Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2421
Hei. Jeg lurer på noe som egentlig haster. Jeg bor i en blokk hvor de fleste bruker felles internett. For noen uker gikk internettet ned og fyren som eiet det trengte noen som kunne se på det. Vedkommende ville helst ikke bruke en faglært operatør som kunne se på det fordi dette kunne brått bli dyrt. Istedenfor spurte han meg og jeg utførte arbeidet for 4 lapper. Jeg satt opp to ruter og fikset på noen ledninger. Dette tok ca 2 timer. Det jeg lurer på er hvor mye hadde arbeidet kostet dersom en faglært arbeider fra for eksempel telenor kostet?

Fyren klager på at jeg tok for mye så jeg prøver å sammenligne priser her. Setter pris på hjelp

Dette er forresten en stor blokk med typ 15 hybler.
Sist endret av student9; 15. november 2018 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Anta 800-1000,- per time. 4000,- for to timers svart arbeid er fort i overkant. Eg hadde sagt at ein tusenlapp var rimeleg for det.
Du fikk betalt de 4000kr?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Anta 800-1000,- per time. 4000,- for to timers svart arbeid er fort i overkant. Eg hadde sagt at ein tusenlapp var rimeleg for det.
Vis hele sitatet...
Men tar ikke de folka som installerer sånt mye bare for å dukke opp liksom? Også tar de time betalt deretter?
Sist endret av student9; 15. november 2018 kl. 22:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av student9 Vis innlegg
Men tar ikke de folka som installerer sånt mye bare for å dukke opp liksom? Også tar de time betalt deretter?
Vis hele sitatet...
Jo, du kan alltids legge til køyretid. Men 4000,- svart for to timers jobb er uansett rimelig stivt.
Jeg hadde gjort noe lignende for vedkommende ved to anledninger. Dette var tredje gangen. Tok ikke betalt for de to første gangene fordi eg rett og slett ikke tenkte noe særlig over det.
Hadde dere avtalt pris på forhånd?
I så fall så er det så enkelt som at hvis han ikke liker prisen får han la være å kjøpe tjenesten. Det er ikke som om du har monopol heller.
På en annen side så er det alltid en god idé å ha et godt forhold til den du leier av, selv om den forrige tråden din antageligvis viser at det er litt for sent for den slags. Den vurderingen er det bare du som kan ta.
Vet du hva etikk er? I så fall, hvorfor spør du tilfeldige mennesker på et forum hva som er rimelig? For meg er det tydelig at din indre moral og etikk sier at du tok for mye, så her er du for å rettferdiggjøre prisen du tok... Klart at om man tar i betraktning de tidligere gangene du har fikset ting uten å ta betalt er det sikkert ikke en umoralsk pris, men du kan ikke si at du gjorde whatever gratis ved tidligere anledninger får så å rettferdiggjøre den stive prisen på denne siste jobben du gjorde.. Sier ikke at du ikke er verdt spenna, men du sliter åpenlyst med valget ditt og det burde, gi deg en indikasjon på at du burde tatt mindre... Er min tanke i alle fall...
Sist endret av Kloakk; 15. november 2018 kl. 23:30.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Fire lapper for to timers svart arbeid er ganske stivt. Som nevnt over her føler jeg alt fra 1000-1500 spenn hadde vært en superbra betaling for de oppgavene du gjorde. Sier ikke at du ikke er "flink", men arbeidet er tross alt svart.

Uansett, hvis du på forhånd foreslo fire tusen og eieren sa seg enig skjønner jeg ikke helt hva problemet er. Angrer han seg?

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Vet du hva etikk er? I så fall, hvorfor spør du tilfeldige mennesker på et forum hva som er rimelig? For meg er det tydelig at din indre moral og etikk sier at du tok for mye, så her er du for å rettferdiggjøre prisen du tok...
Vis hele sitatet...
Dette skjønner jeg enda mindre av. Duden har utført en svart jobb og lurer på om han var for stiv i prisen. Tror egentlig ikke han skal rettferdiggjøre noe for seg selv, men heller finne ut hva andre som kanskje har mer erfaring med svart arbeid mener er en bra pris. Slik at han ikke skal bli ripped off eller at eier føler seg snytt.
Du har ikke skrevet hvor lenge du var der de to første gangene ellee hvem som betalte for routerene men syns du ikke burde priset deg høyere en 500 i timen, og sette opp 2 routere og fikse opp i noe cat 5/6 kabel er ikke noe hokkus pokkus, til sammenligning tar jeg som elektriker 500 i timen svart og der har du et lass med forskrifter som må følges
Prisen oppfattes som for høy med tanke på at arbeidet er svart. Til sammenligning med en fagarbeider, og prisen en sertifisert bedrift ville tatt for dette skjønner jeg at eier reagerer på summen, da hensikten med å gjøre dette "under bordet" er at det skal være billig. Jeg mener det er irrelevant at du har utført arbeid tidligere uten å ta betalt, det vil oppfattes som tåpelig hvis du skal slå i bordet med det argumentet.
Har eier nå betalt deg for jobben ville jeg vært fornøyd med den gode betalingen og ikke brydd meg med om han nå klager på prisen i etterkant, men ikke forvent å få slike oppdrag av vedkommende igjen.
Dersom det var en fastpris før noen visste hele omfanget så er det ingen problem å ta 4000kr for dette.
Hadde problemet vært mer alvorlig enn hva det viste seg å være ville prisen plutselig ikke vært så høy.
Fastpris ved "Internett virker ikke" er ofte gambling, I dette tilfellet endte det i TS sitt favør.

Timeprisen er høy, ja, men som fastpris hvor risikoen kunne vært dobbelt eller trippelt så mange timer så er det helt ok.
Husk at oppdraget også er for en næringsdrivende som unngår økonomiske tap ved å få dette fikses asap.

15 leiligheter med Internett inkludert i leien som står uten nett i 1-2-3-4 dager mens huseier venter på montør, det blir fort mange sure leietakere.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Vet du hva etikk er? I så fall, hvorfor spør du tilfeldige mennesker på et forum hva som er rimelig? For meg er det tydelig at din indre moral og etikk sier at du tok for mye, så her er du for å rettferdiggjøre prisen du tok... Klart at om man tar i betraktning de tidligere gangene du har fikset ting uten å ta betalt er det sikkert ikke en umoralsk pris, men du kan ikke si at du gjorde whatever gratis ved tidligere anledninger får så å rettferdiggjøre den stive prisen på denne siste jobben du gjorde.. Sier ikke at du ikke er verdt spenna, men du sliter åpenlyst med valget ditt og det burde, gi deg en indikasjon på at du burde tatt mindre... Er min tanke i alle fall...
Vis hele sitatet...
Litt merkelig å blande inn etikk i en sak hvor begge parter er inneforstått med at det er svart arbeid. I tillegg spør TS om andres meninger fordi oppdragsgiver plutselig reagerer på prisen.
Om det er noen som mangler etikk er det oppdragsgiver som begynner å krangle på prisen etter at jobben er gjort, det er helt tydelig at oppdragsgiver trodde han gikk seirende ut økonomisk sett men når han oppdaget at jobben gikk raskere enn antatt så angrerer han. Sleipt, er min tanke i alle fall.
Sist endret av random105675; 16. november 2018 kl. 18:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Ingenting galt i det hele tatt hvis dere avtalte 4000 på forhånd. Han burde kanskje heller satt en timelønn hvis han hadde vært smart.