Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2427
Ikke Værst På PC
Hei.

Jeg har en venn av meg som har et gammelt kjøleskap liggende. Han lurte på om det er mulig å bygge en PC inni kjøleskapet. Dette er både for bedre kjøling og for moroskyld. Hvilke problemer vil han evt møte på?
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Hei.

Jeg har en venn av meg som har et gammelt kjøleskap liggende. Han lurte på om det er mulig å bygge en PC inni kjøleskapet. Dette er både for bedre kjøling og for moroskyld. Hvilke problemer vil han evt møte på?
Vis hele sitatet...
Fukt, sint kjerring og varm pils.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Fukt
Vis hele sitatet...
Er jo endel kondens og ja fukt i et kjøleskap
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av Lima Vis innlegg
Er jo endel kondens og ja fukt i et kjøleskap
Vis hele sitatet...
Finnes det noe måte å fjerne dette problemet på?
Trekke ut kontakten på kjøleskapet... Men da er du like langt igjen, dessverre....
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Finnes det noe måte å fjerne dette problemet på?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke som jeg kommer på.
Jeg tenkte noe sånt som en luftett pleksiglass boks,men det vil jo uansett bli for varmt (mest sannsynlig). Det vil også skape kondens når den er avskrudd.
Det å slenge inn et par radiatorer med vifter og kjøre vannkjøling på en pc utenfor, må være bedre tror jeg.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Ok. Ellers takk for svar Da blir det nok ikke noe av :/
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Ok. Ellers takk for svar Da blir det nok ikke noe av :/
Vis hele sitatet...
Hei,hei, hei!
Ikke la dere stoppe av at jeg er litt pessimistisk/kritisk.
Dette høres ut som et kjempekult prosjekt, men det blir ikke plug&play, dere må bruke kreativiteten deres og løse problemene som kommer. Det kan sikkert bli en rå pc.

GLHF
Hmm, hva med fryseren tro? Der er det vel for kaldt for fukt
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av egen9 Vis innlegg
Hmm, hva med fryseren tro? Der er det vel for kaldt for fukt
Vis hele sitatet...
Prøv å finne en isfri fryser, legg et varmepledd inni boksen i et par timer, åpne, se hvordan det ser ut.

Er forøvrig mye hardware som nekter å slå seg på dersom en sensor oppdager 0 grader eller mindre.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Kan det funke hvis vi "nagler" fast et pledd langs alle sidene i kjøleskapet?
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av Aleksanderck Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fordi jeg ikke tror det blir noe særlig kaldere av det.
Etter et par tre søk på google, begynner dette å se ut som en veldig dårlig idè.
Her er ett eksempel:


''About once a week a thread pops up with the novel idea of using a refrigerator to cool a PC. A fridge is cold, we need a cool CPU, put the two together and it's pure genius! Right? Wrong.

So why won't it work? A refrigerator is basically a phase change system. It uses the idea of phase change to keep things cool. It is very important to differentiate this from cooling things down. A refrigerator will not be able to pull away the amounts of heat that a CPU produces, because it is actively producing heat. Your ham, on the other hand, is not.

To illustrate this point, empty your fridge and stick a warm 2 Liter bottle of soda in it. Wait ten seconds and pull it out. Is it cold? No. Put it back in, wait ten minutes. Is it cold? No. A refrigerator will take a relatively long time to cool down a 2 Liter bottle at ambient temperature. Putting something that actively produces heat, such as a CPU, will cause the fridge to constantly run, always trying to cool down air that it has no chance of ever cooling. This constant running will burn out the compressor by overstressing it in a matter of hours or, if you are lucky, days.

The operation of the compressor in a fridge puts another nail in the coffin of the fridge cooler. If you go to your fridge right now and listen to it, it may very well be silent. This is because the compressor does not run constantly. Rather, it runs for a few seconds, switches off, waits for a while, then switches back on. This suffices for refrigeration purposes since, during time for which the compressor has been off, no additional energy (heat) has been put into the system. The food will not warm itself up, so there is no need to constantly cool it. A CPU, on the other hand, will produce enough heat to burn itself out during the time for which the compressor is off. (Thanks lonnie - forgot about that)

To summarize, a refrigerator cannot cool something that is constantly producing heat. It is designed to keep cold things cold. It is able to take something from room temperature and make it cold, but just barely. If your fridge can barely handle a 2 Liter, what chance does it stand against a Prescott?

Now With Actual Data!
Somebody on the forums (mashersmasher) actually tried the fridge PC idea and timed it to see how long the compressor lasts. After a little more than a day the compressor burned to the touch and started to give out. While the fridge cooled the CPU to an extent (a bit over room temperature at stock settings) it was neither an efficient nor a particularly good cooler.
The thread can be found here.''





Kilde: http://www.overclock.net/t/105345/in...e-as-pc-cooler
Dobbelpost, bare slett dette innlegget.
Sist endret av ZELDUR; 16. mars 2013 kl. 20:05.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Jeg ser poenget, men hvis vi har vifter inne der samtidig, vil kald luft bli blåst på de forskjellige komponentene. Hvis derimor det ikke hadde vært noen vifter der, skjønner jeg poenget.
Ville heller prøvd å bruke kjølelementet til kjøleskapet, som en slags kjøling til en pc
Jeg forestiller meg at det er mulig, hvis "motoren" i kjøleskapet er sterkt nok til å kjøle ned prosessoren til cpu'en, og hvis prosessoren takler svingninger mellom for eksempel 20 - 60 grader.

Det jeg tenker er at kjøleskapet (motoren\systemet) kjøler alt ned til 20 grader. Deretter slår den seg av, får hvile litt. Prosessoren og diverse andre deler til pc'en varmer seg sakte opp, på grunn av kald luft ellers i kjøleskapet. Når kjøleskapet registrerer 60 grader, slår den seg på og kjøler ting ned igjen.

Viabelt?
Sist endret av Taurean; 16. mars 2013 kl. 21:29.
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Jeg ser poenget, men hvis vi har vifter inne der samtidig, vil kald luft bli blåst på de forskjellige komponentene. Hvis derimor det ikke hadde vært noen vifter der, skjønner jeg poenget.
Vis hele sitatet...
Problemet er at cpu'en vil fortsatt varme opp luften som blir blåst over den uten at luften har noe plass å gå. Det vil si at varmen ikke flytter seg fra kjøleskapet på noen annen måte en uten vifter som sirkulerer luften inni. Det er en grunn til at det finnes få eksempler på folk som har forsøkt å bygge pc i kjøleskap, rett og slett fordi det er en dårlig ide.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av nerga Vis innlegg
Problemet er at cpu'en vil fortsatt varme opp luften som blir blåst over den uten at luften har noe plass å gå. Det vil si at varmen ikke flytter seg fra kjøleskapet på noen annen måte en uten vifter som sirkulerer luften inni. Det er en grunn til at det finnes få eksempler på folk som har forsøkt å bygge pc i kjøleskap, rett og slett fordi det er en dårlig ide.
Vis hele sitatet...
Hvis vi har en "Eksosvifte" ut av kjøleskapet da? alle andre vifter som blåser inn, er inne i kjøleskapet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Hvis vi har en "Eksosvifte" ut av kjøleskapet da? alle andre vifter som blåser inn, er inne i kjøleskapet.
Vis hele sitatet...
Du har forsatt ikke forstått prinsippet som et kjøleskap bygger på?
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Hvis vi har en "Eksosvifte" ut av kjøleskapet da? alle andre vifter som blåser inn, er inne i kjøleskapet.
Vis hele sitatet...
Da har du plutselig begynt å sirkulere luft med romtemp inne i kjøleskapet i så høy hastighet at kjøleskapet neppe vil kunne senke temperaturen i det heletatt. Hele poenget med et kjøleskap er at det er et lukket system som kjøler ned ting som ikke aktivt putter energi inn i systemet slik som en cpu nettopp gjør.
Ikke Værst På PC
Trådstarter
Sitat av nerga Vis innlegg
Da har du plutselig begynt å sirkulere luft med romtemp inne i kjøleskapet i så høy hastighet at kjøleskapet neppe vil kunne senke temperaturen i det heletatt. Hele poenget med et kjøleskap er at det er et lukket system som kjøler ned ting som ikke aktivt putter energi inn i systemet slik som en cpu nettopp gjør.
Vis hele sitatet...
Jepp. Jeg tenkte litt kort der. Takk for klargjøringen