Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1166
Jeg har i lengere tid vurdert å sette opp ett ubuntu cluster for å få utnyttet prosesserings kraften fult ut. Men så har det seg slik at jeg har 2 arbeidsstasjoner som det også sitter litt kraft i, disse vil jeg helst kjøre Ubuntu desktop versjonen på. Og serverne tenkte jeg skulle mate med Ubuntu cloud server versjonen.

Jeg har laget en liten tegning over infrastrukturen:
http://desmond.imageshack.us/Himg651/scaled.php?server=651&filename=multidesktopcluster.png&res=landing

Ser nå at jeg har gjort en liten feil, "File server" skulle ikkje vært inn i clusteret, men heller som en separat enhet. Eneste den skal gjøre er å lagre og lese data fra harddisken til nettverket via NFS protokollen.

Men vil det være mulig å sette opp et cluster med servere samt inkludere to maskiner som kjører desktop versjonen og samle all prosesseringskraft?
Et eksempel: Hvis jeg sitter på desktop 1, og desktop 2 går på tomgang, så overføres all kraft fra clusteret pluss desktop 2 over på desktop 1. Men hvis begge maskinene jobber, så fordeles kraften mellom dem.

EDIT: Og finnes det noen gode whitepaper eller andre artikkler om dette?
Sist endret av 0xFF; 18. mai 2012 kl. 05:25.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
du må nesten gjøre et valg om du skal ha et samhandlingscluster (alle noder bearbeider data samtidig) eller et redundanscluster (for maksimal tjenesteoppetid) og hvis du velger sistenevnte om det skal være aktivt eller passivt mm.

her mangler det mye detaljer for å gi fornuftige svar.

Poenget mitt er, man setter ikke opp et rent OS-cluster bare for å gjøre det, det har ingen hensikt i de fleste tilfeller hvis man tenker på prossessering grunnet at alle applikasjoner ikke nødvendigvis støtter det, når det kommer til clusterfunksjonaliteten kan det være fornuftig, men hvis vi ikke snakker om massive applikasjoner er det nok i massevis med to-noders setup.

Forøvrig hvis du virkelig vil begynne å frigjøre ressurser og få brukt den kraften du har, virtualiser.
Kjør opp et cluster med f.eks Vmware, se hvor mange noder du behøver for å ha 40% last på hver node (f.eks hvis du har tre noder i clusteret, alle går på 40% har du under de fleste omstendigheter nok kapasitet til å ta opp de fleste tjenestene på en server) og deretter pensjoner eller redistribuer de andre serverne til andre ting.

Forøvrig, er dette den eneste filserveren ? Hvordan er den ytelsesmessig ? Klarer den ta unna requests fra samtlige servere og eventuelle endebrukere ?

Hvis den har 1Gbit uplink og alle serverne har det har du en 5-1 oversubscription allerede der, hiver du på flere noder snakker vi enda mer.
Det begynner å bli passelig vanlig å prøve å stabilisere på 10G på filservere idag, og iSCSI (nfs er kjekt det, men mye begrensninger).
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Bra innlegg, hva er fordelene og ulempene mellom samhandlingscluster og redundanscluster?

Filserveren har 2 x 1Gbit/s kort, men hver maskin har jo lokal harddisk til operativsystemet?

iSCSI har jeg ikkje vært borti før, men regner med at det går greit å sette opp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Bra innlegg, hva er fordelene og ulempene mellom samhandlingscluster og redundanscluster?
Vis hele sitatet...
Det er jo rimelig opplagt ut frå orda. Samhandling vil sei at ei oppgave er delt mellom fleire noder, mens redundans vil sei at dei er i stand til å ta over oppgaver for ein node som er nede.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er jo rimelig opplagt ut frå orda. Samhandling vil sei at ei oppgave er delt mellom fleire noder, mens redundans vil sei at dei er i stand til å ta over oppgaver for ein node som er nede.
Vis hele sitatet...
Da missforsto jeg litt ATX der, det jeg ønsker er jo såklart samhandlingscluster.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Og har du en applikasjon som kan kjøres distribuert da ?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er ikke trivielt å sette opp et slikt cluster, ihvertfall ikke til vanlig desktop-bruk. Det finnes cluster-løsninger som ikke er avhengig av sentral lagring, slik som ganeti, men det vil kun hjelpe deg til redundanse, ikke med samhandling.