Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1570
Heisann!

Har et lite problem som irriterer meg mer en det burde.

Det har seg slik at jeg har anskaffet meg noen gamle PA høytalere med 15" basselementer 10# mellomtone og et horn som jeg tenkte å bruke til festivaler, utflukter og slikt.

Tenkte jeg skulle fjerne PA kontaktene og erstatte dem med med vanlige kontakter ved bytte med noen andre høytalere jeg hadde stående.

Da jeg skrudde av dekselet og ante fred og ingen fare oppdaget jeg til min store forskrekkelse at delefilteret var ødelagt.

Da tenkte jeg at det ville være mulig å erstatte dette med det som var i en av de andre høytalerne jeg nevnte. Er av merket "Quadral" og inneholder et par 10 " basselementer, 6" mellomtone og et diskantelement.

Jeg gikk i gang med å koble opp greiene.

For dere som vet hvs jeg snakker om så kan dere forestille dere hvordan delefilteret ser ut og hvordan jeg har koblet det, men jeg skal forklare det uansett.
Det er 2 stk. store spoler som går til 10" elementene, en litt mindre spole som er til mellomtonen og en liten spole til diskant.

Jeg koblet på basselementet til en av de to store spolene og isolerte deretter de andre to løse ledningene som opprinnelig skulle vært koblet til atter en 10".
Deretter koblet jeg til mellomtone og diskant.

Jeg klasket sammen kassen og elementene igjen og bar høytaleren inn i stua for å teste den.
Da jeg koblet den på forsterkeren og skrudde på musikken var det kun basselementet som gav fra seg lyd!

Jeg skrudde hele sulamitten fra hverandre igjen og feilsøkte litt ved å sjekke om jeg hadde tatt feil av + og -, men det så bra ut.

Da ble jeg lettere desperat og koblet om likevel for så å teste igjen med uendret reultat.
Ser heller ingen skader på delefilteret heller.

Kan noen kyndige personer innen dette feltet være så vennlige å fortelle meg hva som kan være galt?
Har du sjekket om det går strøm gjennom spolene? Altså at det ikke er brudd noen plass...

Hvordan er muligheten til å heller fikse det opprinnelige defekte delefilteret?
Har ikke måleutsyr for hånden akkurat for øyeblikket, men jeg tror at det delefilteret fungerte ypperlig i sin opprinnelige høytaler i slutten av mai da jeg brukte den sist.

Har også et par proson som bare står og støver. Kanskje jeg skulle prøve å grave ut noen deler fra dette?
Ja, glemte å skrive at jeg testet alle elementene på samme spole som basselementet fikk lyd på, uten resultat.
Sist endret av Knask; 24. august 2009 kl. 23:41.
Bygg dine egne

www.the12volt.com har masse bra guider rundt elektronikken, tror du finner det under "Install bay" ellno.
Har allerede to stk. hjemmebygde monstrum med doble 15" ved min side her i stua!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har allerede to stk. hjemmebygde monstrum med doble 15" ved min side her i stua!
Vis hele sitatet...
Jeg mente, bygg egne filter Da får du jo akkurat det du vil ha
Og hva med å sende vanlig "udelt" signal inn på de andre elementene da? Virker de da? (vær forsiktig)
Mja.. Tror jeg venter litt i håp om at det er noen som kommer med tips og triks, men takk for forslaget!

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Og hva med å sende vanlig "udelt" signal inn på de andre elementene da? Virker de da? (vær forsiktig)
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg prøvd. Ingen respons!
Sist endret av Knask; 25. august 2009 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
HøyRisiko Psykopat
kjøp et voltmeter så koler du det til høgtaleren å skjekker om det går strømm gjennomm eventuelt teste hvordan motstanden er,
Hvis ikkje det funker så burde du få byttet det.