Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 13518
Det jeg skal fortelle nå har jeg prøvd å unngå i noen mnd nå. Jeg er 18 år, og har ikke hatt noen trøblete fortid, og har vært en helt vanlig gutt. Jeg begynte å røyke 5-6 mnd før dette hele enormt ville skjedde. 2 mnd før psykosen slo inn begynte jeg å tenke annerledes. Jeg følte jeg ble gladere, skole var digg (noe jeg aldri har syntes før), jeg var mer tollerang til folk sin oppførsel osv. Uansett;

Første ordentlig smell (her blir det skummelt):
Jeg har nettop røyket et par feite J`s med et par kompiser. Jeg og kompisen min ble helt balle, og måtte legge meg ned. Uansett, de dro senere på kvelden og jeg sitter alene. Plutselig går jeg inn på www.ikkepedia.no og begynte å trykke meg fram og tilbake og tror at hver side er en kode, kommer til en side om sukker som sier at sukker er farlig. Jeg lo litt først, men trodde likevell på det. Da det virkelig smalt så spiste jeg litt vanlig godtri fra en butikk. Plutselig blir alt mørkt rundt meg, og jeg freaker ut. trykker inn på en side om varulver, og leser. Det klikker helt for meg, og jeg ser kroppen min omformere seg til en varulv. Jeg var helt sikker på at det skjedde, og ble dritredd. Kl var forøvrig 2 når jeg så på klokken. Jeg måtte spille "Stereo hearts" av gym class for å overleve. PLutselig ringer telefonen: Det var min kjære mor som ringte for å sjekke at jeg kom meg på skolen. Kl var 7 på morningen! Jeg hadde freaket ut i 4 timer, og det føltes ut som 10 minutter med helvette.

Da var det tid for skole, men problemet var at jeg trodde alle i verden var imot meg, jeg var midtpunktet i verden som alle lette etter. Coca Cola var korrupt selskap som solgte sukker som gjorde alle sure og kjedelige, og de fleste var ute etter meg, siden jeg var en varulv. De som var på laget mitt var mennesker som hadde fått en sjel fra et dyr, og var på en måte et dyr, og vampyrer var de som var mest imot meg. Jeg tar på meg en jakke, et skjerf, lue og pakker meg inn for å ikke bli sett av noen, og la meg nederst i samfunnet så jeg ikke gjorde noe særlig ut av meg. Jeg lagde en helt syk forestilling av verden som jeg sliter med å huske nå dessverre. Det skal også nevnes at jeg så en bil stå i sentrum nærme der jeg bor, og jeg trodde det var en kar som tok bilder. Så jeg tok skiltnr hans, og ringte til politiet for å melde inn mulig terrorangrep… (ikke min stolteste øyeblikk.)

Andre smell:

Etter et par syke dager på skolen, freestylet inn en rapsang, og ellers var tulling. Så var det klart for fredagschilling med gutta. Før vi fyrte opp løp jeg rundt og var tulling og alt for glad. Vi røyket, og gikk inn i sofaen. Plutselig begynte jeg å freestyle rap i ca 20 minuter, og trodde jeg var best i verden. Ble en smule manisk. Jeg fortsatte, mens gutta sitter rundt og ler helt villt mye. Plutselig går det opp for meg: Jeg er verdens midtpunkt, og det er mange i verden på laget mitt som kjemper mot å befri verden fra alt ondt. Vi hadde også fiender, og det var egentlig relativt spennende å endelig kjempe for noe. De andre bare lo og lo når jeg fortalte om alt til mine nærmeste "soldater" (det var det jeg trodde de var). Jeg trodde de lo fordi jeg hadde funnet ut av alt dette på egenhånd og jeg var jo tross alt mesteren dems som hadde funnet tilbake min ånd. Jeg "husket" også mine tidligere liv, hvor jeg blant annet var James Bond, max Manus, Jesus osv.

Etterhvert skjønner gutta at jeg er helt på tur. De sier jeg skal gå å legge seg, mens de passer på. Så jeg går å legge meg i senga mi, og prøver å sove. Plutselig finner jeg på at de skal drepe meg. Dette er fiendene mine, og de har kommet seg helt inn i sekten. Så jeg går opp og spør om de skal drepe meg, men nei det skulle de ikke. Senere på kvelden går jeg opp igjen og finner ut at jeg er kjempeforelsket i en jente. Jeg så på et bilde av henne på Facebook og ble helt fra meg fordi hun var så pen i min verden da.

siste dagen
Jeg våknet opp på morningen. Helt ute av meg enda, og skjønte ikke at jeg kunne være den som skulle redde verden. Jeg måtte uansett forlate familien min, og til toppen av en skibakke ikke for langt unna meg. Jeg pakket en bag, tok med et snowboard og var klar. Jeg hadde glemt lommeboken min da jeg kom til busstoppet, og klarte å snakke meg til 50 kr til bussen. Jeg måtte jo tross alt redde verden, så jeg gjorde det jeg måtte. Gikk en tur i hjembygda, og møtte masse kjent folk som jeg ikke husker hva snakket om med. Jeg kom meg videre på toget, og gikk til jeg møtte en jeg kjente som kjørte meg til bakken. Jeg gikk til toppen av bakken av en eller annen grunn, og kjørte ned igjen på en sånn slalomstolpe man kjører gjennom. Kom ned igjen, gikk over til heisen uten heiskort, og sto opp heisen uten sko. Kom en vakt og sa at jeg ikke skulle gjøre det. Jeg kom opp, løp ned igjen, og opp igjen. Denne gangen kom en scooter etter meg og kastet meg opp på den. Han kjørte meg til et bakrom, og skrek til meg at "hadde dette vært for 10 år siden ville jeg fått grisejuling". De er forresten gunstig å nevne at når jeg var i bakken trodde jeg alle mine hjelpere var deg, og jeg kunne se hvordan de egentlig så ut, og at det ikke hadde noe å si. Det var bare personligheten som teltes, og alt i verden så fint ut. Jeg unne også se arrene i ansiktet til alle fra kampene de hadde kjempet.

Det hele endte med en tur på glattcella, rett på psykiatrisk i 2 uker. Så ble jeg frisk, og har vært det siden. Hadde depresjoner i 3 mnder, men er fin igjen nå.

Sorry for langt innlegg. Vanskelig å sette hele i perspektiv, og en hel del jeg ikke fikk med. Blant annet da jeg vurderte å hoppe fra vinduet fordi jeg trodde jeg skulle gjennoppleve max Manus sitt hopp, og bli reddet. Sorry for skrivefeil også.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Oh wow, det er noe av det sykeste jeg har lest.
Huff, høres helt sjukt ut ja! Cannabis passer helt klart ikke for alle.
Shiiiit mann! Hva har du røyka egentlig?
Jeg røyket for det meste grønt, vet ikke helt hvordan jeg skal spesifisere bedre. Jeg røyket brunt innimellom, men aldri noe sterkere stoffer. Så jeg havnet vell mer og mer inn i noe intense greier.
Hvilke medisiner fikk du?

Godt at du ble bedre, heldig der for det hørtes gaaanske sykt ut..
Olanzapin heter medisinen jeg fikk.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Det hele endte med en tur på glattcella, rett på psykiatrisk i 2 uker. Så ble jeg frisk, og har vært det siden. Hadde depresjoner i 3 mnder, men er fin igjen nå.
Vis hele sitatet...
Hva slags diagnose fikk du?
Helt ærlig så husker jeg ikke helt hva de sa. Jeg tror egentlig moren min har bedre kontroll på hva slags diagnose jeg fikk. Beklager
Har du noen i nær familie som sliter med psykiske lidelser?
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Helt ærlig så husker jeg ikke helt hva de sa. Jeg tror egentlig moren min har bedre kontroll på hva slags diagnose jeg fikk. Beklager
Vis hele sitatet...
Hva gjør du på om dagene nå?
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Helt ærlig så husker jeg ikke helt hva de sa. Jeg tror egentlig moren min har bedre kontroll på hva slags diagnose jeg fikk. Beklager
Vis hele sitatet...
Jeg leser om Olanzapin at den gis i hovedsak mot schizofreni
og bipolar lidelse.
Sitat av kentastic Vis innlegg
Hva gjør du på om dagene nå?
Vis hele sitatet...
Jeg har nettop hatt russetid, vært på en russebuss, og har for tiden eksamen. Så jeg er tilbake i normalt liv, og har vært det en stund.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Jeg har nettop hatt russetid, vært på en russebuss, og har for tiden eksamen. Så jeg er tilbake i normalt liv, og har vært det en stund.
Vis hele sitatet...
Nice, du har ikke merket noen "bivirkninger" etter denne episoden som feks. lærevansker etc? Regner med at du ikke har planer om å bruke weed o.l igjen?
Sitat av kentastic Vis innlegg
Nice, du har ikke merket noen "bivirkninger" etter denne episoden som feks. lærevansker etc? Regner med at du ikke har planer om å bruke weed o.l igjen?
Vis hele sitatet...
Jeg har selvfølgelig hatt småproblemer etterpå. Blant annet en anelse av depresjon. Jeg har hadde store problemer med å følge med i timen, og jeg husket egentlig ingenting jeg hadde lært tidligere i skoleåret. Så det var veldig ugunstig med tanke på at det er siste året mitt på vgs... Jeg har heller ikke tenkt til å røyke igjen nei
Wow.. Dette her var jo faktisk rimelig sykt! Haha. Fikk litt noia for at jeg skal få slike anfall..
Om du får sånne reaksjoner på cannabis hadde du nok sannsynligvis fått noe problemer en eller annen gang uansett.
Jeg så en klassekamerat gå fra "normal" til full blown schizofreni over noen måneder da jeg gikk VGS. Ikke et pent syn.
Har du latent psykisk sykdom skal du være ekstremt forsiktig med psykoaktive stoffer.
TS, du bør absolutt orientere deg om diagnosen din, og lære så
mye som mulig om den. Dersom du kjenner symptomene på
et begynnende anfall vil det nok være mye lettere å unngå
slike episoder som de du beskriver over.
Dette var sykt.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Det var ganske sykt å lese...helt klart at du har vært disponert for noe her.

Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg så en klassekamerat gå fra "normal" til full blown schizofreni over noen måneder da jeg gikk VGS. Ikke et pent syn.
Har du latent psykisk sykdom skal du være ekstremt forsiktig med psykoaktive stoffer.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle litt mer om det?
nok ett eksempel på hvordan forbudet gjør det skadelig! uten forbud ville selvsagt aldri dette skjedd...
Sitat av seven_up Vis innlegg
nok ett eksempel på hvordan forbudet gjør det skadelig! uten forbud ville selvsagt aldri dette skjedd...
Vis hele sitatet...
Og hvordan er så det? Selvom det hadde vært lovlig så er det fortsatt thc-en som fucker med hodet.
det var ment som ironi.. kommer ofte dårlig frem på nettet, men ja, helt enig med deg.
Sitat av seven_up Vis innlegg
det var ment som ironi.. kommer ofte dårlig frem på nettet, men ja, helt enig med deg.
Vis hele sitatet...
haha ja det er ikke alltid like lett å skjønne. Jeg har gått fra å være den som sier at weed ikke er farlig, og at vi må legalisere til den som fikk kjenne på den harde måten hvorfor det ikke er lovlig i utgangspunktet. Jeg mener fortsatt at folk skal få lov å bestemme over sin egen kropp så lenge ingen blir skadet, men det er ikke slik de funker i verden.
Wow.. Man bør være forsiktig med cannabis, selvom alle skal ufarlig gjøre det hele tiden så er det overhode ikke for alle nei.
Hvordan føltes det for deg selv når du var midt oppe i din egen verden?
Tenkte du aldri tanken over at det er noe som ikke stemmer med deg og tankene dine, eller var dette umulig?
Sitat av fth Vis innlegg
Wow.. Man bør være forsiktig med cannabis, selvom alle skal ufarlig gjøre det hele tiden så er det overhode ikke for alle nei.
Hvordan føltes det for deg selv når du var midt oppe i din egen verden?
Tenkte du aldri tanken over at det er noe som ikke stemmer med deg og tankene dine, eller var dette umulig?
Vis hele sitatet...
Det var problemet.. Dette var virkeligheten, og som om jeg hadde lett etter denne virkeligheten lenge. Det var på en måte en stemme i hodet som sa jeg skulle gjøre ting, og at jeg var ferdig når jeg gjorde siste oppgave osv. Så jeg var veldig redd når jeg gikk i offentligheten fordi jeg trodde noen skulle angripe meg så jeg var som en agent i en film på oppdrag. Så rimelig spennende skal jeg si deg at det var :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du fikk vel diagnose på rusutløst psykose. Jeg fikk mild psykose på mdpv flere ganger (ikke psykose, men hektisk paranoid og manisk til tusen) og havna på akutt psykiatrisk noen ganger. Ganske ok, for purken tok meg med amf og mdpv de to gangene jeg ble frakta dit av dem og slapp noe dom og rulleblad. Men d der hørtes jævlig ut, kan ikke forstå noen kan bli sånn på mj. Hvor mye røyka du daglig?
ArbeidsledigProletar
Sitat av seven_up Vis innlegg
nok ett eksempel på hvordan forbudet gjør det skadelig! uten forbud ville selvsagt aldri dette skjedd...
Vis hele sitatet...
Vel, uten forbud ville det vært enklere for TS å søke hjelp.
Og uten et forbud ville det kommet klart frem fra de statsautoriserte utsalgsstedene at cannabis kan i følge nyere seriøs peer review forskning utløse psykiske plager om det er kjent i familien. Nå så er de bare glad for å selge til uansvarlige forbrukere av cannabis, samme om du er 13 eller 50 dessverre .
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Jeg har gått fra å være den som sier at weed ikke er farlig, og at vi må legalisere til den som fikk kjenne på den harde måten hvorfor det ikke er lovlig i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Og forbudet satte en effektiv stopper for din cannabis-utløste psykose, right?

Poenget er ikke at cannabis er ufarlig og derfor burde legaliseres, poenget er at forbudet ikke nødvendigvis hindrer utsatte individer å bruke cannabis, og dermed øke risikoen for psykotiske episoder.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Dette hørtes litt jævlig ut som en Jeffrey
▼ ... noen uker senere ... ▼
å få en slik psykose ut av THC har vel noe med at du sikkert har satt deg i sofaen rett etter skolen, fyrt opp en spliff eller 20 til du skulle sove, repeat i mange måneder. Så der er altså ikke THCen som fucker up hode ditt, det er leve stilen. om man hadde gjort det samme med alkohol ville man også fått slike problemer. og med tanke på at Hasj faktisk ikke er lovlig i norge vil man altid gå med den lille baktaken om at "shit jeg blir busta" eller noe i den dur. Nuff said

Peace
Hvor mye røyka du egentlig, daglig? Følte jeg ble skækk av å lese alt det der as.. sykt. xD
Sist endret av Ayv; 5. juli 2012 kl. 04:58.
God historie, det virker som du har opplevd noe helt sprøtt. For et edru tenkende menneske så kan man assosiere idéer med hverandre så lenge de ligner på hverandre, under Cannabis så har du mye lettere for å assosiere idéer med Idéer enn hva du klarte da du var edru. Dog ville jeg ikke underholdt sansene mine for mye skulle jeg føler på meg at jeg assosierte en Idé med meg selv som ville virket sprøtt i utgangspunktet, si det ut høyt, hør om det er et snev av logikk du er inne på.

Coca Cola var korrupt selskap som solgte sukker som gjorde alle sure og kjedelige
Vis hele sitatet...
Er Coca Cola et kapitalistisk satan system designet for å holde alle mennesker ruset på sukker i evig tid? Tvilsomt. Er CC interessert i å tjene penger? Joda, men de fleste som jobber for CC har det som 9-16 jobb og går hjem for å nappe i løken og slappe av.

Forbudet hjelper ikke mot forbruket i det hele tatt. Om jeg vil røyke en joint så gjør jeg det, ulovlig eller ikke spiller liten rolle. Om du som syk person vil røyke så gjør du også det, så lenge du har penger til å kjøpe dop så har du ikke store problemet med å ruse deg.

Hvis et legalt marked hadde eksistert i Norge så tror jeg den stigmatiserende "du skal aldri ruse deg" psykologien forsvinner, som tidligere psykose pasient føler jeg tabuet rundt DOP gjorde det mye vanskeligere å lege seg selv og være ærlig om hva man holdt på med som førte til vanskeligheter.

I et legalt marked har du også muligheter for å kvalitetsjekke hva du putter i kroppen din litt bedre og større utvalg. Noen strains med pot har vist seg å ha større mulighet til å utløse psykosen din enn andre. Jeg har ikke forsket for mye på dette her så noe googling skal til om du er interessert i å finne ut av dette

Du kan dessuten utløse psykose av sigaretter, øl og andre rusmidler også, ikke bare med pot.
Dette er en av grunnen til at jeg har lært meg selv til å legge fra meg veldig spør/negative tanker når jeg er høy/stein.

Etter at min bror gjennomgikk en heftig psykose for et år tilbake (Utløst hovedsaklig av THC), har jeg prøvd å finne ut av hva det var som utløste det.
Ikke konkrete tanker fra min bror sin side, men selve utløseren til psykosen under hasjrus.

Selv merket jeg at man fikk mye fortere "gnom*" på en tank når man var ruset, selvfølgelig visst jeg dette fra før, men det jeg la merke til var at man også fikk gnom* på veldig negative tanker.

*Gnom = Gjør/tenker en ting som ikke gir fult sååå mye mening :P

Husker spesielt en episode for rundt et halvt år tilbake, plutselig begynte jeg å tenke at de jeg røykte med ikke likte at jeg var sammens med dem (Dette er kompiser jeg har kjent i mangfoldige), begynte å tro at dem baksnakket meg også videre.
Satt å tenkte på dette veldig lenge, hvorfor dem eventuelt ikke skulle like meg, hva som var galt med meg etc etc.
Var faktisk litt noia, fordi det jeg tenkte der og da ga veldig mye mening.

Etter denne "turen" har jeg selv gått inn for å legge fra meg negative tanker om man er påvirket av naturens grønne gress.
Har ikke hatt noe slik dype negative tanker siden den gang.

Så trigger en negativ tanke (Nesten uansett årsak) prøver jeg heller å tenke på noe annet, noe som funker veldig greit.

For min teori er at;
Tenker man for lenge på en negativ ting, kan dette virkelig gå inn på deg under hasjpåvirket tilstand. Som igjen kan føre til psykose.

Litt OT men;
Noen andre som har noen teorier om hvorfor risikoen for psykose er såpass høy når enn er høy/stein?

Forøvrig veldig bra skrevet, KP for at du faktisk kom deg til vett å slutte med cannabis etter en slik tur!
Som sagt, cannabis er ikke ment for alle.
Sist endret av Edited; 5. juli 2012 kl. 06:47.
Hmmmm!
Kjenner meg igjenn i det du forklarer.. Høres ut som en manisk episode!
Ble du utredet og sendt avgårde? Fikk du noen beskjed om at dette kan være en psykisk sykdom som ligger på vent?
Kanskje du er Bipolar.. Det er jeg! Kronisk drittpsykdom!
Mellom 15-20% med bipolar lidelse tar selvmord.
Stikk innom bipolarforeningennorge sine hjemmesider og les! Kanskje du kjenner igjenn noe. Det beste man kan gjøre er å bli ekspert på sin egen psykdom når man er bipolar!
Sitat av stene Vis innlegg
Hmmmm!
Kjenner meg igjenn i det du forklarer.. Høres ut som en manisk episode!
Ble du utredet og sendt avgårde? Fikk du noen beskjed om at dette kan være en psykisk sykdom som ligger på vent?
Kanskje du er Bipolar.. Det er jeg! Kronisk drittpsykdom!
Mellom 15-20% med bipolar lidelse tar selvmord.
Stikk innom bipolarforeningennorge sine hjemmesider og les! Kanskje du kjenner igjenn noe. Det beste man kan gjøre er å bli ekspert på sin egen psykdom når man er bipolar!
Vis hele sitatet...
Jeg har bipolar, bipolar 2 vel å merke. Sier meg enig i at episoden hørtes ut som et tilfelle av mani, reint bortsett fra det er det vanskelig å si hvorvidt han har bipolar eller ikke. Syntes det er en skummel utvikling dersom folk skal begynne å stille diagnoser(tilogmed spekulere, du vet aldri hvordan folk tar det) på nettforumer. Å ta med en selvmordsratio på toppen a det hele gjør hvertfall ikke saken bedre.. Du kunne bare bedt han oppsøke psykiatrien.
Subscribe, jeg er ikke av typen som orker å diskutere filleting!
Jeg leste den han skrev og andres innlegg, så skrev jeg det som dukket opp i mitt hode(det jeg tror), slik som resten. Har ikke stilt noen diagnose, jeg skrev "kanskje du har.." og "det er jeg", og forteller fra mitt ståsted etter det.

OT:
Forstår ikke hva det er med NFF. Virker som alle finkjemmer etter noe de kan være uenig i\diskutere og kjører på uten å tenke seg om til tider. Lite korslig spør du meg, blir mange unødvendige poster. Fram og tilbake i det uendelige.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det var ganske sykt å lese...helt klart at du har vært disponert for noe her.



Kan du fortelle litt mer om det?
Vis hele sitatet...
Nei, det er absolutt ikke helt klart. En del psykiske lidelser kan vært svært komplekse, og det er gjerne et samspill mellom ulike faktorer. Det trenger absolutt ikke være genetisk betinget. For noen psykotiske lidelser finnes det ikke noen arvelighet i det hele tatt. Ved for eksempel reaktive psykoser kan det altså oppstå gjennom interaksjon av en psykologisk, somatisk eller konstitusjonell sårbarhet eller et traume.

Når det gjelder alvorlige psykiske lidelser som Schizofreni og Bipolar lidelse, som ofte har et kronisk forløp, er det både gjort forsøk på biologiske årsaker og arvegang. Når det gjelder siste nevnte har undersøkelser vist at genetiske faktorer har en betydelig rolle for forekomsten av lidelsen. I tilfeller der den biologiske disposisjonen er størst vil likevel psykologiske og miljømessige faktorer være av betydning for om den enkelte skal utvikle lidelsen eller ikke. Molekylærbiologisk og koblingsbiologisk forskning har i de siste årene antydet at disposisjonen kan være lokalisert til kromosom nummer fem selv om 6, 8 og 22 kan være av mulig interesse. Noen full kartlegging eller gjennombrudd er dessverre enda ikke kommet ut.

I dette tilfellet er det snakk om en akutt, forbigående psykose. Full helbredelse oppnåes gjerne etter noen få måneder, og ofte etter bare uker eller dager. Varer lidelsen lenger er det da selvfølgelig nødvendig å endre diagnosen til en annen gruppe funksjonelle psykose som for eksempel Schizofreni. Husk også at det er flere underdiagnoser ved akutte og forbigående psykoser. Ettersom det i dette tilfellet ikke er noen tegn til livspåkjenninger eller traumer/konflikter mistenker jeg at det rett og slett er rusutløst.
Sist endret av Lucy In The Sky; 6. juli 2012 kl. 14:59.