Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2538
De sier at du er summen av dine 5 nærmeste venner når det kommer til hvem du er som person.

Aldri brydd meg så mye når vi røyker weed, tar psykedelika og av og til gjør ting som benzo og mdma.

Men nå har noen av kompisene mine begynt og sniffe meth, og det er jo faktisk det værste man kan gjøre (hører jeg hvertfall)

Tips til og få vennene mine til og stoppe? Hjelpe dem? Jeg ser jo raskt hvor dette kan gå
Sitat av Gentleman1145 Vis innlegg
De sier at du er summen av dine 5 nærmeste venner når det kommer til hvem du er som person.

Aldri brydd meg så mye når vi røyker weed, tar psykedelika og av og til gjør ting som benzo og mdma.

Men nå har noen av kompisene mine begynt og sniffe meth, og det er jo faktisk det værste man kan gjøre (hører jeg hvertfall)

Tips til og få vennene mine til og stoppe? Hjelpe dem? Jeg ser jo raskt hvor dette kan gå
Vis hele sitatet...
Et vanskelig tema, og jeg må være ærlig og si at det høres ut som det egentlige problemet til kompisene dine ikke er rusmiddelet i seg selv. Heller at rusen er et symptom på de faktiske problemene.. aldri hørt om rekreasjonelle brukere av methamfetamin.

Prøv å hjelpe de på veien, men å starte med rusproblemene blir vanskelig. Sliter de med mye annet, eller er det kun rusen som er problemet? Har de jobb, familie osv.? Du kan selvfølgelig fortelle dem hva du føler om rusbruken, men pass på at det ikke blir krangler om det.
Du bruker jo selv sterke stoffer? Meth og MDMA er forsåvidt veldig like stoffer, sistnevnte har desidert mindre misbruker potensial. Benzo er forsåvidt ganske sterke saker også, mange som har ødelagt livet sitt på benzo. Amfetamin kan potensielt ødelegge livet det også, det er fort gjort å bli avhengig. Men synes du er veldig dobbeltmoral her, er det du som skal bestemme hvilke stoffer som er greit eller ikke? Hvorfor er benzo ok, og speed ikke? Skjønner at du vil det beste for vennene dine, det nok uansett ingenting du kan si/gjøre for at de skal slutte. Hadde du slutta med cannabis/psykadelika/benzo om en av de som bruker amfetamin hadde bedt deg om det?
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjipt..! Det er ikke noe du kan si men å handle ganske kraftig ved å si at det der kan du ikke støtte så du vil ikke henge med dem hvis det er sånn de skal holde på, gir de kanskje en støkk på hvor drøyt det de holder på med er, når kompiser streiker og ikke vil henge med dem mer. Og be dem tenke på framtida si og familien sin.

Tror nok ikke noe kan synke inn om du bare kjefter eller sier Wow not cool dudes nå er jeg bekymra for dere, da tenker de bare whatever vi har full kontroll streiting chill. Men hvis du faktisk ditcher dem og sier hvorfor så er det en så sterk demonstrasjon at de må begynne å tenke. Tenker jeg
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Passiv Vis innlegg
Du bruker jo selv sterke stoffer? Meth og MDMA er forsåvidt veldig like stoffer, sistnevnte har desidert mindre misbruker potensial. Benzo er forsåvidt ganske sterke saker også, mange som har ødelagt livet sitt på benzo. Amfetamin kan potensielt ødelegge livet det også, det er fort gjort å bli avhengig. Men synes du er veldig dobbeltmoral her, er det du som skal bestemme hvilke stoffer som er greit eller ikke? Hvorfor er benzo ok, og speed ikke? Skjønner at du vil det beste for vennene dine, det nok uansett ingenting du kan si/gjøre for at de skal slutte. Hadde du slutta med cannabis/psykadelika/benzo om en av de som bruker amfetamin hadde bedt deg om det?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke dra noe paralell om hverken skadevirkninger eller avhengighetspotensial mellom cannabis/psykedelika/benzo og metamfetamin. Greit noen få blir klikka i hodet av psykedelika, greit benzo er avhengighetsskapende og kan loke til livet, men du skakkjører ikke livet ditt og råtner både fysisk, psykisk og sjelelig sånn som man gjør av meth.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan ikke dra noe paralell om hverken skadevirkninger eller avhengighetspotensial mellom cannabis/psykedelika/benzo og metamfetamin. Greit noen få blir klikka i hodet av psykedelika, greit benzo er avhengighetsskapende og kan loke til livet, men du skakkjører ikke livet ditt og råtner både fysisk, psykisk og sjelelig sånn som man gjør av meth.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig, men man kan absolutt sammenligne, nå er det ikke sånn at det er umulig å ha et "sundt" forhold til amfetamin. Avhengighetspotensialet benzo og amfetamin kan man absolutt dra en paralell mellom. Jeg har selv vert avhengig av begge stoffene, å mener selv at amfetaminmisbruk er værre. Men du tok nok ikke poenget mitt dessverre.
Sitat av andaab44 Vis innlegg
Et vanskelig tema, og jeg må være ærlig og si at det høres ut som det egentlige problemet til kompisene dine ikke er rusmiddelet i seg selv. Heller at rusen er et symptom på de faktiske problemene.. aldri hørt om rekreasjonelle brukere av methamfetamin.

Prøv å hjelpe de på veien, men å starte med rusproblemene blir vanskelig. Sliter de med mye annet, eller er det kun rusen som er problemet? Har de jobb, familie osv.? Du kan selvfølgelig fortelle dem hva du føler om rusbruken, men pass på at det ikke blir krangler om det.
Vis hele sitatet...
Har du aldri hørt om folk som bruker Meth til å ruse seg? Kødder du? Meth er vel forsåvidt det største narkotika problemet i USA
Metamfetamin er ikke noe farligere enn cannabis. Det er faktisk det rusmiddelet som best stimulerer nervevekst hos folk som har fått hjerneskader.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22847088/
https://www.youtube.com/watch?v=Tf2A2EoBxnw
Jeg kjenner flere som bruker meth til rekreasjonelt bruk. Er vel omtrent like skadelig som amfetamin? Psyken kan få seg en trøkk pga søvnmangel og forskjellig.

Du sier du av og til tar ting som benzo og mdma. Dette er jo jo knallhard rus. Etter min mening er benzo det farligste du kan drive med selv om det ikke er skadelig for kroppen. MDMA kan du dø av. Mange som har problemer pga misbruk av MDMA.

Du er litt uviten og/eller dobbeltmoralsk TS, fordi den rusen du sier de tar er ikke noe verre enn den rusen du tar selv.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så vil jeg råde deg til å først og fremst ta vare på deg selv. Ikke involver deg hvis de skal finne på noe faenskap. Ikke lån dem penger. Ikke gjør noe sammen med dem eller for dem som du får en dårlig magefølelse av. Tviler på det er noe vits i å prøve å få dem til å slutte.. Bare sørg for at ting ikke blir verre enn nødvendig for deg selv.

Lykke til!
Sist endret av TrippyKing; 20. mai 2020 kl. 14:35.
Du ser ikke på benzo som ett problem.. Det finnes veldig få stoffer som forandrer ett menneske til den værste versjonen av seg selv på samme måte som Benzo gjør.. Det begynner rolig med en valium og rivo her og der, før du vet ordet av det går det ett par glass xanor i uka og gutterommet er fylt opp med tjuvgods.. For å putte det litt på spissen..

Alle jeg kjenner som endte opp som sprøytemisbrukere ble det etter å satt første smellen i pillerus..

Sitat av andaab44 Vis innlegg
aldri hørt om rekreasjonelle brukere av methamfetamin.
Vis hele sitatet...
Vel de finnes.. Og det er plenty av dem også..
Det kan være at den eneste du kan hjelpe er deg selv og at du må distanserer deg fra disse folka. Alle vet at å skulle endre en person ikke går med mindre den personen ønsker å endre seg selv.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Metamfetamin er ikke noe farligere enn cannabis. Det er faktisk det rusmiddelet som best stimulerer nervevekst hos folk som har fått hjerneskader.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22847088/
https://www.youtube.com/watch?v=Tf2A2EoBxnw
Vis hele sitatet...
prøver du å være sarkatisk? Ok så folk med hjerneskader har kanskje utbytte av amfetamin i lave doser. men Hvem som ruser på metamfetamin bruker lave doser eller måler opp, ingen.
Du trenger bare å snakke med en kompis som du ikka har sett på en stund før du skjønner at han har misbrukt mye amfetamin eller molly. Med tanke på hjertet og nyrene også. Psykose som følge av å ikke sove på flere døgn. Er det noe som gjør at folk rabler er det speed. Jeg ble nesten kniv stukket av en og dama han si når det rablet heilt for dem etter flere dager med molly og amf.
Sitat av lolaper Vis innlegg
prøver du å være sarkatisk? Ok så folk med hjerneskader har kanskje utbytte av amfetamin i lave doser. men Hvem som ruser på metamfetamin bruker lave doser eller måler opp, ingen.
Du trenger bare å snakke med en kompis som du ikka har sett på en stund før du skjønner at han har misbrukt mye amfetamin eller molly. Med tanke på hjertet og nyrene også. Psykose som følge av å ikke sove på flere døgn. Er det noe som gjør at folk rabler er det speed. Jeg ble nesten kniv stukket av en og dama han si når det rablet heilt for dem etter flere dager med molly og amf.
Vis hele sitatet...
Haha, ikke sant? Rottene fikk ikke lave doser da 0.25-0.5mg/kg/h for 12 eller 24 timer er helt enorme døgndoser metamfetamin. For en 70kg person tilsvarer det på det minste 210mg rent dekstrometamfetamin og 840mg på det meste og da er man langt ute i speedpsykosen for å si det sånn, men det gidder jeg ikke diskutere.
Sitat av allgood Vis innlegg
Har du aldri hørt om folk som bruker Meth til å ruse seg? Kødder du? Meth er vel forsåvidt det største narkotika problemet i USA
Vis hele sitatet...
Jeg skrev ikke at jeg aldri har hørt om folk som bruker meth til å ruse seg. Jeg skrev at jeg ikke vet om noen rekreasjonelle brukere av meth, som i at folk tar litt meth på lørdagskvelden for å kose seg, slik man gjør med andre stoffer. Methamfetamin er vanligere å bruke når man virkelig er på kjøret.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Tror de må lære det selv. Hvis du henger med de og ser ned og oppturer så kanskje minn de på hvor elendig nedturen var forrige gang når de prater om å kjøre på igjen. Forhåpentligvis går de lei ettersom nedturen overskygger oppturen, var der jeg hoppa av men jeg kræsjlanda hver bidige gang.
Vil du være skikkelig pikk gjemmer du alt av benzo og downers på nedturen så de virkelig får skrekken.
Du får ikke gjort noe som får de til å slutte, du må nesten bare akseptere det eller å distansere deg. Men jeg synes det er helt innenfor å si hva du føler og tenker, om de er venner av deg i det hele tatt så hører de jo på det selv om de ikke nødvendigvis endrer mening.
Tror det du kan gjøre er å enten gjøre pårørende oppmerksom på misbruken slik at far, søster eller bror tar en alvorsprat med vedkommende (har nok potensiale til å legge vennskapet i grus), evt å prate med de selv, og gjøre de oppmerksom på hvorfor du synes de går over grensen med akkurat dette stoffet. Finnes desverre ingen garanti for at noen av de kommer til å roe ned bruken, på bakgrunn av dine innspill desverre.
Sitat av Goyhest Vis innlegg
Tror det du kan gjøre er å enten gjøre pårørende oppmerksom på misbruken slik at far, søster eller bror tar en alvorsprat med vedkommende (har nok potensiale til å legge vennskapet i grus), evt å prate med de selv, og gjøre de oppmerksom på hvorfor du synes de går over grensen med akkurat dette stoffet. Finnes desverre ingen garanti for at noen av de kommer til å roe ned bruken, på bakgrunn av dine innspill desverre.
Vis hele sitatet...
Hvis det faktisk er venner av vedkommende så driter han i det. Familie vet kanskje enda mindre enn visse i denne tråden om avhengighet og stoff-bruk så det kan risikere å ødelegge en hel familie og vennskapet imellom ts og den det gjelder for en plan som med all sannsynlighet ikke vil fungere.