Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1862
En i klassen min påstår at han har overhørt en samtale med IKT avdelingen, rektor og noen pene herrer i dress, som sier de vil anmelde all nedlasting via skolenettverket. Er dette sprøyt? Kan det i det hele tatt gjennomføres?

Skal sies at jeg går på videregående, og nettet ligger under hedmark fylkeskommune.
Definer nedlasting. Ulovlig nedlasting i form av opphavsrettig beskyttet? Og har dere skrevet under på en kontrakt for bruk av skolenettet?
De pene herrene i dress er nok bare løgn og fanteri.
At skolen vil anmelde det kan godt være da det er misbruk av skolenettet, men det vil trolig bare bli henlagt uansett.
slettmeg
Trådstarter
Sitat av unify Vis innlegg
Definer nedlasting. Ulovlig nedlasting i form av opphavsrettig beskyttet? Og har dere skrevet under på en kontrakt for bruk av skolenettet?
Vis hele sitatet...
Går utifra at det er snakk om ulovlig nedlasting. Ja, skal sjekke opp om det er nevnt i skolereglementet.

Nettet var en stund sperret for bittorrent, men ser ut til å ha blitt fjernet.. Så vet ikke helt hva dem driver med på IT avdelingen.

Hvordan kan noen finne ut om det vi laster ned er opphavsrettig beskyttet? Hvem som helst kan lage en torrent, dele med venner er også fult lovlig.
De kan selvfølgelig anmelde hva de vil og så er det opp til politiet å bestemme om de vil gjøre noe med saken.
Jeg har ikke lest noe regelement for eller imot en slik aksjon. Det kommer vel kanskje litt ann på hva man laster ned også da. Laster du ned et skolerelatert dokument fra Its-Learning vil jeg tror du har alt på ditt rene, men det er vel snakk om bruk av bit torrent og nedlastning av ulovlig programvare, musikk, film mm. Piratebay saken har nok blåst opp dette emne over hele verden.

Det er et spørsmål om etikk og moral mener jeg. I stede for å sette sperrer på PCene, noe som ofte kan gjøre det kronglete og ødelegge "opplevelsen" ved å arbeide på PCen så sier dem ifra at nedlastning er imot skolens regelement. Lastere dere da ned og bryter denne regelen blir dere anmeldt.

Kan vel også legge til at det er utrolig kjipt for de andre elevene hvis 10-20 elever bruker bit torrent på skolen og spiser linja for hastighet, så de elevene som er rundt å surfer på nettet og skal laste ned dokumenter o.l til skolearbied må vente (evt. bruker lengre tid).
Skal ikke se bort fra at det kan være seriøst, men tror ikke politiet bevilger ressurser til slikt, om de ikke har veldig lite å gjøre i ditt nærmiljø da.

Altså med andre ord du vil sannsynligvis ikke bli straffeforfulgt, men hadde jeg vært deg ville jeg slutta å laste ulovlig content ASAP. De kan like lett ta saken i egne hender å utvise deg i ei uke, da de trenger ikke ha noe skoleregler du har brytt for å gjøre slik viser det seg i flere tilfeller.
slettmeg
Trådstarter
Virker som mange har lett for å ta bittorrent og ulovlig nedlasting under samme kam, torrent teknologien i seg selv er jo ikke ulovlig. Det jeg lurer på, er hvordan noen (skoler,politi,ISPer osv.. ) vet hva som er ulovlig nedlastet og ikke?
Sitat av flexx Vis innlegg
Virker som mange har lett for å ta bittorrent og ulovlig nedlasting under samme kam, torrent teknologien i seg selv er jo ikke ulovlig. Det jeg lurer på, er hvordan noen (skoler,politi,ISPer osv.. ) vet hva som er ulovlig nedlastet og ikke?
Vis hele sitatet...
Det er ikke verre enn å se på filnavnene.
slettmeg
Trådstarter
Sitat av Goophy Vis innlegg
Det er ikke verre enn å se på filnavnene.
Vis hele sitatet...

Så du mener at utifra et filnavn så kan noen avgjøre om filen er opphavsbeskyttet? Virker for useriøst.
95% av alle filmer, tv-serier og musikk som blir lastet ned via bittorrent er navnet <blabla>-<scenegruppe>.<filetternavn>.
Ser man slikt er det så absolutt OK å anta at det er noe som ikke burde vært lastet ned.

Er man fortsatt i tvil er det bare å se på innholde av filen.
Skal man anta at personen har rippet det selv for så å laste det samme ned igjen fra en tredjepart blir det for dumt.
Sitat av flexx Vis innlegg
Virker som mange har lett for å ta bittorrent og ulovlig nedlasting under samme kam, torrent teknologien i seg selv er jo ikke ulovlig. Det jeg lurer på, er hvordan noen (skoler,politi,ISPer osv.. ) vet hva som er ulovlig nedlastet og ikke?
Vis hele sitatet...
De kan vel da be om at du og kompisen din beviser at dere eier materiellet og har laget sikkerhetskopi. Har dere kvittering av noe slag? Et referansenummer ved kjøp? Orginal CD-key (evt. key på sticker). Nå kommer det jo ann på hva dere har lastet ned.
Politiet kan da også sjekke, hvis dere påstår at dere har kjøpt det online og ikke har kvitteringer, CDer o.l (mistet dem?) om posten/budbringerne har levert til dere. De kan kreve at dere oppgir hvilket selskap dere har kjøpt av og sjekke registert der om dette faktisk stemmer.

*Ja, dette er nok å dra det langt ut, noe som aldri kommer til å skje i en skolesak, men det er "plausable" *
Sist endret av Clr; 24. april 2009 kl. 11:28.
slettmeg
Trådstarter
Skjønner det. Lever jo ikke i den tro at folk er dumme. Men når man skal straffeforfølge noen, må man helt klart ha ganske solide bevis, noe som er vanskelig i en sånn sak?

Sitat av tafsern Vis innlegg
Du skriver under på at du ikke skal laste ned noe ulovlig. Om du gjør det, så får du stå for det. Hva syter du egentlig for? For at du ikke får bruke andre sitt nett til din nedlasting? Hold nedlastingen hjemme hos deg selv...så slipper du det.

Pene herrer i dress... hehe
Vis hele sitatet...
Syter ikke, jeg fikk svar på at man kan bli anmeldt. Om du leser første post så ser du jeg spørr om det kan gjennomføres, og det har ikke kommet frem ennå. Er jo tross alt en diskusjon
Sist endret av flexx; 24. april 2009 kl. 11:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ofte skriver man under på en dokument som sier hva du kan og ikke kan gjøre på skolenettet. Der står det kanskje noe alla "Det er ikke lov å laste ned filer som ikke er fagrelatert". Det spiller ikke noen rolle om det du gjør er ulovelig eller ikke ifølge andre lover, du har skrevet under på at du ikke skal bruke nettet til nedlastning.
Sitat av GuyWithHisComp Vis innlegg
Ofte skriver man under på en dokument som sier hva du kan og ikke kan gjøre på skolenettet. Der står det kanskje noe alla "Det er ikke lov å laste ned filer som ikke er fagrelatert". Det spiller ikke noen rolle om det du gjør er ulovelig eller ikke ifølge andre lover, du har skrevet under på at du ikke skal bruke nettet til nedlastning.
Vis hele sitatet...
Nja, stemmer ikke helt - i forhold til poenget om det er ulovlig.

Såvidt jeg vet, så er det ikke ulovlig å bryte en kontrakt.

Dvs: Det står ikke i de norske lovene at "Det er ulovlig å bryte en kontrakt med en annen part".

Kontrakten er kun en overensstemmelse mellom to parter (i dette tilfellet, skolen og elevene) - og det er kontrakten som definerer hva som evnt. skjer dersom vilkårene i kontrakten blir brutt.

Da har skolen lovlig rett til å gjøre det som evnt. står spesifisert i kontrakten. Dersom de ikke har mulighet til dette (f.eks dersom det står at du må betale 1 millioner kroner), så kan de ta ut sivilt søksmål mot deg, og forsøke å få statens hjelp til å innkreve pengene som du skylder dem.

Men det er ikke ulovlig i seg selv å bryte en kontrakt - så skolen kan ikke anmelde deg til politiet for å bryte skolens reglement.

Men de kan selvsagt anmelde deg for at de sitter på bevis for at du har brutt loven ved å laste ned piratkopiert programvare (om dette er et alvorlig nok forhold til at 3. parter kan anmelde; men det er jeg faktisk ikke sikker på om det er... Mulig det kun er den fornærmede parten, dvs. plateselskapet, som kan anmelde forholdet).
Sist endret av Stormen; 27. april 2009 kl. 11:33.
Husker det var en sak på skolen min der 3 elever lastet ned filmer i skoletiden, så knakk hele nettverket til NTFK sammen, da ble det ikke mer nedlasting på dem, dessuten tror jeg de ble utvist for en god stund.
Nå jobber ikke jeg med IT for Hedmark fylkeskommune nå lengre, men gjorde det fram til februar i år. De har gjenntatte ganger prøvd å sperre ting som bittorrent og webstreams, og nesten hver metode de prøver gjør at nettverk og dill blir ustabilt og tregt for alle andre. Derfor fjerner de det etter 1-2 uker.
Det var vel 3 uker siden de prøvde noe sist, som jeg vet om.

Ang. de pene herrene i dress og annmelding høres det ikke ut som noe HFK ville gjort. Siden de heller prøver å sperre det så godt de kan. Det kan dog hende at en overivrig rektor på din skole truer med noe slikt, men det må vel gå gjennom fylkeskommunen som aldri kommer til å godkjenne det.

Kanskje ikke så mye nyttig i dette innlegget, bare bitterhet.
slettmeg
Trådstarter
Ja det kan virke slik merulz, stadig vekk har de en ny metode, men den forsvinner like raskt som den kom. I det siste prøvde de å sperre alle torrentsider de kunne tenke seg på DNS serveren.. Var ikke verre enn å bruke openDNS, så var den sperra løst. Takker for informasjonen.