av et helt annet omfang, men prinsippet blir det samme. Dessuten er det ikke som at offeret har flashet pengene. I tillegg til dette har folk flest verdier for langt over 1500 i lommene sine(mobiler, etc). Mener du at dette kvalifiserer til darwin-award?
Vis hele sitatet...
Å legge mobiler eller verdisaker verdt flere tusen ulåst i en garderobe er også en mild darwin-award ja.

Det handler ikke om at noen fortjener å få ting stjålet. Det handler om at vi alle er klare over at det finnes tyver i samfunnet vårt, og så lenge vi har tyver i samfunnet så kan man ikke være så naiv at man tror at man kan legge igjen verdisaker helt uten noe sikkerhetsnett.

Jeg låser tilogmed inn skoene mine når jeg er på trening osv, nettopp fordi jeg har fått de stjålet tidligere. Jeg var ikke klar over at folk stjal sko, men nå har jeg heldigvis lært det og er mer forsiktig. Jeg holder også hendene mine på mobil og pengbok når jeg går i store folkemengder pga lommetyver. Det er mange ekstremt små og lite kostbare grep man kan gjøre til rutiner for å få SVÆRT mye høyere sikkerhet.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Å i det heletatt nevne idiotien med å mye kontanter i lommene rettferdigjør i verstefall tyveri.
Vis hele sitatet...
Det gjør jo ikke det. Man kan fordømme tyveri men like fullt være klar over at det faktisk finnes tyver her i verden. Vi lever ikke i en utopisk fantasiverden.

Dermed er det helt legitimt å oppfordre folk til å unngå å utsette seg for unødig risiko.

Om man først gjør noe dumt og blir utsatt for noe så er det selvsagt gjerningspersonens feil, men man selv kunne gjort noe for å hindre at det skjedde i utgangspunktet.