Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2104
Det ser ut til at min gamle skjerm holder på å gi seg. Dette er en Eizo S2410 som jeg har hatt nesten 5 år. Bruker oppløsning 1920X1200@60Hz. Jeg trenger derfor en ny 24" som er like bra.....
Jeg har ikke fulgt med på skjermer i det siste så derfor spør jeg hva dere anbefaler?
Har selv sett etter skjerm, og denne virker som en god kandidat. Den har LED bakgrunnslys slik at den får, sånn jeg har forstått det, bedre kontraster og sterkere farger. Den har riktignok 5ms responstid, men tviler sterkt på at du merker forskjellen på det og en med 2ms.
woff's Avatar
Trådstarter
Takk for tips 406057. Denne mangler beklagligvis litt på oppløsningen.. (Maks. oppløsning 1920 x 1080)

Er det noen som har denne: HP 24" ZR24w Performance LCD-skjerm?
Hva er evt bra / dårlig?
Sitat av 406057 Vis innlegg
Har selv sett etter skjerm, og denne virker som en god kandidat. Den har LED bakgrunnslys slik at den får, sånn jeg har forstått det, bedre kontraster og sterkere farger. Den har riktignok 5ms responstid, men tviler sterkt på at du merker forskjellen på det og en med 2ms.
Vis hele sitatet...
Seriøst, anbefaler du denne til en som har brukt en Eizo-skjerm? Du har herved demonstrert at du ikke vet hva du snakker om, dersom du ikke har noen ekstremt gode motargumenter å komme med. Dette er en billigskjerm, ment for å gi størst mulig skjerm for minst mulig penger. LED-baklys gjør den litt lysere, men hjelper ikke for noe som helst annet. Og dynamisk kontrast er en bullshit-spec man bør overse fullstendig, da det ikke har noe som helst å si for bildekvalitet (dynamisk kontrast = forskjellen mellom lyseste hvit på 100% brightness og mørkeste sort på laveste brightness. Statisk kontrast = forskjellen mellom lyseste hvit og mørkeste sort i samme bilde. Som man faktisk kan se, med andre ord).

Woff: Eizo er et high-end skjermmerke, så om du er vant til dette bør du holde deg der - spesielt om fargegjengivelse, kontrast og innsynsvinkler er viktigere for deg en lynraske responstider for gaming.

Eizo og NEC har rykte på seg for å være de beste på denne slags skjermer, men både HP og Dell har gode IPS- og PVA-baserte proffskjermer. Så lenge man holder seg til skjermer basert på disse paneltypene får man nesten utelukkende gode skjermer. TN-panel, som brukes i alle billige skjermer, har bedre responstider (beste PVA jeg har sett er 8ms, TN er ned til 2ms), men suger på farger, kontrast og innsynsvinkler. Apples Cinema Display er også IPS-basert. Har ingen mer direkte anbefalinger å komme ut over dette egentlig, vil råde deg til å lete rundt etter tester av skjermer basert på denne slags hardware.
woff's Avatar
Trådstarter
Takk for bra innlegg Kråketær! KP! Vet jeg har en bra skjerm, men den er beklagligvis ikke til å stole på lenger.. Si gjerne ifra om det er noen bestemt modell du / dere vil anbefale!
Et lite budsjett kan være grett å ha som utgangspunkt, og krav.
Men vil gjette meg til 24", 1920x1200 og DVI ?

Du har denne skjermen:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502158

Som er en god skjerm.

Evt så har du en billigere modell ifra Eizo:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=436412
Har ingen erfaring med den modellen, men jevnt over er det nok en meget bra skjerm.

Så er bare budsjettet ditt som setter begrenisningene når det kommer til skjermen.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Du kunne jo vurdert en skjerm med hakket høyere oppløsning da. Apple sine skjermer er kanskje "litt" (VELDIG!) dyre, men oppløsningen og kvaliteten på bildet er jo helt værsting.

Men ved å nevne dette sprengte jeg vel budsjettet ditt i filler flere ganger tenker jeg..
woff's Avatar
Trådstarter
Fant bare denne jeg: Apple Cinema HD Display. Men den koster jo 15.000 jo! (Hadde den hatt svart ramme hadde den vært fristende...)
Har selv denne på jobb, og anbefales. Meget god fleksibilitet mtp. vinkel, høyde osv. Og ultra skarpe farger
woff's Avatar
Trådstarter
Takker for tips marfo! Dell hadde jeg ikke tenkt på! Skal se litt nærmere på den!
Sitat av T.J. Vis innlegg
Du kunne jo vurdert en skjerm med hakket høyere oppløsning da. Apple sine skjermer er kanskje "litt" (VELDIG!) dyre, men oppløsningen og kvaliteten på bildet er jo helt værsting.

Men ved å nevne dette sprengte jeg vel budsjettet ditt i filler flere ganger tenker jeg..
Vis hele sitatet...
Du tenker på 30"-varianten? Den er ikke over normalen verken hva gjelder oppløsning eller bildekvalitet for 30" PC-skjermer. Se f.eks. Dell 3008WFP. IPS-panel, 3000:1 statisk kontrast, 370 cd/m2 lysstyrke, 2560*1600-oppløsning.
Det samme gjelder Dells U2711, med oppløsning på 2560x1440 (som 30" men i 16:9 fremfor 16:10. Noe høyere pixeltetthet).

Som sagt har jeg ingen spesifikke anbefalinger, men mitt inntrykk er at man skal lete lenge etter en PVA- eller IPS-basert skjerm som man ikke blir fornøyd med. De er laget for fremragende bildekvalitet, og flertallet synes å ha det. Og Dell er stadig testvinner.