Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1493
Hei!

Jeg har en stasjonær pc og min trådløse wifi-dongle begynner å gå i stykker. Derfor lurte jeg på hva som er den beste erstatningen når jeg ikke har mulighet til å koble til ethernetkabel. Har sett på ulike repeatere som Asus EA-N66 og routere fra Asus som kan settes opp i repeatermode. Har også hørt at powerlineprodukter, men jeg lurte på om internetthastigheten vil svekkes i gamle hus? (Det jeg bor i er 100~ år gammelt)
Eller er det smartest å investere i et wifi kort til pcen?
▼ ... over en uke senere ... ▼
sertifisert idiot
Heisann,
Det er mulig jeg misforstår deg, er det sånn at du skal ha nytt WiFi nettverkskort(Type USB) eller skal du ha en repeater OG ett nettverkskort(formotelig USB?)
Om du skal ha repeater så er EA-N66 en alt-i-ett boks, har satt opp 2 stk som repeatere i huset til en i familien, og var VELDIG fornøyd med hvordan den fungerer som en repeater. Veldig lette å sette opp, tar ca 5 min fra du setter i strøm og nett. Denne kan også brukes som ett nettverkskort, men har ikke testet denne funksjonen. Om du skulle brukt den som ett "eksternt" nettverkskort så tror jeg den vil gjøre en veldig god jobb, da du kan sette den så nærme router som mulig.

Lykke til, og bare å spørre om det skulle være noe du lurer på
Sist endret av cyberlink93; 12. januar 2017 kl. 22:22.
Heisann.

Det vi ender med å gjøre for privat-kunder på jobb er EA-N66 (og RP-AC52 nå som EA-N66 er EoL og ikke taes inn mer.)

Det du har muligheten til er å kjøpe EA-N66, sette denne i "bridge mode" (ikke sammenlignes med bridge på routere) hvor du kobler den på et WiFi, og får muligheten til å trekke kabel fra denne til f.eks PC, playstation, TVer osv.

Om ikke, så er det såklart mulig å skaffe et trådløst nettverkskort (gjerne en WiFi-dongle med 5GHz, og dermed koble deg på nettverket, eller et PCI-express-kort.)

Disse fungerer somregel ganske fint, men har erfart at det med eldre maskiner og gjerne eldre trådløse nettverkskort/WiFi-dongler har en tendens til å få driverne sine fjernet under Windows10-oppdatering, så sørg i så fall for at donglen er Windows 10-kompatibel. (Har byttet ut værtfall 10 dongler hos kunder det siste halvåret.)

Jeg vil være forsiktig med å anbefale powerline da dette fort kan bli "ren bingo", det vil si at stikkontaktene du bruker dette på må være på samme "linje/krets?"(er ingen elektrikker, så rett meg er dere snille.) for at dette skal funke.

Det som er positivt med powerline er minimalt med tap.

Tap av hastighet og svartid har lite å si på hvor gammelt huset er, da går det mer på om det er mye betong, fjell eller mange vegger i huset, samt om du sitter på 2.4GHz eller 5GHz. (5GHz sender ikke like sterkt signal som 2.4GHz, men gir deg mye høyere hastighet.)

Hvor står routeren din plassert i forhold til der hvor du sitter? Er det i en annen etasje, f.eks?

Personlig ville jeg sett ann muligheten for å skaffet en EA-N66, kjørt bridgemoden som nevnt ovenfor eller forsøk å trekke en kabel fra router og inn på rommet ditt, eventuelt via en switch du har på rommet for flere enheter.
Sist endret av Bruskork1; 12. januar 2017 kl. 22:58.
sertifisert idiot
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg

Jeg vil være forsiktig med å anbefale powerline da dette fort kan bli "ren bingo", det vil si at stikkontaktene du bruker dette på må være på samme "linje/krets?"(er ingen elektrikker, så rett meg er dere snille.) for at dette skal funke.

Det som er positivt med powerline er minimalt med tap.
Vis hele sitatet...
Jeg har testet Powerline for endel år siden(sikkert skjedd forbedringer der og) og da fikk jeg ok kontakt så lenge det var i samme sikringskap, men problemet kommer i eldre(store) hus med flere sikringskap.