Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7987
Hei

En psykolog er i utgangspunktet underlagt taushetsplikt. Men mener det er noen tilfeller de skal/kan opplyse andre som f.eks politiet eller andre om detaljer de får opplyst fra pasienter.

I min tilfelle har jeg en jobb der jeg fremfører tunge kjøretøy. Jeg er redd for at en eventuell psykolog jeg åpner meg opp til, skal opplyse offentlige myndigheter om min psykiske tilstand, som resulterer i at jeg mister sertifikatet.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...L_5#KAPITTEL_5
Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven)
§ 34.Opplysninger i forbindelse med førerkort og sertifikat
Lege, psykolog eller optiker som finner at en pasient med førerkort for motorvogn eller sertifikat for luftfartøy, ikke oppfyller de helsemessige kravene som stilles, skal oppfordre pasienten til å innlevere førerkortet eller sertifikatet. Dersom pasientens helsetilstand antas ikke å være kortvarig, skal helsepersonell som nevnt gi melding til offentlige myndigheter etter nærmere regler fastsatt av departementet i forskrift.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser til gjennomføring og utfylling av første ledd, og kan gi reglene i første ledd tilsvarende anvendelse i forhold til pasienter som har tjeneste utenfor luftfartøy, dersom tjenesten har betydning for luftfartens sikkerhet.




Er noen kjent meg faren for dette? Og evt om det er mulig å være i kontakt med en psykolog anonymt for å unngå hele problemstillingen?

Jeg ønsker å gå til psykolog, men kan ikke risikere at jeg mister jobben for det.
Tviler på at du mister sertifikatet og jobben kun pga psykisk lidelse, da må det i så fall være en psykotisk lidelse i bildet. Hvis det derimot er rus involvert, så ryker nok lappen og sannsynligvis jobben frem til du klarer å bevise din rusfrihet over en periode (med urinprøver). I noen tilfeller klarer folk å beholde lappen pga jobben, så fremt de er med på å avlevere urinprøver, men når jobben går ut på å føre tunge kjøretøy, så er jeg usikker.

PS: Som regel bør man ikke nevne rus i det hele tatt, med mindre man synes at å miste sertifikatet, evt jobb og unger (for en periode) er verdt det for å bli rusfri eller få den behandlingen man trenger. Hvis du er en suicidal flykaptein, så tror nok at du også kan bli varslet om til fylkeslegen, men jeg er ikke sikker.
Sist endret av Stray Wanderer; 27. mai 2019 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kan skje. Hvis du vil gå til en psykolog anonymt så oppgir du bare falskt navn. Men da må du selv betale for en privat en.
Trådstarter
11 0
Er ikke noe rus inne i bildet nå om dagen. Kun Psykiske.


Skal vurdere ditt forslag @Mithan

Takk
Sitat av psychoactive Vis innlegg
Er ikke noe rus inne i bildet nå om dagen. Kun Psykiske.


Skal vurdere ditt forslag @Mithan

Takk
Vis hele sitatet...
Fornyet nettopp førerkortet mitt og måtte ha helseattest fra fastlege. Dette gjelder tyngre kjøretøy, kl CE. Sliter selv med psyken, blant annet angst og personlighetsforstyrrelse. Ingen problemer for legen å fornye der som sagt.

Det kommer jo veldig an på hva du sliter med og om legen anser at dette kommer til å påvirke kjøringen din. Selv om jeg har angst og mer så er det ingen problem for meg å kjøre 50 tonn langs veien.

Det er mange som er redd for edderkopper her i landet, å nekte disse å sitte bak ett ratt ville vært helt tåpelig, med mindre bolet befinner seg inn i selve kjøretøyet.. Noe en oppegående lege fint skal klare å tenke seg til ikke stemmer overens med virkeligheten
Trådstarter
11 0
Takk for svaret @Jens!

I mitt tilfellet er det en blanding av depresjon, sosialangst og selvmordtanker.
tanker at sistnevnte kanskje kan bli et problem, men det er kanskje en detalj jeg kan utelate, selv om jeg helt ønsker å kunne fortelle om alt.
Sitat av Mithan Vis innlegg
Det kan skje. Hvis du vil gå til en psykolog anonymt så oppgir du bare falskt navn. Men da må du selv betale for en privat en.
Vis hele sitatet...
Spør de ikke etter fødselsdato el personnummer? Synes man oppgir slikt uansett hva man skal, fastlege, laboratorium, legevakt etc. Så tenker at en privat psykolog også vil spørre om det?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Spør de ikke etter fødselsdato el personnummer? Synes man oppgir slikt uansett hva man skal, fastlege, laboratorium, legevakt etc. Så tenker at en privat psykolog også vil spørre om det?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri fått spørsmål om personnummer hos privat psykolog.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Spør de ikke etter fødselsdato el personnummer? Synes man oppgir slikt uansett hva man skal, fastlege, laboratorium, legevakt etc. Så tenker at en privat psykolog også vil spørre om det?
Vis hele sitatet...
Har selv vært hos en privat psykolog, måtte bare oppgi navn da.
Sitat av psychoactive Vis innlegg
Takk for svaret @Jens!

I mitt tilfellet er det en blanding av depresjon, sosialangst og selvmordtanker.
tanker at sistnevnte kanskje kan bli et problem, men det er kanskje en detalj jeg kan utelate, selv om jeg helt ønsker å kunne fortelle om alt.
Vis hele sitatet...
Hei, det er ingen automatikk i at alle med selvmordstanker mister lappen. Det er og himmel og hav skille mellom selvmordstanker og det å faktisk være suicidal som i å ha forsøkt eller være nærliggende å prøve å faktisk gjennomføre. Du burde kanskje ikke utbrodere at du har planer om å ta gjennomføre dette i forbindelse med jobb og tunge kjøretøy om du har sånne tanker. Det de vurderer er om du er en fare for deg selv eller andre.
Sitat av psychoactive Vis innlegg
I mitt tilfellet er det en blanding av depresjon, sosialangst og selvmordtanker.
tanker at sistnevnte kanskje kan bli et problem, men det er kanskje en detalj jeg kan utelate, selv om jeg helt ønsker å kunne fortelle om alt.
Vis hele sitatet...
Det mister du ikke lappen på, nei. Forskjell på tanker og planer.

Sitat av Dough Vis innlegg
Du burde kanskje ikke utbrodere at du har planer om å ta gjennomføre dette i forbindelse med jobb og tunge kjøretøy om du har sånne tanker.
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk har planer om dette bør du definitivt fortelle om det, og at du mister lappen en periode er det minste problemet ditt.
Sist endret av *pi; 28. mai 2019 kl. 19:38.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det mister du ikke lappen på, nei. Forskjell på tanker og planer.


Hvis du faktisk har planer om dette bør du definitivt fortelle om det, og at du mister lappen en periode er det minste problemet ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig i det, det var bare ikke spørsmålet her.
Trådstarter
11 0
Takk for gode tilbakemeldinger folkens
Sitat av Dough Vis innlegg
Du burde kanskje ikke utbrodere at du har planer om å ta gjennomføre dette i forbindelse med jobb og tunge kjøretøy om du har sånne tanker.
Vis hele sitatet...
Det er sant. H*n burde ikke få hjelp, i stedet burde h*n heller fronte med den første rute/skolebussen han ser...

Ærlig talt, har h*n slike tanker er det vel bedre at h*n ikke kjører og at han får hjelp til problemene sine? Kan være du mente andre ting rundt dette også som ikke ble sagt/skrevet, men det du skrev høres helt rått ut i mine ører. Hvis alle tenker seg litt om så er det vel ikke slike personer vi vil skal sitte å føre ett vogntog på 50 tonn eller en skolebuss full av skolebarn?

Greit at det kan være kjedelig å bli sykemeldt og kanskje gjøre selv slik at en blir uten førerretten til tyngre kjøretøy for en liten periode, men er det verdt å unngå dette for enhver pris? Hvordan kan en mene at å skjule at h*n har planer om å gjennomføre selvmord i forbindelse med jobb og tyngre kjøretøy bare for å beholde førerkortet er til hjelp for TS? Dette sklir litt ut, i og med at TS ikke har nevnt noe om dette selv, men håper virkelig at h*n heller oppsøker hjelp hvis han har slike planer.

Ønsker selv det beste for TS, at h*n blir "frisk" og får ett lettere liv å leve. Det er ikke for meg at TS sitter der uten å ha fått hjelp for problemene sine, med ett mislykket selvmordsforsøk på nakken med tyngre kjøretøy, som har resultert i titalls drap.... Kun fordi h*n ville beholde førerretten til tyngre kjøretøy.

Nå er det jo slik at de tar ikke bare fra en førerkortet slik uten videre. Selv vil jeg anbefale TS å snakke fritt ut slik at h*n får nøstet opp i problemene sine, så får det taes en vurdering mtp førerretten ut i fra det. Som sagt så er det ikke slik en mister den slik uten videre, og det skal en del for at en gjør nettopp dette.

Men jo, du har helt rett angående uttalelsen din. Kjører h*n buss og sitter med slike planer (f.eks kjøre bussen rett inn i en fjellvegg) så er vel sjansen for å miste førerretten til stedet. Men dette forstår vel de fleste at er til hjelp for TS, og alle andre for den saks skyld.

Sitat av psychoactive Vis innlegg
Takk for svaret @Jens!

I mitt tilfellet er det en blanding av depresjon, sosialangst og selvmordtanker.
tanker at sistnevnte kanskje kan bli et problem, men det er kanskje en detalj jeg kan utelate, selv om jeg helt ønsker å kunne fortelle om alt.
Vis hele sitatet...
Ikke utelat noenting. Du kan fint fortelle akkurat slik du har det, og på den måten så får du også den hjelpen du trenger.

Har selv sittet å fortalt om slike tanker og førerretten har aldri vært i fare. Har fått spørsmålet om jeg har hatt slike tanker når jeg har kjørt bil ja, det har blitt stilt, og her er det jo bare å svare ærlig.
Sist endret av Jens1; 29. mai 2019 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.