Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 572
Hei, huset jeg bor i nå er koblet til uninett og det er slik vi får brukt internett. De fleste blir autorisert gjennom en popup i browseren når de skal på nett mens jeg bruker en vanlig pptp-kobling som går direkte til min skole og blir autorisert på den måten.

Det jeg vil oppnå er å ha denne tilkoblingen gående konstant på routeren slik at jeg slipper å bry meg mer om den, og slik at jeg kan f.eks spille xbox uten å trenge en annen pc.

Jeg har prøvd meg litt frem, og jeg ser at man kan enten sette opp WAN som pptp, eller kjøre en separat pptp-klient. Men jeg har enda ikke klart å komme meg på nett gjennom noe av det. Det nærmeste jeg har kommet er å sette WAN som pptp. Da har jeg klart å pinge "internett" fra routeren, men jeg får ikke inet på pcen.

Det jeg trenger hjelp til er i første omgang å få satt opp pptp på en grei måte, og å få routa all trafikk gjennom tunnelen. Er de noen her som har gjort det før eller vet sånn ca. hvordan jeg fikser det?
fyll ut som bilde
http://ranvik.net/privat/vpn/vpn.PNG
MPPE MÅ være : mppe required,no40,no56,stateless
for å finne ip'en så koblet til med laptopen, så ipconfig så kopier derfra ( x.x.x.0 ) er viktig
så trykk "save" så "apply setings" , reboot router !
vent så 4min, da er vpn oppe å går.
for teste at den er oppe, på din pc skrive : ping 10.250.250.200
får du svar er vpn oppe å gå, neste steg er å legge til route så alt går over vpn hvis det er ønskelig.

da skal du kune pinge nette som er på andre siden, skal du router ALT over vpn så bare legge til statick route.
Takk for hjelpen! Jeg tror vpn er oppe og kjører nå, men jeg klarer ikke få routa trafikken til vpn serveren. Jeg tror routeren er koblet direkte til et 10.9.0.0 nettverk, mens vpn-serveren (158.37.73.2) ligger forbi dette. Nå står det 0.0.0.0 0.0.0.0 10.9.1.1 WAN nederst i routing tabellen, men jeg vil vel egentlig sende denne trafikken til vpn-serveren? Er jeg helt på jordet nå?

Når jeg prøver å legge til en static route så må jeg vel bruke ppp0 som interface, og det står ikke i den lista man kan velge fra. Må jeg kanskje ordne dette via shell, og isåfall hvordan?

Jeg kan pinge vpn-serveren og inet nå. men kommer ikke på nett pga den default routen som sender meg til 10.9.1.1 for der må man autoriseres gjennom browseren

Sånn ser routing tabellen ut nå.

http://www.nattleif.net/routing%20table.jpg

Blir det riktig å peke default route med 158.37.73.2 som gateway ut if ppp0 hvis jeg skal ha alt til å gå over vpn? Og isåfall hvordan gjør jeg det? Har prøvd å legge til static route men den forsvinner så fort jeg har lagd den. Hva gjør jeg feil?