Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4650
Jeg fikk satt uføretidspunktet mitt til september 2013. Vil det si en stor sum i etterbetaling? Eller tenker jeg feil?

Fikk innvilget uføre i går
Sist endret av Mia123; 3 uker siden kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kommer an på. Alt du eventuelt har fått utbetalt av sosialpenger, dagpenger, aap eller hva enn du måtte ha fått blir trukket fra. Men, alt av eventuelle høyere utbetalinger ufør utgjør osv kommer som etterbetaling
Trådstarter
Jeg har fått aap og vet det blir trukket fra. Men får jeg etterbetaling ifra september 2013 eller rrs jeg søkte om uføre som var i fjor oktober?
Det må vel NAV kunne svare på?
Trådstarter
Ja, skal ringe de i morgen. Men stod og søkte på dette isted, og fant en tråd her på freak der det flere hadde kommentert at de fikk etterbetaling fra uføretidspunktet som var satt. Så da måtte jeg spør her inne siden Nav er stengt på tlf nå
Er det ung ufør du fikk?

Her er et svar noen fikk på ung.no som NAV har svart på. Kanskje det gjør deg noe klokere?

"Reglene er slik at du ikke får etterbetalt uføretrygd for den perioden du har mottatt arbeidsavklaringspenger.

Det er annerledes dersom du får innvilget uføretrygd med ung ufør tillegg.

Dersom du får innvilget uføretrygd med ung ufør beregning, og du fikk innvilget arbeidsavklaringspenger før 01.02.20, så skal NAV sjekke om du har krav på å få etterbetalt ung ufør tillegg for tiden du har mottatt arbeidsavklaringspenger.

Fikk du innvilget arbeidsavklaringspenger fra 01.02.20 eller senere, så har du ikke krav på etterbetaling dersom du får innvilget uføretrygd med ung ufør tillegg."
Sist endret av Junkhead; 3 uker siden kl. 21:40.
Nav bør være i stand å svare deg på dette, via nettside eller telefon
som utgangspunkt får generelt folk i din kategori et grunnleggende estimat for
minimum inntekt i perioden og mulig utviding derom rettferdig omstendighet
kanskje andre alternative søk ? !
Sist endret av herognå; 3 uker siden kl. 23:24.
The world is my enem
Du kan nok regne med en 30. 50 om du er heldig.

Gratulerer
Finnes det noe grenser på hvor mye man kan få etterbetalt? Kan man få million hvis heldig feks?
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Finnes det noe grenser på hvor mye man kan få etterbetalt? Kan man få million hvis heldig feks?
Vis hele sitatet...
Nå er det standardiserte satser da. Og det er en øvre grense på hvor mye du kan få i uføretrygd og alt annet. Husker ikke helt hva den øvre grensa er, men mener å huske at det er typ 600 000. Også er det vel 60% av det man i så fall får i betaling.
Hvis du ikke får en eneste kr i stønad frem til du får innvilget en stønad så kan du teknisk sett komme over en million og da vil staten betale det du har krav på.
Men, det har ingenting med flaks og det å være heldig å gjøre. Stønadssatsen man får er direkte knyttet til opptjeningsgrunnlaget du har. Altså, de pengene du har hatt i inntekt er det som avgjør om du blir mottaker av den laveste eller høyeste satsen.
Trådstarter
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Er det ung ufør du fikk?

Her er et svar noen fikk på ung.no som NAV har svart på. Kanskje det gjør deg noe klokere?

"Reglene er slik at du ikke får etterbetalt uføretrygd for den perioden du har mottatt arbeidsavklaringspenger.

Det er annerledes dersom du får innvilget uføretrygd med ung ufør tillegg.

Dersom du får innvilget uføretrygd med ung ufør beregning, og du fikk innvilget arbeidsavklaringspenger før 01.02.20, så skal NAV sjekke om du har krav på å få etterbetalt ung ufør tillegg for tiden du har mottatt arbeidsavklaringspenger.

Fikk du innvilget arbeidsavklaringspenger fra 01.02.20 eller senere, så har du ikke krav på etterbetaling dersom du får innvilget uføretrygd med ung ufør tillegg."
Vis hele sitatet...
Nei fikk ikke ung uføre. Men siden jeg fikk tidspunkt satt i 2013 bør jeg vel kunne få etterbetalt fra det året til og med året Nav sluttet med etterbetaling for vanlig uføre?

Eksen min fikk vanlig uføre og da fikk han etterbetaling.
Pass på skattetrekket om du får etterbetaling jeg fikk det å ble trekt 70tusen i skatt å måtte vente i 4år for å få tilbake ailt av det fikk ijen 16tusen på skatt iåret selv om jeg meldte fra dagen etter det ble trekt
Ser ikke ut som om du får hvis du ikke har ung uføre, er bare nav sitt tidspunkt på når de tror du ble uføre , mitt uførepunkt er å tilbake i tid men fikk bare tilbakebetalt min tid de årene jeg gikk på aap, kom meg inn før de endret på etterbetaling å hvis du kom inn seinere får du ei noe heller,
Jeg fikk etterbataling på ca.1million men da hadde jeg allerede gått på nav med diverese kurs i mange år å allerede fått utbatalt 650tusen så da fikk jeg 350av den millionen,det var på ung ufør,vet ikke om reglene har endret seg siden da

Men jeg har en dødlig myskelsykdom som jeg har had heile livet
Sist endret av Rognkjeksa; 3 uker siden kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Jeg fikk satt uføretidspunktet mitt til september 2013. Vil det si en stor sum i etterbetaling? Eller tenker jeg feil?

Fikk innvilget uføre i går
Vis hele sitatet...
Nei, uten ung ufør så kommer du til å motta akkurat den nette sum av 0kr når det kommer til etterbetaling.

Men det kan være du sitter på eller kan innhente dokumentasjon fra tilbake i tid som kvalifiserer for ung ufør. Leverer du inn disse kan det være mulig du kan ha krav på en stor eller liten etterbetaling, alt etter som.

Så, om du ikke har levert inn all den dokumentasjonen du kan fremskaffe som kan vise hvor mye dette har plaget deg tidligere, ja så er det veldig, veldig lurt å gjøre dette så fort som mulig.


Det viktige for deg er å ovetholde klagefristen. Går klagefristen ut så finnes det ingen mulighet. Ingen.

Det er veldig mange som kun tenker på etterbetalingen, men det er jo ikke bare snakk om den. Det er jo fremtidig snakk om ca 50 tusen ekstra pr år (enslig, høy sats). Så det kan jo bli millioner ut av dette til slutt. Nevner dette fordi det er så mange der ute som egentlig er for syke til i det hele tatt å orke det styret med å klage, som egentlig er såpass glad det endelig kom i boks med vanlig ufør. Da kan det være verdt å spørre noen om hjelp til dette.

Det kan jo være at Nav også har funnet ut at ung ufør ikke er det gunstigste for deg. En kan jo kvalifisere til ung ufør hvis en har hatt en inntekt på 6G tidligere også, men da sier det seg selv at en blir stående som «ordinær» ufør siden det er mer gunstig og gir mye høyere sats.

Men er det slik at en er innvilget minstesats så kan det som sagt utgjøre en ganske så stor forskjell økonomisk å klage på vedtaket. Så anbefaler på det sterkeste å tenke litt hardt på dette hvis situasjonen er slik.
Sist endret av Jens1; 2 uker siden kl. 08:51.
Er du ung ufør?
Vet ikke om du har fått svar på spørsmålet ditt TS.
Det var så sinnsykt mange krangleposter som ikke hadde noe med saken å gjøre at jeg ikke gadd å lese alt.
Jeg har forstått det sånn at det kun er de som har innvilget ung-ufør som får etterbetalt differansen.
Fikk selv innvilget 100% uføre i dag og det sto ingenting om det i vedtaket selv om uføretidspunktet er datert tilbake flere år i tid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Takk for svar alle sammen. Eksen min fikk ung uføre for en del år siden pgr rusmisbruk. Nå er jo reglene endret seg, men siden uføretidspunktet mitt ble satt til 2013, kan jeg da kreve ung uføre og samtidig vise til dokumentasjon på at jeg sleit så mye med rus i 2013 at jeg kvalifiserer til ung uføre?

Hadde trengt hjelp til hvilken type dokumentasjon som kan være bra nok. For fikk brev fra Nav at klagen var sendt videre til Nav klageinstans. Og snakket med Nav veilederen min som sa jeg burde innhente papirer fra bup, ppt osv siden jeg fikk behandling hos de da jeg var ungdom.

Har slitt med angst hele livet, så om jeg bare får tak i nok dokumentasjon som viser at jeg har slitt med dette siden min ungdom, da bør vel det være godt nok. Eller?
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Takk for svar alle sammen. Eksen min fikk ung uføre for en del år siden pgr rusmisbruk. Nå er jo reglene endret seg, men siden uføretidspunktet mitt ble satt til 2013, kan jeg da kreve ung uføre og samtidig vise til dokumentasjon på at jeg sleit så mye med rus i 2013 at jeg kvalifiserer til ung uføre?

Hadde trengt hjelp til hvilken type dokumentasjon som kan være bra nok. For fikk brev fra Nav at klagen var sendt videre til Nav klageinstans. Og snakket med Nav veilederen min som sa jeg burde innhente papirer fra bup, ppt osv siden jeg fikk behandling hos de da jeg var ungdom.

Har slitt med angst hele livet, så om jeg bare får tak i nok dokumentasjon som viser at jeg har slitt med dette siden min ungdom, da bør vel det være godt nok. Eller?
Vis hele sitatet...
Kommer ann på, hvis uføretrygd basert på dine inntekter gir en høyere utbetaling enn minstesats + ung ufør, får du ikke ung ufør selv om du kvalifiserer for det.

"Hvis du har fått innvilget rettigheter som «ung ufør», vil uføretrygden bli beregnet etter egne regler hvis det gir deg en høyere uføretrygd. Unge uføre er sikret en høyere minstesats enn andre."

Andre krav er:
For å få innvilget rettigheter som ung ufør, gjelder disse tre vilkårene:

Du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk.

Lege eller spesialist har klart dokumentert at sykdommen førte til uførhet før du fylte 26 år.

Du søker om uføretrygd før du fyller 36 år, hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år.