Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2416
Har alltid hatt en tanke om hva som ville påvirke hjernen med å gi Psykadelika til en med Alzheimers. Har selv et familiemedlem som har kraftig Alzheimers, og han kan ikke gjøre noen ting lengre. Hvordan tror folk det ville påvirket å gitt en person som er helt «hjernedød» en dose på eksempel 200-300ug LSD?
Ikke noe du burde eksprimentere med i alle fall (la bestefar være..). Kan se for meg det kunne blitt stygt.
Det er et så stygt overgrep at jeg ikke vet helt hva jeg skal si. Tror han hadde blitt veldig forvirret og redd.
Noe forsking tyder på at moderate doser psilocibin kan føre til fornying av nevroner i hjernen på mus. Man kan leke med tanken om psilocibin kunne brukes i en form for behandling, men jeg vet ikke om noen fagfolk gjør det. Og dødsangst har blitt redusert hos døende, i studier. Det er lov å spekulere i at det kunne vært en positive opplevelse. Samtykke er imidlertid en forutsetning, ikke bare for en god tur, men for at det ikke skal være et overgrep. Det er vanskelig å vurdere samtykke hos en med Alzheimers, i alle tilfeller. Det er ekstremt uforsvarlig å eksperimentere med dette i virkeligheten.
Det er et litt interessant spørsmål. Men
Sitat av Chillipølse Vis innlegg
(la bestefar være..)
Vis hele sitatet...
Sist endret av Bær; 11. september 2020 kl. 02:21.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg forstår tanken og nysgjerrigheten din på stoffet funksjon i en alzheimers hjerne men å gi rusmidler til noen som ikke er mentalt forstående og uten dems viten eller bestemmelse om å ta rusmiddelet er helt forjævlig drit støgt gjort! Å dope ned andre er straffbart, umoralsk, slemt og i værste fall får familiemedlemmet ditt fullstendig panikk, hjernetortur og hjertestopp.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Skulle du gjort det mer etisk skulle du nevnt det hver morgen og gitt en microdpse på 10 ug feks. Og spurt etter noen timer om det er okay og om personen har lyst å prøve høyere dose og om de merker forskjell.

300ug lsd er nok litt over terapeutisk dose for en som ikke vet han før det og kanskje ikke har erfaring.


Tror nok ikke du før fjernet Alzheimer. Men mulige den vil dempes noe.

Særlig om du bruker dyr, barn, lukt, smak og musikk for å påvirke minnene til personen..


Hadde jeg hatt Alzheimer hadde jeg gitt seg grønt lys om du hadde begynner med små doser og spurt meg hver gang ogvet snill med meg og vært sammen med meg og vist meg kjærlighet under turene.


Lykke til. Fin og kjærlig tanke du leker med
Sist endret av PapaMarathon; 11. september 2020 kl. 06:52.
Anonym bruker
"Fattig Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde jeg fått alzheimer så vill jeg satt pris på forsøket. Det er så mye forskning rundt dette som gjør at jeg ville ikke hatt den minste tvil mot at noen gjorde det mot meg og når man set alt annet som stappes inn mot egen vilje av medisiner som ikke fungerer så synes jeg det er litt rart at folk skriver ut om overgrep og alt mulig. Les deg opp om det og lykke til.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mulig det kan hjelpe mot dødsangst og forbedre livskvaliteten, men kan dessverre også på samme måte forverre dødsangst og redusere livskvalitet. Dropp det.
Anonym bruker
"Fattig Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mulig det kan hjelpe mot dødsangst og forbedre livskvaliteten, men kan dessverre også på samme måte forverre dødsangst og redusere livskvalitet. Dropp det.
Vis hele sitatet...
Noen som helst dokumentasjon på det? Finner kun det motsatte liksom.
Klamen
Trådstarter
13 7
Gode innspill. For det første sier jeg ikke at jeg skal gi han psykedelika. Har alltid bare hatt tanken på hvordan det kan påvirke mennesker som er helt borte, om de ville fått tilbake noe tanker med tanke på musikk, natur, steder dem har bodd osv. Har ikke tenkt å gi han det, men synes det er et veldig veldig interessant tema som burde forskes mer på.
Det ville være spennende å se hva som ville skje, men totalt uetisk og nesten umulig å få utført et forsøk på dette. Søkte litt rundt på pubmed, og kan ikke finne noen studier som tar for seg psykedelika og demens.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Det ville være spennende å se hva som ville skje, men totalt uetisk og nesten umulig å få utført et forsøk på dette. Søkte litt rundt på pubmed, og kan ikke finne noen studier som tar for seg psykedelika og demens.
Vis hele sitatet...
Hva om folk som er predisponerte for alzheimers signerer en eller annen form for kontrakt før de blir rammet av sykdommen? Jeg kan ihvertfall melde her og nå, at hvis jeg noen gang blir heavy dement, så noen ta en "Joe Rogan" på meg og putte 250μgs oppi appelsinjuicen min, uten å nevne noe som helst.
Sist endret av Juicekongen; 11. september 2020 kl. 15:48. Grunn: skriveleif
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en bekjent med Alzheimers i relativt tidlig fase. Jeg har tenkt masse på om eventuell mikrodosering lsd/flein kunne gjort tilstanden verre eller bedre.
Personen har selv sagt at h*n har lyst å kjøre på å teste "det meste" før det er for sent. H*n har ikke tilgang til sånt selv - i motsetning til meg, men jeg vil naturligvis ikke være "den som sørget for å gjøre tilstanden verre"
Det er jo en del forskning på at psykadelika kan lindre/lette dødsangst hos pasienter med siste stadue av kreft. Dette kan ikke ovrføres til alzheimers, men hadde jeg vært pasienten ville jeg sagt kjør på�� Fordrer at personen er i stand til å gi samtykke da.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er et så stygt overgrep at jeg ikke vet helt hva jeg skal si. Tror han hadde blitt veldig forvirret og redd.
Vis hele sitatet...
Høres ut som alzheimers det ja
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er uetisk å gjøre pga at du ikke kan hente inn et tradisjonelt samtykke, og akkurat det samtykket er uløselig knyttet til tilstanden, så her finnes det ingen rett vei til målet.

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Hva om folk som er predisponerte for alzheimers signerer en eller annen form for kontrakt før de blir rammet av sykdommen? Jeg kan ihvertfall melde her og nå, at hvis jeg noen gang blir heavy dement, så noen ta en "Joe Rogan" på meg og putte 250μgs oppi appelsinjuicen min, uten å nevne noe som helst.
Vis hele sitatet...
Hvorfor så konservativ? Man kunne jo samtykke til all medisinsk forskning på sitt legeme.
Sist endret av meaculpaUIO; 12. september 2020 kl. 00:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Høres ut som alzheimers det ja
Vis hele sitatet...
Så tanken din er at å få en person som sliter med å integrere eget liv til meningsfull kontekst til å ture kraftig er helt okei, uten vedkommendes samtykke og ei heller forskning som understøtter forsøket? Jeg synes det er uheldig på alle måter, hvis det skulle vist seg fra eget initiativ ifra gamle hippier og fungere og det ble dokumentert så kunne jeg vært game, men sånn som dette, uten at sykepleierne engang vet hva som skjer og et barnebarn som er livredd for represalier? Eh nei helvete takk.

Det hadde vært interessant å forske på ut ifra at psykedeliske stoffer fjerner normale nervebaner i hjernen sine normale baner ved å hemme serotonin som nevrotransmitter og man tvinges til å finne nye nevrologiske ruter imellom hjernedelene og slikt sett kunne det sikkert vært hjelpsomt på mange måter men i hvilken grad er usikkert og hvordan en med Alzheimer reager på LSD er heller ikke godt å vite.
Sist endret av Relevant; 15. desember 2020 kl. 22:51.