Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2037
Jeg bikker snart den "skremmende" alderen 40. Jeg har i realiteten ikke en eneste utdannelse, men en del jobberfaring rundt forskjellige strøjobber i industrien, Nå for tiden jobber jeg som hjelpearbeiider på elektro. Tidspresset med krav om produktivitet, og sosial dumping medfører en sur stemning hver dag jeg kommer på jobb og lønnen er elendig i forhold til arbeidsinsats og trivsel.

Det er jeg har insett er at det er på tide og selvrealisere meg innen det jeg personlig har langt mer talent for å jobbe som. Jeg tenkter noe innen retning sosionom, verne, eller sykepleier(Jeg vet de og har tidspress). Stikkord er trygghet kontra miljøskifte, og heller hjelpe mennesker fremfor en profittbasert indusri. Jeg ser for meg at jeg må tilpasse meg med en jobb jeg kan ha fri omtrent 2 dager i uken, og heller jobbe annen hver helg. Helst vil jeg komme meg inn i et yrke som kan relateres til de oppnvente yrkene jeg vurderer og skolere meg til mens jeg jobber. Alternativt så får jeg heller sitte i kassen på kiwi, eller lignende.

Dette vil jo ta noen år av livet mitt, og jeg vil ha det så behagelig som mulig under den mulige nye reisen jeg vurderer og begi meg ut på. Det er snakk om at jeg gradvis må ta det jeg trenger av almenfaglig utdannelse før jeg deretter hopper på utdannelsen.

Har noen tips om hvilke jobber jeg kan tjene mest mulig på, som gir litt fri de ukedagene det trengst mens jeg utdanner meg? Så vil jeg og høre andre i lignende situasjoner sin erfaring.
Finnes plenty retninger innen helsesektoren der du kan chille rundt med natte/Helge-vakter.
Enkelt å få jobb, enkelt å gjøre jobben, og greit betalt.
Som bonus er det null stress å lese fag samtidig.

Søkestring «nattevakt helg helse» for eksempel gir fort resultater.
Sist endret av moret; 3. desember 2018 kl. 18:45.
What he said. Også tror jeg at endel helsefag utdannelser noen ganger går på forlenget tid. I "halv fart" liksom. Så en 3 årig tar dobbel tid. Det kan jo være en løsning slik at du får anledning til samtidig å jobbe nok til leve greit uten at du samlet sett får en arbeidsbyrde som tar knekken på deg. Ser du stort på det så har du jo nesten 30 år igjen i arbeidslivet. Da er det faktisk genialt om du skifter beite, tar utdanning og jobber med noe som både er sikker jobb og som er en jobb du vet du vil trives i og blomstre i.

Respekt for å ta et tøft valg. Er aldri for sent å endre livet eller jobbe mot en bedre fremtid.
Ville bare si at utdanning går fort sålenge du er målrettet. Høres ut som helvettes mye arbeid, men det er egentlig ikke det. Bare sørg for å velge riktig retning! DOO IT!!
Minner bare på at du ikke er for gammel til å få støtte fra lånekassen:
https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stip...-stotte/Alder/
mulig å få støtte til deltidsutdannelse også!
Det er også flere arbeidsgivere som tilbyr utdannelse og jobb, samtidig. Men, da må du belage deg på å jobbe videre der i x år
Er det noe du lurer på ang vernepleiestudiet? Er selv i utdanningsløpet.