Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2988
Dette gjelder forsåvidt litt webdesign delen også, men velger å poste det her.
Jeg kan html (godt) og css (ok), men syntes det er for lite du kan gjøre med dette, du kan lage nettside, og.. yeah... No er jeg på utskikk etter ett logisk, enkelt, nyttig og ikke minst ett programmeringsspråk du kan bruke til en mengde ting. Hvilke programmeringsspråk, is THE THING? PHP, AC, C++? Fyr opp med forslag, men trenger en liten beskrivelse om hvilke muligheter jeg har med det enkelte programmeringsspråket. jeg er usikker på hva jeg skal bruke det til, men min våte drøm er å kunne begynne å lage diverse dataprogrammer. Alt fra lese temp i pc, bruteforce, spill?, OSV.

Siden jeg kan lage en nettside i html, føler jeg at det er ikke noe særlig jeg egentlig trenger å lære på nettside fronten, finnes jo ett lass med php scrips, ferdige systemer der ute!
Uansett, jeg har holdt litt på med AC tideligere, jeg merker at det var ikke mange linjene med kode jeg trengte å lære for å lage noe, men jeg syntes det var ett kjedelig programmeringsspråk ikke så veldig spennende, og forstod ikke logikken. er med andre ord ikke kjempe motivert til å lære det, men hvis det er mange som mener at AC is the THING, får jeg bare fortsette med det.
Stikkord til programmeringsspråket jeg vil lære er med andre ord: Logisk, gøyt, nyttig, en haug med ting du kan lage, enkelt å komme i gang, masse ressurser på nettet som kan være til hjelp å komme i gang. Hadde vært flott om dere kunne slengt opp en link til en side jeg kan lære basic kode, iallefall før jeg begynner på langt mer avanserte ting.

(((Eventuelt også spill hvor du kan lære å programmere det eventuelle programmeringsspråket. (har vært borti ett spill tideligere hvor du lærte ett programmeringsspråk, du måtte løse forskjellige ting, ved å bruke kode, som du hadde lære tideligere i spillet - utrolig lærerikt)))

Jeg vet det kreves motivasjon og masse arbeid å lære ett programmeringsspråk!

Håper på mange seriøse svar!
Med python så kan du programere mot web og mot spesifikke OS API's og GFX API's.

Med andre ord kan du lage fullverdige dynamiske websider, fullverdige programmer, fullverdige spill - med python :-)

Det er verdt å nevne at python er et scriptspråk i lik tråd med PHP f.eks og har litt dårligere ytelse enn f.eks C++ / assembly osv på spesifikke oppgaver, men det er overhodet ikke merkbart med mindre du driver med gedigne prosjekter.

Lykke til!

EDIT:

Python regnes foresten som en av de letteste språkene å lære fra bunn, og det er et meget enkelt og produktivt språk. Og det er ikke minst kryss kompatibelt mot linux/windows/mac, så lenge du ikke bruker en os spesifikk API/libary.

http://www.python.org/ :-)
Sist endret av cbg90; 12. mars 2009 kl. 02:34.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det mest nyttige og allsidige programmeringsspråket jeg bruker er definitivt Java. Det kan brukes til hva som helst, fra små algoritmer til store grafiske applikasjoner med nettverk og hele pakken, samt i forbindelse med enterpriseløsninger som vevtjenester o.l.. Java har et rikt klassebibliotek som gjør det enkelt å gjøre stort sett hva som helst, samtidig som språket er relativt raskt.

Men dette er bare hvis jeg skulle lært ett og bare ett språk. Jeg er veldig glad i Python i tillegg, og bruker det til veldig mange formål. Jeg ville definitivt ikke vært dette språket foruten.
<3 Python <3
Enkelt, relativt kraftig og multifunksjonelt!

Kort oppsumering: C++ er det mest detaljerte programmeringsspråket: når helt ned på assembly nivå og helt opp på batch, Perl for hackere (vet ikke hvorfor), php for server-sided web-programmering, html, xhtml, asp, css osv for client-sided web-programmering, Delphi for hackere/script-kiddies (enkle internet-baserte funksjoner?), ASM for det aller mest detaljerte selvfølgelig.. Reverse engineering, OS, o.l
C# vil jeg si er et meget godt alternativ. Var på samme nivå som deg, lagd en del websider med HTML/CSS. C# er veldig lett å forstår, så det vil så at man kommer lett i gang. Språket er Microsoft sitt og kommer med et kraftig gratis IDE: Visual Studio C# Express. Har de fleste muligheter der. Man kan lage spill med XNA osv. Til og med er et muligheter for å skrive et enkelt OS med Cosmos. Microsoft har også en masse hjelpesider.

Visual Studio C# Express: http://www.microsoft.com/express/download/
Visual C# Developer Center: http://msdn.microsoft.com/en-us/vcsharp/default.aspx
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takker for tips!
No for øyeblikket høres: C#, Python og til slutt Java veldig intressant ut!
Støtter C#, har selv startet med dette, og vil definitivt anbefale det. Nå har jeg ikke prøvd å lære meg de andre språkene enda, så tørr ikke uttale meg om dem, men C# er iallefall ganske greit å komme igang med. I tillegg kan det jo brukes til omtrent hva du måtte ønske deg.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Støtter C#, har selv startet med dette, og vil definitivt anbefale det. Nå har jeg ikke prøvd å lære meg de andre språkene enda, så tørr ikke uttale meg om dem, men C# er iallefall ganske greit å komme igang med. I tillegg kan det jo brukes til omtrent hva du måtte ønske deg.
Vis hele sitatet...
QFT.

Har vært igjennom alt fra java til c++ og vil definivt anbefale C#.
Genialt og greit språk å komme igang med som Restyle sier.
Jeg anbefaler også C#. Når du først knekker koden der kan du gå over på ASP.NET for å fortsette med webdesign. Det kommer til å åpne en helt ny verden for deg innen webdesign.
Jeg vil anbefale PHP på det sterkeste. Det er veldig grei syntax, strålende manual (http://php.net) og det språket med desidert størst community. Jeg har selv utviklet PHP i snart 3-4 år, driver et enkeltmannsforetak på si og tjener endel.

Starta smått med Python som nesten har samme syntax, så var rimelig lett overgang. Så litt på C++ men er litt "tung" kode i forhold til andre språk (du skriver mye for å gjøre lite).

Anbefaler deg også å se på Javascript som et supplement til (x)HTML-læringen din, FLEX eller Java. Fantastiske språk, dessverre har jeg ikke tilstrekkelig kunnskap på de to siste.

Hadde jeg vært deg, ville jeg holdt meg til (eller startet med) webutvikling/webprogrammering. Utrolig gøy å lage nettsider, spesielt når du har så sinnsykt mye å strekke deg til (f. eks lage et CMS, en blogg, en 100 % Web 2.0 side, brukersystem). Du lærer mye, og fort.

For å gå over på den tekniske biten refererer jeg til innlegget mitt over, hvor de sier hvilket språk som er enkelst, mest sikkert o.l. Mange språk som har store lacks (PHP er for eksempel horibel på OOP)
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av davste Vis innlegg
For å gå over på den tekniske biten refererer jeg til innlegget mitt over, hvor de sier hvilket språk som er enkelst, mest sikkert o.l. Mange språk som har store lacks (PHP er for eksempel horibel på OOP)
Vis hele sitatet...
Unngår å diskutere så veldig mye om språk vs. språk, rett og slett fordi den diskusjonen har blitt diskutert veldig mye her fra før.

Men siden du har nevnt php her så vil jeg gjerne slenge meg på akkurat dét. Du snakker om php og OOP. Kan til en viss grad være enig, men det har blitt bedre enn tidligere. Personlig ville jeg aldri valgt php som et førstespråk. Rett og slett fordi du unngår kompetanse og kunnskap på for eksempel ting som er helt elementært; nemlig datatyper.

Datatyper er et ekstremt viktig konsept, og når jeg ser sammenligninger av strenger og value typer (integere, floats, booleand etc) så blir jeg rett og slett opprørt.

Total mangel på skikkelig håndtering av datatyper. Hva er workaround? Jo, implementeringen av en sammenligning som også tar hånd om identitet. Tre likhetstegn.

Kode

if( "false" == false ) // False
  echo 'True';

if( "false" == true ) // True
  echo 'True';

if( "false" == 0 ) // True
  echo 'True';

if( false == 0 ) // Takke faen for det
  echo 'True';

if( "0" == 0 ) // True
  echo 'True';

if( (int)"0" === (string)"false ) // False
  echo 'True';
Så for å oppsummere: "false" = true og "false" = 0. "false" er true, og false er false. Er det rart folk er forvirret? Måten mange av disse sammenligningene enten blir true eller false, er en kilde til veldig mange problemer som kan dukke opp.

Dokumentasjonen på php.net er grei, men jeg synes det er altfor mye "enkel" og uspesifike forklaringer av funksjoner. Det er ikke rent få ganger jeg har dratt opp kildekoden (Heia opensource!) til php og sett hva en funksjon faktisk gjør, og det er et par ganger jeg har gjort optimaliseringer i forhold til mine egne behov.

Hva med navngivning av funksjoner. detteerminfunksjon(), dette_er_min_funksjon() og detteErMinFunksjon() er slikt man ser i forskjellige språk. Gjett hva, php bruker de alle.

Skal jeg gå inn på noe jeg synes jeg har merket som en trend blandt nybegynnere i php er det formattering og generell programlogikk. Det sårer mitt hjerte når jeg ser stygg og uoversiktlig kode som attpåtil er riv ruskende gal. Kodesnutter som mangler sjel. Programsnutter som kunne vært skrevet på måter som hadde satt effekt i tårekanalene til sitt fulle og endt opp i et nydelig dikt av en kode. Dét ser jeg så altfor sjelden.

Med php kan man gjøre mye, men vær forsiktig. Det er veldig lett å gjøre noe som fungerer men som på samme tid rett og slett er feil.

Vær oppfinnsom, lag en quicksort-funksjon med rekursjon og se at den er TREIG. Ja, rekursjon i php er et mareritt når det kommer til php. Php benytter stack for intensiv datahåndtering istedet for heap. Dette betyr at informasjonen må kopieres og det sendes verken peker eller referanse.

Dette ble kanskje en del bashing av php i sin helhet, men jeg vil i alle fall få ut litt av mine inntrykk.

En siste ting. Portabilitet. Les denne, les php vs. C++ eksemplet, og riv øynene ut på din nærmeste nabo. http://www.mysqlperformanceblog.com/...d-portability/
Sist endret av m0b; 12. mars 2009 kl. 19:20.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av davste Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Trådstarter letter etter programmeringsspråk, ikke skriptespråk.

For Java kan jeg anbefale denne videoserien (lenke til første episode av stanford university cs106a med prof. Mehran Sahami), som starter helt fra scratch. Denne skal jeg benytte meg av når jeg får kommet i gang med å lære Java skikkelig.
Sist endret av Jonta; 12. mars 2009 kl. 19:30. Grunn: navn med store forbokstaver
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta Vis innlegg
Trådstarter letter etter programmeringsspråk, ikke skriptespråk.
Vis hele sitatet...
Kan du vere så vennleg å utdjupe forskjellen mellom scriptingspråk og programmeringsspråk?

Ch er ein C-inteprenter, som kjører c99/subset av c++ direkte utan kompilering. Gjer det C til eit scriptingspråk?

Svaret er at om eit språk er tolka eller kompilert til vanlig utgjer ingen forskjell på kva du kan gjere i språket. PHP er eit programmeringsspråk som til vanlig er tolka og ikkje kompilert. Scriptingspråk er et våsete begrep som seier null og niks.
Ser at det ikke er noen som nevner VB.NET her, det er etter min smak det beste alternativet. Spesielt for en nybegynner. Om man bruker C# eller VB spiller jo i praksis ingen rolle, da de begge er .NET språk. Men det er relativt stor forskjell på syntax. C# ligner mest på PHP, Java og C i syntax, for de som er vant med noen av dem fra før.

Men JEG bruker VB og anbefaler det Har laget mange avanserte og nyttige programmer.
Sitat av shokata Vis innlegg
Ser at det ikke er noen som nevner VB.NET her, det er etter min smak det beste alternativet. Spesielt for en nybegynner. Om man bruker C# eller VB spiller jo i praksis ingen rolle, da de begge er .NET språk. Men det er relativt stor forskjell på syntax. C# ligner mest på PHP, Java og C i syntax, for de som er vant med noen av dem fra før.

Men JEG bruker VB og anbefaler det Har laget mange avanserte og nyttige programmer.
Vis hele sitatet...
VB er vranglære. Når begynte C# å ligne på php?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
c++ og php har mange likheter. Kan man ett, er det lettere å lære seg det andre.
Fordelen med det er at de egner seg til forskjellige ting.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
VB er vranglære. Når begynte C# å ligne på php?
Vis hele sitatet...
Fint at du er saklig. VB vranglære?
Jeg mener C# har en sammelignbar syntax med PHP og Java.

Du kan selvfølgelig mene hva du vil.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du vere så vennleg å utdjupe forskjellen mellom scriptingspråk og programmeringsspråk?

Ch er ein C-inteprenter, som kjører c99/subset av c++ direkte utan kompilering. Gjer det C til eit scriptingspråk?

Svaret er at om eit språk er tolka eller kompilert til vanlig utgjer ingen forskjell på kva du kan gjere i språket. PHP er eit programmeringsspråk som til vanlig er tolka og ikkje kompilert. Scriptingspråk er et våsete begrep som seier null og niks.
Vis hele sitatet...
Beklager. Da har jeg misforstått en feilpåpekelse du gjorde til Moff for en tid tilbake
Sitat av shokata Vis innlegg
Fint at du er saklig. VB vranglære?
Vis hele sitatet...
Argument _for_ VB som ofte blir dratt opp på forumet: OMG! Jeg laga egen nettleser da jeg var bare 12 år gammel med VB! Det må bety at det er et fantastisk programmeringsspråk!
Argument _mot_ VB som ofte blir dratt opp på forumet: VB har syntax som ikke ligner noen andre programmeringsspråk. Dermed blir det vanskelig å gå over til andre senere. Det må bety at det er et fantastisk dårlig programmeringsspråk.

Innse det; du "kan ikke" drive på med bare ett programmeringsspråk.
Personlig synes jeg Haskell er et veldig fint språk¹.

Det ble nevnt at datatyper er en God Ting, og her får du mer enn nok, inkludert typeklasser og polymorfisme. Det finnes haugevis av biblioteker til hva enn det skulle være, inkludert xhtml, databaser, SDL, OpenGL, OpenAL, assemblere og disassemblere, krypto, osv, osv².

Som et rent funksjonelt språk er det vel omtrent så logisk du kan få det, det er relativt enkelt å komme i gang med, og med haugevis av online ressurser.

Som begynnende tutorial vil jeg anbefale:
http://learnyouahaskell.com/

Etter det kan du muligens se på:
http://book.realworldhaskell.org/read/
http://en.wikibooks.org/wiki/Haskell/YAHT
___
¹: http://www.xent.com/pipermail/fork/W...19/044101.html
²: http://hackage.haskell.org/packages/.../pkg-list.html
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
C++ kan man definitivt gjøre MEST med, og det er vel det kraftigste språket jeg kan tenke med som fortsatt likner på noe halvmoderne.

Personlig liker jeg C#, det har som navnet antyder en svært C++-liknende syntaks, men man slipper 10 A4-sider med kode for den minste ting, siden man har .NET-framework å bygge på. Man kan lage svært mye, alt fra konsoll-apps (á la CMD) til Windows Forms-programmer (altså, vanlige Windows-vinduer) til websider.
Sist endret av robhol; 13. mars 2009 kl. 07:45.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
robhol: hva legger du i gjøre mest med? Man kan ha noe mer kontroll over minnebruk, og utføre systemkall direkte i forhold til en del andre språk, men man kan vel egentlig ikke gjøre veldig mye mer med det?

Nå foretrekker jeg applikasjoner skrevet i c og c++ da disse sjeldent avhenger av store rammmeverk, og skrevet av en dreven programmerer, gjerne også en del raskere og mindre ressurskrevende, men til mindre, egne enkle applikasjoner er dette gjerne ikke et stort must, og det er veldig tidsbesparende med språk som f.eks c# eller java.

Hvilket språk som er mest nyttig vil jeg påstå avhenger veldig av bruksområde. Python er veldig nyttig om man skal automatisere oppgaver som å sortere data eller enklere matematiske utregninger. Det er lett å bruke, enkelt å hente frem, og man slipper å kompilere. Skal man derimot programmere mot win api og lage et gui er det mulig med extensions, men håpløst treigt. Da vil man gjerne ha et språk som c# eller java som gjør dette enkelt (Nå skal det sies at java bruker sitt eget toolkit for gui -swing) og effektivt. Skal man lage en applikasjon som krever ømfintlig minnestyring, bruke lavnivåfunksjoner i operativsystemet, håndtere enorm dataflyt m.m. kan nok c++ være det beste, dog et område jeg ikke skal eller kan prate særlig om.

Så mitt tips er å lære seg et utbredt språk, og ikke bare sette seg inn i syntaxen, men forstå det. Lek, og lær, prøv deg på utfordringer du vet ikke klare, så du ender opp med å lese mye mer på nettet enn du programmerer, og etterhvert vil ting som tidligere virket absurd, virke selvfølgelig og du vil begynne å få en helhetsoppfatning av programmering. Da vil du etterhvert kunne lese kildekoden til stort sett alle språk uten problemer. Du vil kunne sette deg ned med nesten hvilket som helst språk, og kun bruke et par timer på å lære syntax, og noen dager på å kjenne språket. Dette er veldig gunstig da du sannsynligvis vil merke at du ofte ikke vil være i den situasjonen at du kan bestemme språket selv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Er veldig vanskelig å bestemme seg for hvilke språk jeg skal velge meg, kommer til å bruke mye tid å ressurser på lære meg dette språket, så er jo viktig at jeg kommer til å trives med det, samt det er mange muligheter. For øyeblikket står det mellom C# og Python. Det er også noen som har nevnt Scheme som ett veldig greit språk, men de sa ikke noe om mulighetene.. har prøvd å lese litt på nettet, men står ikke så sinnsvakt mye.
Lær deg heller common lisp enn scheme, men de er begge noe dritt å starte på uten erfaring.
Bare velg ett eller annet, kan du logikken bak programmering samt basic syntaks er det ikke noe problem å lære seg andre språk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av qeinar Vis innlegg
lolscript er definetivt the way to go... neida du kommer langt med c#, du kan bruke silverlight til å lage ting lignende til flash med c# å. ^^ men ja lær lit asp, sql å php samtidig så kan du få gjort d meste. ^^ når du har lært deg et språk er det uanset veldig enkelt å skjønne andre språk..
Vis hele sitatet...
Har du lest tråden?... (Yes, I'm being rude!)



Iallefall, som nevnt tidligere vil jeg anbefale Java og C#, da disse to er relativt enkle å lære og samtidig har ganske lik syntax. C++ er som nevnt tidligere mye kode for å gjøre lite, og ikke alltid like lett å forstå dersom man er ny innen emnet.

PHP er som idlemob sa, helt jævlig når det kommer til datatype håndtering, noe jeg selv er ganske så enig i.

Mange PHPbøker lærer nye hoder å følge dårlige prinsipper og mye er faktisk vranglære. I tillegg er PHP et usikkert språk dersom man ikke tar hensyn til dette aspektet.

For å lære objektorientering og man faktisk ønsker å bruke Java, kan jeg anbefale boken Objects first, with Java. Denne starter helt fra scratch og tar for seg det meste av informasjon man trenger i byrjan :-)
Sitat av Mentalbox Vis innlegg
Perl for hackere (vet ikke hvorfor)
Vis hele sitatet...

Kanskje fordi det er plattform uavhengig? Perl er vel også et scriptspåk mer.

Jeg liker php. Syntes java er noe træl, men klart, det har mange bruksområder.
Sist endret av Helga; 16. juli 2009 kl. 17:59.
Sitat av cbg90 Vis innlegg
Det er verdt å nevne at python er et scriptspråk i lik tråd med PHP f.eks og har litt dårligere ytelse enn f.eks C++ / assembly osv på spesifikke oppgaver, men det er overhodet ikke merkbart med mindre du driver med gedigne prosjekter.
Vis hele sitatet...
Ehh... Det der er ikke helt sant, det som er spesielt med python er at du kan kjøre det som interaktivt og som script, men du kan også kompilere py til pyc, og hvis du finner noen eksempler hvor c har fordeler over pyc, så kom gjerne med eksempler.

Dessuten er vel python det eneste objektorienterte språket når alt kommer til alt, er det ikke?
Sist endret av fxxked; 17. juli 2009 kl. 11:44.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av fxxked Vis innlegg
Ehh... Det der er ikke helt sant, det som er spesielt med python er at du kan kjøre det som interaktivt og som script, men du kan også kompilere py til pyc, og hvis du finner noen eksempler hvor c har fordeler over pyc, så kom gjerne med eksempler.

Dessuten er vel python det eneste objektorienterte språket når alt kommer til alt, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Pyc-filer genereres automatisk, og det er ikke så veldig stor forskjell i hastighet mellom pyc og py, foruten at det går litt raskere å laste hvis man allerede har en pyc-fil.

Jeg testet en gang å implementere en bubble-sort algoritme i både Python og C. På et gitt datasett (100 000 elementer? husker ikke nøyaktig) så brukte C 0.5 sekunder på å utføre sorteringen, mens Python brukte 10.5 sekunder. Så jo, det er absolutt en forskjell i hastighet, CPython-tolkeren er rett og slett jævla treg. Men det betyr absolutt ikke at Python ikke er et godt språk!

Når det er sagt så finnes det prosjekter som forsøker å erstatte CPython med bedre tolkere, blant annet http://code.google.com/p/unladen-swallow/ i regi av Google, som jo selv bruker Python til veldig mye internt. Forhåpentligvis fører dette til resulateter :-)