Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4868
Jeg ser at det er flere, dvs. mer enn 2 i hvert fall, som tilbyr ayahuasca sermonier i Norge. Noen som vet hvordan de får til dette når brygget, og plantene det lages av, er ulovlig i norge?

Det kan vel neppe vare lenge, med disse spesielle typene som sitter å bestemmer ruslovene i Norge.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette har pågått i mange mange år og blir bare mer utbredt. Jeg vil ikke gå inn på hvordan de får ayahuascaen inn i landet, men det er ikke værre enn med andre ting. Heldigvis er ikke dmt akuratt høyest på prioriterings eller oppdagelseslista av byråkratene som lager ruslovene.

Det er et veldig godt miljø rundt denne formen rusassistert terapi, men som med alt annet også enkelte som ikke nøyer seg med en gang og ender opp med å blåse ut huet sitt i en evig psykose fordi deres jakt på å bli altvitende blir for grådig. Jeg har erfaring med meget profesjonelle sjamaner som guider en gjennom trippen og som har bodd med stammene i Peru for å lære riktig energiarbeid så de beskytter tripperen mot onde ånder via icaros (sanger med spells/mantraer) og når inn til hjertet ens for en trygg tripp, men kjenner også til wannabe-aktører/sjamaner som har trippa noen ganger for mye selv og tror de har peiling fordi de kopierer sjamanene som har ledet dem, blåser litt røyk, tar en meditasjon og viser seg å være både uansvarlige og ukomplette tripguidere, som resulterer i at man ikke får en like trygg tripp eller får like mye terapeutisk og helende effekt av den, da det gjerne er mer fokus på å trippe hardt for å se aliens, enn å trippe for å grave i sin egen sjel - som er hensikten til ayahuasca.
Nå vet jeg ikke hvordan politiet prioriterer, men fra øverste myndigheter så er det vel et uttalt mål å ta bakmenn, de som tjener store penger på illegale rusmidler.
Og det er neppe de store summene som er i omløp innen dette segmentet av undergrunnsmiljøer. Det er heller ikke knyttet til annen kriminalitet. Og så lenge dette er noe som foregår underground, tror jeg man får være i fred. Men hvis det brer om seg, og noen forkjempere begynner å pushe grensene ved å annonsere tid og sted mer åpenlyst, mer markedsføring, mer mediedekning etc, så blir sikkert politiet mer interessert også.
Men jeg tror de har vett nok til å ikke gjøre en razzia midt under en seremoni. Det ville vært potensielt veldig traumatisk og ødeleggende for deltagerne.
En ting som i hvertfall er sikkert er at den økende bruken av psychidelia er som en verkebyll politiet ikke ønsker å stikke hull på, da det vil slå kraftig tilbake

Jeg personlig vil bare si at jeg elsker utviklingen.

Forøvrig burde ellers denne tråden vært plassert under en katerogi som medisin, ikke rusmidler.
Sist endret av pipestilk; 21. oktober 2019 kl. 08:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Professor
Trådstarter
Sitat av pipestilk Vis innlegg
En ting som i hvertfall er sikkert er at den økende bruken av psychidelia er som en verkebyll politiet ikke ønsker å stikke hull på, da det vil slå kraftig tilbake

Jeg personlig vil bare si at jeg elsker utviklingen.

Forøvrig burde ellers denne tråden vært plassert under en katerogi som medisin, ikke rusmidler.
Vis hele sitatet...
Vel, alt naturlig som forandrer sinnstilstand (merkbart) er jo narkotika ifølge norske lover, med mindre det er utskrevet av ansvarlige voksne, dvs. leger.

Nordmenn er ikke voksne nok til å undersøke eget sinn, nordmenn er barn. Alkohol er ok, fordi alkohol nyter en som regel sosialt ute blant folk.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Vel, alt naturlig som forandrer sinnstilstand (merkbart) er jo narkotika ifølge norske lover, med mindre det er utskrevet av ansvarlige voksne, dvs. leger.

Nordmenn er ikke voksne nok til å undersøke eget sinn, nordmenn er barn. Alkohol er ok, fordi alkohol nyter en som regel sosialt ute blant folk.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke koblingen til å trekke alkohol inn her. Mener du alkohol får en til å utforske eget sinn? Ødelegge ens sinn, spør du meg, men...
Aya er langt ifra loveligt, MEN det er det vel nesten ingen som bryr seg om. Ingen av de 6 jeg vet om som tilbyr aya bryr seg om det i allefall

Liten sjangs for og bli tatt, når det er 15stk som holder kjeft om hvor & når, slenger opp en lavvo i skauen å drekker litt te.

Ps: det er ikke vits for random medlemmer i å sende meg pm om hvem/hvor/hva/når

Hvis jeg tipser feil folk med feil intensjoner om aya, så mister jeg muligheten til flere seremonier
Sist endret av gotta_love_dmt; 21. oktober 2019 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så lenge det holder seg ute av miljøer der det ikke har noe å gjøre så blir det ikke noe søkelys på det.

Heldigvis er ikke aya av den naturen at det er noe som bør bli særlig pop i ungdomsfest og andre festmiljøer. Og folkene som er opptatt av det er av en mer voksen karakter sådan
Styr unna Ayahuasca om du ikke er erfaren og har en med kunnskap der med deg. Kontroll på Medisinforbruk er viktig, etc.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er fordi "omtrent ingen" vet om disse seremoniene av totalbefolkningen, sammenlignet med biased utvalg som freakforum eller PWUD*(People who use drugs) eller folk med interesse for entheogener, sjamanisme.

Det er ikke sånn at fordi jeg har sett en facebookgruppe på norge, så har alle andre sett den

mange overvurderer sterkt hvor utbredt denne kulturen er

Dessuten foregår disse seremoniene ofte på en godt planlagt måte, når det kommer til hvor man er. Man skal jo slippe seg løs, at man skriker og hoier og gråter alene i skogen får ofte ikke noen særlige konsekvenser for en vid krets

da blir det heller ingen krenket part varsler politiet
Sist endret av meaculpaUIO; 22. oktober 2019 kl. 20:46.
skal du prøve Ayahuascaså ta det med en shaman som kan veilede deg, ikke gjør det alene før du veit hva du begir deg ut på, er hva jeg mente og si. det kan bli jæææævlig heftig, og entrer man en slik " death and dying" følelse, er det greit å vite at noen andre er der. man føler døden fysisk på kroppen. man kjenner hjernen "shutte ned" og slutte og respondere på en måte. ta meg på ordet der

Men ja, det kan være tricky og komme innafor i slike miljøer, men Google har svar på hvordan å finne en Shaman i Norge om man bare søker opp de rette ordene.
Er det noe tilbud nordpå ? Aldri hørt rykter eller noe.
Professor
Trådstarter
Sitat av [protus] Vis innlegg
Er det noe tilbud nordpå ? Aldri hørt rykter eller noe.
Vis hele sitatet...
Tviler på at det blir arrangert slikt lengre nord en Trondheim, med mindre det skulle bli svært populært, og det er vel begrensninger på hvor populært det kan bli.
shamaner er somregel villige til og reise litt på seg om det er sånn at noen kan stå for lokasjon og de kommer opp til "fullt hus" som i at DERE må stå for å invitere folk og få dem opp, så kommer shamanen med drikken og alt shamanen trenger for å gjennomføre en seremoni. de tar kanskje noen hundrelapper ekstra for det per mann, men det er ingen upris for reisa hans. Shamanene brenner ofte for arbeidet de gjør, så om det er mennesker som trenger hjelp ute i "ødemarka" så tar de fort den ekstra strabasen for å kunne hjelpe. ihvertfall de shamanene jeg kjenner.

Men det er noe man må diskutere seg frem sammen med vedkommende når det gjelder detaljer
Sist endret av Mokkasinen; 26. oktober 2019 kl. 20:35.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kunne noen som har vært på en slik seremoni i Norge forklart litt hvordan det fungerer her til lands? Det hadde vært interessant lesning