Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6070
Jeg har trappa sakte ned på benzo over et par måneder og tok siste valium i går. Jeg kom på nedtrapping i desember, og starta med ca 14 valium/dag og har trappa ned forsiktig, forrige uke tok jeg bare en valium om dagen.

men jeg har hørt at fra nå av blir det bare VERRE de par neste ukene.

Har noen her erfaring med hva jeg kan forvente de par neste ukene av abstinenser nå som jeg har trappa ferdig ned? Blir det verre enn det er per dags dato?
Sitat av annveig Vis innlegg
Jeg har trappa sakte ned på benzo over et par måneder og tok siste valium i går. Jeg kom på nedtrapping i desember, og starta med ca 14 valium/dag og har trappa ned forsiktig, forrige uke tok jeg bare en valium om dagen.

men jeg har hørt at fra nå av blir det bare VERRE de par neste ukene.

Har noen her erfaring med hva jeg kan forvente de par neste ukene av abstinenser nå som jeg har trappa ferdig ned? Blir det verre enn det er per dags dato?
Vis hele sitatet...
Hvor lenge har du brukt benzoer sammenhengende da?

Det er ganske vanskelig å spå, men i teorien skal det toppe seg etter en uke eller to på valium. I praksis trenger det ikke å være sånn, spesielt ikke når du har trappet ned. Etter min erfaring er det enklere med diazepam enn andre benzoer, pga halveringstiden. Der feks Xanor knuser deg og spiser deg levende etter 1-2 dager, blir jævlighetskurven flatet mer ut, sånn at du ikke nødvendigvis merker at "nå har det gått 2 uker, nå er det verst". Jeg TIPPER at du er over det verste, eller kanskje det blir litt verre. Er egentlig veldig relevant hvor lenge du har tatt benzoer.. Det sies at tiden med abstinenser tilsvarer 1/3 av tiden du har brukt - etter min erfaring er det noe kortere. Jeg trappet ned på valium etter å ha misbrukt piller i et år eller to(vet ikke helt, hehe), og jeg synes det toppet seg mye tidligere enn hva helsepersonellet spådde. Etter 5 dager siden siste pille var det verst, det var uten nedtrapping og kun på orfiril og catapresan

Å ha diverse angstanfall og greier kan være forløsende på et vis, det er i alle fall et tegn på at det går riktig vei. Jeg merker at når jeg tenker "nå topper det seg, nå blir det faen ikke verre", så har jeg ofte rett.

En annen ting er at det som regel ikke blir gradvis verre og bedre, men du kan føle deg fin i en uke og få det igjen når du tror det begynner å bli bedre.
Sist endret av TrippyKing; 1. mars 2016 kl. 00:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du nedtrappingsplan hos legen?
Hvis ikke bør du få deg det da du på slutten av nedtrappingen bør ha noe med kortere halveringstid.
Uansett, nedtrapping er relativt smertefritt.
Det er cold turkey som er helvete på jord med benzo.
Trådstarter
Jeg har trappa gradvis ned og fått/får orfiril. Jeg tok veldig mye rivotril som de bytta ut med vival på nedtrappinga som gikk over to måneder.
Jeg har tatt benzo til og fra i årevis... det siste året har jeg tatt ganske mye. Rivotril, valium, stilnoct, apodorm, sobril etc. men jeg har ikke tatt så mye at jeg bare har surra rundt liksom.
Altså hvis du startet nedtrappingen med 14 valium per dag er vel det tegn på at du har hatt et ganske villt forbruk, Diazepam og rivotril er de benzoene med absolutt lengst halveringstid av de typene vi har her til lands, så dette kan nok sitte i en stund. Det finnes jo mange grafer som viser en tydelig kurve på abstinensstyrke, men det er jo umulig å få noe 100% riktig svar fordi alle opplever abstinenser individuelt.

Få en skikkelig nedtrappingsplan hos fastlegen din, eller gå til en privatlege, i mange tilfeller kan det være lurt å få utskrevet imovane/stillnoct i den verste perioden.
Trådstarter
Jeg fikk to stilnoct om kvelden før, men alt er seponert nå... så fra slutten av desember på to stilnoct om kvelden og ca 14 valum er jeg nå på ingenting etter to måneder... går bare og venter på at det skal komme en smell.. men da er jeg hvertfall forberedt. Men jeg bare syns det er så rart at det skal bli verre enn dette nå som jeg er ferdig med å trappe ned..

TrippyKing: Er du helt av benzo nå? Hvor lang tid tok det før det verste var over?
Sist endret av annveig; 1. mars 2016 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
TS har hatt en nedtrappingsplan i samarbeid med lege, det er jo skrevet i posten.
Jeg trappet ned på egenhånd, riktig nok hadde jeg ikke brukt store doser daglig, kun unntaksvis. Etter å ha lest en del her ventet jeg meg store abstinenser og var forberedt på det. Abstinense var svært milde, litt uro og irritabilitet og litt ekstra redsel når vi kjørte på smale svingete veier langs fjorden. Kanskje det gjorde meg mer søvnløs og litt smådeppa i en kort periode. Det kan gå veldig fint, selv om du har brukt store doser, ikke les deg blind på andres erfaringer. Vi er så ulike, tenk på hvor forskjellige vi mennesker er selv om vi tilhører samme art.
Tidligere i liver brukte jeg store doser benzoer daglig, tok det je fant, Rivotril, Apodorm, Vival, Stesolid m.m. Den perioden husker jeg lite av, noe som er veldig skremmende. Jeg slutta brått den gangen, hadde lite eller ingen abstinenser den tiden gangen heller.
Lykke til annveig, stol på deg selv og de som hjelper deg.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 2. mars 2016 kl. 09:46.
Trådstarter
Tusen takk for beroliggende ord, Betty
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
TS har hatt en nedtrappingsplan i samarbeid med lege, det er jo skrevet i posten.
Jeg trappet ned på egenhånd, riktig nok hadde jeg ikke brukt store doser daglig, kun unntaksvis. Etter å ha lest en del her ventet jeg meg store abstinenser og var forberedt på det. Abstinense var svært milde, litt uro og irritabilitet og litt ekstra redsel når vi kjørte på smale svingete veier langs fjorden. Kanskje det gjorde meg mer søvnløs og litt smådeppa i en kort periode. Det kan gå veldig fint, selv om du har brukt store doser, ikke les deg blind på andres erfaringer. Vi er så ulike, tenk på hvor forskjellige vi mennesker er selv om vi tilhører samme art.
Tidligere i liver brukte jeg store doser benzoer daglig, tok det je fant, Rivotril, Apodorm, Vival, Stesolid m.m. Den perioden husker jeg lite av, noe som er veldig skremmende. Jeg slutta brått den gangen, hadde lite eller ingen abstinenser den tiden gangen heller.
Lykke til annveig, stol på deg selv og de som hjelper deg.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Hei
Helt enig med det du sier her: ikke les deg blind på andres erfaringer! Jeg ser det er mange gode råd om hvordan man trapper ned. Jeg ble henvist til en rusklinikk for min avhengighet av Tramadol 800mg pr dag, bare for å bli fortalt at jeg skal kutte med 100 mg pr uke! Trenger ikke å være lege for å lage en slik plan. Det forstår jeg selv! Men mitt problem og sikkert endel andres er at jeg kan ikke ha piller i huset!! Derfor klarer jeg ikke å følge en nedtrappingsplan alene! Tilbake hver 14 dag på klinikken for å si at : jada nå har jeg kuttet med 100mg til. Noe jeg selvfølgelig aldri gjorde,det hele var meningsløst, mest fordi det ikke blir stilt noen krav. Neste gang får det bli ren vrusning/innleggelse-tror det er det som ev fungerer for meg. Noen råd/erfaringer?
Har man spist benzo lenge nok så er du rimelig heldig om du slipper unna noe abstinens symptomer, selvom man har en bra nedtrappingsplan.
Forrige gang jeg skulle kutte ut benzo, så tok det nesten 3 uker før jeg fikk de værste symptomene. Det er det som er så kjipt med benzo abstinenser, at man tror man ikke kan få det værre, så plutselig får man en skikkelig "på tryne".

Lykke til, stå i det så bra du kan, og så kan du sjekke ut linken her så ser du både fysiske og psykiske symptomer

https://no.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepin-abstinens
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Har man spist benzo lenge nok så er du rimelig heldig om du slipper unna noe abstinens symptomer, selvom man har en bra nedtrappingsplan.
Forrige gang jeg skulle kutte ut benzo, så tok det nesten 3 uker før jeg fikk de værste symptomene. Det er det som er så kjipt med benzo abstinenser, at man tror man ikke kan få det værre, så plutselig får man en skikkelig "på tryne".

Lykke til, stå i det så bra du kan, og så kan du sjekke ut linken her så ser du både fysiske og psykiske symptomer

https://no.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepin-abstinens
Vis hele sitatet...
Hei og takk
Da jeg gikk i "behandling/nedtrapping så sa behandleren at det er mye verre å trappe ned/slutte med benzo enn med opiater, Han sier at med jevn nedtrapping på opiater så stabiliserer kroppen seg på mindre doser over litt tid og man skal kunne unngå de verste abstinensene. Ved nedtrapping av benzo så riskerer man disse "fallene" i nedtrappingen selv om det går sakte. Noen som vet?
Sitat av Siljana6770 Vis innlegg
Hei og takk
Da jeg gikk i "behandling/nedtrapping så sa behandleren at det er mye verre å trappe ned/slutte med benzo enn med opiater, Han sier at med jevn nedtrapping på opiater så stabiliserer kroppen seg på mindre doser over litt tid og man skal kunne unngå de verste abstinensene. Ved nedtrapping av benzo så riskerer man disse "fallene" i nedtrappingen selv om det går sakte. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Vet hva da? Om legen din har rett? Jeg stoler mer på fastlegen min enn på folk her inne, anbefaler andre å gjøre det samme

Men personlig, så opplever jeg opp og nedturer, både når jeg var abstinent, og på mindre 1-2ukes nedturer i ettertid, samt til vanlig når jeg er i fin form. Sånn er livet Det vitenskapelige aspektet av det du lurer på kan jeg desverre ikke svare på. Hjernen din liker hvertfall ikke at du fucker rundt med benzoer, det skal være sikkert og visst.


Edit: Ser du skrev behandler, ikke lege, sorry. Disse "behandlerne" sier mye rart.
Sist endret av TrippyKing; 8. mai 2016 kl. 21:18.
Hei
ja det er riktig, dette var "ruskonsulenten", Spørsmålet mitt var egentlig bare om det er lettere å komme seg av opiater enn benzo. Jeg prøver å psyke meg opp til å starte med nedtrapping av Tramadol igjen. Men dette er vanskelig nok for jeg kan ikke ha piller i huset. Det er det som er så vanskelig med nedtrappingen for meg.
Sitat av Siljana6770 Vis innlegg
Hei og takk
Da jeg gikk i "behandling/nedtrapping så sa behandleren at det er mye verre å trappe ned/slutte med benzo enn med opiater, Han sier at med jevn nedtrapping på opiater så stabiliserer kroppen seg på mindre doser over litt tid og man skal kunne unngå de verste abstinensene. Ved nedtrapping av benzo så riskerer man disse "fallene" i nedtrappingen selv om det går sakte. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer at det er værre å slutte med Benzo enn Opiater.
Opiat abstinensene kommer fort, å varer til gjengjeld ikke så veldig lenge, benzo abstinensene begynner sent og varer myye lenger!
Å ja, man kan fint oppleve disse "fallene" som du kaller det, så nedtrapping er ikke en redning, men det gjør det litt lettere, og det blir ikke så hardt for kropp og psyke som ved cold turkey.

Sitat av Siljana6770 Vis innlegg
Hei
ja det er riktig, dette var "ruskonsulenten", Spørsmålet mitt var egentlig bare om det er lettere å komme seg av opiater enn benzo. Jeg prøver å psyke meg opp til å starte med nedtrapping av Tramadol igjen. Men dette er vanskelig nok for jeg kan ikke ha piller i huset. Det er det som er så vanskelig med nedtrappingen for meg.
Vis hele sitatet...
Går du bare på tramadol å ikke benzo? Hvor mange mg i såfall?
Om det bare er tramadol så kommer du hvertfall ikke til å oppleve de værste abstinensene på opiater da det er veldig svakt i forhold til det meste av andre opiater.

Edit; jeg trodde jeg hadde gitt svar til trådstarter, ikke bare noen som hoppet inn i tråden.
Sist endret av KjellFresh; 8. mai 2016 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva som er verst kommer jo an på hvor lenge man har misbrukt benzoene, og i hvor høye doser. Samme gjelder vel muligens til en viss grad med opiatene, men jeg er ikke sikker. Greia er jo at dersom du har misbrukt benzo lenge, vil abstinenssymptomene også vare ganske lenge.
sertifisert idiot
Mye snakk om hvor lenge man har misbrukt benzo, noen som har en "pekepinn"(i know, nesten umulig å svare på) på hvor lenge man kan "leke med ilden" før man burde ta seg en pause? Ser ofte mange som bruker Cannabis, som f eks sier de røyker av-og-til i 1-3 mnd så har 1 mnd pause, kan man lage en lignende "plan" for benzo?
Snakker om Valium i første omgang
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
Ser ofte mange som bruker Cannabis, som f eks sier de røyker av-og-til i 1-3 mnd så har 1 mnd pause, kan man lage en lignende "plan" for benzo?
Snakker om Valium i første omgang
Vis hele sitatet...
Det er ikke sammenliknbart. Cannabis er særdeles lite fysisk avhengighetskapende og abstinenssymptomer er individuelt. Mange kan bruke ekstreme mengder cannabis i årevis, deretter slutte, å fremdeles ikke oppleve abstinenser. Dette er langt mer sjeldent med valium. Dette er fordi valium er veldig avhengighetskapende på et fysisk plan, og det vil resultere i fysiologiske reaksjoner når brukeren avvendes fra stoffet, også kalt abstinens.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Ja det stemmer at det er værre å slutte med Benzo enn Opiater.
Opiat abstinensene kommer fort, å varer til gjengjeld ikke så veldig lenge, benzo abstinensene begynner sent og varer myye lenger!
Å ja, man kan fint oppleve disse "fallene" som du kaller det, så nedtrapping er ikke en redning, men det gjør det litt lettere, og det blir ikke så hardt for kropp og psyke som ved cold turkey.



Går du bare på tramadol å ikke benzo? Hvor mange mg i såfall?
Om det bare er tramadol så kommer du hvertfall ikke til å oppleve de værste abstinensene på opiater da det er veldig svakt i forhold til det meste av andre opiater.

Edit; jeg trodde jeg hadde gitt svar til trådstarter, ikke bare noen som hoppet inn i tråden.
Vis hele sitatet...
Sorry jeg er ikke TS men jeg ble så engasjert. Bruker 800 mg daglig kun Tramadol. Kanksje det ikke er så ille i og med at jeg ikke har et blandingsmisbruk da?
Sitat av Siljana6770 Vis innlegg
Sorry jeg er ikke TS men jeg ble så engasjert. Bruker 800 mg daglig kun Tramadol. Kanksje det ikke er så ille i og med at jeg ikke har et blandingsmisbruk da?
Vis hele sitatet...
Abstinenser oppstår, enten du har blandingsmissbruk eller ei.