Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 647
Hei!

Jeg sliter litt med lyden i Ubuntu 10.10. Når jeg spiller av noe, tar det noen sekunder hvor jeg har lyd, før den blir "mutet". Når den er blitt "mutet" og jeg prøver å "un-mute" hopper den tilbake til mute. I det lille tiendelssekundet hvor lyden er "un-mutet", kan jeg høre lyd (fra f.eks en MP3 fil). Jeg har sett over troubleshoot guiden hos Ubuntu, men den gjorde meg ikke stort glupere. Har noe erfaring med Linux/Ubuntu fra tidligere, men kun fra vanlig bruk.

Noen protip?
Høres ut som feilen kanskje kan være at lydkortet ditt kan kjenne etter om du har plugget i en minijack i pc'en eller ikke.

1) Prøv å ta ut minijacken og sett den inn igjen, prøv gjerne andre porterter hvis du har et 5.1 kort f.eks.

2) Ubuntu bruker Pulse audio, der skal du ha en bryter som heter "independent-hp" prøv å skru på denne og se om det hjelper.

3) Åpne en terminal og skriv "sudo alsamixer", da får du opp en egen mixer og se om du kan få lyden til å være unmutet der. (hvis det funker må du lagre innstillingene med: "alsactl -f /var/lib/alsa/asound.state store")

4) Hvis ingen av skuddene i mørket fungerer skriv "cat /proc/asound/cards" i terminalen og paste resultatet her.
Jeg plugget hodetelefonene inn "bak" istedenfor foran, føler meg veldig noob som ikke prøvde dette i utgangspunktet. Nå ble det lyd!

Tusen takk! Nå trenger jeg ikke Windows lenger...
Så bra!

Er bare en modul du trenger å stoppe for å skru av den dritten. Da kan du mest sannsynlig bruke porten foran også siden du har bekreftet at det er lyd i den.