Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2154
http://www.kjendis.no/2008/05/04/534366.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/01/534121.html

Jeg vet det finnes teknikker for meditasjon der en kan holde seg uten tilstrekkelige mengder oksygen og gå inn i en slags "sparemodus", og dermed overleve opptil to timer sammenklemt. Men dette forutsetter iallefall en minimal tilgang på oksygen.

Men ja, mannen er jo illusjonist, så jeg er ganske sikker på at det er fake, men hvordan klarte han dette?

Trente opp kroppen
Til TIME Magazine forklarer nå Dr. Ralph Potkin - lungespesialisten som hjalp Blaine i forberedelsene til forsøket - hvordan det var mulig for ham å holde pusten 15 minutter lengre enn gjennomsnittsmennesket.

- Kroppen kan trenes, sier Potkin, og forklarer det er mye enklere å holde pusten over lange tidsperioder under vann.

Årsaken er at kroppen da instinktivt velger å konservere oksygen.

- Pulsen går ned, blodtrykket går opp og blodsirkulasjonen blir omdistribuert. Kroppen prioriterer å sende oksygenrikt blod til de vitale organene, som hjertet og hjernen, i stedet for magen eller lemmene, forklarer Dr. Potkin til TIME.

Men fortsatt var det måneder med trening og forberedelser som måtte til før Blaine kunne utfordre døden ved å la seg senke under vann.
Vis hele sitatet...
Fyren burde hatt hjerneskade uansett etter 17 minutter.

Så hva sier dere, fake, or not?
Sist endret av LuXe; 4. mai 2008 kl. 19:52.
jaG
Produktutvikler
Det er jo ikke fake.

-Kroppen kan trenes
- Pulsen går ned, blodtrykket går opp og blodsirkulasjonen blir omdistribuert. Kroppen prioriterer å sende oksygenrikt blod til de vitale organene, som hjertet og hjernen, i stedet for magen eller lemmene
- Men fortsatt var det måneder med trening og forberedelser som måtte til før Blaine kunne utfordre døden ved å la seg senke under vann.
Vis hele sitatet...
Der har du beviset ditt. Når det i tillegg gjøres på direkten på Oprah og blir godkjent som verdensrekord, så sier vel det deg litt?
Sist endret av jaG; 4. mai 2008 kl. 19:55.
Høres ut som bull iallefall, trodde verdensrekorden lå på 7-8 minutter eller noe sånt

Edit: Jag, det finnes grenser. 17 minutter høres nesten litt vel lenge ut.
Sist endret av Bartulf; 4. mai 2008 kl. 19:55.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
I en episode av "Midsomer Murders" brukte en illusjonist et stoff som ligner på vann til å holde pusten i en time. Dette stoffet inneholdt visstnok oksygen. Jeg vet ikke om stoffet finnes, men det er mulig Blaine brukte dette (om det finnes).

Edit: Verdensrekord ligger på 8 min 24 sek. så vidt jeg husker.
Edit 2: http://en.wikipedia.org/wiki/David_B...breath_holding oops. It's not fake?
Sist endret av Jonta; 4. mai 2008 kl. 19:57.
jaG
Produktutvikler
Sitat av Jonta
I en episode av "Midsomer Murders" brukte en illusjonist et stoff som ligner på vann til å holde pusten i en time. Dette stoffet inneholdt visstnok oksygen. Jeg vet ikke om stoffet finnes, men det er mulig Blaine brukte dette (om det finnes).

Edit: Verdensrekord ligger på 8 min 24 sek. så vidt jeg husker.
Edit 2: http://en.wikipedia.org/wiki/David_B...breath_holding oops. It's not fake?
Vis hele sitatet...
Mulig, men hvordan vil da mennesket klare å ta til seg det oksygenet?
Sist endret av jaG; 4. mai 2008 kl. 19:57.
Sitat av Jonta
I en episode av "Midsomer Murders" brukte en illusjonist et stoff som ligner på vann til å holde pusten i en time. Dette stoffet inneholdt visstnok oksygen. Jeg vet ikke om stoffet finnes, men det er mulig Blaine brukte dette (om det finnes).

Edit: Verdensrekord ligger på 8 min 24 sek. så vidt jeg husker.
Vis hele sitatet...
Har også hørt om dette stoffet, det har blitt testet på rotter og stoffet kan minne om vann.
Ante ikke at de hadde testet det på mennesker though.
Sist endret av Bartulf; 4. mai 2008 kl. 19:58.
LuXe's Avatar
Trådstarter
49 8
Ifølge en obskur kommentar på Dagbladet-debatt lå den gamle verdensrekorden på 16 minutter. Den ble satt etter at en mannen som gjorde det mettet blodet med O2 i en halvtime, noe Blaine tydeligvis ikke gjorde. Trening eller ei jaG, det er ikke bevis nok for meg.

EDIT; Han supet oksygen i 23 minutter? Det er ikke en halvtime tho, men likevel.
Sist endret av LuXe; 4. mai 2008 kl. 19:59.
jaG
Produktutvikler
Sitat av LuXe
Ifølge en obskur kommentar på Dagbladet-debatt lå den gamle verdensrekorden på 16 minutter. Den ble satt etter at en mannen som gjorde det mettet blodet med O2 i en halvtime, noe Blaine tydeligvis ikke gjorde. Trening eller ei jaG, det er ikke bevis nok for meg.

EDIT; Han supet oksygen i 23 minutter? Det er ikke en halvtime tho, men likevel.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia
Prior to his attempt, Blaine prepared by breathing pure oxygen for twenty-three minutes. The show also reported on his training regimen, which included sleeping in a hypoxic tent. During the attempt, his heart rate dropped to about 50 bpm.
Vis hele sitatet...
Han mettet seg på oksygen han også. Kan jeg spørre om hva som skal til for at du skal tro dette?
Sist endret av jaG; 4. mai 2008 kl. 20:03.
LuXe's Avatar
Trådstarter
49 8
Sitat av jaG
Mulig, men hvordan vil da mennesket klare å ta til seg det oksygenet?
Vis hele sitatet...
Leste om det i illustrert vitenskap. Lungene må fylles helt med vesken, og vennes til den. Det er visstnok fortsatt på et eksperimentellt stadium, så jeg antar at denne illusjonisten som lå nedi i en time hadde plexi-glass foran seg og egentlig bare lå i luft eller noe
Sist endret av LuXe; 4. mai 2008 kl. 20:04.
Sitat av Bartulf
Har også hørt om dette stoffet, det har blitt testet på rotter og stoffet kan minne om vann.
Ante ikke at de hadde testet det på mennesker though.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, det er noe greier NASA har utviklet (om jeg husker rett) de har også brukt dette stoffet i en film, men da også kun på en rotte.
Tror ikke det har blitt testet på mennesker enda.

Men om han så hadde brukt dette stoffet så hadde man tydelig kunnet sett at han pustet, da flytende stoff er _mye_ tyngre å presse ut av lungene enn luft.

EDIT: Ah! The Abyss het filmen.
Sist endret av GothQueen; 4. mai 2008 kl. 20:09.
LuXe's Avatar
Trådstarter
49 8
Sitat av jaG
Kan jeg spørre om hva som skal til for at du skal tro dette?
Vis hele sitatet...
Mer eller mindre det der. Men han kan jo alltids ha trikset han og, og bare satset på en troverdig tid som 17 minutter.
Er fult mulig, det er vel fridykkere de heter de som holder seg under vann over lengere tid. En egen sport, det.
Sitat av GothQueen
Stemmer det, det er noe greier NASA har utviklet (om jeg husker rett) de har også brukt dette stoffet i en film, men da også kun på en rotte.
Tror ikke det har blitt testet på mennesker enda.

Men om han så hadde brukt dette stoffet så hadde man tydelig kunnet sett at han pustet, da flytende stoff er _mye_ tyngre å presse ut av lungene enn luft.
Vis hele sitatet...
Jupp, du har helt rett.
Kommer forresten fra filmen "The Abyss (1989)"...

Now, what you saw in the "the abyss" is true, but it is not liquid oxygen. It is a fluorocarbon saturated with oxygen. I remember seeing rat experiments on a video once where they submerged a rat in this stuff and the thing tried to swim to the surface, but never drowned. I've heard that the big problem with this substance is that it strips the thin layer of special liquid that coats the inside of your lungs. This liquid prevents your internal lung structure from collapsing and provides a moist means for diffusing oxygen from air into your blood. So, if you take an animal out of the fluorocarbon, it would die after clearing the liquid from its lungs.
Vis hele sitatet...
Kilde.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Om Guinness World Records aksepterer rekorden han forsøkte seg på på The Oprah Winfrey Show 30. april, så aksepterer jeg det også.
LuXe's Avatar
Trådstarter
49 8
Det er nok stoffet vi snakker om ja, men som det nevnes er det dødelig så snart lungene tømmes for væske. Ingen vet hva forskerene finner på fremover tho.
jaG
Produktutvikler
Sitat av LuXe
Mer eller mindre det der. Men han kan jo alltids ha trikset han og, og bare satset på en troverdig tid som 17 minutter.
Vis hele sitatet...
Jøsses da. Er det så vanskelig å skjønne at det går ann å trene kroppen til å klare seg uten oksygen over lengre tid? Det står at han har pustet inn rent oksygen for å mette det behovet en stund og for å rense det for karbondioksid, han hadde trenet lenge for å klare denne påkjenningen, rekorden har blitt godkjent av Guinness, forsøket ble send på live tv og han slo den forrige rekorden som bare var et halv minutt under hans tid. Med andre ord, MULIG!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det er ikke slik at kroppen klarer seg uten oksygen over lengre tid. Etter tre minutter uten at hjernen får oksygen, får man permanent hjerneskade, etter fem minutter inntreffer permanent død.

Det fridykkere, David Blaine og Bjørn Dæhli gjør, er å utnytte mye av oksygenet. De to førstnevnte har trent på en slik måte at kroppen forbrenner oksygenet veldig sakte.
LuXe's Avatar
Trådstarter
49 8
Sitat av jaG
Med andre ord, MULIG!
Vis hele sitatet...
Jøss, har ikke sagt noe annet jeg
jaG
Produktutvikler
Sitat av LuXe
Jøss, har ikke sagt noe annet jeg
Vis hele sitatet...
Det skulle være; Ikke fake. Beklager, feil ord.
Sist endret av jaG; 4. mai 2008 kl. 20:34.
Sitat av jaG
Jøsses da. Er det så vanskelig å skjønne at det går ann å trene kroppen til å klare seg uten oksygen over lengre tid? Det står at han har pustet inn rent oksygen for å mette det behovet en stund og for å rense det for karbondioksid, han hadde trenet lenge for å klare denne påkjenningen, rekorden har blitt godkjent av Guinness, forsøket ble send på live tv og han slo den forrige rekorden som bare var et halv minutt under hans tid. Med andre ord, MULIG!
Vis hele sitatet...
Det tok meg lang tid å forstå at det faktisk gikk ann å løpe 1000 meter. Men det går visst ann det også
LuXe's Avatar
Trådstarter
49 8
Sitat av dobbeltve
Det tok meg lang tid å forstå at det faktisk gikk ann å løpe 1000 meter. Men det går visst ann det også
Vis hele sitatet...
For en fantastisk kunnskap du har.
Hm... trodde Blaine var tryllekunstner jeg?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Angry
Hm... trodde Blaine var tryllekunstner jeg?
Vis hele sitatet...
Om du leser Wikipedia-artikkelen om ham ser du at han er veldig mye utholdenhetskunstner.
Hehe, hvis du som forsker falt ut i et basseng med det stoffet så er du dømt til og leve i det bassenget i all evighet. Du må fa mat og drikke kastet ned til deg, kanskje tillogmed overtale familien din til og flytte ned

Men, David Blaine er en skummel kar, har sikke ingodt en pakt med djevlen for å kunne holde pusten så lenge.
Sist endret av estragon; 4. mai 2008 kl. 21:06.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av estragon
Hehe, hvis du som forsker falt ut i et basseng med det stoffet så er du dømt til og leve i det bassenget i all evighet. Du må fa mat og drikke kastet ned til deg, kanskje tillogmed overtale familien din til og flytte ned
Vis hele sitatet...
Stoffet er mettet med oksygen, det betyr ikke at oksygenet vil vare evig, og om bassenget er stort nok betyr det ikke at oksygenet automatisk vil svømme bort til pustende organismer, isåfall må man svømme rundt i det.
Hvis man i tillegg kjøles tilstrekkelig ned så kan man overleve uten skader i opp til en halv time uten å puste.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av bo1e
Hvis man i tillegg kjøles tilstrekkelig ned så kan man overleve uten skader i opp til en halv time uten å puste.
Vis hele sitatet...
Kilde?

Tenker du på cryonics?
Sitat av Jonta
Stoffet er mettet med oksygen, det betyr ikke at oksygenet vil vare evig, og om bassenget er stort nok betyr det ikke at oksygenet automatisk vil svømme bort til pustende organismer, isåfall må man svømme rundt i det.
Vis hele sitatet...
Vil vel ikke trenge å svømme rundt da luftkonsentrasjonen til enhver tid vil prøve å bli balansert i vannet. Dog ser jeg ikke het hvordan de har økt luftkonsentrasjonen i vannet uten at denne diffunderer opp i rommet over vannet. GJerne derfor jeg ikke jobber hos NASA..
Sitat av Bartulf
Høres ut som bull iallefall, trodde verdensrekorden lå på 7-8 minutter eller noe sånt

Edit: Jag, det finnes grenser. 17 minutter høres nesten litt vel lenge ut.
Vis hele sitatet...
"I forrige uke satte David Blaine ny verdensrekord, da han holdt pusten i 17 minutter og 4,4 sekunder. Dermed slo han den gamle rekorden på 16 minutter og 32 sekunder."

Sto helt øverst i artikkelen på kjendis.no
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Graps
Vil vel ikke trenge å svømme rundt da luftkonsentrasjonen til enhver tid vil prøve å bli balansert i vannet. Dog ser jeg ikke het hvordan de har økt luftkonsentrasjonen i vannet uten at denne diffunderer opp i rommet over vannet. GJerne derfor jeg ikke jobber hos NASA..
Vis hele sitatet...
Det er ikke vann...
Var dette for en guinnes record greie ?
Sitat av ERennemo
Var dette for en guinnes record greie ?
Vis hele sitatet...
Medfører riktighet...

Kilde
Sist endret av Butchern; 5. mai 2008 kl. 15:51.
Sitat av Bartulf
Høres ut som bull iallefall, trodde verdensrekorden lå på 7-8 minutter eller noe sånt

Edit: Jag, det finnes grenser. 17 minutter høres nesten litt vel lenge ut.
Vis hele sitatet...
tror den gamle rekken var gjort av en russer, så et klipp av det en gang.. kisen lå å rista under vann, mad krampe. klarte 12 min.
Sist endret av panserjohan; 5. mai 2008 kl. 15:54.
Som Scr0tum sa; 16 minutter og 32 sekunder lå den gamle rekorden på....
Fleste mennesker hadde blitt hjerneskadet etter 4-5 minutter, men det er selvfølgelig noen som klarer det.