Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 6978
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Hei! Kan ikke mye om Bitcoins, men irriterer meg litt over at min lille investering på 1000 kr ifjor nå ikke er verdt mer enn 3-400 kr ifølge Coinbase. Ingen kan vel klare å tjene noe på dette? Skjønner ikke...

Det virker som det er ekstremt få norske nettbutikker man kan bruke Bitcoin i og at det var flere før. Hva er egentlig poenget med bitcoins lurer jeg på...
Du kjøpte vell når bitcoin var på topp i desember/januar? Folk tjener penger ved å kjøpe lavt, og selge høyt. Ikke omvendt.
Men ærlig talt, skal du investere i noe så er det vel lurt å sette seg inn i risikoene før man gjør en beslutning, selv om det dreier seg om små beløp. Hvis du har fulgt litt med så er det de som investerte tidlig i Bitcoins som har tjent stort. Verden er større enn Norge og det er svært mange plasser det brukes Bitcoins som betaling. For eksempel Expedia, Subway og Playboy TV.
Er ikke bare å kjøpe seg inn på ath og forvente at det skal opp Man kan tjene på at prisen går både ned og opp. Bitcoin passer ikke særlig bra som betaling for småe ting som f.eks en kaffe fordi network fees kan fort bli dyrer enn selve kaffen. Jeg tror at 80% av de som har bitcoin bruker det for å tjene penger på samme måte som aksjer. Blockchain i seg selv har en lys framtid dermot.
Er Bitcoin bare en flopp?
Vis hele sitatet...
Ja.
(Så kan dere evangelister prøve å overbevise meg )
Som @Pillfreak skriver, så har du nok kjøpt til feil tid, trikset for å tjene penger er å kjøpe det billig å selge det dyrt.

Men ja, det går an å tjene penger på det, for øyeblikket så har jeg ingen bitcoins, men følger med på utviklingen for det. Har satt av penger til å refinansiere i bitcoins, eventuelt annen kryptovalutta når rette tid kommer. Fikk en god avkastning i fjord, kjøpte meg inn første gangen i april i fjord, da var en BTC verd ~3500,- og solgte meg ut i januar på med en bitcoin kurs på ~130k. Altså en avkastning fra mitt første kjøp på over 3700%, men en slik vekst som man så i fjord, kommer nok aldri til å hende igjen i bitcoinens historie/fremtid. Bitcoinen ser ut til å ha begynt å stabilisere seg på rundt 60k.



Slik som det er nå, så er det nesten umulig å tjene penger på bitcoins. Da salgsprisen er lavere enn kjøpsprisen og i tillegg kommer transaksjonsfees hvis man lagrer den på «coldstorage». Så med andre ord så må bitcoinen stige en del prosent før du kan se etter avkastning.
Så lenge "alt" snakket om bitcoin er fokusert rundt å tjene penger på kjøp/salg av valutaen i seg selv fremfor kjøp/salg av varer og tjenester så henger jeg på moret og stemmer ja på flopp.

blockchain generelt har jeg fortsatt tro på at kan være nyttig. Men haugevis av disse nye blockchain-selskapene går bare rundt i knarkrus og lager dårligere løsninger på problemer som egentlig bare trenger en god gammeldags database*

(* ja. jeg vet at poenget er at i en blokkjede kvitter man seg med det sentrale registeret. Men i mange tilfeller hvor det finnes fungerende registre er ikke løsningen nødvendigvis alltid å bytte til ny og uprøvd teknologi. Kanskje er det langt mer verdi i å utvikle gode API-er, standarder og lovverk slik at registrene vi allerede har kan utveksle informasjon enklere)
hadde du tatt en " short option" på bitcoins i desember/januar hadde du kunne tjent godt. Du kan egentlig tjene på aksjer og crypto osv uansett om prisen går opp eller ned.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Hei! Kan ikke mye om Bitcoins, men irriterer meg litt over at min lille investering på 1000 kr ifjor nå ikke er verdt mer enn 3-400 kr ifølge Coinbase. Ingen kan vel klare å tjene noe på dette? Skjønner ikke...

Det virker som det er ekstremt få norske nettbutikker man kan bruke Bitcoin i og at det var flere før. Hva er egentlig poenget med bitcoins lurer jeg på...
Vis hele sitatet...

Ja bc kan være en flopp eller det kan ikke være en flopp. Det er tjent milliarder av brukere av bitcoins siden starten. Og gjentatte ganger har eksperter og store deler av brukerskaren spådd at nå er toppen nådd og de selger unna i stort monn for å sikre gevinst. Så viser det seg at toppen var ikke nådd og verdien klatrer videre.

Det er umulig for noen her å ha en fasit på hva som skjer, og det er nok umulig eller bortimot umulig også for analytikere og profesjonelle investorer og finansfolk. Det er mye psykologi, det er litt opp til myndigheter og det er litt opptil de som miner. At kursen flater ut, svinger eller tilogmed går ned i visse perioder sier jo lite og ingenting om framtiden.

Bc som ellers, har du råd å leke og råd å tape så kjør på. Det kan gå bra, veldig bra eller dårlig eller tilogmed ende i at bitcoin går helt i null og forsvinner helt. Du må gjøre opp din egen analyse også får du investere, selge eller kjøpe utifra den.

Kommer vi dit at det blir vanlig med bc kort i lomma eller i en eller annen digital betalingstjeneste som vi bruker daglig? Muligens. Og skjer noe slikt så kan verdien stige himmelhøyt. Om det skulle vise seg å myndighetene strammer inn, vanskeliggjør eller tilogmed banner bc så kan verdien falle fort eller gå i null. Ingen vet sikkert. Ikke engang de som startet bc.
Appropo betalingskort som nevnt over. Sirin Labs og Huawai kommer med blockchain betalingstelefoner nå. Sirin labs sin "Finney" har release nå i desember.
Poenget med bitcons er jo at det var en av om ikke den første cryptovaluten. Og i mange øyne så har det en stor verdi at det ikke er en sentralbank bak cryptovaluta. Det er en endelig mengde bc. Det kan ikke skapes mer om regnskapet en plass ikke balanserer, slik sentralbanker kan gjøre med våre pengesedler. Under finanskrisen så var det feks endel som tapte halvparten av innskudd i kypriotiske banker, fordi det gikk dårlig på kypros og myndighetene bestemte seg for å ta innskudd over en viss sum som skatt, eller de tok 50 % eller noe slikt. Det vil ikke skje med bitcoin fordi den styres av en sentralbank.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Poenget med bitcons er jo at det var en av om ikke den første cryptovaluten. Og i mange øyne så har det en stor verdi at det ikke er en sentralbank bak cryptovaluta. Det er en endelig mengde bc. Det kan ikke skapes mer om regnskapet en plass ikke balanserer, slik sentralbanker kan gjøre med våre pengesedler. Under finanskrisen så var det feks endel som tapte halvparten av innskudd i kypriotiske banker, fordi det gikk dårlig på kypros og myndighetene bestemte seg for å ta innskudd over en viss sum som skatt, eller de tok 50 % eller noe slikt. Det vil ikke skje med bitcoin fordi den styres av en sentralbank.
Vis hele sitatet...
Hvilken sentralbank er bak bitcoin?
Limited edition
Moff's Avatar
Åpenbart en skrivefeil, siden han skriver "stor verdi at det ikke er en sentralbank bak cryptovaluta" i samme innlegg.
Det vil ikke skje med bitcoin fordi den ikke styres av en sentralbank.
Problemet for bitcoin nå er at en hel verden ble oppmerksom nær toppen av bobblen og var vitne til at prisen raste nedover. Folk vil derfor være mye mer skeptiske til å putte penger inn nå.

Det er også mange minere, folk som kjøpte på topp og de som ikke rakk å selge på topp som bare går og venter på neste opptur slik at de kan dumpe alt de har. Skal gå mye mer ned før jeg putter kroner inn...
Ja det er en strategi BAN. Og som med aksjer og verdipapirer og opsjoner og futures så er det også de som sier at det er alltid mulig å tjene penger uansett hvordan markedet går. Noen kjøper mer når ting faller, andre sikrer opsjoner og noen shorter. Det er en haug av mulige strategier og når de kombineres blir det ennå flere. Men det kan jo gå skikkelig einar ass galt om folk velger å geare kraftig og ikke har sikret nedsiden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Poenget med bitcons er jo at det var en av om ikke den første cryptovaluten. Og i mange øyne så har det en stor verdi at det ikke er en sentralbank bak cryptovaluta.
Vis hele sitatet...
Det er ingen sentralbank bak aksjer heller - men ingen betaler for brød med aksjer. Per i dag er bitcoin heilt ubrukeleg som valuta, på grunn av høge transaksjonskostnader, høg teknisk barriere, ekstremt volatil kurs, og lang overføringstid.

Eg er teknologiinteressert. Eg har lasta ned ymse btc-apper eit par ganger, og sett på ymse btc-nettsider, og konkludert med at til helvete, det er ubrukelig i praksis og alt for teknisk til at eg gidd å bruke tid på det...
De fleste av oss er ikke flink nok til å utnytte nedturer og sideveis marked og kan kun tjene når det går oppover...
Som flere andre her sier, så vil jeg følge på.

Utgangspunktet tim bitcoin var en ny valutta og pr. I dag er transaksjoner for dyre og spekulasjonsverdien for høy til at den blir brukt sånn, dermed blir den nærmere en aksje enn valutta.

Jeg har personlig tro på Crypto, ikke nødvendigvis som currency, men rent teknologisk. Igjen, pr. I dag så er crypto Currency ekstremt volatilt, og enormt mange som har verdier i Crypto har ingen idé im hva de egentlig har kjøpt og mange av dem (inkludert deg) kjøpte seg inn når prisen var på topp og har opplevd å tape penger.

Edit: Jeg har bekjente som har tapt over 100.000 i Crypto, fordi de ikke har forstått hva de har kjøpt eller risikoen ved kjøpet, så du kan anses som heldig blandt taperne.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ingen sentralbank bak aksjer heller - men ingen betaler for brød med aksjer. Per i dag er bitcoin heilt ubrukeleg som valuta, på grunn av høge transaksjonskostnader, høg teknisk barriere, ekstremt volatil kurs, og lang overføringstid.

Eg er teknologiinteressert. Eg har lasta ned ymse btc-apper eit par ganger, og sett på ymse btc-nettsider, og konkludert med at til helvete, det er ubrukelig i praksis og alt for teknisk til at eg gidd å bruke tid på det...
Vis hele sitatet...
Nei ingen betaler i butikken med aksjer for brød, likevel er det et marked både for noterte aksjer og unoterte aksjer. Og folk kan fint fortsette med aksjehandel selv om de aldri får kjøpt brød og melk for aksjene utenom at de må innom kurtasje og avgifter før de kan realisere. Men med bc kan i teorien bli annerledes fordi det er ingen fysiske hindringer i veien for at ikke Rema og Coop kan ta betalt i BC. Hva fremtiden bringer gjenstår å se, men kanskje kommer vi dit. Om ikke med kort så kanskje med mobilbetaling eller noe annet som inkluderer cryptopenger.

Ja din strategi er en helt ok strategi det. Om det brer om seg er det jo bare å skaffe seg bc da. Men nå er det jo ikke den praktiske bruken som er eller har vært den største driveren og som har presset prisen opp. Det er jo spekulasjonen samt at når bc kom og ikke var backet av en sentralbank så akkurat det var jo nærmest enestående. Så fløt de jo også på at svært mange trodde bitcoin som default var umulig å spore. Idag vet jo de fleste at det må jobbes litt for å skjule bc og hvor de er kommet fra. Men dette var nok også med til å skape interessen og spekulasjonen rundt cryptocurrenices.

Idag er det noen få norske nettsteder som tar bc. Det tok liksom ikke av slik mange forventet. Og akkurat dette med bc som daglig bruksvaluta ble nok i stor grad kjørt i senk pga den tidvis elleville verdistigningen på bc. Folk turte rett og slett ikke betale med bc, for tenk om verdien økte 15 % eller mer på bare noen dager?

De som ønsker å bruke bc feks online, på reiser etc kan fint gjøre det. Det er krevende og det langt mer pes enn de fleste andre alternativer men det er mulig. Det er lokale vekslere stort sett overalt, det er endel bc "minibanker" der du kan kjøpe bc. Var vel en i oslo og en i trondheim også? Tror de forsvant av en eller annen grunn.

Bc har skapt mange vinnere og mange har også tapt. Om noen skal kaste seg på spekulasjonen og forsøke å dra inn stort så er jo det helt greit det. At andre velger å avvente eller takke helt nei er også greit.

Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Hvilken sentralbank er bak bitcoin?
Vis hele sitatet...
adhd og sydelksi er kjipt når en blir ivrig. Skrivefeil men får ikke rettet opp gr. 5 min regel.

Bitcoin har ingen sentralbank bak seg og det var en av årsakene til at mange favnet om bc da den kom. For det var nærmest uhørt og utenkelig. Cryptopenger ble jo på en måte motstykket til fiatpenger. For kryptopengene var en fastsatt max beholdning. Feks ingen mulighet til å devaluere ved å "trykke opp flere sedler".

Sitat av liasis Vis innlegg
Så lenge "alt" snakket om bitcoin er fokusert rundt å tjene penger på kjøp/salg av valutaen i seg selv fremfor kjøp/salg av varer og tjenester så henger jeg på moret og stemmer ja på flopp.

blockchain generelt har jeg fortsatt tro på at kan være nyttig. Men haugevis av disse nye blockchain-selskapene går bare rundt i knarkrus og lager dårligere løsninger på problemer som egentlig bare trenger en god gammeldags database*

(* ja. jeg vet at poenget er at i en blokkjede kvitter man seg med det sentrale registeret. Men i mange tilfeller hvor det finnes fungerende registre er ikke løsningen nødvendigvis alltid å bytte til ny og uprøvd teknologi. Kanskje er det langt mer verdi i å utvikle gode API-er, standarder og lovverk slik at registrene vi allerede har kan utveksle informasjon enklere)
Vis hele sitatet...

Det er jo slik at veldig mange investorer elsker objekter der det er store svingninger og der det skjer mye. Det muliggjør det å bruke mange forskjellige strategier slik at det kan tjenes penger nærmest uansett hvordan markedet går. Og akkurat det har hold liv i mange selskaper i lang tid.

Nå er det jo ikke slik at bc kun er spekulasjon, for det ligger jo en kryptovaluta i bunn som i teorien kan en egenverdi utenom ren spekulasjon. Skulle det komme en ny global krise så kan kan det gi kryptopenger et kraftig løft.

Når det gjelder bc mot andre kryptopenger så skal jeg ikke mene hverken det ene eller andre. Det er blitt veldig mange å velge i og noen vil sikkert dø. Hvem blir det som faller først? Er det nødvendigvis slik at noen må falle? Vel det er jo noe som alle må tenke gjennom før de går igang med med å handle i kryptopæng.

Men isolert sett, så kan nettopp det at bc er en av de det spekuleres hardt i være en fordel for de som ønsker å spekulere.
Sist endret av random67489; 2. oktober 2018 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av BAN Vis innlegg
De fleste av oss er ikke flink nok til å utnytte nedturer og sideveis marked og kan kun tjene når det går oppover...
Vis hele sitatet...
Skjønner hvordan man kan tjene penger på en fallende kurs, men kan du utdype hvordan man tjener penger på en kurs i sideveis bevegelse? Om man ser bort fra utbetaling av utbytte fra et aksjeselskap klarer jeg ikke helt å se hvordan man kan "utnytte" en stabil aksje/valuta kurs uten vekst eller nedgang.
Sitat av livsnyter Vis innlegg
Skjønner hvordan man kan tjene penger på en fallende kurs, men kan du utdype hvordan man tjener penger på en kurs i sideveis bevegelse? Om man ser bort fra utbetaling av utbytte fra et aksjeselskap klarer jeg ikke helt å se hvordan man kan "utnytte" en stabil aksje/valuta kurs uten vekst eller nedgang.
Vis hele sitatet...
Da er man inne på daytrading. Selv om prisen går sidelengs så vil den forsatt gå opp og ned X antall kroner eller prosent.
Sitat av Echodius Vis innlegg
Da er man inne på daytrading. Selv om prisen går sidelengs så vil den forsatt gå opp og ned X antall kroner eller prosent.
Vis hele sitatet...
Hvor lønnsomt er daytrading i praksis? La oss si at du kjøper X antall aksjer til kr. 50 øre/stk, for så å selge de igjen noen timer senere til 50,5 øre/stk. I teorien har man jo her fått en avkastning på innskutt kapital på 1% på noen få timer, noe som er relativt bra. Videre må man vel regne med at det ikke er er bare å realisere aksjenes verdi akkurat på det tidspunktet det måtte ønskes? Om man bestemmer seg for å selge aksjene sine klokken 12:00 er det vel ikke slik at de blir solgt på minuttet? Videre må man også regne med kurtasje til meglerhuset som spiser opp en del av avkastningen.

Spørsmålet er da om daytrading på en "sideveis" kurs egentlig er lønnsomt i praksis? Jeg skjønner at daytrading vil kunne være lønnsomt på en aksjekurs som har større endringer, men da regner jeg den som en kurs som går opp eller ned, ikke sideveis.

Beklager om dette ble i overkant offtopic.
Det kan være daytrading men trenger ikke være daytrading. Daytrading er tradisjonelt ganske smalt i den forstand at det handles i korte perioder og de søker å være inn og ut av posisjoner i løpet av dagen, daytrading.

Mange som tjener på ustabile underliggende gjør det ved hjelp av opsjoner, og futures. De setter opp "veddemål" for forskjellige scenarioer, og bruker feks put n call kombinasjoner, shorting, etc. De som klarer seg over lengre tid i slikt "hasardspill" er gjerne ikke de som tjener mest eller får størst avkastning, fordi de forsøker å minske risikoen ved å kjøre flere samtidige strategier og scenarioer. Og det er jo ikke gratis, for de kan jo ikke tjene på alle posisjoner så noen av posisjonene vil bli tap. Men dette er jo kalkulert og de passer på å ikke bli sittende i posisjoner som kan gi ubegrenset tap ved feks å sikre med opsjoner.

For de som måtte ønske å gå i dybden er det vel enklest å kjøre simulerte handler i verdipapir. Det finnes jo mange online løsninger som lar det simulere og drive fiktivt. Da kan du lære uten at du taper og du får raskere oversikt.
Som bruksvalutta så tenker jeg bitcoin har utspillt sin rolle. Til anonymisering og krimmenalitet så finnes det andre kryptovalutaer som er bedre egnet; til bruk som et hverdagslig betaligsmiddel så finner det også andre kryptovalutaer som er bedre egnet. Så hva kan bitcoins brukes til i fremtiden? Jeg tror at bitcoin kan brukes som en referansevaluta og et mellomledd ved veksling mellom andre kryptovalutaer. Volummessig så er bitcoin størst, så hvis spekulasjoner i krypto avtar i fremtiden og volumet i bitcoin opprettholdes så tror jeg at bitcoin ligger godt ann til å bli en av de mindre volatile kryptovalutaene.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det kan være daytrading men trenger ikke være daytrading. Daytrading er tradisjonelt ganske smalt i den forstand at det handles i korte perioder og de søker å være inn og ut av posisjoner i løpet av dagen, daytrading.

Mange som tjener på ustabile underliggende gjør det ved hjelp av opsjoner, og futures. De setter opp "veddemål" for forskjellige scenarioer, og bruker feks put n call kombinasjoner, shorting, etc. De som klarer seg over lengre tid i slikt "hasardspill" er gjerne ikke de som tjener mest eller får størst avkastning, fordi de forsøker å minske risikoen ved å kjøre flere samtidige strategier og scenarioer. Og det er jo ikke gratis, for de kan jo ikke tjene på alle posisjoner så noen av posisjonene vil bli tap. Men dette er jo kalkulert og de passer på å ikke bli sittende i posisjoner som kan gi ubegrenset tap ved feks å sikre med opsjoner.

For de som måtte ønske å gå i dybden er det vel enklest å kjøre simulerte handler i verdipapir. Det finnes jo mange online løsninger som lar det simulere og drive fiktivt. Da kan du lære uten at du taper og du får raskere oversikt.
Vis hele sitatet...
Snakker vi om aksjer er jeg til en grad enig. Profitabilitet går så klart på ens ferdigheter.

Når det er snakk om kryptovaluta vil jeg derimot si at det helt klart er mulig å tjene greit. Kryptovaluta har såpass store svingninger, selv når det går sidelengs, at jeg ikke ser noen problemer med å trade i korte perioder. Markedet er åpent 24/7, svingninger på ±5% er normalen. Gebyrene for salg og kjøp ligger på alt fra 0-0,20%, noe som spiser relativt lite profit.
Uvaksinert 👍
Hva er positivt med blockchain? Det finnes vel egentlig ingen nytte i det som man ikke kan gjøre raskere med andre teknologier?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Hva er positivt med blockchain? Det finnes vel egentlig ingen nytte i det som man ikke kan gjøre raskere med andre teknologier?
Vis hele sitatet...
Distribuert autentisering av rekkefølge på hendinger, der du ikkje treng stole på ein enkelt part.

Det er 98% hype, men det har bruksområder.
Sitat av daffe Vis innlegg
Hva er positivt med blockchain? Det finnes vel egentlig ingen nytte i det som man ikke kan gjøre raskere med andre teknologier?
Vis hele sitatet...
Desentralisering.
Sitat av daffe Vis innlegg
Hva er positivt med blockchain? Det finnes vel egentlig ingen nytte i det som man ikke kan gjøre raskere med andre teknologier?
Vis hele sitatet...
Fordelen er at den er desentralisert, og at det er såpass mange interesserte aktører at det er vanskelig å manipulere. Sånn sett er det en gigantisk (seriell) database hvor alle passer på at historikken er bevart, og forkaster forsøk på manipulasjon.

Ulempen er at den er desentralisert, så alle ser alt, og man kan ikke trekke tilbake noe. Det finnes mekanikker som kryptering som kan løse noe av dette, men det krever at man utveksler informasjon utenfor blockchain.

Når det er sagt så er Bitcoin den desidert verste å bruke til noe innenfor blockchain-hypen. Transaksjonstiden er altfor høy, og prisen per bit er himmelhøy. Fordelen med Bitcoin er at det er såpass mange minere at det er urealistisk med 51%-angrep.

On topic så har Bitcoin feilet til det det var ment. Omtrent alle bruksområdene for det nå er for spekulasjon, og alle minerene verden over bruker så mye strøm at det er skremmende. Nesten ingen bruker det til å overføre småpenger, da det fort koster flere hundre kroner per overføring. Skal man kjøpe ulovlige ting så er det fortsatt sporbart fra da du vekslet inn fiat, så det finnes bedre krypto-baserte alternativer for det.

Her på berget så vingler staten mellom hvorvidt Bitcoin er et middel for hvitvasking av penger og bortgjemming av formuer, eller et spekulasjonsobjekt. De har bestemt at man skal skatte på det i alle fall, men har store krav til de som ønsker samme fordeler som aksjespekulanter (avskrivning av tap, investeringer, strømbruk osv.) Mange har også begynt å bygge ut datahaller som står og summer for å mine bitcoins, med skattebetalt redusert strømpris, takket være klassifiseringen som "datasenter".
Diskusjonen om det er en flopp eller ikke har jeg blitt litt lei av, og overbevise de som ikke tror på krypto i fremtiden har jeg også blitt ganske lei av.

MEN, jeg kjøpte Bitcoin for første gang i 2011 og ingen kan komme og si at ikke jeg har tjent penger på det iallefall
Uvaksinert 👍
Sitat av Dyret Vis innlegg
Fordelen med Bitcoin er at det er såpass mange minere at det er urealistisk med 51%-angrep.
Vis hele sitatet...
Ver vel noen som faktisk var over 50% så muligheten er der, og den er nok ikke helt urealistisk heller.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Btc har ikke utviklet seg slik som mange håpet på - nemlig som standard betalingsmiddel med lave transaksjonskostnader. At det nærmest skulle gjøre vårt nåværende pengesystem overflødig. Dette har på ingen måte skjedd, men istedet er det dessverre blitt et middel for spekulasjon og lyssky transaksjoner.
Sist endret av Zolly; 18. oktober 2018 kl. 13:57.
Selv tror jeg bitcoin, og muligens teknologien som de andre coinsa er laget på, som ethereum, EOS, liteoins osv er MySpace/Nettby/Blink, og vi vil om noen år få Facebook sin versjon av bitcoin/blockchain teknologien.

Altså, at dette bare er masse forskjellige "coins", og ut ifra dette vil en smarting lage noe som blir det nye, som faktisk blir brukt til og kjøpe varer med og ikke bare for og kjøpe lavt og selge høyt.

Men det er det jeg TROR, hva som skjer kan være at BTC blir brukt til alt, eller at det havner på 0, eller at ETH blir det som blir brukt til kjøp og salg. Ingen vet, men alle har vel en viss formening om hva som vil skje. For min del så skal jeg holde øyner og ører åpne for og se hva det neste store KAN bli
Som betalingsmiddel er bitcoin ubrukelig pågrunn av den høye voliditeten men som spekulasjons objekt er det veldig bra.
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Som betalingsmiddel er bitcoin ubrukelig pågrunn av den høye voliditeten men som spekulasjons objekt er det veldig bra.
Vis hele sitatet...

Som betalingsmiddel er fiat ubrukelig pågrunn av den høye vloaliteten men som spekulasjons objekt er det veldig bra.


Se på fiat volalitet på en global basis. Gjerne vs USD og EUR.
Rekken med land hvor inflasjon har økt titalls-ganger blir bare høyere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av svaart Vis innlegg
Som betalingsmiddel er fiat ubrukelig pågrunn av den høye vloaliteten men som spekulasjons objekt er det veldig bra.


Se på fiat volalitet på en global basis. Gjerne vs USD og EUR.
Rekken med land hvor inflasjon har økt titalls-ganger blir bare høyere.
Vis hele sitatet...
Nei.

For det første har du inntekter og utgifter i samme valuta. Eg kan kjøpe omlag like mange brød for lønna mi som eg kunne i 2010. Om norsk krone svekker eller styrker seg påverkar altså ikkje kjøpekrafta mi direkte.

For det andre har ikkje svingningene vore nær like store.

Eit kjapt google-søk indikerer at dei siste fem åra har USD:EUR variert mellom 1USD=0.73EUR, og 1USD=0.95EUR. Det er 30% variasjon. BTC? Siste året har det variert mellom 19650USD=1BTC og 5500USD=1BTC!

Og det er altså i tillegg til at du p.t. ikkje har hverken lønn eller løpande utgifter i BTC! Og det tar heller ikkje for seg transaksjonskostnader.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei.

For det første har du inntekter og utgifter i samme valuta. Eg kan kjøpe omlag like mange brød for lønna mi som eg kunne i 2010. Om norsk krone svekker eller styrker seg påverkar altså ikkje kjøpekrafta mi direkte.

For det andre har ikkje svingningene vore nær like store.

Eit kjapt google-søk indikerer at dei siste fem åra har USD:EUR variert mellom 1USD=0.73EUR, og 1USD=0.95EUR. Det er 30% variasjon. BTC? Siste året har det variert mellom 19650USD=1BTC og 5500USD=1BTC!

Og det er altså i tillegg til at du p.t. ikkje har hverken lønn eller løpande utgifter i BTC! Og det tar heller ikkje for seg transaksjonskostnader.
Vis hele sitatet...

Er ikke alle som har inntekter og utgifter i samme valuta.
Overføringer, inflasjon og renteutvikling påvirker kjøpekraften.


Bitcoin har helt klart høyere volalitet pr dags dato enn fiat har.
EUR og USD er ganske stabile som du klart viser over, finnes verre eksempler som Zimbabwe og Venezuela, inflasjonen har vært sinnsyk.
BTC ble nok ikke helt det folk tenkte når den kom, eller når den startet å få fotfeste. Men BTC er jo ikke ene og alene cryptovaluta Det er andre alternativer og flere kommer i rasende fart virker det som. Vil vi komme dit at cryptopenger vil få en større plass i hverdagen? At du kan få lønn i crypto penger, betale dine løpende utgifter og fylle tanken med krypto penger? Ja etterhvert tror jeg nok det. Både av bekvemmelighet og fordi det er så mange som jobber hardt for at skal skje.

Så kan man si at mange jobber for at det ikke skal skje, men det er jo ikke utenkelig at feks et lands banker på sikt utvikler sin egen kryptovaluta. Eller banker i en region. Det kan være et konsortium av bedrifter som går sammen om det eller det kan bli en av de mange alternativene som alt eksisterer. På sikt tror jeg at det vil skje. Og kanskje er det feks store svingninger i tradisjonell valuta eller kostnadene ved kortbruk som vil være katalysatoren for at dette vil komme?


Men akkurat nå er utvalget av kryptovaluta nesten for stort, ingen vet hvem som overlever eller hvem som kneler. Det er fortsatt utfordringer i forhold til transaksjonskostnader og det er ennå en stund frem i tid til vi kan betale via mobil app eller linkende. Men jeg tror nok det kommer.
Sist endret av random67489; 19. oktober 2018 kl. 13:09.