Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1446
Hei!

Jeg er ute etter den beste gulvhøyttaleren til en pris på 5k eller mindre. Da helst ink sending..

Har tittet litt på Yamaha EF NS-555 og Yamaha EF NS-777, og lurer igrunn på om det eksisterer no bedre enn de på markedet?
Sist endret av Blackkoz; 29. juli 2009 kl. 19:53.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Jeg vil egentlig fraråde å kjøpe uten å ha hørt aktuelle høyttaler, hva som er bra er like subjektivt som når det kommer til damer; det er ikke alle kompisene mine som deler min smak

Innen den prisklassen ville jeg generelt anbefalt Dali Concept 6, men det spørs på mye om det er valget for deg: Hvor stort rom, hva slags lyd du vil ha, primærbruk film eller musikk, hva slags musikk osv.
Rommet varierer som ofte, da jeg er mye på flyttefot :P
Men, skal ikke se bort ifra at gjennomsnittet ligger på rundt 20kvm.

Høyttaleren(e) skal stå som front i ett 7.1 oppsett, som hovedsaklig brukes til film, men også en del musikk. Da alt ifra rock til klassisk...

Receiveren kjører 130w/ch i 8 ohm ut...
Så, rundt 45-70watt per kanal :P

Høytalerne som står som front idag er 130w, 8ohm og 90dB.
Sist endret av Blackkoz; 29. juli 2009 kl. 20:28.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
...
Jeg er ute etter den beste gulvhøyttaleren til en pris på 5k eller mindre. Da helst ink sending..
...
Vis hele sitatet...
Har du vurdert selvbygg? Da får du en ytelse som ligger på minst 2 x en ferdigbygget høyttaler i forhold til prisen, IMHO.

Jeg anbefaler deg uansett å ta kontakt med Dynabel i Oslo (tidligere Eltek) (www.dynabel.no). De er et lite spesialistfirma, som har drevet med høyttalere i 44 år. De har naturligvis også ferdigbygde høyttalere.
Sitat av capidog Vis innlegg
Har du vurdert selvbygg? Da får du en ytelse som ligger på minst 2 x en ferdigbygget høyttaler i forhold til prisen, IMHO.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er jeg fullstendig enig i!
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av capidog Vis innlegg
Har du vurdert selvbygg? Da får du en ytelse som ligger på minst 2 x en ferdigbygget høyttaler i forhold til prisen, IMHO.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre å påstå dette kun gjelder dersom man måler ytelse i trykk … En god lydopplevelse handler om veldig mye mer enn det. Hvis du hadde åpnet et kabinett fra en typisk HiFi-leverandør ville du sett byggteknikk som er fintunet av ingeniører for å få optimal lyd. Jeg har selv kompiser med DIY-høyttalere, og jeg kan gå med på at det er mer oomph pr krone, men det høres jævlig platt og brutalt ut til sammenligning med alt jeg har hørt av f.eks. Klipsch, Dali, B&W og JBL.
Sitat av Cadex Vis innlegg
...Hvis du hadde åpnet et kabinett fra en typisk HiFi-leverandør ville du sett byggteknikk som er fintunet av ingeniører for å få optimal lyd.
...
Vis hele sitatet...
Jeg har åpnet høyttalere fra typiske HiFi-leverandører (Jamo, CV, JBL, Bose, Dali). Det var nettopp dette som vekket interessen for selvbygg en gang i tiden.

I ferdighøyttalere finner man ikke sjeldent dårlige elementer, tynne ledninger, dårlige delefilter og en haug med andre sparetiltak for å få ned produksjonskosten. Dette er normalt skjult for forbrukeren, og gjemt bak en glossy finish.

Litt artig å se at folk investerer tusenvis av kroner på Monster-kabler like tykke som togskinner, når det går 0,75 kvadrat fra høyttalerterminalene til delefilteret, og 0,5 kvadrat videre til basselementet inni høyttaleren.

Filterne er forøvrig ofte førsteordens, og en sjelden gang andreordens - men da med tvilsom Q-faktor og/eller underdimensjonerte komponenter.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle merker og modeller, men tendensen er der, spesielt på alt under toppmodeller. Og når dette er sagt, er det selvfølgelig ingenting i veien for at en ferdigbygget høyttaler med "dårlige" komponenter kan låte bra. Her kommer smak og behag inn, kombinert med ingeniørkunsten du refererer til.

Det eneste de fleste selvbyggere sliter med er finishen. Du skal være god snekker for å lage pene høyttalere, men det er de som klarer det også (jeg er ikke en av dem).

Vi kan være enige om én ting. Og det er at HiFi er og blir subjektivt, og at noe som høres bra ut kan måle dårlig og visa versa. Jeg påstår ikke at selvbygg er best i alle tilfeller, men at man kan få skikkelig valuta for pengene. Både i lydkvalitet og kraft.
Nå er jo det å bytte en god høytalerkasse det vanskligste som er... Det er ikke bare bare å bygge en firkantig kasse og kaste inn noen element...
Eneste jeg hadde fått godt til, er delefilteret :P Resten kan jeg bare glemme å få godt til

Så, blir nok en ferdigbygget kvalitetshøyttaler på meg (f.eks Yamaha sine)

Men men...
Har du vurdert brukt markedet? mye bra å få kjøpt der dersom du henger litt rundt på nettsider som driver med slikt. Er på sånne steder jeg har kjøpt mine 2 siste par. pga at livets planer har endret seg siden kjøp av det første paret.
Jeg liker å kjøpe ting nytt, og med full garanti og hele pakka.. Da vet jeg i allefall at jeg får det jeg betaler for, og ikke en høyttaler som sikkert ikke er spilt inn, og kan være mer eller mindre spilt i stykker... (i værste tilfelle).

Nei, nytt produkt ffs <3
Sist endret av Blackkoz; 30. juli 2009 kl. 02:02.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
...
Nei, nytt produkt ffs <3
Vis hele sitatet...
Da synes jeg du skal sette Dali Concept 6 på vurderingslisten din, akkurat som Cadex har sagt.
Har tatt høyttalerne til vurdering ^^,

Også tittet en del på de høyttalerne som Surround.no har å tilby...
Opprettet en tråd på hjemmekino.no sitt forum, slik at man kanskje får et bedre svar der

Men er gjerne bare å komme med forslag her inne også ^^,
http://www.patos.no/patos/page.php?5

Patos er veldig kjende for bra og billig lyd. Berre ikkje kjøp dei billige kinamodellane som bla. Komplett og meeter har solgt.

Endå betre: det er norskt
Hadde et par Quadral QLX 210 i stua før.

Må si at de høytalerne virkelig leverte varene!
Voldsomt trøkk og flott lyd!

Kan nevne at jeg har et par høytalere med dobble 15" i hver nå, men jeg er ennå imponert over Quadral. Det sier vel litt?