Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3487
Hei!

Skal lage et script på en linux maskin som gjør at jeg slår på en smartplugg når jeg er hjemme og av når jeg er ute. Å slå av og på kontakten har jeg allerede laget script for. Jeg har alltid mobilen med meg, så tenkte å lage det sånn at den slår det av når mobilen ikke er i huset og på når den er i huset. Min første tanke var å bruke ping, men oppdager nå at mobilen ofte ikke svarer på ping selv om den er tilkoblet wifi. Den går mye opp og ned, det er sikkert strømsparing som gjør det.

Hvilke andre muligheter har jeg? Er det mulig å lage noe som detekterer via Bluetooth? Vil det være mer stabilt?

Håper noen kan peke meg i riktig retning, og kanskje noen andre her har laget noe lignende?
WiFi interfacen på mobilen din vil jo med gjevne mellomrom broadcaste ACK meldinger, noe som er mulig å fange opp, enten med en passiv WiFi interface eller ved å lese den direkte fra access pointet; hvis du har en AP som støtter promiscuous mode. Men som du nevner så vil strømsparingsmodus også være et problem her.

Eneste forslaget jeg kan komme med er å lage en applikasjon på mobilen som kjører i bakgrunnen som vekker WiFi interfacen til livet f.eks hver 5 minutt, for å si «hallo».
Sist endret av 0xFF; 12. desember 2017 kl. 03:50.
Deteksjon av WiFi-signaler er nok hakket for ustabilt, da de fleste moderne mobiler vil gå i en strømsparingsmodus etter få minutter. De vil så våkne i angitte perioder for å hente push-meldinger, og så sovne igjen. Det samme kan egentlig sies om Bluetooth, men begge deler kan tvinges til å være på konstant. Det dreper selvfølgelig all batteri-effektivitet, og mobilen vil raskt lade ut og lure systemet ditt til å tro at du har dratt.

På Android kan du sette opp f.eks. Tasker til å gjøre en spesifikk oppgave når du ankommer eller forlater et område. Området kan være definert ved mobilmast (strømsparende, men du må et stykke unna før den trigger) eller GPS-posisjon. Det er også mulig å starte en oppgave når du kobles av/på WiFi-nettet, men pga. strømsparing så kan dette skje naturlig om mobilen ligger lenge i ro. Denne oppgaven kan da være å kontakte en webserver, sende en SMS, ringe et nummer osv. Burde være enkelt nok å plukke opp på en PC. Jeg kjenner ikke til Apple-økosystemet godt nok, men antar at de har en lignende app for hjemme-automasjon.

En bedre løsning ville nok vært å gå etter et fysisk tegn på at du har forlatt huset. F.eks. sjekke om døra er låst først, så sjekke om det er lenge siden din mobil ble observert på nettverket (passiv trafikk-deteksjon for en MAC-adresse), og til slutt ta en vurdering på om pluggen bør skrus på basert på hva klokka er og den gitte informasjonen. Avhenging av utformingen på døra, kan dette muligens sjekkes ved å måle motstanden mellom dørhåndtaket og metallplaten som sitter i karmen.

Alternativt kan du sette opp en eller annen form for fjernstyring som lar deg skru på pluggen manuelt, selv om du er ute. Dette kan svært enkelt gjøres med dynamisk DNS og f.eks. Flask. Hvis mobilen din da besøker en gitt URL, så kalles en Python-funksjon, og derfra har du så og si full kontroll. Denne manuelle oppgaven kan også brukes i automatiseringen med Tasker, hvor samme URL besøkes når du forlater et GeoFence.
Sist endret av Dyret; 12. desember 2017 kl. 11:20.
Her har du mange muligheter.

Den greieste er vel egentlig å bruke en snarthuskontroller som domoticz som kan installeres på Linux for å ta seg av selve styringen. Det blir kanskje litt overkill for ett adapter men du kjøper fort flere når du først begynner.

Hva slags adapter er det og hva skal det brukes til? Zwave, WiFi, 433mhz?

Det er mange måter å få til det du er ute etter, bla. WiFi, blåtann, geofence, tasker mfl.


https://www.google.no/search?q=prese...ction+domoticz

Her står det en del om presence detection med domoticz.
Du har jo allerede en boks som detekterer mobilen din; ruteren / aksesspunktet som den kobler seg til når du kommer hjem. Det eneste du trenger å gjøre nå er å få ruter / aksesspunkt til å "sladre" om dette til Linux-boksen din. Dersom ruteren kjører en eller annen form for Linux (OpenWRT / LEDE) så burde ikke det være vanskelig.
Som Rosander nevner, så har de fleste fornuftige hjemmeautomasjonsløsninger dette "innebygd", Home Assistant er oppe i nesten 50 forskjellige måter for presence detection nå: https://home-assistant.io/components...ence-detection
Ja eller så kan du jo bare ha en NFC tag/reader ved utgangsdøren. Så stryker du telefonen mot denne når du kommer og går?
Sist endret av frtoretang; 16. desember 2017 kl. 02:37.