Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5196
Hei,

Jeg har et problem jeg frem til de siste årene, egentlig bare har syntes har vært litt artig.

Jeg har gått i søvne så lenge jeg kan huske, og er nå snart 30.
Jeg og min kjære samboer venter vår førstefødte og hun er bekymret for at jeg kan finne på å gjøre noe som kan skade babyen. Jeg trur nok det går fint, jeg trur ikke det vrangforestilte sinnet mitt i søvne er så ondt. Jeg er likevel litt bekymret.

Jeg er ofte ganske voldsom når jeg går i søvne. Jeg vet dette fordi i motsetning til hva det står på internett om søvngjengeri så husker jeg veldig godt mesteparten av hva jeg gjør når jeg går i søvne, selv om jeg er i en kraftig vrangforestilling. Jeg har øynene oppe, og spesielt i mørket er hjernen flink til å skape semi-hallusinasjoner.

Drømmene er veldig situasjonsbestemt. De handler som regel alltid om de tingene jeg driver med i hverdagen på det tidspunktet. Og jeg går spesielt mye hvis det er noe jeg tenker mye på eller stresser litt rundt med. Jeg jobber offshore og i sommer drev jeg å byttet tak på låven i perioden før jeg dro i Nordsjøen. Den ene natten sto jeg opp på lugaren min og begynte å rive ned alle skapdørene på garderobeskapene på rommet og slang de ned i et hjørne. Jeg drømte at dette var sutaksplatene på låven jeg reiv av.

Hjemme har jeg også rivt ned det meste av knagger på veggen, plakater, rullegardinene har jeg revet ned, brekket pent over kneet og stablet i hjørnet som om det var ved. Jeg driver ofte å spretter opp av senga og river ut senga fra veggen eller bærer rundt på samboeren min, drar henne til meg i frykt for at hun skal dette utfor det svære stupet, eller reiser meg opp i senga å står helt i ro. For senga eller "rommet" jeg er i balanserer ofte på en hårfin grense på ett eller annet og en minste bevegelse vil føre til at alt raser sammen og vi "dør".

Når jeg tenker meg om så er det veldig ofte på liv og død når jeg går i søvne. Akkurat nå er jeg på jobb, og mange netter har jeg drømt om ei svær kran har knust seg inn i lugaren min og jeg sitter halvveis fastklemt og jeg tomler meg rundt på lugaren på letning etter en utvei. Drømmene er ikke helt like, men går ut på mye av det samme, jeg er en trang plass og må finne veien ut. Det rare er at ofte har jeg i tillegg et humoristisk syn på det hele, drømmer som regel at andre også er tilstede under samme omstendighetene og jeg fleiper og ler mye i tillegg

Jeg går i søvne alt ifra 1 til 7 ganger i uka minst. Det er bare basert på hva jeg selv husker. Trur jeg gjør en del jeg ikke husker også, det avslørte ihvertfall en gang jeg rigget til laptop'n til å filme hva jeg gjorde om natten.

Hvis du lurer på hvordan det er å gå i søvne så er det for min del bare som en slags vrangforestilling. Jeg trur helt på ekte at jeg er våken, og kan holde samtaler med våkne folk hvis de ikke vet bedre. Samboeren min skjønner det som regel ganske fort når jeg begynner å romstere og snakke om ting som ikke gir mening. Og hvis hun forteller meg at jeg går i søvne så blir jeg som regel bare sur siden hun ikke tar meg og vrangforestillingen min på alvor. Kan også finne på å si noe sånn som "Jeg VET jeg ofte går i søvne ofte, men NÅ er det alvor! Jeg går IKKE i søvne nå!" når hun konfronterer meg.

Etter at vi fikk vite på at vi skal ha barn så fant vi ut jeg burde gå til doktoren med problemet. Doktoren syntes dette var et veldig spesielt problem og visste ikke om han skulle henvise meg til psykolog eller nevrolog. Jeg ble først henvist til en nevrologisk avdeling, som ikke kunne hjelpe som sendte meg videre til EEG-laboratoriet. Men fikk beskjed fra dem at dem heller ikke kunne gjøre noe for meg.

Gikk tilbake til fastlegen og hun har henvist meg til en annen nevrologisk avdeling idag, vi for se hvordan dette går..

Når jeg er offshore så har jeg veldig gode rutiner mtp mat og søvn. Her ute er det jo ingen alkohol heller. Likevel så er det vel så ille her ute som hjemme. Drikker ganske mye kaffe. Jeg sluttet med kaffe i et par måneder for å sjekke om det hjalp (sykeste hangoveren dagen jeg sluttet). Det hjalp ikke noe nevneverdig på søvngjengeriet selv om jeg følte meg kanskje litt mer opplagt om morgenen etter jeg sluttet med koffein. Likevel har fristelsen blitt for stor og noe må man fylle tomrommet med her ute når man går på vent. Så kaffe har jeg begynt å drikke igjen.

Jeg lurer på om det er andre som er i min situasjon? Eller som vet om det finnes noen behandling for dette? Jeg er alltid helt zombie om morgenen til tross for at jeg har sovt 7-9 timer, blir fort nedstemt og smådeppa og misstenker det har en relasjon.

Til info har jeg fått kjøpt et kamera nå på clasohlson som skal kunne ta opp bevegelser og lyd. Så nå skal jeg prøve å få dokumentert dette litt bedre.

Ble kanskje litt rotete tekst men dere ser problemstillingen min
Måtte lete litt etter et spm., men jeg antar det er dette?
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Jeg lurer på om det er andre som er i min situasjon? Eller som vet om det finnes noen behandling for dette?
Vis hele sitatet...
Som du sikkert har sett selv på nett, så er det aller meste av info knyttet til barn. Ganske enkelt fordi det nesten bare er barn mellom 4-12 som har denne "tilstanden" (ca.5%)

Jeg fant dette hos Helsenorge no ang voksne.

"Hos voksne med søvngjengeri er det rapportert økt forekomst av lettere psykiske lidelser, spesielt depresjon og angstlidelser.​
Andre faktorer som kan utløse somnambulisme er stress, alkohol og enkelte medikamenter.
"

Men jeg ser du nevner at du jobber offshore. Er det ikke en del strenge regler om helse og slikt der?
Er du sikker på dette er noe du vil at de skal vite?
Høres ut som du har vanskeligheter for å gå fra REM-søvn til deep sleep. Det finnes vel søvneksperter, så rart ingen leger har snakket med deg om det.

Ikke at jeg vil oppfordre til at du skal begynne med noe ulovlig, og det er nok uaktuelt for deg uansett. Men kanskje verdt å merke seg at å innta hasj før du legger deg kan gjøre at du hopper over REM-stadiet og går fort inn i den dype søvnen. Vet ikke om CBD-olje kan gjøre samme susen. Det kan du iallefall få på resept.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Måtte lete litt etter et spm., men jeg antar det er dette?

Som du sikkert har sett selv på nett, så er det aller meste av info knyttet til barn. Ganske enkelt fordi det nesten bare er barn mellom 4-12 som har denne "tilstanden" (ca.5%)

Jeg fant dette hos Helsenorge no ang voksne.

"Hos voksne med søvngjengeri er det rapportert økt forekomst av lettere psykiske lidelser, spesielt depresjon og angstlidelser.​
Andre faktorer som kan utløse somnambulisme er stress, alkohol og enkelte medikamenter.
"

Men jeg ser du nevner at du jobber offshore. Er det ikke en del strenge regler om helse og slikt der?
Er du sikker på dette er noe du vil at de skal vite?
Vis hele sitatet...
Ja, følte jeg måtte fortelle en del for å gi dere inntrykket for hvor ille det er.

De har aldri spurt om slike ting på helsesjekken. Men det er klart, hvis jeg raserer den ene lugaren etter den andre så kan det jo kanskje få konsekvenser. Da jeg reiv ned de to store skapdørene sist så bare gjemte jeg dem under dyna og skrudde dem opp igjen når jeg var ferdig på skift. Jeg hadde jo dradd døra av hengslene, og det var 3 hengsler på hver dør og skruene var dradd ut av døra så dørene satt ikke veldig godt fast etter jeg hadde "montert" dem opp igjen

Tidligere har jeg bare revet ned en panelovn som var skrudd i veggen. Vanligvis pleier jeg bare å gå rundt, brette opp madrassen, tomle bak tv'n osv.

Jeg håpte dette var et problem jeg ville vokse av meg. Tydeligvis ikke.

Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Høres ut som du har vanskeligheter for å gå fra REM-søvn til deep sleep. Det finnes vel søvneksperter, så rart ingen leger har snakket med deg om det.

Ikke at jeg vil oppfordre til at du skal begynne med noe ulovlig, og det er nok uaktuelt for deg uansett. Men kanskje verdt å merke seg at å innta hasj før du legger deg kan gjøre at du hopper over REM-stadiet og går fort inn i den dype søvnen. Vet ikke om CBD-olje kan gjøre samme susen. Det kan du iallefall få på resept.
Vis hele sitatet...
For høre hva nevrologen sier hvis jeg får time hos dem. Har lite lyst til å måtte begynne med noen ulovlige stoffer mtp jobben jeg har.
https://helse-bergen.no/nasjonal-kom...ykdommer-sovno

Her kan du finne en del info om hvem du burde prate med.
Dette høres vel strengt tatt ikke ut som vanlig søvngjengeri, man skal ikke gå i søvne under REM-søvn. Jeg hadde også vært bekymret om du skulle sove sammen med en baby. Burde du ikke kunne undersøkes i en søvnlab og finne ut hva det er som skjer?
Sitat av tearz83 Vis innlegg
https://helse-bergen.no/nasjonal-kom...ykdommer-sovno

Her kan du finne en del info om hvem du burde prate med.
Vis hele sitatet...
Takk, kan ringe å høre med de i morra

Sitat av *pi Vis innlegg
Dette høres vel strengt tatt ikke ut som vanlig søvngjengeri, man skal ikke gå i søvne under REM-søvn. Jeg hadde også vært bekymret om du skulle sove sammen med en baby. Burde du ikke kunne undersøkes i en søvnlab og finne ut hva det er som skjer?
Vis hele sitatet...
Nei, syntes heller ikke det høres ut som vanlig søvngjengeri. Spesielt siden jeg husker det meste og er så «bevisst» men på en måte psykotisk. Men det har alltid vært sånn for meg, mamma fant meg ofte på rommet med kvelertak rundt varmeflaska og prøvde å drepe den har aldri vært voldelig mot samboeren min. Men husker det er enkelte ganger jeg nesten har fiket til henne for jeg blir så rasene fordi hun ikke tar meg og vrangforestillingen min seriøst.

Jeg kunne ønske dem kunne analysert søvnen min ja. Og spesielt de gangene jeg går i søvne. Håper bare ikke jeg tar av alle probene på hodet. Er villig til å legge meg inn ei ukes tid om det så må til.
Nesten alt begynner med fastlegen. Start der.
Skal du til søvnspesialist for å analysere søvn trenger du en henvisning.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nesten alt begynner med fastlegen. Start der.
Skal du til søvnspesialist for å analysere søvn trenger du en henvisning.
Vis hele sitatet...
Har vært hos fastlegen, han har nå henvist meg til en nevrolog hos spesialistsenteret i Kristiansand
Jeg har null feil på dette, men jeg har endel erfaring med forskjellige leger og det har vist seg at ofte så må man faktisk google seg frem til hvilken type behandling som er best for din situasjon og deretter gå til fastlegen og be om henvisning dit, spesielt om du bor sørpå hvor det bare finnes 15minutters leger med 1000 pasienter, de er ikke trollmenn og vet slettes ikke alt om kropp og sinn, derfor må man av å til gjøre jobben deres for dem. Leger nordpå gir ofte mye bedre behandling for her får man mer enn 15minutter oss fastlegen, her får man opp til en time til å undersøke og diskutere problemstillingen og det hjelper endel mer.
Har du prøvd å sove med godt med lys på? Jeg drømmer av og til om diverse dyr i senga, da kommer jeg til meg selv med dyna i hånda og en puls som en maraton løper, etter jeg har skrudd på lyset.
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Har du prøvd å sove med godt med lys på? Jeg drømmer av og til om diverse dyr i senga, da kommer jeg til meg selv med dyna i hånda og en puls som en maraton løper, etter jeg har skrudd på lyset.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som nattskrekk.
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg

Jeg lurer på om det er andre som er i min situasjon? Eller som vet om det finnes noen behandling for dette? Jeg er alltid helt zombie om morgenen til tross for at jeg har sovt 7-9 timer, blir fort nedstemt og smådeppa og misstenker det har en relasjon.
Vis hele sitatet...
Ja, dette kjenner jeg meg godt igjen i og jeg har hatt dette problemet så lenge jeg kan huske, men jeg har ikke funnet noen konkret løsning på det ennå.
Bare måter man kan redusere hvor ubehagelige episodene blir.

Greit nok, jeg har tidligere beskrevet i poster her på forumet at cannabis setter et endelig punktum for dette, men ikke hvis man lar det gli over i en stonerperiode.
Da mangedobles problemet, men hvis jeg ønsker en godt natts søvn hvor det føles ut som om jeg bare har lagt meg for å sove og våkner opp igjen 100 % prosent uthvilt i omtrent samme stilling som jeg la meg i er en mild til medium dose edibles det jeg trenger.
Jeg anser denne løsningen som en enkelt fridag.
Blir det mer enn det så vokser problemet, som sagt.

Problemet med søvngjengeri er ikke like problematisk for meg etter at jeg tok konkrete grep mtp. faktorer som kan påvirke underbevisstheten min.

Eksempler: Kutte ut søppelfolk og unødvendige bekymringer som ikke er bra for deg, fysisk og mentalt krevende aktiviteter (trening og gaming), minimalt alkoholforbruk, ta ting som de kommer istedenfor å overanalysere, få nok sol og ha et godt kosthold, terapi for traumatiske opplevelser, oppgjør med fortid du kanskje skammer deg over eller som plager deg på en eller annen måte.
Det er flere ting jeg kan nevne her, men du skjønner sikkert tegningen?

Enkle grep som dette har gjort at jeg har gått fra å bli trigget til å kaste min king size wonderland-seng veggimellom til å heller løfte den opp og kikke litt under den istedenfor.
Eller istedenfor å flykte i panikk fordi jeg tydelig kan se og føle at en avrevet høyspentkabel flyr rundt mens den smeller og gnistrer rundt meg så tar jeg meg heller en liten rusletur og våkner opp forundret stående på kjøkkengulvet.

Medikamenter har ikke vært til noe hjelp for meg. Heller tvert imot!
Jeg fikk noen legemidler som angivelig skulle hjelpe mot dette her, husker ikke hva det var, men det førte bare til at både hyppigheten og alvorligheten eskalerte til nye høyder.
Jeg gikk i søvne ni dager på rad og en av nettene ramlet mellom 150 - 170 cm., og landet med et smell uten å våkne av det en gang.
Istedenfor ble jeg sittende på gulvet som en tulling mens jeg brettet dyna jeg hadde revet med meg ut av køysenga jeg sov i.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jeg har null feil på dette, men jeg har endel erfaring med forskjellige leger og det har vist seg at ofte så må man faktisk google seg frem til hvilken type behandling som er best for din situasjon og deretter gå til fastlegen og be om henvisning dit, spesielt om du bor sørpå hvor det bare finnes 15minutters leger med 1000 pasienter, de er ikke trollmenn og vet slettes ikke alt om kropp og sinn, derfor må man av å til gjøre jobben deres for dem. Leger nordpå gir ofte mye bedre behandling for her får man mer enn 15minutter oss fastlegen, her får man opp til en time til å undersøke og diskutere problemstillingen og det hjelper endel mer.
Vis hele sitatet...
Har hatt veldig lite erfaring med leger, da jeg stort sett ellers er frisk. Men du har nok rett i det. Skal se hvor det bærer og evt gjøre med research selv og fremlegge det til legen.

Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Har du prøvd å sove med godt med lys på? Jeg drømmer av og til om diverse dyr i senga, da kommer jeg til meg selv med dyna i hånda og en puls som en maraton løper, etter jeg har skrudd på lyset.
Vis hele sitatet...
Jeg liker egentlig å ikke ha det helt bekmørkt, for da tomler jeg så mye rundt å sliter med å finne tilbake til senga. Ender feks opp med krype rundt å gulvet og føle meg frem og prøve å sove på gulvet frysende istedet..

Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, dette kjenner jeg meg godt igjen i og jeg har hatt dette problemet så lenge jeg kan huske, men jeg har ikke funnet noen konkret løsning på det ennå.
Bare måter man kan redusere hvor ubehagelige episodene blir.

Greit nok, jeg har tidligere beskrevet i poster her på forumet at cannabis setter et endelig punktum for dette, men ikke hvis man lar det gli over i en stonerperiode.
Da mangedobles problemet, men hvis jeg ønsker en godt natts søvn hvor det føles ut som om jeg bare har lagt meg for å sove og våkner opp igjen 100 % prosent uthvilt i omtrent samme stilling som jeg la meg i er en mild til medium dose edibles det jeg trenger.
Jeg anser denne løsningen som en enkelt fridag.
Blir det mer enn det så vokser problemet, som sagt.

Problemet med søvngjengeri er ikke like problematisk for meg etter at jeg tok konkrete grep mtp. faktorer som kan påvirke underbevisstheten min.

Eksempler: Kutte ut søppelfolk og unødvendige bekymringer som ikke er bra for deg, fysisk og mentalt krevende aktiviteter (trening og gaming), minimalt alkoholforbruk, ta ting som de kommer istedenfor å overanalysere, få nok sol og ha et godt kosthold, terapi for traumatiske opplevelser, oppgjør med fortid du kanskje skammer deg over eller som plager deg på en eller annen måte.
Det er flere ting jeg kan nevne her, men du skjønner sikkert tegningen?

Enkle grep som dette har gjort at jeg har gått fra å bli trigget til å kaste min king size wonderland-seng veggimellom til å heller løfte den opp og kikke litt under den istedenfor.
Eller istedenfor å flykte i panikk fordi jeg tydelig kan se og føle at en avrevet høyspentkabel flyr rundt mens den smeller og gnistrer rundt meg så tar jeg meg heller en liten rusletur og våkner opp forundret stående på kjøkkengulvet.

Medikamenter har ikke vært til noe hjelp for meg. Heller tvert imot!
Jeg fikk noen legemidler som angivelig skulle hjelpe mot dette her, husker ikke hva det var, men det førte bare til at både hyppigheten og alvorligheten eskalerte til nye høyder.
Jeg gikk i søvne ni dager på rad og en av nettene ramlet mellom 150 - 170 cm., og landet med et smell uten å våkne av det en gang.
Istedenfor ble jeg sittende på gulvet som en tulling mens jeg brettet dyna jeg hadde revet med meg ut av køysenga jeg sov i.
Vis hele sitatet...
Vil nok tru stress er faktor som spiller inn. Hjemme har jeg en milliard ting jeg føler skulle vært gjort igår, mange branner som må slukkes. Og det ender ofte opp med at jeg ikke får slukket noen av de for det er for mange i baller i luften på en gang. Jeg kjenner det å komme offshore er deilig for da glemmer jeg alt som skulle vært gjort hjemme. Likevel går jeg like mye om ikke mer i søvne her ute. Men da er det pga jobbrelaterte ting. Litt rart for jeg føler ikke selv jeg er stresset her ute om de tingene i det heletatt. Ikke er jeg en smule bekymret for at riggen skal dette sammen heller. Likevel er det slike ting jeg drømmer om.
Kan jeg bare spørre om noe uten å måtte lese ALT?
Er du full når dette skjer?

Har selv hatt et par opplevelser som voksen hvor jeg har gått i søvne (om man kan kalle det for det) når jeg har vært full.
Jeg har f.eks. trodd at jeg har vært på do men jeg i realiteten har stått i et hjørne på soverommet å slått lens.
Vet ikke helt om dette en gang er å regne som søvngjengeri. Blir kanskje mer i kategorien fyllerør man ikke husker etterpå.

Vet også om andre "voksne" som har gjort dette.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan jeg bare spørre om noe uten å måtte lese ALT?
Er du full når dette skjer?

Har selv hatt et par opplevelser som voksen hvor jeg har gått i søvne (om man kan kalle det for det) når jeg har vært full.
Jeg har f.eks. trodd at jeg har vært på do men jeg i realiteten har stått i et hjørne på soverommet å slått lens.
Vet ikke helt om dette en gang er å regne som søvngjengeri. Blir kanskje mer i kategorien fyllerør man ikke husker etterpå.

Vet også om andre "voksne" som har gjort dette.
Vis hele sitatet...
Nei, ligger vell egentlig mer i ro jo fullere jeg er. Offshore hvor jeg ikke drikker og ikke har drukket på lenge så er det egentlig værst
Har du noen gang hatt eller blitt sjekket epilepsi?

Mange ganger kan det kobles til en tilstand som heter <Nocturnal Epelesy>.

Jeg er ingen lege men det kan trigge sleepwalking.
Sitat av penelope Vis innlegg
Har du noen gang hatt eller blitt sjekket epilepsi?

Mange ganger kan det kobles til en tilstand som heter <Nocturnal Epelesy>.

Jeg er ingen lege men det kan trigge sleepwalking.
Vis hele sitatet...
Men jeg har jo ikke anfall i søvne. Jeg kan typ ta en runde i huset og sjekke at veggene fortsatt støtt står fordi jeg trur huset er i ferd med å rase sammen
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Epilepsi er ikke bare risteanfall. Ei jeg vet om brukte gå ut naken og sjekke posten når hun hadde epilepsianfall. Hun husket som regel ingenting etterpå.
Selv har jeg epilepsi og kjenner mange andre som har det.

Det finnes mange typer anfall. Jeg kjenner en som kun har anfall i søvne, hvor da epilepsien ligger i frontallappen og en som for anfall hvor hun bare reiser seg opp og begynner å gå(dette kan skje hvor som helst, fra en sofa, stol, benk etc.)
Hei.

Kjenner meg igjen i en del av det du nevner, men ikke det med å rive ned ting og flytte på samboeren. Jeg har riktignok slått til exen i søvne, men ikke flyttet på henne eller andre jeg har sovet med.

Har gått ekstremt mye i søvne selv opp gjennom, men nå går jeg faktisk ikke i søvne lenger. Det vi har til felles er at vi husker mye av det som skjer når vi går i søvne og iallefall jeg vet at noe drar meg ut av sengen som jeg har drømt.

Startet i ung alder, men det toppet seg da jeg var rundt 18-20 år. Da gjorde jeg mye rart i søvne. Husker det meste, og en del av tingene jeg gjorde var å dusje i søvne, vaske klær i søvne, pusse tenner, gå på do, lage meg mat, sette ting i oppvaskmaskinen, bytte sengetøy og legge klær oppi en bag jeg skulle ha dagen etter. Og jeg tok akkurat de klærne jeg skulle ha med meg. Det er mer av det humoristiske, men har også hatt mareritt.

Det ene marerittet var at jeg trodde det lå en baby mellom sengen og veggen, så jeg prøvde å redde den. En meget liten åpning, så var umulig at en baby kunne ligge der. Det repeterte seg noen ganger før det forsvant.

En annen gag var mer sanndrømt. Jeg drømte at jeg var ute og kjørte og plutselig mistet jeg kontrollen over bilen og bremsene ikke virket. Rett før det skjedde noe alvorlig våknet jeg. Dette gjentok seg en del netter over noen måneder, og rundt 1 år etter den første gangen skulle jeg over fjellet med bil. Var såpeglatt under snøen og skulle kjøre nedover en bakke som vendte mot høyre. Den klarte det ikke og var helt hjelpeløs. Kom en bil i motsatt felt og vi kolliderte. Ingen tvil om at det var min feil, men heldigvis gikk det bra med alle. Bilen min ble totalskadd, men det er mye bedre enn personskade.

Etter jeg flyttet i 2009 har jeg hatt noen andre mareritt. Jeg er som da jeg gikk i søvne tidligere delvis våken, for jeg husker jo glimt fra det. Det som skjer er at jeg tror det er folk som skal ta seg inn i leiligheten og ta meg. Så jeg gjemmer meg på badet eller andre steder, og når jeg våkner helt forstår jeg at det bare var en drøm. Utrolig slitsomt, og det gjentok seg ganske lenge.

Fikk diagnosen søvnapnesyndrom for halvannet år siden, og etter jeg har brukt den søvnmaskinen har jeg ikke hatt mareritt eller gått i søvne. Jeg aner ikke hvorfor, men er selvsagt veldig glad for det. Den skal jo kun hjelpe meg under søvn når jeg har de pustestoppene, men er jo gledelig at jeg kan sove bedre enn tidligere.

Lykke til med undersøkelsene, og håper de finner ut av det sånn at du kan få sove godt om nettene. Det du opplever er verre enn det jeg har opplevd, og for meg var det ganske slitsomt til tider. Da tør jeg ikke tenke på hva du og din familie har gått og går gjennom.

Jeg heier på deg!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av kane Vis innlegg
Hei.

Kjenner meg igjen i en del av det du nevner, men ikke det med å rive ned ting og flytte på samboeren. Jeg har riktignok slått til exen i søvne, men ikke flyttet på henne eller andre jeg har sovet med.

Har gått ekstremt mye i søvne selv opp gjennom, men nå går jeg faktisk ikke i søvne lenger. Det vi har til felles er at vi husker mye av det som skjer når vi går i søvne og iallefall jeg vet at noe drar meg ut av sengen som jeg har drømt.

Startet i ung alder, men det toppet seg da jeg var rundt 18-20 år. Da gjorde jeg mye rart i søvne. Husker det meste, og en del av tingene jeg gjorde var å dusje i søvne, vaske klær i søvne, pusse tenner, gå på do, lage meg mat, sette ting i oppvaskmaskinen, bytte sengetøy og legge klær oppi en bag jeg skulle ha dagen etter. Og jeg tok akkurat de klærne jeg skulle ha med meg. Det er mer av det humoristiske, men har også hatt mareritt.

Det ene marerittet var at jeg trodde det lå en baby mellom sengen og veggen, så jeg prøvde å redde den. En meget liten åpning, så var umulig at en baby kunne ligge der. Det repeterte seg noen ganger før det forsvant.

En annen gag var mer sanndrømt. Jeg drømte at jeg var ute og kjørte og plutselig mistet jeg kontrollen over bilen og bremsene ikke virket. Rett før det skjedde noe alvorlig våknet jeg. Dette gjentok seg en del netter over noen måneder, og rundt 1 år etter den første gangen skulle jeg over fjellet med bil. Var såpeglatt under snøen og skulle kjøre nedover en bakke som vendte mot høyre. Den klarte det ikke og var helt hjelpeløs. Kom en bil i motsatt felt og vi kolliderte. Ingen tvil om at det var min feil, men heldigvis gikk det bra med alle. Bilen min ble totalskadd, men det er mye bedre enn personskade.

Etter jeg flyttet i 2009 har jeg hatt noen andre mareritt. Jeg er som da jeg gikk i søvne tidligere delvis våken, for jeg husker jo glimt fra det. Det som skjer er at jeg tror det er folk som skal ta seg inn i leiligheten og ta meg. Så jeg gjemmer meg på badet eller andre steder, og når jeg våkner helt forstår jeg at det bare var en drøm. Utrolig slitsomt, og det gjentok seg ganske lenge.

Fikk diagnosen søvnapnesyndrom for halvannet år siden, og etter jeg har brukt den søvnmaskinen har jeg ikke hatt mareritt eller gått i søvne. Jeg aner ikke hvorfor, men er selvsagt veldig glad for det. Den skal jo kun hjelpe meg under søvn når jeg har de pustestoppene, men er jo gledelig at jeg kan sove bedre enn tidligere.

Lykke til med undersøkelsene, og håper de finner ut av det sånn at du kan få sove godt om nettene. Det du opplever er verre enn det jeg har opplevd, og for meg var det ganske slitsomt til tider. Da tør jeg ikke tenke på hva du og din familie har gått og går gjennom.

Jeg heier på deg!
Vis hele sitatet...
Hei!

Artig at andre også har det på samme viset, hehe.

Det høres jo ganske så ekstremt ut i ditt tilfelle og!

Kan du fortelle litt mer om hvordan du ble diagnostisert? Og hva gjør denne maskinen?

I det siste har jeg prøvd å blitt litt mer bevisst på hva som kan gjøre at jeg går i søvne og ikke. Når jeg kom hjem fra Nordsjøen sist nå så hadde jeg jo rigget opp med kamera. Men uheldigvis så gikk jeg nesten ikke i søvne hele den uka jeg var hjemme. Samboeren er overbevist om at det er pga jeg drakk minst en halvliter øl hver kveld. Så nå passer hun på at det alltid er øl i kjøleskapet
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Hei!



Kan du fortelle litt mer om hvordan du ble diagnostisert? Og hva gjør denne maskinen?
Vis hele sitatet...
Antar at det er snakk om en CPAP-maskin eller lignende (?). I tilfelle ligger man med maske (evt. en "maske" som dekker kun nesen) på, og denne er koblet til en slange som er koblet til maskinen. Maskinen
overvåker pustingen din, og hvis du slutter å puste vil den øke trykket i slangen, til du begynner å puste igjen. Hensikten er å "poppe" blokkeringen i luftveiene dine (svelget "klapper sammen"), slik at lufta kan passere fritt igjen. Krever en viss tilvenning å ligge med en slik.

For å få påvist søvnapne ligger man enten over på søvnlab på sykehuset en natt, eller man er innom og får påmontert en "pakke" som overvåker deg gjennom natten. Så ser man hvor mange pustestopp du har etc.

Jeg pleide å være så sliten når jeg våknet om morgenen at jeg bokstavelig talt slepte meg langs gelenderet opp trappa, dette ble mye bedre etter at jeg startet med CPAP. Har dog aldri gått i søvne, og visste ikke at det kunne ha sammenheng med apne. Grunnen til at jeg gikk til legen med dette var at kona bekymret seg over at jeg ofte sluttet å puste om natta.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, meg igjen her

Tenkte å gi dere en liten update.

Jeg var hos han spesialisten og det eneste han kunne tilby meg var Rivotril. Men det ønsker jeg ikke etter alle skrekkhistoriene herfra og siden jeg jobber offshore, så da får jeg heller bare leve med søvngjengeriet.

Men jeg har latt merke til en ting. Jeg er veldig av/på med snusing. Og har tidligere merket at jeg ikke går i søvne i de periodene jeg snuser. Fikk det nettopp bekreftet da jeg har snuset i noen måneder nå og ikke gått i søvne i det heletatt. Og så bestemte meg for å slutte for en stund, nå har jeg vært 2 uker uten snus og jeg går eller gjør noe i søvne nesten hver natt nå.

Så dere som sliter mye med søvngjengeri kan prøve nikotin
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Hei, meg igjen her

Tenkte å gi dere en liten update.

Jeg var hos han spesialisten og det eneste han kunne tilby meg var Rivotril. Men det ønsker jeg ikke etter alle skrekkhistoriene herfra og siden jeg jobber offshore, så da får jeg heller bare leve med søvngjengeriet.

Men jeg har latt merke til en ting. Jeg er veldig av/på med snusing. Og har tidligere merket at jeg ikke går i søvne i de periodene jeg snuser. Fikk det nettopp bekreftet da jeg har snuset i noen måneder nå og ikke gått i søvne i det heletatt. Og så bestemte meg for å slutte for en stund, nå har jeg vært 2 uker uten snus og jeg går eller gjør noe i søvne nesten hver natt nå.

Så dere som sliter mye med søvngjengeri kan prøve nikotin
Vis hele sitatet...
Jeg går også i søvne, men Rivotril mot det? Ble målt noe unormalt med eeg da?
En venn med lignende problematikk har ei bevegelsesstyrt, sterk lampe som vekker han og visstnok hjelper bra.
Sitat av funksjon Vis innlegg
En venn med lignende problematikk har ei bevegelsesstyrt, sterk lampe som vekker han og visstnok hjelper bra.
Vis hele sitatet...
Ok det har jeg ikke prøvd, men jeg beveger meg jo generelt mye når jeg sover så vet ikke hvor bra det hadde funka
Finnes det ikke egne sentre som kun driver med søvnproblematikk? Hadde ringt dem, jeg.
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Men det ønsker jeg ikke etter alle skrekkhistoriene herfra og siden jeg jobber offshore, så da får jeg heller bare leve med søvngjengeriet.
Vis hele sitatet...
Nja. Hvis du ikke er en pillemisbruker selv så kan du ikke sammenlikne deg med skrekkhistoriene fra freak. Jeg syns derimot det er rart at du ble anbefalt noe med såpass lang halveringstid.
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Ok det har jeg ikke prøvd, men jeg beveger meg jo generelt mye når jeg sover så vet ikke hvor bra det hadde funka
Vis hele sitatet...
Han fikk den fra en søvnspesialist og lyset aktiveres ikke før han reiser seg opp.
Det du beskriver TS kalles parasomni.
Det finnes flere typer, og det du beskriver stemmer nesten helt med forstyrrelser i adferd ved REM søvn. Du kan søke selv på Google og lese alt i en artikkel fra tidsskriftet til den norske legeforeningen. Jeg vil ikke diagnostisere deg, men behandlingen er i alle fall Rivotril.
Lykke til, synes du må ta dette på alvor før det skjer en ulykke, særlig med barn i huset.
Klem fra Betty
Sitat av *pi Vis innlegg
Finnes det ikke egne sentre som kun driver med søvnproblematikk? Hadde ringt dem, jeg.
Vis hele sitatet...
Det finnes sikkert mer egnede sentre. Jeg ble henvist til nevrolog hos hos et spesialistsenter på blant annet søvn.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Nja. Hvis du ikke er en pillemisbruker selv så kan du ikke sammenlikne deg med skrekkhistoriene fra freak. Jeg syns derimot det er rart at du ble anbefalt noe med såpass lang halveringstid.
Vis hele sitatet...
Nei, men trenger også å kunne kjøre bil til stadighet. Og er også glad i å ta meg ei øl eller to på kvelden, og den komboen er jo ikke helt heldig

Sitat av funksjon Vis innlegg
Han fikk den fra en søvnspesialist og lyset aktiveres ikke før han reiser seg opp.
Vis hele sitatet...
Ok, må undersøke dette nærmere. Sitter offshore nå, og overlevelsesdrakta henger på en knagg på veggen her på lugaren. Hver natt driver jeg å prater og styrer med denne drakta som om jeg trur det er en mann som står der hehe.

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det du beskriver TS kalles parasomni.
Det finnes flere typer, og det du beskriver stemmer nesten helt med forstyrrelser i adferd ved REM søvn. Du kan søke selv på Google og lese alt i en artikkel fra tidsskriftet til den norske legeforeningen. Jeg vil ikke diagnostisere deg, men behandlingen er i alle fall Rivotril.
Lykke til, synes du må ta dette på alvor før det skjer en ulykke, særlig med barn i huset.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Ok, mulig du har rett. Uansett så trur jeg det er noe som oppstår under den dype søvnen. Da alt som reduserer den (Kaffe/alkohol og spesielt snus) hjelper på søvngjengeriet.

Men må si jeg ble overasket over effekten til snus, den er sikkert 98% effektiv mot søvngjengeri hos meg. Men om det er verdt å begynne å snuse igjen av den grunn, må jeg gruble litt på.
Da ville jeg faktisk snust om jeg var deg, evt.brukt nikotinplaster. Da jeg "forsket" litt i går fant jeg ut at nikotinplaster var godkjent behandling ved en type epilepsi.
Klem fra Betty
Hmm, kan vurdere å prøve en svak snus rett før jeg legger meg og se om det har effekt, uten å bli avhengig igjen
Kan få legen til å skrive ut xyrem du kan ta før du legger deg. Da går du rett i dyp søvn. Hvis du ikke får det så finnes det altid ghb. Men da må du klare å holde deg til kun kveldsdosering
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Kan få legen til å skrive ut xyrem du kan ta før du legger deg. Da går du rett i dyp søvn. Hvis du ikke får det så finnes det altid ghb. Men da må du klare å holde deg til kun kveldsdosering
Vis hele sitatet...
Men det er jo i den dype søvnen jeg går i søvne slik jeg har forstått det. Hvis jeg drikker mye kaffe, alkohol eller snuser så er det med på å redusere den dype søvnen som gjør at jeg ikke går så mye i søvne. Det samme sa nevrologen om Rivotril, at den minimerte den dype søvnen.