Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7173
Jeg har fått en uke på å komme meg ut av huset av ulike grunnlag. Derfor lurer jeg på om nav vil kunne hjelpe meg frem til jeg finner meg en jobb?
Ring NAV og spør.
Hvorfor blir du kastet ut? Hvor gammel er du?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Ta med et skriv fra foreldre at du ikke får bo der mer så har du rett på en sted å bo det kan ta noen dager å egeninnsats for å få det men du får feks 7500 i mnd til dekke av leilighet å da er det din oppgave å finne e leilighet med den prisen. Er det krise så skal du ha krav på tak over hodet fra allerede i kveld. Det kan bli lite glamorøst hvis du feks havner på et gamlehjem eller hospits i noen netter men er vel bedre en ikke noe. Viktigste er at du står på nav kontoret med dokumentasjon av din økonomi og at du ikke har et sted å bo med en gang kontoret åpner i mårra

Er du over 18 så kan du søke om sosial stønad også. Da må du ta å printe ut 3 mnders konto utskrift fra banken din og levere det sammen med søknad om sosial hjelp du får det garantert om du ikke har inntekt så det er viktig. Dette kan også føre til at du må ut i praksis plass etterhvert for å få stønaden og hvis dine jobb muligheter er innskrenket så kan det være en veldig fin måte å ordne arbeid på om du kommer inn u det med et positivt sinn.


.
Sist endret av Absurd; 14. august 2019 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
mener man har krav på tak over huet og mat osv, men vær tidlig ute og legg konstant press på dem da nav kan være no skikkelig fitter, håper du får en god saksbehandler.
Var på et møte med nav i dag hvor saksbehandler sa at de hjelper med plass på hospits så fort du står uten bosted.
Samtidig så kan du få hjelp av boligkontoret og Nav når det kommer til å finne leilighet, men du må nok også lete en selv fordi boligkontoret kan være veldig trege.
Det er forskjell ifra hvor mye Nav dekker fra kommune til kommune, men det kan være alt fra 5000-8500kr (som jeg personlig har opplevd)
Finner du en utleier som godtar Nav garanti og leiligheten da blir godkjent av nav så kan du søke om å få husleien betalt hver måned frem til du får ordnet arbeid samt at du også kan søke økonomisk sosialhjelp og bostøtte + Etablering, innbo og utstyr.


Som Absurd sier så er det viktig å ha med 3 måneders kontoutskrift, samt også legitimasjon og skattemelding.
Husleiekontrakt er det også viktig at du tar med til Nav når/om du får ordnet det.


Ett lite tips til alle som går på Nav her:
Stryk ut alt på kontoutskriften bortsett ifra summene, korrekturlakk, tusj, maling eller kulepenn.

Nav har ingenting med hva du har brukt pengene dine på og de bryter eget lovverk og personvernet ved å kreve tre måneders kontoutskrift for søkere til akutt økonomisk sosialhjelp, eller de som søker fast for den saksskyld.
Du har derfor all rett til å sladde informasjon derifra og ett godt tips er å fjerne ting som feks vipps og overføringer ifra venner/familie.
Nav ser på dette som inntekt uansett om det er ett lån, gave, arv eller noe som helst annet og trekker det ifra sosialhjelpen du får.
Samme går for når du tar ut penger samtidig som du handler i butikk. Kontoutskriften skiller nemlig ikke på hva du har handlet for og hva du har tatt ut av penger, så plutselig står du der og blir beskyldt av Nav for å ha tatt ut 1500kr når du egentlig bare har tatt ut 100 og handla for 1400.


https://www.regjeringen.no/no/dokume...a-kr/id423352/
Jeg kan stryke ut vipps? Fikk også et rimelig stort farsbidrag her for et par mnd siden, vil dette gå utover sosialen? (Har da 0,- igjen av orginal beløpet)

For å svare på et spørsmål, jeg er over 18. Vil jeg da måtte møte opp med et papir som forklarer at min mor kaster meg ut?
Sist endret av Maiskolben; 15. august 2019 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ville hatt det med ja. Og så ville jeg tenkt litt på hvordan en har havnet i den situasjonen en har ..
Går du på videregående skole har fortsatt foreldrene dine "Forsørgerplikt" til endt skolegang. Se forsørgerplikt her http://barnasjurist.no/sosiale-og-ok...e-rettigheter/
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Jeg kan stryke ut vipps? Fikk også et rimelig stort farsbidrag her for et par mnd siden, vil dette gå utover sosialen? (Har da 0,- igjen av orginal beløpet)

For å svare på et spørsmål, jeg er over 18. Vil jeg da måtte møte opp med et papir som forklarer at min mor kaster meg ut?
Vis hele sitatet...
Ja, du kan stryke ut vipps.
Gjør du ikke det så er det stor fare for at det går ut over sosialen.
Si du har mottatt 500kr via vipps og det står på kontoutskriften din, så vil Nav trekke 500kr ifra summen du får utbetalt fra de når du da får sosialhjelp, AAP, dagpenger eller annet.

Nei, du trenger ikke noe papir som forklarer at du har blitt kastet ut.
Du forklarer det bare som det er og at du er i akutt nød med ett sted å bo og da burde du få hjelp samme dag.
Du kan jo alltids skrive ned på en lapp at du har blitt kastet ut og sånt og få moren din til å signere om du ønsker, men det er ikke nødvendig.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Var på et møte med nav i dag hvor saksbehandler sa at de hjelper med plass på hospits så fort du står uten bosted.
Vis hele sitatet...
Det her er meget trist å høre. Greit at det kanskje er en del som henvender seg hos NAV som bruker stoff eller hva det enn måtte være, men å hive inn unge rusfrie mennesker på noe slikt er helt totalt meningsløst. Forstod meg aldri på det der den gangen jeg faktisk fikk ett rom på ett hospits. Hvorfor kunne en ikke finne seg en hytte å leie som er mye rimeligere? Hospits koster jo skjorta.

Er en rusfri og sliter med diverse ting så er hospits absolutt "boligen" å la vær å gå inn i. Kan jo være det har endret seg nå men før var det totalt kaos. Når jeg tenker meg om så må det jo her ligge en privat avtale ett sted mellom hospits eierne og NAV, for å tjene så mye som mulig, kan ikke fatte annet når det er slik det foregår.

Til og med hvis en sleit med rus så var vel ikke hospits noe å trakte etter. Har hørt NAV har tilbudt telt i enkelte tilfeller, både her inne og i media, og på denne årstiden hadde jeg heller takket ja til noe slikt. Men dette er hva jeg hadde foretrukket, selv om dette alternativet har fått mye pepper. Men vet at det er flere som "deler ut" pepper på hospits også...
Spørs vel hvor du bor. Vet NAV i Oslo har en deal med Blå Kors. Hvis ikke, så legger dem ut for hostellopphold.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det her er meget trist å høre.
Vis hele sitatet...
Muttern fikk faktisk tilbud om hospits i Oslo for noen år tilbake, men det nektet hun på med 2 barn, saksbehandleren sa at det skulle hun tenkt på før hun skaffet seg slike sosiale ting.

Nå vet jeg ikke personlig hvordan det er på hospits, men mener å ha lest en tråd om det her inne tidligere (?) men etter hva jeg kan lese av avisartikler og se på nrk tv så er det ikke ett sted du tilbyr unge mødre med barn i tenåringsalder, når selv rusmisbrukere sier at det er bedre/tryggere å sove på gata så burde det jo nesten si litt.

De risikerer jo faktisk å påføre folk traumer, vold, rus og slike ting.

Edit; Men ja som Daaaaaaaa skriver så spørs det litt hvor man bor.
Noen steder er hospits løsningen, andre steder hotell, hostell eller andre alternativer.
Spørs jo endel på saksbehandler også selvfølgelig, du kan jo risikere å ende opp med ett skikkelig rasshøl som har dedikert livet sitt til å gjøre livet surt for navere.
Sist endret av Flaffersen; 17. august 2019 kl. 01:21.
Utifra tidligere poster fra TS er han nok ikke rusfri. Tipper det er her problemene ligger. Utifra tidligere poster tyder det også på at TS også er godt oppe i 20-årene, så er vel på tide å ta litt ansvar i livet.

Når du i tillegg bor hjemme og har greid å bruke opp «et rimelig stort farsbudrag» på et par mnd så vil jeg tro mor er lei av at du ikke får orden på livet og blir selvstendig uten et skikkelig spark bak.

Hva med å foreslå for mor at du blir rusfri(med ukentlige pisseprøver såklart) og finner deg en jobb for å betale husleie hjemme, så kanskje du får lov til å bli boende.
Hvis det er rusmisbruk, noe som bare blir spekulasjon, så er det en eller flere psykologiske grunner til det. Det er denne/disse grunnene man må finne ut av og nøste opp i. Å sende han ut på dypt vann når han allerede sliter i livet, er en dårlig løsning. Men, denne moren lever vel i så fall med press, uønskede personer av kanskje verre sammensetning. Mye som kan være grunnen her.

Og det er vel også akutt mangel på psykologisk hjelp, sikkert 2-3 års venteliste.

Å ta sånne drastiske valg øker risikoen. Det -kan- gjøre at han skjerper seg og får livet på rett kjør, men det -kan- også føre til verre livsvilkår. Så det blir gambling. Og jeg mener man ikke bør gamble med folks liv uansett situasjon. Man må tilrettelegge på en trygg måte.