Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5419
Jeg jobbet endel år før jeg begynte å studere, og sparte da opp litt penger, som tilsammen er nok til at jeg ikke får gjort om studielån til stipend. Det er kombinasjoner av høyrente, fond og BSU, hvorav størsteparten er på høyrente. Fondet jeg har stående idag har hatt fallende avkastning sammenlignet med indeks nå i flere år, så vurderer å bytte. Har sett litt på investering i bolig, på grunn av ligningsverdi ift til kjøpskostnad, også spørs det jo om banken er villig til å bli med.

En annen mulighet hadde vært å flytte noe penger over på noen i familien. Det er ikke snakk om så mye at det utløser formueskatt (gitt at de ikke er nærme grensen selv). Vil det å overføre flere hundre tusen til et familiemedlem by på uventede kostnader eller andre negative følger for noen av partene?

Eller bør jeg heller satse de i fond/aksjer? Avhengig av beløpet kan de stå lengre enn 5 år, så det er ikke noe problem.

Lurer bare på om hvordan jeg kan disponere de på best mulig måte.
Min løsning på dette ble å kjøpe klokker og andre verdigjenstander som du ikke trenger å ligningsføre. Rolex foreksempel er nesten en gangbar valuta som holder verdien svært godt (de rette modellene øker i verdi). Jeg hadde kjøpt bolig hadde det ikke vært for denne løsningen da overføring til familiemedlemmer ikke er helt lovlig og beløp i flere 100 000 kroner klassen er lett å oppdage, selv om jeg vet mange gjør det.
Mitt beste råd er å kjøpe den billigste boligen du kan finne og jobbe ut derfra. Bolig er i skuddet og vil alltid være det.
Å flytte over på familiemedlemmer er helt lovlig, men kan utløse skatteplikt - husker ikke grensene, men tror du kan gi gaver for 1G i året.

Det "sikreste" er å investere i bolig, men du må ha lån for å utligne formuen.
Problemet med å kjøpe bolig slik jeg ser det er gjerne at banken må spille på lag, og at det kan bli en liten utfordring med bare periodevis lønn og stipend/studielån som inntekt. Men kan jo alltids sette opp et regnestykke og se om det er mulig, kanskje jeg kommer bedre ut av det om jeg kan eventuelt leie den ut.

En annen løsning jeg tenkte på er å kjøpe bolig- og fritids-tomter, da tenker jeg primært på tomter som ikke har krav om at det må bygges noe. Noen ideer rundt dette?

1G, tilsvarer det 100k?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gaver til familiemedlemmer er ikke skattepliktig: https://www.skatteetaten.no/person/s...nn-post/1/5/3/
Sitat av chilliboy Vis innlegg
Gaver til familiemedlemmer er ikke skattepliktig: https://www.skatteetaten.no/person/s...nn-post/1/5/3/
Vis hele sitatet...
Leste det som står på siden du linker til, og lurer på om dette gjelder for aksjer også? Om man får aksjer i gave fra et familiemedlem, må man da skatte som ved vanlig formue eller kan man skrive det opp som gave og unngå å betale skatt?

Hvordan er det om man ikke selger aksjene men bare har de i banken, og når man selger aksjene, må man da betale skatt selv om man har fått de i gave? Er snakk om over 100k, så skulle tro de reglene gjelder da?