Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1409
Jeg har nettopp konfigurert 6stk MSI Wind u100 med forskjellige programvareoppsett.

Jeg tenkte jeg skulle skru ut harddisken av disse for å ta et image med Norton Ghost - som jeg har installert på min maskin - slik at jeg hadde dette liggende og til en hver tid kunne rulle det ut igjen på maskinen dersom den kom i retur med "brukerfeil" (dvs. spyware og sånt piss).

Det viser seg derimot at jeg ikke kan skru ut harddisken uten å bryte garantien - noe som setter meg i en litt lei situasjon.

Hvordan får jeg tatt et image av disken slik den er nå uten å måtte installere ghost - ta image - avinstallere ghost på hver enkelt maskin?
Prøvde å rulle ut Norton Ghost Agent over nettverk - men dette vil som regel aldri fungere.

Operativsystemet det dreier seg om er Windows XP, og datamaskinene har ikke optisk leser (dvd rom, cdrom osv)
Du kan bruke driveimage XML. Instalere dette på en bartPE CD. Dette er bra gratis programvare.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du kan legge softwaren på en usb-minnepenn med plass til et image. For eksempel en kommandolinje-versjon av ghost på en bootbar minnepenn?
På jobb har vi lagd en linux live cd som starter Norton Ghost og henter/legger image på en server over nettverket.
Funker veldig greit det
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Sitat av BTH Vis innlegg
Du kan bruke driveimage XML. Instalere dette på en bartPE CD. Dette er bra gratis programvare.
Vis hele sitatet...
Disse maskinene har ikke optisk leser.
Går det ann å lage en usb pen med bartpe?


Sitat av mrglass
På jobb har vi lagd en linux live cd som starter Norton Ghost og henter/legger image på en server over nettverket.
Funker veldig greit det
Vis hele sitatet...
Som sagt, ikke optisk leser på disse maskinene

Sitat av z0p
Du kan legge softwaren på en usb-minnepenn med plass til et image. For eksempel en kommandolinje-versjon av ghost på en bootbar minnepenn?
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør jeg dette?

Fikk beskjed at jeg kunne bryte forseglingen når det gjaldt oppgradering i minne og harddisk - men nå viser det seg at harddisken er integrert i hovedkortet.
Sitat av cas Vis innlegg
Disse maskinene har ikke optisk leser.
Vis hele sitatet...
Du kan lage bootbare usbpenner med UNetbootin
cas
cas's Avatar
Trådstarter
http://www.hiren.info/pages/bootcd-on-usb-disk

Kan dette være noe for meg?

Løsningen på "problemet" viste seg å være en portabel utgave av snapshot drive.

Fikk laget image av alle diskene i windows med portabel programvare og kopiert over - men har ikke prøvd å rulle ut dette igjen.

noen som har erfaring med dette programmet?
Sist endret av cas; 24. april 2009 kl. 20:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.sysresccd.org/Main_Page

Linux-distribusjon designet for å redde datamaskiner (med GUI, hvis du trenger det). Installer det på en USB-harddisk, og lag egen partisjon på samme hvor du kan putte images.

Boot opp fra usb-harddisken, og bruk PartIMAGE for å klone/gjenopprette disker. Bruker det til å administrere elevpc'ene på skolen jeg jobber på, og det funker som fanden. Får du andre småproblemer med MBR / partisjoner eller booting generelt har du alle verktøy du trenger på cd'en allerede også :-)
Sist endret av DumDiDum; 25. april 2009 kl. 13:53. Grunn: færre skriveleifer nå
http://209.85.129.132/search?q=cache...ient=firefox-a
orginale web siden ernede akuratt nå , men den pleier jeg burk, veldig enkelt og ta helle greia, boot og alt sammen.
cas
cas's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg allerede tatt snapshot av diskene med Drive Snapshot. Finnes det ikke en enkel måte å lage en usb-stick med bootbar windows operativsystem så jeg kan rulle dette snapshotet tilbake om nødvendig? Skal sies at Drive Snapshot var portabelt, så jeg trenger ikke installere dette.