Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6178
Hvordan kan så mange takke ja til å leve i en verden hvor man lever som roboter? Man våkner, går på jobb, ser på tv, legger seg og gjør det samme dagen om igjen. Det er ikke sånn man skal leve, det er et slaveri som man gjennom eliten har blitt hjernevasket til å tru at er "frihet".

Dagens samfunn i den vestlige verden er et kapitalistisk drittsystem som ingen andre enn eliten egentlig har det noe godt i.
Er enig at det kan føles sånn noen ganger, men hvilke alternativ syns du virker mer fristende? Når man bor i Norge så slipper man unna mye dritt også.
Hvis du har en bedre samfunnsmodell tegnet ut og føler deg kvalifisert til å vurdere den, så må du gjerne dele den altså. Du kommer ikke langt ved å avkaste de etablerte modellene uten noe som helst av egne løsninger... Igjennom historien så har vi prøvd, med forskjellige systemer i mange forskjellige former og per dags dato så ser det ut til at det vi har i Norge fungerer relativt bra, selv om det såklart er mye som burde vært bedre. I et samfunn så er alt avhengig av hverandre, så selv om det er enkelt å tenke seg til løsninger på eksisterende problemer så vil en ofte ikke se de forferdelige ringvirkningene et slikt tiltak vil føre til over tid.
Finn aktiviteter du virkelig liker å gjøre, og gjør dem ofte.

Ta vare på kroppen din.

Le med andre og deg selv, ikke ta ting for alvorlig.

Forsøk å presse deg selv til å oppleve nye ting, skape nye minner.



** Jeg vet at dette er sunn fornuft og veldig åpenbart; men noen ganger er tingene rett foran ansiktet vårt.
Jeg har vært opp og ned gjennom årene angående disse tingene, men de har utvilsomt fungert best for meg selv.
Jeg har tura nok i mitt liv til å konkludere med at å eta, drekka, sove, rince and repeat tross alt er en nødvendighet oppi alt det andre du kan krydre livet ditt med om du bare vil. Vi har det ganske fett her i Norge. Så hva som ble sletta her, og et stammesamfunn vil ALDRI! funke, det er en grunn til at vi har gått vekk i fra det in the first place.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Jeg har tura nok i mitt liv til å konkludere med at å eta, drekka, sove, rince and repeat tross alt er en nødvendighet oppi alt det andre du kan krydre livet ditt med om du bare vil. Vi har det ganske fett her i Norge. Så hva som ble sletta her, og et stammesamfunn vil ALDRI! funke, det er en grunn til at vi har gått vekk i fra det in the first place.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ville ikke det "fungert" når det har funger i tusener av år? Ser ut som de stammene lever ganske fint, de er frie.
Sitat av LonelyWolf11 Vis innlegg
Hvorfor ville ikke det "fungert" når det har funger i tusener av år? Ser ut som de stammene lever ganske fint, de er frie.
Vis hele sitatet...
Skal du stole på medisinmannen hver gang du blir syk da? Vil du dit igjen liksom?
Ignorance is bliss for det første, for det andre så tenker aldri de som er forkjempere for sånne samfunn på at de har mange flere baksider enn gode sider, mtp at det for det meste er en spesiell gruppe som vil kunne ha nytte av å leve ute i busjen, og i den gruppa igjen så er jeg ganske sikker på at en del av dem igjen glemmer at de kan ha underliggende sykdommer eller andre faktorer som gjør at de ville ha stryki med så å si umiddelbart om de var født inn i et sånt samfunn, for å nevne noe.

I tillegg til at vi etter hvert er blitt ganske komplekse mennesker.
Sist endret av equimanthorn; 12. juli 2020 kl. 16:49.
Personlig vil ikke jeg leve sånn som den utube lenken du lenket til at all. Da forblir jeg heller en 'slave/robot' som du kaller det Er jeg hjernevasket? I dont know, håper ikke det.
Sist endret av eRixn; 12. juli 2020 kl. 16:50.
A4 livet er helt greit. Cringer hver gang jeg ser drittunger i mammas kjeller som sier de ville levd som de i stammene i Brasil og Afrika. Lykke til å jakte på ditt neste måltid, oh wait. Du setter vel en fjordlands porsjon i microen..
Stammesamfunn har jo ofte en høvding har jeg hørt... Har du levd nok med de til å vite at de virkelig er helt frie?

Eller kan det være drama, intriger, økonomiske forskjeller og kastesystem der og? I vårt samfunn kan vi bare flytte på oss. Der blir du en outcast og sulter ihjel om du driter på draget. Er du sikker på at dette er virkelig hva du vil?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av LonelyWolf11 Vis innlegg
Hvorfor ville ikke det "fungert" når det har funger i tusener av år? Ser ut som de stammene lever ganske fint, de er frie.
Vis hele sitatet...
Hvordan definerer du frihet?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
A4 livet er helt greit. Cringer hver gang jeg ser drittunger i mammas kjeller som sier de ville levd som de i stammene i Brasil og Afrika. Lykke til å jakte på ditt neste måltid, oh wait. Du setter vel en fjordlands porsjon i microen..
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt poenget ditt? Dette er noe mennesker har gjort i årtusener, bare fordi vi er vandt med ferdig"mat" og at mat er lett tilgjengelg så trur du ikke de fremtitige generasjoner kan klare å leve utenfor sivilisasjon/i stammesamfunn?

https://www.washingtonpost.com/wp-sr...festo.text.htm
Sitat av LonelyWolf11 Vis innlegg
Skjønte ikke helt poenget ditt? Dette er noe mennesker har gjort i årtusener, bare fordi vi er vandt med ferdig"mat" og at mat er lett tilgjengelg så trur du ikke de fremtitige generasjoner kan klare å leve utenfor sivilisasjon/i stammesamfunn?

https://www.washingtonpost.com/wp-sr...festo.text.htm
Vis hele sitatet...
Jo, jøss for all del. Men det er det som er fint med den friheten vi har i dag da, det er ingen som nekter deg å jakte din egen mat, drite i en vanlig jobb eller nekter deg å leve på en alternativ måte. Du er på ingen måte trua til å leve det a4 livet med jobb, tv og sove som du snakker om. Jeg har verken sett noen av linkene du du har posta, ei har jeg lest hele tråden her så kanskje jeg bommer helt her.
Mener du virkelig at stammemedlemmene er frie. Kan du ikke se at disse har plikter som de MÅ utføre for at stammen skal overleve.
Ganske likt moderne samfunn, bortsett fra en og annen bekvemmelighet.
Linka du akkurat til manifestet til en terrorist?

Btw, i de stammesamfunnene er barnedødeligheten helt enorm, og gjennomsnittlig levetid er vel fort 40-60 år et sted.

Du ønsker helst å leve på naturens nåde? Ingen stanser deg fra å sette opp en hytte et «hemmelig» sted (dog ulovlig og om du blir tatt blir du også stanset. Men Norge har mye villmark) , eller å kjøpe et småbruk og ta fullstendig avstand fra samfunnet, hvis ikke det er en stor frihet vet ikke jeg.

Jeg er enig i at jaget ikke er for alle, men å hevde at vi ikke lever i den beste tiden hittil er helt sykt historieløst. Les deg opp, eller følg med i historietimen
Jeg er en av de som drømmer om å bo på en mer primitiv måte, med det sagt ser jeg helt klart at det ikke vil være ønskelig for majoriteten av befolkningen. På mange måter har vi eliminert naturlig seleksjon i dagens samfunn ved hjelp av medisin og kirurgiske inngrep som gjør at mennesker som tidligere ville dødd i ung alder ikke gjør det i samme grad. Det betyr indirekte at det ville vært problematisk for dem å leve på en måte hvor fysiske egenskaper er alfa omega for å overleve. Ergo vil overgangen til å omstrukturere hele samfunnet til en slik levemåte innebære mye død og lidelse for de svakeste, så selv om menneskeheten som helhet ville blitt mer bærekraftig så dør samtidig mange som følge av revolusjonen. Hvis man antar at dagens modell før eller senere vil ende i katastrofe som følge av de enorme skadene vi gjør på naturen med måten vi lever på i dag så vil noe lignende skje i fremtiden uansett, men ingen vil noensinne ta den avgjørelsen selv.
Sist endret av andlov5000; 12. juli 2020 kl. 18:58.
Samfunnet vårt er ufattelig komplisert og det er mange personers arbeid som er med på å utrette de store tingene. Det er resultatet av at vi som mennesker har bygget en "kultur", en av menneskets store styrker som rase. Så på en måte kan jeg forstå deg om du tenker på det som brikker i et spill, bensin i en bil, eller hjul i et gigantisk maskineri. Men livet for folk flest består ikke bare av "våkne, gå på jobb, se på TV, legge seg". Det er én versjon av et liv i dagens samfunn du skisserer, og det er en svært nedkokt og kjøttløs en. Det er ikke så dystopisk og uniformt. Det er mye mer dybde enn som så. Det å våkne kan bestå av å stå opp med solen og føle at man er en del av noe levende og ekte, kysse partneren på pannen og være takknemlig for at du har en så bra person i livet, gå og sette på kaffen og skrive videre på boken/lese nyheter/fikse mat til barna/fikse mat til hunden, etc. Igjen er dette bare en versjon jeg skisserer, men en med en litt lysere tone og mer dybde.

For all del må du fortsette å gjøre hva enn du gjør som får deg til å hate samfunnet så mye. Men det hadde vært interessant å høre hva du fyller dagen med. Kanskje du må ut og leve litt mer? Gjøre noe som får deg til å føle deg bra? Er forresten ikke meningen å være nedlatende eller belærende, dette er kun tankene mine.
Sist endret av algernon; 13. juli 2020 kl. 00:15.
Jeg vil vel kanskje påstå at det var mye mer "robot" over tilværelsen da vi levde av jakt og sanking.

Hva står i veien for at du jobber med noe du liker og bruker inntjeningen på noe som gir deg mening?
Vi har ett samfunn som er slik at om du spiller kortene dine rett så _må_ du egentlig ikke noen ting. Du har muligheten til å realisere deg selv og det du ønsker ut av livet ditt.

Sorry ass, men du er ikke like «fri» til dette om du lever i ett stammesamfunn.

Men det er jo ingenting som hindrer TS i å flytte ut av sivilisasjonen og leve ute i naturen.

Så TS du er fri! Du kan gjøre akkurat som du vil.

Si farvel til internett og varme dusjer og fancy mat. Fra nå blir det selvlaget barke, mose og lav-suppe og noe fisk om du er heldig.

Lykke til med friheten TS!
Sitat av LonelyWolf11 Vis innlegg
Hvordan kan så mange takke ja til å leve i en verden hvor man lever som roboter? Man våkner, går på jobb, ser på tv, legger seg og gjør det samme dagen om igjen. Det er ikke sånn man skal leve, det er et slaveri som man gjennom eliten har blitt hjernevasket til å tru at er "frihet".

Dagens samfunn i den vestlige verden er et kapitalistisk drittsystem som ingen andre enn eliten egentlig har det noe godt i.
Vis hele sitatet...
Vi blir på en måte en merkelig kritisk gruppe, vi lever tross alt i den beste tiden, kanskje i det beste landet, muligens den beste fordelingen av goder, og likevel så ønsker vi noe mer. Mennesker har aldri hatt det bedre om en ser stort på det. Og zoomer man inn og ser på individuelt nivå - så har det vel aldri vært bedre da heller? Vi har et sikkerhetsnett som i stor grad er istand til å ta imot de som faller utenfor i samfunnet. Enten det er grunnet sykdom, rus, eller psykiske lidelser. De fleste kan leve et akseptabelt liv her til lands - siden vi har gratis helsevesen, utdanning og trygdeordninger til mødre, gravide og kroniske syke eller arbeidsledige. Vi er ikke engang avhengig av "stammen, familie eller bekjente".

Faktisk er vårt felle sikkerhetsnett så bra at om du i morgen bestemmer deg for at du faktisk ikke orker dette hamsterhjulet lengre, og slutter i jobb, dropper ut av utdanning og heretter bare skal drikke, sykle baklengs på enhjulssykkel samt spille harpe så kan du faktisk være så kynisk at du gjør akkurat det. Du kan ta et dypdykk ned fellesskapets sikkerhetsnett/lommebok og gå med åpne øyne på Nav og si at du trenger hjelp. Så kan du sette deg å drikke dagen lang, mens du øver på harpa og sykler baklengs. Du kan sove så lenge du vil, blåse i å jobbe og tjene penger, gjøre akkurat hva du vil og du vil fortsatt slippe å sove under en bro og legge deg sulten. Systemet vårt vil faktisk ta vare på deg - samtidig som det vil forsøke å rettlede og guide deg i en mer produktiv retning.

At eliten har fått for mye makt og midler er jeg helt enig i, de setter i stor grad dagsorden basert på den enorme avstanden de har skapt til oss andre. De har så mye kapital at de kan være generøse der det lønner seg, de kan hyre inn så mange lobbyister at lover, regler, eller knapphetsgoder går den veien de ønsker og havner på de hender som gagner dem best. Det kan være lisenser, spesielle tillatelser etc. Eller endring av lovverk som ganger eliten, eller skaper begrensninger for konkurrenter.

Med alt det eliten har klart å grabbe til seg, der de lever sine luksusliv i en overflod som de fleste av oss ikke engang ville klart å skildre på fornuftig vis siden det blir vanskelig å skildre noe man aldri har opplevd på ekte og ikke bare i en flyktig dagdrøm.

Ja en kan irritere seg over eliten, for det ER blodig urettferdig. Men særlig mer får vi kanskje ikke gjort før det blir et akutt grasrotopprør der eliten selv trigger opprøret. Inntil det evt. skjer så må vi nok leve med skjevfordelingen på toppen - eller engasjere oss politisk å forsøke å få til en ennå bedre fordelingspolitikk.

Jeg tror ikke det er så veldig fruktbart å bruke for mye tid på å tenke over alternative samfunnsformer. Ei heller å gremmes over eliten. Tror det vil gi mer uttelling om en forsøker å tenke på alt en kan gjøre innenfor disse "tvangstrøyene". Hva kan vi gjøre for å få mer av det vi setter pris på? Elsker du å male, tegne eller spille trompet? Vel da må du gjøre mer av det. Eller er det kanskje å gå fra hytte til hytte i fjellet? Hvordan får du plass til mer av det? Om du føler du må ha et alternativ samfunn, så får du starte å spare. Kjøpe deg en storgård og bygge sten for sten. Kanskje for du noe i nærheten av det du drømmer om eller kanskje vil du bare oppleve det samme presset, de samme bekymringene bare på en litt annen måte fordi det da også kan påvirke hverdagen til flere enn deg selv.
Sitat av LonelyWolf11 Vis innlegg
Hvordan kan så mange takke ja til å leve i en verden hvor man lever som roboter? Man våkner, går på jobb, ser på tv, legger seg og gjør det samme dagen om igjen. Det er ikke sånn man skal leve, det er et slaveri som man gjennom eliten har blitt hjernevasket til å tru at er "frihet".

Dagens samfunn i den vestlige verden er et kapitalistisk drittsystem som ingen andre enn eliten egentlig har det noe godt i.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke det optimale samfunnet. Om 100 år vil folk undre seg hvordan folk holdt ut et slikt slavesystem. Enda verre i USA hvor folk jobber enda mer og mindre ferie. Man vil nok se store endringer de neste 10-20 årene med automasjon av alle enkle jobber og mer drihet til folket borgerlønn osv. Posten, take away, busser, taxi, restaurant osv vil bli gjort av maskiner forndet meste. Men pr 2020 så er samfunnet et slit for folk flest hvis du ikke har mye penger
Sist endret av TylerDurden4; 13. juli 2020 kl. 18:04.
Sitat av LonelyWolf11 Vis innlegg
Hvordan kan så mange takke ja til å leve i en verden hvor man lever som roboter? Man våkner, går på jobb, ser på tv, legger seg og gjør det samme dagen om igjen. Det er ikke sånn man skal leve, det er et slaveri som man gjennom eliten har blitt hjernevasket til å tru at er "frihet".

Dagens samfunn i den vestlige verden er et kapitalistisk drittsystem som ingen andre enn eliten egentlig har det noe godt i.
Vis hele sitatet...
Hm, om du har noe forslag til et bedre system, så er det nok mange som er interessert i å høre. Jeg kunne jo også tenkt meg å gjort akkurat bare det jeg vil, og ikke hatt noen spesiell jobb. Men jeg skjønner jo at jeg ikke bare kan få alt jeg vil uten å gjøre noe for det. Og jeg trur nok aldrig det gjenomsnittlige menneske har hatt så mye "luksus" i forhold til nedlagt arbeidsinnsats som norge 2020.
Jeg kunne jo like godt vert født inn i en township i sørafrika, favelaen i brazil, eller landsbygda i nord-korea.
I barndommen har jeg vokst opp på gårdsbruk på vestlandet, noe som mange synes høres så fritt og flott og fantastisk ut. Har jo prata med mine foreldre og besteforeldre, og vil påberope meg en viss innsikt. Alt var nok ikke så bra "før i gamle dager" som det er lett å tenke seg.

Ok, du sover og står opp. Alle gjør det. Du går på jobb. Hva slags jobb har du? Normalt er man på jobb fra 8-4 og fri i helgene. Jeg vil påstå det er ganske digg å ha fri etter 4 og i helgene, uten å ha hengende bekymringer over seg om hvordan man skal få mat på bordet neste dag. Liker du ikke jobben din? Liker du ikke arbeidstida? Det finnes ganske bra muligheter nå til dags for omskolering og div. Det er jo masse forskjellig man kan gjøre. For folk flest finnes det en 8-4 jobb som ikke BARE er dritt. Det finnes mange yrker der du ikke jobber fra 8-4. En kan komme seg i nordsjøen og ha 2 uker på og 4 uker fri for eksempel. Eller du kan starte din egen business og bestemme arbeidstid selv. Du står faktisk fritt til å velge å ikke gjøre noe. Men da kan du ikke forvente å bare få og få, og må si farvel til mange goder du tar for gitt.
At du ser på tv etter jobb er da ikke samfunnet sin skyld. Her må du selv finne på noe å gjøre som du liker.

Hvordan ser du for deg at man skal leve?

Jeg er ganske fornøyd med min situasjon i det systemet her. Jeg kan si hva som har funka for meg da. Jeg har alltid prøvd å tenkt over hva jeg liker å drive med, og hva jeg ikke liker. Gått tilbake til barndommen, og tenkt over hva jeg alltid har drømt om som jeg ikke kunne gjøre da. Og så prøver jeg å få ordna det slik at jeg gjør mer av det jeg liker, samtidig som jeg kutter ut dritt jeg ikke liker.
Skal jeg ha normal arbeidstid fra 8 til 4, så er det viktig for meg at jeg gjør noe interessant, når jeg skal bruke så mye tid på det. Og så får lønna heller være litt midt på treet. Hadde jeg jobba kun 4 timer i uka, så kunne jeg godtatt at jobben bare var dritt. Jeg må innrømme at jeg har vært litt heldig som har truffet så godt med utdannelsen min da. Har blitt telemontør. Men også i det faget her, så finnes det kjedelige og interessante jobber. Har etter litt om og men kommet meg i ei bedrift som driver med noe interessant. Det gjør slik at jeg faktisk legger en innsats i jobben, og gjør det ganske godt. Ledelsen ser det, og etter hvert har det bare blitt slik at jeg har fått god tillit, og så lenge jeg gjør en god jobb, så styrer jeg dagene mine mye selv. Det er også gode muligheter for å jobbe ekstra, og få ta avspasering en annen dag. Jeg kjører rundt med en slik montør-bil, og er på nye plasser hver dag, og det er veldig varierte arbeidsoppgaver. På papiret ser jobben ganske a4 ut, men i praksis er den ikke det likevel.
Jeg prøver å tenke over hva jeg bruker penger på. I mitt hode så er penger=arbeidsinnsats. Så det vil si at jeg egentlig tenker over hva jeg bruker arbeidsinnsatsen min på. Kjøper aldrig ting som ikke gir meg noen spesiell glede. Det vil si for min del, dyr bil, dyre merkeklær, dyre møbler. Og så bruker jeg heller mer på ting som gir meg MYE glede, slik som snowboard og paraglider. Og jeg har for lengst gitt f. i status og hva andre synes om meg. Bruker aldrig penger på ting og dippedutter for å imponere andre, eller som samfunnet mener jeg bør ha for å være kul.

Men dette er jo da for meg, ikke sikkert det funker slik for deg.

I mange land er det sant som du sier, at eliten har klart å fiksa det ganske godt for seg selv, på bekostning av flertallet. Men vi er ikke så plaga av det i norge og europa for øyeblikket.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av LonelyWolf11 Vis innlegg
Hvordan kan så mange takke ja til å leve i en verden hvor man lever som roboter? Man våkner, går på jobb, ser på tv, legger seg og gjør det samme dagen om igjen. Det er ikke sånn man skal leve, det er et slaveri som man gjennom eliten har blitt hjernevasket til å tru at er "frihet".

Dagens samfunn i den vestlige verden er et kapitalistisk drittsystem som ingen andre enn eliten egentlig har det noe godt i.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke noe man "takker ja til". Det er bare en realitet de aller fleste må forholde seg til. For alternativet er å være lutfattig og/eller ende opp på gata.

Tror nok ikke det er noe bedre i ikke-ventelige eller ikke-kapitalistiske systemer gitt. Er det en ting historien har lært oss så er det at kommunisme/sosialisme skaper sult, død, og elendighet hver eneste gang.

Sitat av LonelyWolf11 Vis innlegg
Hvorfor ville ikke det "fungert" når det har funger i tusener av år? Ser ut som de stammene lever ganske fint, de er frie.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har du internet? Mennesket har jo levd fint uten internet i tusener av år.
Sist endret av JRF; 25. juli 2020 kl. 07:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
New generation
colakork's Avatar
Systemet er bygget opp som et spill spør du meg.

Du kan velge om du vil spille "blodhardt" eller om du vil sitte på sidelinja.

Jeg har selv både tjent inn million i året og navet.

Livet er en lek. Homo sapiens har allerede vunnet mot de andre rasene.

Det er nå opp til deg hvordan du skal føre genene videre.

Glem jobb, glem karriere. Tenk hvordan du deg ditt skal komme videre.

Mesteparten er blinde og ser ikke at evolusjon forsatt foregår.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av LonelyWolf11 Vis innlegg
Hvordan kan så mange takke ja til å leve i en verden hvor man lever som roboter? Man våkner, går på jobb, ser på tv, legger seg og gjør det samme dagen om igjen. Det er ikke sånn man skal leve, det er et slaveri som man gjennom eliten har blitt hjernevasket til å tru at er "frihet".

Dagens samfunn i den vestlige verden er et kapitalistisk drittsystem som ingen andre enn eliten egentlig har det noe godt i.
Vis hele sitatet...

Ekte wannabe leftie take.
Klarer du i det hele tatt henvise til hvordan det kapitalistike system, på noen måte tvinger deg til følgende livsstil?

Er enig med deg, MEN DETTE ER PÅ HELT ANDRE PREMISSER.
Kom over denne tråden igjen, og hadde vel egentlig sagt mitt men så kom jeg til å tenke på en annen tråd om seiling........

Ts, du sier du er lei A4 livet og føler du ønsker noe annet, kanskje et annet samfunn. Vel her til lands kan du jo bare gjøre et forsøk. Men så var det jo dette med kostnader da. Er jo ikke for alle å kjøpe seg en svær jordbrukseiendom med jaktrett, fallrett, skog og vidde. Da må du ha velfylte lommer eller ta lån og da blir du slave - for gjelden må betjenes.

Men kanskje kunne du gjort noe som er også er overkommelig økonomisk? Feks flytte inn i en liten seilbåt? Avhengig av størrelse og modell kan du finne dem fra 15-20 000 og oppover. Så kan du seile dit du ønsker, fiske når du blir sulten og om du har en plan så kan du kanskje også jakte når høsten kommer, innenfor dagens regler med jegerprøve, storviltprøve og skyting etc. Kanskje finner du er plass langs norskekysten der du føler det er verdt å ankre opp for lengre tid, og da er det jo ingenting i veien for at du rekrutterer andre til å ta del i ditt frie seilbåtliv. Du trenger jo strengt ikke "ikke seile uttaskjærs" engang. Billig havneplass finner du nok også om du skulle foretrekke det, i det minste om du ikke må holde til i en av de dyreste byene.

Om du kjøper båten cash og leter litt får du sikkert kaiplass fra en 500 lapp eller så per måned. Også trenger du jo fortsatt mat, men matbudsjettet kan jo ble lavt om du jakter, sanker bær, sopp og fisker. Det vil ikke være mange tusenlappene du trenger per måned for å leve ditt frie seilbåtliv. Når du trenger penger kan du møte opp feks på arbeidstiltak, typ jobb-til-alle opplegg der du får betalt i cash etter dagens dont. Du klipper plen, bærer eller plukker søppel eller gjør annet forefallende arbeid og får betalt per time du har jobbet. Kanskje 3-4 dager per måned er alt du trenger med jobb for å leve slik du ønsker. Og får du andre med deg så blir det sikkert både sosialt, pluss at dere kan dra på fiske ilag og dermed øke sjansene for fangst.