Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8437
Hei! Noen som har peiling på hvordan man lettest kan få tilatelse for håndvåpen, type pistol. Eneste jeg vet, er at man må være medlem av skyteklubb i 2år, right? Noe mer? Trenger man å være et aktivt medlem?

Og hvordan pistoler kan man få kjøpt i Norge? Kan man f.eks få tak i en Desert Eagel?

Noen som har peil, eller har det selv?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Hva i alle dager skal du med en pistol når du bor i Norges største by?

Først og fremst, du vil aldri få bæretillatelse med mindre du blir politimann (fact, det du ser etter heter kjøpstillatelse).

Det du sier om 2 år er feil. Du må ha skutt i skytterklubben i 6 måneder, siden kan du søke om tillatelse fra politiet. Du må bringe dokumentasjon på at du har deltatt på øving og i konkurranser.

Politiet kan kreve at du forblir aktiv i en lengre periode etter innvilget søknad.
Politiet vil når du har levert søknad ta kontakt med klubben og høre med dem om hvor mye trening du har, og om du bruker det rette våpenet (skyter du med en modell for du også kun kjøpstillatelse til denne modellen). Politiet vurderer deg ut i fra behovet ditt, er du ikke aktiv i en skytterklubb har du ikke noe behov for våpen.

Du må også ha et sikkerhetskurs, dette tror jeg skyter-klubbene holder. Et slikt kurs har jeg hørt skal koste 1500.- , mulig dette varierer.
Sitat av Sio
Hva i alle dager skal du med en pistol når du bor i Norges største by?
Vis hele sitatet...
Sist endret av Sio; 10. februar 2010 kl. 00:33.
Du må være fylt 21 år og og det er utrolig vanskelig å få registrert håndvåpen som revolver/pistol på seg selv. Etter at d er registrert medlem hos skyteklubb, mener jeg at skyteklubben skal oppbevare dette skytevåpnet hos seg i 2 år, du vil ikke kunne ta det med deg hjem eller andre steder. du vil få det utdelt hver gang du er på skytebanen og skal skyte. du vil også måtte delta på stevner og div for å faktisk vise at det er dette du vil med våpenet. og du må ha plettfri vandelsattest
Så, alt i alt. Enklere å få tak i et våpen ulovlig
Sitat av iq-trollet Vis innlegg
Du må være fylt 21 år og og det er utrolig vanskelig å få registrert håndvåpen som revolver/pistol på seg selv. Etter at d er registrert medlem hos skyteklubb, mener jeg at skyteklubben skal oppbevare dette skytevåpnet hos seg i 2 år, du vil ikke kunne ta det med deg hjem eller andre steder. du vil få det utdelt hver gang du er på skytebanen og skal skyte. du vil også måtte delta på stevner og div for å faktisk vise at det er dette du vil med våpenet. og du må ha plettfri vandelsattest
Vis hele sitatet...
Unnskyld? Det er ikke så vanskelig som du skriver. Du går på skytebanen i et halvt år, og følger klubbens krav til aktiviteter. På Oslo Skytterklubb er dette 15 oppmøter. Etter det er det bare å søke i vei, men om du får innvilget søknaden er det krav til at du fremdeles er med i klubb og er regnet som aktivt medlem, pluss godkjent våpenskap og slikt til oppbevaring. Og hvor har du dette med plettfri vandelsattest fra? Det står ingenting om vandel i våpenloven, men det er et krav til «edruelighet og pålitelighet». 21 års aldersgrense på håndvåpen er riktig. Det som er vanskelig her i landet er å få registrert automatvåpen på seg selv, da er det en mer møysommelig prosess med å bli medlem i Norsk Våpenhistorisk Selskap og slikt. Hvor har du dette med at skytebanen må oppbevare våpenet i to år fra?

moret: Jeg vil si at det er verdt bryet å skaffe seg lovlig våpen her i Norge, vi er ganske liberale på det når det kommer til stykket. Du får 1) velge våpenet i mye større grad, 2) kan kjøpe ammunisjon i butikk, 3) har mye større kontroll på kvaliteten til våpenet ditt.

Sio: Selv om man bor i Norges største by så kan man vel fremdeles skyte på blink med god samvittighet? :>
Sist endret av Nichotin; 10. februar 2010 kl. 11:19.
Takk for hjelpen!
Sitat av Sio Vis innlegg
Hva i alle dager skal du med en pistol når du bor i Norges største by?
Vis hele sitatet...
Jeg kan GODT forstå at han vil ha et våpen når han bor i Oslo.
Hallo? Oslo? Spesielt om han bor i nærheten av grønland. Ikke at han skal bruke den på pur F, men kan jo være greit å ha, tilfelle noen bryter seg inn i leiligheten eller noe sånt. Slue er dem.
Jeg har selv vært gjennom prosessen og kan bekrefte det Nichotin sier. Vil bare legge til at du ikke får kjøpt håndvåpen over kaliber .455 eller 11.25mm ammo. Det vil si at man ikke får kjøpt den Desert Eaglen du tenker på(.50, den i CS), men må ta til takke med .44 Magnum eller .440.

Ellers kan du bare ha ett våpen til hvert formål, i hvert kaliber. Unntaket er hvis du er ganske aktiv konkurranseskytter da du sannsynligvis også får godkjent ett reservevåpen i kaliberet.
Sitat av penduftw Vis innlegg
Jeg kan GODT forstå at han vil ha et våpen når han bor i Oslo.
Hallo? Oslo? Spesielt om han bor i nærheten av grønland. Ikke at han skal bruke den på pur F, men kan jo være greit å ha, tilfelle noen bryter seg inn i leiligheten eller noe sånt. Slue er dem.
Vis hele sitatet...
Hva f..? Hallo? Oslo? Dette er noe av det dummeste jeg hører... ser at du selv bor i akershus så du bør ikke uttale deg som om du kom fra Kirkenes og kun har opplevd Oslo via nordnytt/samenytt... Det henger jo ikke på greip det du sier. Voldsbildet/trusselen i er på laaaaangt nær stor nok til at det er noen som helst vits i å ha håndvåpen. Og i hvert fall til det formålet du hinter til her. I tilfelle det kommer innbruddstyver? Å nei å nei. Sjansen for at noe slikt skal skje mens du er hjemme og at de i tillegg ikke snur i døre når de merker at du er hjemme er mikroskopisk liten. Og om han da evt hadde møtt en innbruddstyv med en pistol hadde nok situasjonen blitt svært mye verre. Fint å gjøre seg til drapsmann for en filleting... for å forsvare den svette laptopen din... bah. Og spesielt om han bor i nærheten av Grønland? Hva så? Skal ha gå rundt med en ladd pistol på gata med "itchy triggerfinger"? Ja det hadde sannelig vert bra... Du bør ta deg en tur til Oslo selv og gå litt rundt i byen... for det virker ikke som om du har vert her annet enn gjennom media da gjerne representert på Levende Ords kanal.
Sist endret av Meanstreak; 10. februar 2010 kl. 12:08.
Oslo er jo faktisk ikke så skummelt da haha. Bor selv på grønland og har aldri følt meg utrygg i byen.
Ja, noen kan komme til å ville rane deg, men hva så? Er jo bare å gi dem det de vil ha. Hvis de virkelig vil ha den krøllete 200-lappen og en sliten tlf så mye, da har de sikkert mer bruk for det enn meg
Å dra fram en Desert Eagle er ikke løsningen på det. Og innbrudd? like greit å ha et samuraisverd hengende over senga, skremmende nok det.. Tror ikke innbruddstyver vandrer rundt med gønner, og hvis de gjør bare la dem ta det de vil ha. Forsikring anyone? Ingen som er ute etter å drepe deg for gøy, det er stæsj de vil ha, ikke drap på samvittigheten.

Vel, ja det er stress med ulovlig våpen. Og det kan straffes ganske kraftig. Men, ville bare nevne andre muligheter
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Sio: Selv om man bor i Norges største by så kan man vel fremdeles skyte på blink med god samvittighet? :>
Vis hele sitatet...
Japp, men det er ikke helt det inntrykket jeg får av førsteposten. Jeg innbiller meg at noen som er interessert i å skyte på blink ikke ville spørre om ting som:
Sitat av unkown123
hvordan man lettest kan få tilatelse for håndvåpen, type pistol
Vis hele sitatet...
Sitat av Unknown123
Trenger man å være et aktivt medlem?
Vis hele sitatet...
Er man interessert vil man vel være aktivt medlem, attpåtil bryr man seg vel ikke om den letteste veien, bare så lenge en får skyte.

Men jeg dømmer ingen, da hadde jeg vel ikke hjulpet?