Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1302
Hei, jeg har vært Ubuntu bruker en del år, og har nå nylig byttet over til debian, ingen store forskjeller egentlig. Men la nylig til en ny repository i /etc/apt/source.list:

Kode

deb http://ftp.no.debian.org/debian/  sid main
Dette førte til at jeg fikk varsel om en god del upgrades, så jeg kjørte:

Kode

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Men midt under oppdateringen, så kom jeg på at disse kunne være fra den nye repositoryen og muligens ikkje stable, men i frykt for å ødelegge noe så valgte jeg å la denne gå sin gang.

Etter oppdatering så fjernet jeg den nye repositoryen og kjørte:

Kode

apt-get update && apt-get upgrade
Men ingenting skjedde, uten om at den oppdaterte pakke-listen.

Så kom det opp at en del pakker ikkje lengere var nødvendig, og kunne fjernes med apt-get autoremove, jeg tok en titt over pakkene, og en del av pakkene hadde jeg kjennskap til og viste at dem hadde jeg egentlig bruk for, men valgte likevel å stole på beskjeden fra pakke-behandleren, og kjørte en:

Kode

apt-get autoremove
Etter reboot, så fikk jeg min misstanke bekreftet, og oppdaget at en del funksjonalitet var borte.


Jeg har nå reinstallert gnome, for å få tilbake funksjonalitet som network-manager og nm-applet'en som jeg bruker til å koble til nettverket med. Men har ennå en dårlig magefølelse på at den orginale installasjonen av debian ennå kan være skadet.

Har prøvd å kjøre:

Kode

apt-get -f install
dpkg --configure -a
Men ingen av dem ser ut til å gjøre noe.

Finnes det noen måte å kontrollere den orginale installasjonen for skader, evt reinstallere alle pakker som ligger i installasjonen? Grunnen til at jeg har veldig lite lyst til å gå igjennom en hel reinstallasjon prosess er fordi jeg bruker disk kryptering som må settes opp på nytt, samt har dårlig med eksterne medier tilgjengelig for øyeblikket, til å ta backup med.

Installasjonen:
Debian Versjon: Squeeze
Arch: i386
Sist endret av 0xFF; 2. november 2012 kl. 06:56. Grunn: Rette på tittelen.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Hehe, jeg kjører full disk kryptering på samtlige harddisker og partisjoner utenom /boot.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Shooting expert
BrageP's Avatar
Da har du jo sannsynligvis oppgradert en haug av pakker til Sid, noe som vil gi deg problemer. Kjør denne og se hva som har blitt installert:

Kode

less /var/log/apt/history.log
Fjern dem og installer dem fra main igjen.

Dersom du trenger å reinstallere hele skrivebordsmiljøet, prøv

Kode

# tasksel
Så fjerner du alle prikkene ved siden av skrivebordsmiljø osv. (naviger med Tab, ta bort med Space). Da blir alt fjernet. Kjør tasksel igjen og installer skrivebordsmiljø og det du trenger.

Du får se om du får det til.

En fin huskeregel med Debian (og Linux generelt) er at du kan spare mye tid ved å tenke deg om før du taster.

Etter å ha tenkt meg litt om er det mulig du kan løse det gjennom apt-pinning. Vanligvis er det nyeste versjon som blir prioritert. Derfor skjedde det ingen automatisk rollback til tidligere versjon da du fjernet sid-pakkebrønnen og kjørte upgrade.

Prøv dette som root:

Kode

nano /etc/apt/preferences
Så limer du inn:

Kode

Package: *
Pin: release a=stable
Pin-Priority: 700
Trykk Ctrl+X, og bekreft lagring med Y.

Kjør til slutt

Kode

aptitude update && aptitude upgrade
Dette bør være en del enklere enn den første metoden....