Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 926
Heisann,

Jeg trenger litt hjelp til å vite om jeg har krav på videre studiestøtte.

I januar 2018, søkte jeg om å få studiestøtte. I vedtaket stod det at jeg manglet 7 studiepoeng for å få krav til støtte. Lang historie kort: Jeg forsøkte meg på en utdannelse tidligere men det ble bare surr, så hoppet av.

Anyway: Vårsemesteret 2018 fikk jeg følgende studiepoeng:

7,5
7,5
7,5

Skulle egentlig tatt et fag til med 15 studiepoeng, men den måtte jeg droppe.

22,5 av 37,5 poeng bestått altså.


Høstsemesteret 2018 fikk jeg:

7,5
7,5
7,5

Her skulle jeg hatt ett fag til med 7,5 poeng, som jeg ikke bestod.

Så totalt 22,5 av 30 poeng her.


Så totalt dette året har jeg opparbeidet 45 studiepoeng.



Har jeg rett til videre studiestøtte?

Jeg sliter litt med matten her, med tanke på at tidligere faglig forsinkelse taes med videre.

På forhånd, takk.
Sitat av (lanekassen.no/forskrifter)
Når søker har fått utdanningsstøtte for et undervisningsår, må faglige resultater for dette året kunne dokumenteres. Dersom utdanningen varer i ett år eller mer, og søkeren blir forsinket, gis det støtte så lenge søkeren ikke er forsinket utover 60 studiepoeng eller tilsvarende i forhold til normert tid. Vi viser til § 9-1 og § 9-2 i forskriften om utdanningsstøtte.
Vis hele sitatet...
For å gjøre det veldig enkelt: Lånekassen krever dokumentasjon (sendt inn av skolen) på 30 studiepoeng hvert semester for å omgjøre lån til stipend og alle har en «buffer» på 60 studiepoeng når de begynner å motta støtte.
Hvis du ikke leverer det som tilsvarer 30 studiepoeng for hvert semester med studiestøtte, får du ikke omgjort lån til stipend.
Havner du under denne grensa på 60 studiepoeng vil du ikke motta noe form for støtte.

Eksempel 1: En bachelorgrad tilsvarer 180 studiepoeng, men sisteåret har du har kun 160. Du har da ett semester der du har støtte, men ikke får omgjort 40% til stipend før du har hostet opp 20 studiepoeng til. Du har heller ikke fullført bacheloren din på normert tid.

Eksempel 2: Du ble syk og strøk i alle fag de første to semesterene på et studium. Du ligger nå 60 studiepoeng under og havner du ett studiepoeng til under dette vil du ikke ha rett på noe som helst form for studiestøtte før du har kommet deg over igjen.

Hvis jeg leser TS riktig ligger du etter fire semestre nå altså under med 22,5 studiepoeng. Dette tærer på bufferen din, men du vil fortsatt motta studiestøtte neste gang du søker. Likevel, vær obs på at 40% av lånet for alle semester uten 30 studiepoeng ikke vil bli omgjort til stipend, så mer for deg å betale tilbake når den dagen kommer.
Sist endret av Svartbak; 2. januar 2019 kl. 00:59.
Ja, du har rett til støtte. Maksgrensen er 60 Sp.