Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5377
Oljefondet har så langt i år tjent flere hundre millioner på aksjer der selskapet selger Weed. I den siste tiden har det jo vært mye oppstyr rundt investeringer som ikke har vært bra for klima, der de tilslutt har trekt seg ut.

Hvorfor blir det ikke mer oppstyr rundt investeringene dems i "cannabis bransjen"? Med den motstridende politikken som blir ført her i landet.

Hva synes du om investeringene. Er det greit å fordømme det her men samtidig tjene penger på det i f.eks USA?

Kilde:
https://e24.no/boers-og-finans/oljef...ksjer/24577539
Sist endret av spidercrouch; 16. mars 2019 kl. 11:03. Grunn: Legger til kilde
Politikeres og folks meninger bør ikke legge vekt på hva oljefondet gjør. La dem tjene penger uten kjepper i hjula.
Det er markedet som bestemmer etterspørsel. En investor kan velge å sitte på sidelinjen, men noen andre vil alltid ta hans plass. Så lenge det er etterspørsel, vil det være et tilbud. Oljefondet har gjort det elendig avkastningsmessig, og det er vår skyld.
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Politikeres og folks meninger bør ikke legge vekt på hva oljefondet gjør. La dem tjene penger uten kjepper i hjula.
Det er markedet som bestemmer etterspørsel. En investor kan velge å sitte på sidelinjen, men noen andre vil alltid ta hans plass. Så lenge det er etterspørsel, vil det være et tilbud. Oljefondet har gjort det elendig avkastningsmessig, og det er vår skyld.
Vis hele sitatet...
Hvordan du forvalter dine egne penger er selvsagt opp til deg. Oljefondet er i imidlertid våre penger som politikerne forvalter på vegne av oss. Ikke bare deg. Da står de ikke like fritt.

Avstumpede og grådige kynikere som utelukkende tenker på seg selv vil selvsagt resonnere som deg. Flertallet ser heldigvis samfunnet i en litt videre kontekst vil kunne ha såkalte "etiske motforestillinger". For eksempel er det veldig mange som synes at landminer ikke bør brukes i krig, som derfor bruker stemmeretten sin med det i mente, og politikernes arbeid gjenspeiler denne konsekvensen. Det er slikt som kan skje i et representativt demokrati. Det ville imidlertid fremstå som litt hyklersk om man på den ene siden vil forby landminer og på den andre siden investerer pensjonspengene sine denslags industri. Selv om det unektelig er investeringer som gir god avkastning. Problemet er altså at investeringen i seg selv direkte motarbeider et ønsket politisk utfall. Så da vil man ikke kunne akseptere det. Jeg skjønner at dette kanskje kanskje ligger litt utenfor ditt sedvanlige fokus, men brorparten av befolkningen har altså flere prioriteter enn penger. Fellesskapets midler kan således ikke investeres bare med profitt i mente.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. juli 2021 kl. 01:51.
Klarer du leve med at de i investerer "våre' penger i våpenteknologi som så selges til å rævkjøre sivilbefolkningen i andre land, eller andre generelle etiske og miljømessige tapere så er nok litt weed passe mildt i forhold. Var du ikke ute i gata og protesterte da så finner jeg moralen din tvilsom om du er ute og marsjerer nå.
Dårlig argument. At de gjør andre ting som du syns er uetiske tar ikke bort dobbeltmoralen her.
Kapitalisme er følelsenes strake motsetning. Norsk blandingsøkonomi befinner seg også i dette terrenget.

Å si at statskassa er skattebetalernes penger er som at sjefen din skulle blitt forbannet over hva de ansatte har brukt lønna si på, siden det tross alt er sjefen sine penger
Sitat av gummipetter Vis innlegg
.

Å si at statskassa er skattebetalernes penger er som at sjefen din skulle blitt forbannet over hva de ansatte har brukt lønna si på, siden det tross alt er sjefen sine penger
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er det det samme? Er du som ansatt en institusjon som eksisterer for å forvalte bedriftens verdier?
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Klarer du leve med at de i investerer "våre' penger i våpenteknologi som så selges til å rævkjøre sivilbefolkningen i andre land, eller andre generelle etiske og miljømessige tapere så er nok litt weed passe mildt i forhold. Var du ikke ute i gata og protesterte da så finner jeg moralen din tvilsom om du er ute og marsjerer nå.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hvem du egentlig kritiserer her. Du hevder at man har et feiljustert moralsk kompass hvis man synes at investeringer i marihuanaindustri er uetiske og samtidig er cool med våpensalg til tvilsome regimer i den tredje verden. Du refser altså de som samtidig er for våpensalg og mot marihuana. Greit nok, men ingen har ytret noe som kan tolkes i den retningen. TS utrykker undring over at oljefondets investeringer på området eklatant bryter med nasjonal politikk, og det er et hykleri det er rimelig å reagere på - enten man er for eller mot investeringene som sådan. Han tar ikke stilling til hva slags investeringer som er kosher og haram, men han stiller seg kritisk til diskrepansen mellom oljefondets og regjeringens linje på ugressfronten. Du kan derfor ikke ha henvendt deg til ham. Trenbro på sin side hevder at etikk og økonomi skal være fullstendig frikoblet av hensyn til profitt og avviser således hele problemstillingen som irrelevant. Heller ikke det kan på noe rimelig vis råkes av din kritikk, for han er konsistent i sitt syn - både våpen og hasj er innafor i hans bok. Så, er det meg du er uenig med, da? Mitt tilsvar til foregående taler tar imidlertid heller ikke for seg hvorvidt marihuana isolert sett er et moralsk akseptabelt satsningsområde. Jeg går derimot ganske hardt ut mot idéen om at etikk ikke hører hjemme i betraktningene og jeg redegjør for hvorfor. Den eneste investeringen jeg i eksempelets øyemed eksplisitt tar stilling til er landminer. Disse er jeg innbitt motstander av.

Det er altså ingen som har sagt nei til marihuana som også har sagt ja til våpen. Så hvem er det du hamrer løs på? En eller annen tilfeldig fyr som kunne ventes å skrive noe slikt her i fremtiden? I såfall må du belage deg på å vente ganske lenge, for det ville mildt sagt være en pussig mening.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. april 2020 kl. 10:00.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Klarer du leve med at de i investerer "våre' penger i våpenteknologi som så selges til å rævkjøre sivilbefolkningen i andre land, eller andre generelle etiske og miljømessige tapere så er nok litt weed passe mildt i forhold. Var du ikke ute i gata og protesterte da så finner jeg moralen din tvilsom om du er ute og marsjerer nå.
Vis hele sitatet...
En ting blir ikke automatisk riktig av at noe annet er verre. Det at mange greier å leve med det gjør det heller ikke moralsk riktig.
Sitat av *pi Vis innlegg
På hvilken måte er det det samme? Er du som ansatt en institusjon som eksisterer for å forvalte bedriftens verdier?
Vis hele sitatet...
Nei? Har jeg påstått noe annet? En norsk skattebetaler er, med ditt begrep, heller ikke noen «institusjon for å forvalte statens verdier». Selvfølgelig er det ikke nøyaktig det samme. Verden må oppleves jævla alvorlig gjennom øynene til en tvangsnevrotiker. Hele poenget med å si «blir litt som å» er at man skal sette noe på spissen, gjerne med en spissfindig vri. Hadet.
Sitat av gummipetter Vis innlegg
Å si at statskassa er skattebetalernes penger er som at sjefen din skulle blitt forbannet over hva de ansatte har brukt lønna si på, siden det tross alt er sjefen sine penger
Vis hele sitatet...
Nei? Har jeg påstått noe annet? En norsk skattebetaler er, med ditt begrep, heller ikke noen «institusjon for å forvalte statens verdier». Selvfølgelig er det ikke nøyaktig det samme.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvem som misforstår hvem her, men jeg mener altså at staten forvalter skattebetalernes penger, ja. Ikke omvendt selvsagt, hvordan fikk du det til å bety det?

Det du skrev var at å kalle statens penger skattebetalernes, er som å si at lønna di er bedriftens/sjefens. Det synes jeg gir absolutt null mening uansett hvor på spissen man setter det. Forklar gjerne hvorfor det er sammenlignbart, jeg er i stand til å forstå språklige bilder og spissformuleringer.
Når staten er så imot det er det dobbelt moral på høyt nivå. Du fordømmer ikke substanset for å så investere i selskaper som lager dette, uavhengig av hva potensiell avkastning kan gi deg. Det her er saker som får meg til å tvile på hele jævla staten. Hva slags signaler er det dem sender ut?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Rent pengemessig: skal man la politkere eller finansutdannede forvalte penger? Svaret er ganske åpenbart
Sitat av nuvolebianche Vis innlegg
Rent pengemessig: skal man la politkere eller finansutdannede forvalte penger? Svaret er ganske åpenbart
Vis hele sitatet...
Hva er svaret?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av spidercrouch Vis innlegg
Oljefondet har så langt i år tjent flere hundre millioner på aksjer der selskapet selger Weed. I den siste tiden har det jo vært mye oppstyr rundt investeringer som ikke har vært bra for klima, der de tilslutt har trekt seg ut.

Hvorfor blir det ikke mer oppstyr rundt investeringene dems i "cannabis bransjen"? Med den motstridende politikken som blir ført her i landet.

Hva synes du om investeringene. Er det greit å fordømme det her men samtidig tjene penger på det i f.eks USA?

Kilde:
https://e24.no/boers-og-finans/oljef...ksjer/24577539
Vis hele sitatet...
Cannabis er vel den minst "junkie aktige" investeringen oljefondet har gjort.. Tenk på olje generelt, det er som å injisere heroin, et evig jag etter noe det aldri kommer til å bli nok av og som man bare brener bort til ingen nytte, mens pumpene står og går og går for å dekke forbruket!

--

Ellers har vi Big Pharma hvor oljefomnde er inne flere steder, eller krig! etc etc. Marihuana er ikke noen øyeåpner for meg akkurat! Kun en dårlig investering