Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  568 53986
Et veldig viktig poeng, dxfade! Mye av denne diskusjonen later til å ha hatt som forutsetning at benchmark for elektronisk musikk = Scooter, han har blitt nevnt litt for mange ganger i tråden.

Det er riv ruskende galt og en sterk indikasjon på at de fleste som rakker ned på elektronisk musikk i denne tråden ikke aner hva de snakker om.

En ting til: ettersom det er svært vanskelig for ikke si umulig å tjene penger på å gi ut klubbmusikk er de lablene som gir ut musikk fysisk på 12" eller CD svært kritiske til hvem de signer.
Såkalte mp3-labels er riktignok en annen sak.
Sist endret av pecado; 5. februar 2009 kl. 12:23. Grunn: tillegg
Uten å ha lest alle de andre sidene så tenkte jeg skulle si min mening (ja jeg vet det er litt snaut, men likevel)

Jeg produserer musikk. ikke bare elektronisk, men noen ganger også med akustiske inspill som trommer, gitar og sang. Min stil har strukket seg til alt fra Jazz, Chill, Hip hop, House, Dance, Techno, Dnb, Hardstyle, Gabber og mange sjangre jeg ikke kan forklare engang. Jeg har også hatt småkurs med diverse ungdomsskolelever om hvordan man lager elektronisk musikk. Dette har jeg gjort i snart 7-8 år.


Først vil jeg bare si at elektronisk musikk kommer i mange former så det å si at elektronisk musikk generelt blir sett ned på ser jeg meg helt uforsående til.
Det kommer i alle former fra veldig rolig og flytende til 4x4 takter og støy (Ja det er selfølgelig mye imellom, men det er ikke mulighet å liste alle sammen fordi det finnes for mange underkategorier og mange låter som krysser disse kategoriene.)

Synther:
Synther i dag har kommet utrolig langt i sin utvikling. Det siste jeg hørte var at de hadde lagd en synth som utviklet seg ettersom hva slags akkord du trykket ned.
Denne er selfølgelig på utprøvningsstadiet, men det viser likevel hvor mye tid synthprodusenter i dag bruker på å skaffe en oganisk lyd i sine synther.

jeg vil si at synthene har utviklet seg mest fra 1980 til 2000 tallet. vi gikk helt fra en analog synth polyfonisk synth (modulation synth) gjennom FM synthese, Wavetables, Aditiv synthese til dagens fysisk modelering som muliggjør simulasjon av ALT som man kan slå på eller spille på som finnes nå til dags.
Det mange ikke vet er synther har eksister helt siden 1870-1880 tallet (første synth lagd i 1876) så synther absolutt ikke en nyinnvinning, og jeg vil si at synther er tidenes mest utviklende instrument.


dagens EDM musikk
jeg vil snakke litt rundt om dagens og EDM musikk pga trådstarter spurte om hvorfor akkurat dette ble sett ned på.
Dagens klubbmusikk og senen rundt dette er en virkelig spennende ting å lese om.
Jeg leser om klubber som åpner til stor jubel, stenges og reåpnes.
Jeg leser om artister med sine 15 min fame, som sier eller gjør en dum ting så alt forsvinner igjen eller at artisten rett og slett får en utdatert sound (som som kan skje fra en måned til en annen)
Hovedsammenligningen med alle artister som driver med EDM er at de har en beat som som oftest går i 4x4 tempo. Det blir helst lagd på data (både Mac og PC) eller Sampler. Jeg har også sett elektronisk musikk som har blitt lagd på 8 spors tape og bli sinnsykt fett.

Jeg tror at dagens EDM har blitt sett mye ned på fordi den har denne 4x4 takten. Rett og slett. Det er mange som ikke har hørt allsidigheten ved denne typen musikk (mye pga radio). Personlig syntes jeg det er veldig synd at det er sånn. Selv om det finner utrolig mye god dansbar populærmusikk så vil jeg si at mesteparten av det er generelt vrøvl. Og ja jeg hører på dette en del.
Generelt sett er det mye pga at mange ikke tar hensyn til detaljene i låtene de lager og de konsentrerer seg om hvor mye sangen pumper. Dette gjør til at mange av dagens låter mangler dynamikk og blir etterhvert litt dulle (Compressor) Dette er ikke bare en feil som blir gjort i EDM men også rock og metal (jeg nevner bare Metallica sitt nyeste album som er compressor-hellvete uten like)

Som Lint89 sa at en hvemsomhelst unge kan laste ned ett hvilket som helst DAW og begynne å lage musikk etter noen minutter. Dette syntes jeg er helt fantastisk! Det finnes få andre musikksjangre her i verden hvor man kan begynne å lage musikk 5 min etter å ha fått smaken for det. Det finnes også få musikksjangre hvor det finnes ett såppas stort miljø rundt dette.
DAW: 5 min i bittorrent
Samplepack: 10 min i bittorent
VST's+VSTi's: alt fra 1 min til 10 min i bittorent
And off you go!
Såklart musikken blir aldri bra i starten men så lenge den personen som har lagd dritten er fornøyd med det så holder det for meg (enda jeg får mer fornøyelse av å være grusomt konstruktiv. Tough love vet du )
Jo fler som holder på med sjangeren jo bedre sjanse er det for at noen blir det neste store innenfor musikkbransjen.
MEN!
Det å lage en god EDM låt krever mye mer enn bare dette. Det krever gehør, kreativitet, intelligens, gode hører, forståelse på oppbygging av en låt, penger (utstyr), markedsforståelse og ikke minst rytmesans.
Det å si en så diminutiv ting som at god EDM ikke krever noe der oppe ber jeg meg fratatt.

"Somebody will ask those of us who compose with the aid of computers: 'So you make all these decisions for the computer or the electronic medium, but wouldn't you like to have a performer who makes certain other decisions?' Many composers don't mind collaborating with the performer with regards to decisions of tempo, or rhythm, or dynamics, or timbre, but ask them if they would allow the performer to make decisions with regard to pitch and the answer will be 'Pitches you don't change.'
Some of us feel the same way in regard to the other musical aspects that are traditionally considered secondary, but which we consider fundamental.
As for the future of electronic music, it seems quite obvious to me that its unique resources guarantee its use, because it has shifted the boundaries of music away from the limitations of the acoustical instrument, of the performer's coordinating capabilities, to the almost infinite limitations of the electronic instrument. The new limitations are the human ones of perception."
-Milton Babbitt, quoted in Classic Essays on Twentieth-Century Music

Resultater 1 - 10 av ca. 757 000 for bad EDM
Resultater 1 - 10 av ca. 9 430 000 for Bad metal music.

Det er en ting jeg lurer på. Hvorfor er det ingen som kan gi ett ordentlig svar utenom "Jeg liker det ikke" på hvorfor EDM er så dårlig?

(kilder: google og wikipedia)
And remember kids: It's not How you make music, but its why.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Gitar, trommer, bass, back-up vokalist(er), keyboard - trenger du mer?

Hvis du har hørt metall med bare gitar og trommer forstår jeg at du syns det er dårlig.
Vis hele sitatet...
Men ein høyrer jo berre gitaren og trommene.
Grunnen til at det blir sett ned på er alle de elendige remixene, fjortissangene, svensker med data etc.. Disse blir på en måte ansiktet til elektronisk musikk, et stygt fjes altså

Selv liker jeg ikke elektronisk musikk, bare for å ha sagt det

Soppsau: Da burde du kjøpe q-tips og rense øra dine.
Sist endret av Archj; 7. februar 2009 kl. 15:40.
Sitat av Soppsau Vis innlegg
Men ein høyrer jo berre gitaren og trommene.
Vis hele sitatet...

Vokalen og Bassen da?

Hører du ikke det?
Sitat av ellef Vis innlegg
Vokalen og Bassen da?

Hører du ikke det?
Vis hele sitatet...
Greit, eg høyrer vokalen. Og eg reknar ikkje rumling i bakgrunnen som bass-speling.
Er det en generalisering av metal ute og går eller?

Skal love deg ikke all metal er bare brøl.

Nesten On Topic:


Jeg liker ikke elektronisk musikk. Jeg har vært på en fest der det var bare elektronisk musikk som ble spilt og lys blinket overalt, det var min siste fest der det bare var elektronisk musikk det skal jeg love dere. Aldri hatt så vondt i hodet som etter den kvelden.

Det er også en hel masse dårlig musikk som er ute og går i denne sjangeren (Det meste spør du meg..) men også noen virkelig gode låter!

En god del av musikken som er ute og går i denne sjangeren er også veldig lite orginalt og nyskapende. En 4/4 rytme, en OK melodisynth og sangen blir produsert, selv om den ligner er titalls andre sanger.
Sist endret av M. Inconnus; 8. februar 2009 kl. 14:44.
Har egentlig ikke følelsen av at elektronisk musikk blir sett ned på av folk det er verdt å høre på. De som har noe i mot elektronisk musikk har ofte et veldig begrenset syn på hva musikk er/bør være for noe. Hvem bryr seg om Kari i naboblokka ikke liker Flying Lotus fordi hun ikke forstår de fete rytmene? De fleste som har "noe å si" innen musikk har vel "godtatt" elektronisk musikk for lengst (det skulle bare mangle), så hvem bryr seg om den uvitende meningmann?
Musikk er ikke ment til å programmeres. Techno er og høres programmert ut.

Men det finnes dog mye bra electronica. Ta en titt på Depeche Mode f.eks. http://www.youtube.com/watch?v=ncvx8OVWaqg

Sitat av Soppsau Vis innlegg
Greit, eg høyrer vokalen. Og eg reknar ikkje rumling i bakgrunnen som bass-speling.
Vis hele sitatet...
La meg gjette, du spiller ikke noe instrument?

Rumling i bakgrunnen er akkurat det bass-spilling er

Det er snakke om å male et lydbilde, har ikke plass til bassen oppe der de andre instrumentene ligger.
Sist endret av Nimrad; 8. februar 2009 kl. 21:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå har jeg lest fjortisstrance, scooter og annet dritt utallige mange ganger som grunn for hvorfor Elektronika blir sett ned på.

Jeg på min side har et helt annet syn på saken, det er grunnet narkotikamisbruket som forekommer på slike fester. Jeg personlig sett sier ikke at det er større forekomst på disse enn på andre, men blir ti av 4000 tatt for droger smeller dette opp som forside i aviser, folk leser det og tenker at "Raveparties er noe form for drug paradise".
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av lint98 Vis innlegg
djxfade, du skrev det som et motargument til at jeg sa man trenger et par lapper. Det koster meg ingenting å laste ned FL, lage en låt, slenge den ut på internett, brenne ut på cd(kvaliteten på musikken ses jo bort ifra her). Og du er jo enig i at det koster 10-15000 for å lage en sang om du leier utstyr(noe som forøvrig vil gi deg jævlig bra utstyr).

Så jeg fatter ikke at du ikke forstår at det er en enklere prosess å lage middelmådig elektronisk musikk enn å lage middelmådig "resten"-musikk, og at det derfor er mer dårlig musikk i omløp i sjangeren elektronisk musikk enn i musikk som spilles på tradisjonelle instrument.
Vis hele sitatet...
Joda, men siden FL Studio og alt annet ekstra til det, koster penger, så kan du ikke si at det koster deg ingenting å laste det ned og lage noe.
Da kan i såfall jeg påstå at det koster ikke meg noenting å gå i butikken å stjele meg en gitar og lage middelmådig gitarbasert musikk. Det går akkurat på det samme.

Sitat av Archj Vis innlegg
Grunnen til at det blir sett ned på er alle de elendige remixene, fjortissangene, svensker med data etc.. Disse blir på en måte ansiktet til elektronisk musikk, et stygt fjes altså

Selv liker jeg ikke elektronisk musikk, bare for å ha sagt det

Soppsau: Da burde du kjøpe q-tips og rense øra dine.
Vis hele sitatet...
Alle de elendige remixene?
Du har da tydeligvis enda ikke forstått noenting....

Sitat av Nimrad Vis innlegg
Musikk er ikke ment til å programmeres. Techno er og høres programmert ut.

Men det finnes dog mye bra electronica. Ta en titt på Depeche Mode f.eks. http://www.youtube.com/watch?v=ncvx8OVWaqg



La meg gjette, du spiller ikke noe instrument?

Rumling i bakgrunnen er akkurat det bass-spilling er

Det er snakke om å male et lydbilde, har ikke plass til bassen oppe der de andre instrumentene ligger.
Vis hele sitatet...
Techno genren har alltid hatt som formål å ikke legge skjul på de elektroniske elementene. Techno er en sjanger som "skal" høres "elektronisk" ut.

Men du forstår vel ikke forskjellen på Techno genren og andre EDM genrer, og generaliserer dem ved å kalle dem alle for "techno". Blir som om jeg kaller både country og death metal for "rock" bare fordi dem begge har en noelunde lik produksjon.

Sitat av amylnitrat Vis innlegg
Nå har jeg lest fjortisstrance, scooter og annet dritt utallige mange ganger som grunn for hvorfor Elektronika blir sett ned på.

Jeg på min side har et helt annet syn på saken, det er grunnet narkotikamisbruket som forekommer på slike fester. Jeg personlig sett sier ikke at det er større forekomst på disse enn på andre, men blir ti av 4000 tatt for droger smeller dette opp som forside i aviser, folk leser det og tenker at "Raveparties er noe form for drug paradise".
Vis hele sitatet...
Ja, desverre er dette et faktum. Dette er et dårlig rykte EDM scenen fikk på seg i tidlig alder, og kommer nok alltid til å ha hengende på seg. Vil uansett bare påpeke at i realtiten er EDM scenen langt fra de eneste som har problemer der, det bare blåses ikke like stort opp i media når det er andre parties.
Sist endret av djxfade; 9. februar 2009 kl. 10:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg sverget meg egentlig å ikke delta i denne tråden, da det er fullt av latterlige nerder her som ikke har et åpent nok sinn til å ikke generalisere, skyve under en kam og forbanne musikk som ikke passer sin egen smak, spesielt elektronisk musikk. Det har blitt understreket her at det finnes mange sjangrer innenfor elektronisk musikk, og som med alle andre sjangrer finner du dårlige produksjoner i massevis her også. Så det trenger jeg ikke understreke mer, for de som ikke har skjønt dette enda kan dere fortsette å ligge under steinen deres.

Jeg beundrer faktisk skikkelig artister som produserer nydelig elektronisk musikk. De har bare seg selv, pcen sin og eventuelt et keyboard eller noe annet snasent. De sitter i timesvis, legger inn utallige lyder, lager sine egne lyder. Putter de sammen, får de i rytme, synkroniserer lydene. Fikser enda mer fordi en av lydene var skurrete. Okei, nå har artisten lagd 30 sekunder av låten sin, den skal vare i 8 minutter. Det ligger faktisk jobb her også altså. Kanskje artisten må spille inn et fløyteparti? Eller plukke opp en gitar og spille inn til musikken? Faktisk artister som blander inn ekte instrumenter, hva det nå enn er. Kreativitet kaller vi det.

Men, for all del, jeg forstår haternes perspektiv. Det er ufattelige mye DRITT som flyr rundt blant fjortiser, fulle drittunger og gutter med rosa bånd og en grisete snus under leppa. Det er vel grunnen til at det blir sett ned på. A shame it is. Men selvom jeg ikke liker death metal, betyr det ikke at jeg bannlyser hele sjangeren. Eller rock, eller lignende musikk. Jeg elsker masse rock, punk, og noe metal. Hvorfor? Fordi jeg har et åpent sinn, og tar musikken for det den er. Samt at jeg leter etter musikk på de riktige stedene! Det er en berikelse å kunne ha en bred musikksmak, kunne finne høydeunkter, intense partier, nydelige produserte låter innenfor mange sjangre, og ikke kun en eller to. Faen, dette innlegget blir fryktelig langt.

Sitat av amylnitrat Vis innlegg
Nå har jeg lest fjortisstrance, scooter og annet dritt utallige mange ganger som grunn for hvorfor Elektronika blir sett ned på.

Jeg på min side har et helt annet syn på saken, det er grunnet narkotikamisbruket som forekommer på slike fester. Jeg personlig sett sier ikke at det er større forekomst på disse enn på andre, men blir ti av 4000 tatt for droger smeller dette opp som forside i aviser, folk leser det og tenker at "Raveparties er noe form for drug paradise".
Vis hele sitatet...
Hmm, ja dette er noe av kulturen knyttet rundt den elektroniske scenen. Folk putter i seg psykoaktive stoffer, blir i ett med musikken, blir fylt med energien fra den og danser fra kveld til morgen i et fantastisk samspill blant alle andre menneskene som er der, hvor den eneste kommunikasjonen er kroppspråk. Det er som et hellig rituale, om jeg skal ta i. For noen er dette fy og skam, fysjamei og horrible greier. Men, dette er igjen fordi man ikke har noen forståelse på den kulturen. Akkuratt som jeg ikke forstår meg på de som liker mye death metal og det som er bygget rundt det (jeg kan faktisk lytte til det, om jeg åpner meg opp litt). Hater jeg death metal, hater jeg gothere? Nei, det gjør jeg ikke. Folk klarer ikke å løsrive seg fra de faste innsnevra rammene de har satt opp rundt seg, tenke seg om to ganger, kanskje ikke bry seg altfor mye om alt i media. Et slikt syn, styrt av alt annet enn det du virkelig mener, fører til fordommer. Som egentlig i bunn og grunn er roten til hvorfor elektronisk musikk blir sett ned på, og mange andre ting forsåvidt. Fordommer. Synd er det.

Til slutt vil jeg også si at om det faktisk ligger kvalitet i en gitt låt, uansett sjanger, er det ingenting som sier hvorfor akkuratt du ikke skal like den. Hvorfor skulle du ikke like den? Prøvde du i det hele tatt å lytte, la den appellere til følelsene dine? Musikk vekker følelser, uansett sjanger. Vekker minner, vekker tanker. Du assosierer musikken til noe, uansett hva det er. Det gjelder bare å prøve å løsrive seg fra de rammene man har satt rundt seg selv =)
Sist endret av Sky; 9. februar 2009 kl. 15:16.
Jeg vet ikke om det har blitt nevnt eller ikke. Men Jeg hører på stort sett all slags musikk jeg kommer over.
Er det ille, bytter jeg sang, eller gjør noe annet så jeg overser musikken rundt meg.

Musikk er en type kultur vi ikke kan ha et fasit svar på hva er rett og hva er galt. Det er mye god elektronisk musikk ute å går, men denne må man lete etter for å finne.
Dessverre for oss som liker denne type musikk er det bare "fjortiss" - musikken av type crazy frog osv som kommer seg inn på vg lista, som så fører til at det blir spillt på alle medier (tv,radio og utesteder).

Jeg vet ikke om gruppa har blitt nevnt enda, men Faithless er en av de komersielle gruppene som spiller elektronisk musikk MED INSTRUMENTER

http://www.youtube.com/watch?v=IdLoDuU716M

Vil bare nevne at noe av det de fleste ikke liker ved elektronisk musikk er at det kan stort sett gjøres av en maskin og en fyr (det finnes unntak, men godt over 80% er folk som gjør alt alene)
I metall (og mange andre sjangere) er det lite du kan gjøre uten et team.
Sist endret av djholen; 9. februar 2009 kl. 17:23.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Hei.

Jeg er personlig veldig glad i elektronsik musikk, det kan være alt fra Trance til Hardcore/Gabber. Og når jeg snakker om elektronisk musikk mener jeg selvfølgelig ikke "sånn derre tekknnnooo crazy frog numa numa" musikk, eller de fantastiske lystige låtene fra våre svenske naboer.
Jeg snakker om kvalitets produksjoner, som Yoji Biomehanika, Ørjan Nilsen, The Blizzard, Zatox, Neophyte og lignende.

Selv er jeg DJ og producer, og driver mest innenfor Hardstyle/Hardcore, og Trance/Hardtrance.

Jeg har ikke noe spesielt imot andre sjangre, er bare ikke like glad i det, og det fenger ikke meg på samme måten.

Det jeg lurer på er, hvorfor blir elektronisk musikk ofte sett ned på, på en svært negativ måte, særlig blant folk som liker metal o.l ?

Jeg sier ikke at alle som hører på metal gjør dette, det er bare mine personlige erfaringer.

Håper på å få konstruktive svar.
Vis hele sitatet...
Heldigvis går ikkje eg under den kategorien, digger både Metal og elektronisk musikk

tar eg mye feil hvis eg assosierer nicket ditt med bergen hardstyle?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Nei, da tar du ganske rett:P Jeg er en av de hovedansvarlige bak konseptet, og var også siste DJ'en som spilte på teknikerkroen 24. januar.

Alles kapot!
Sitat av djxfade Vis innlegg
Alle de elendige remixene?
Du har da tydeligvis enda ikke forstått noenting....
Vis hele sitatet...
Så du påstår at alle remixer i techno-sjangeren er kjempebra? Jeg foreslår at du leser gjennom innlegget mitt én gang til, for er det noen av oss to som ikke har forstått noe er det deg.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Archj Vis innlegg
Så du påstår at alle remixer i techno-sjangeren er kjempebra? Jeg foreslår at du leser gjennom innlegget mitt én gang til, for er det noen av oss to som ikke har forstått noe er det deg.
Vis hele sitatet...
Remixing er en del av sjangeren. Kan ikek du være så snill å sette deg inn i hva du snakker om, før du skriver noe om temaet? Remixing er en av de særegne tingene med elektronisk musikk, som gjør at en låt kan finnes i forskjellige versjoner.

En artist lager en fet låt. En annen artist liker dette, men vil lage sitt personlige preg på låten (kan gjerne sammenlignes med "coverlåt" innenfor tradisjonell musikk). Denne versjonen av låten, som da blir denne artistens remix av låten, har hans eget preg og stil over låten, noe som ofte gjør at låten kan passe inn i nye sammenhenger, som f.eks i hans mixesett.

Og når du skriver "alle remixer i techno-sjangeren", forteller det meg egentlig hvor lite du har prøvd å sette deg inn i denne musikken, og dermed blir ikke argumentene dine nok faktafylte til å ha en konstruktiv innvirkning på denne debatten. Kort sagt, techno er ikke den eneste genren med "remixing" kultur, og dessuten, er techno en sjanger du antakelig aldri har hørt (om du tror at techno er crazy frog, basshunter, scooter, numa numa, tiësto, eller annet..)

Om noen av de overnevnte er hva du forbinder med "techno", vil jeg anbefale deg å sette deg inn i sakene før du prøver å delta i en seriøs debatt. Blir som om jeg påstår at Elvis lager death metal...

Remixing er en av de tingene som jeg virkelig elsker med elektronisk musikk, som f.eks at Marc Dawn - Expander (Flütlich Remix) er mye hardere enn originalen Marc Dawn - Expander (Original Mix), og dermed gjør at den samme låten plutselig kan brukes i helt andre settings..
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av djxfade Vis innlegg
Joda, men siden FL Studio og alt annet ekstra til det, koster penger, så kan du ikke si at det koster deg ingenting å laste det ned og lage noe.
Da kan i såfall jeg påstå at det koster ikke meg noenting å gå i butikken å stjele meg en gitar og lage middelmådig gitarbasert musikk. Det går akkurat på det samme.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenligne å laste ned, helt trygt, uten risiko, uten noen form for straffeforfølgelse, å laste ned Fruity Loops, med å stjele en gitar. Det går bare ikke.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Musikk er ikke ment til å programmeres. Techno er og høres programmert ut.

Men det finnes dog mye bra electronica. Ta en titt på Depeche Mode f.eks. http://www.youtube.com/watch?v=ncvx8OVWaqg



La meg gjette, du spiller ikke noe instrument?

Rumling i bakgrunnen er akkurat det bass-spilling er

Det er snakke om å male et lydbilde, har ikke plass til bassen oppe der de andre instrumentene ligger.
Vis hele sitatet...
Regner med du heller ikke spiller? bassen og trommene er jo de som er viktigst for ett band.Kommer ikke langt med dårlig trommiser og bassister.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Du kan ikke sammenligne å laste ned, helt trygt, uten risiko, uten noen form for straffeforfølgelse, å laste ned Fruity Loops, med å stjele en gitar. Det går bare ikke.
Vis hele sitatet...
Ikke rent praktisk nei... Men lovmessig er det akkurat samme tingen.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Og når du skriver "alle remixer i techno-sjangeren", forteller det meg egentlig hvor lite du har prøvd å sette deg inn i denne musikken, og dermed blir ikke argumentene dine nok faktafylte til å ha en konstruktiv innvirkning på denne debatten. Kort sagt, techno er ikke den eneste genren med "remixing" kultur, og dessuten, er techno en sjanger du antakelig aldri har hørt (om du tror at techno er crazy frog, basshunter, scooter, numa numa, tiësto, eller annet..)

Om noen av de overnevnte er hva du forbinder med "techno", vil jeg anbefale deg å sette deg inn i sakene før du prøver å delta i en seriøs debatt. Blir som om jeg påstår at Elvis lager death metal...
Vis hele sitatet...
Her har du jo svaret du er ute etter. Elektronisk musikk blir sett ned på fordi folk forbinder det med crazy frog, basshunter, scooter, numa numa, tiësto, osv.

Dette er jo en debatt om hvorfor elektronisk musikk blir sett ned på. Så jeg skjønner ikke hvorfor du maser om at man skal sette seg inn i musikken. Jeg vet hvorfor de fleste jeg kjenner som ser ned på elektronisk musikk gjør det, og det holder til å delta i denne "seriøse debatten".

Og igjen, jeg sier fremdeles ikke noe negativt om musikken din, jeg sier kun at den generelle befolkningen assosierer den med nevnte artister.


Det å piratkopiere FL er forresten noe helt annet enn å stjele en gitar+nødvendig utstyr for å lage middelmådig gitarbasert musikk. Jeg mener sistnevnte er grovt tyveri.
Djxfade, les innlegget over av lint98, det er hvertfall én person som skjønner hva jeg vil fram til.

Hvor mye jeg kan om techno/whatever har liten relevans i forhold til hvorfor det blir sett ned på.
Sist endret av Archj; 10. februar 2009 kl. 14:26.
Sitat av Archj Vis innlegg
Djxfade, les innlegget over av lint98, det er hvertfall én person som skjønner hva jeg vil fram til.

Hvor mye jeg kan om techno/whatever har liten relevans i forhold til hvorfor det blir sett ned på.
Vis hele sitatet...
Hehe... enda en "lint" her?

Hvor mye kunnskap man har om en ting har VELDIG relevans til hvilke meninger man har om de, og hvor troverdig man blir. At Lint har hørt på basshunter i bmw'en til vennen sin, gjør han utrolig lite troverdig i en slik diskusjon, og det gjenspeiler seg i måten han legger meningene sine fram på, og hvordan jeg som mottaker tar han imot på. At en allerede i første post innrømmer hvor lite man kan om et emne, for å så være den aller mest aktive rundt posten, er for meg helt uforstålig, men han får gjøre som han vil, og jeg forholder meg til han deretter.

Kunnskap er makt. De som "ser ned på" elektronisk musikk, er som oftest de med minst kunnskap om det. That's a fact, det er logisk, det er enkelt og det er greit. Og dette gjelder alt mulig annet også. Om du drar på jobben uten verktøy, se hvor mye du får gjort

Så JO, det har massevis med saken å gjøre, og iallefall med hvor troverdig man fremstår, at man har kunnskap om et emne. De fleste uten kunnskap er fulle av meninger, men de har jo ikke fotfeste for 5 flate øre :P

Sitat av Archj Vis innlegg
Djxfade, les innlegget over av lint98, det er hvertfall én person som skjønner hva jeg vil fram til.

Hvor mye jeg kan om techno/whatever har liten relevans i forhold til hvorfor det blir sett ned på.
Vis hele sitatet...
At det er EN person som forstår hvor du vil hen, gjør deg ikke akkurat til den jeg vil tro mest på...
Sist endret av tafsern; 10. februar 2009 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hmm. Det er jo, igjen, det som er poenget. Førsteinntrykk har mye å si, både når det gjelder personer og musikk.

Du avfeier meg pga. førsteinntrykket.

Førsteinntrykket folk flest får av elektronisk musikk, vil jeg påstå er f.eks basshunter i bmw'en til en kamerat. Og dere sier jo sjøl at det ikke er bra.

Det bare å legge sammen to og to.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Så det du i praksis sier her, er at om min første kontakt med "rock" var Tokio Hotel, så gir det meg rett til å uttale meg negativt om alt som kan klassifiseres under "rock"? For det er akkurat det du forteller nå....
Sist endret av djxfade; 10. februar 2009 kl. 15:02.
Hvis din første kontakt med rock hadde vært Tokio Hotel hadde du nok vært negativt innstilt på å fordype deg videre i sjangeren.

Og når de neste 4-5 artistene du hørte i sjangeren var likedan hadde du hatt grunnlag til å si at ditt inntrykk av rock er dårlig.
Sist endret av lint98; 10. februar 2009 kl. 15:09.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Haha. Javel. Er glad ikke hele verden har slik tankegang, da hadde vi komt langt i dag...
*Fordi alle innvandrerne du har møtt har vært kriminelle pakk, så er ALLE det*
*Fordi pizzaen du bestillte hadde ananas, som du ikke liker, så er alle pizzaer dårlige*
*Fordi den første bilen du prøvde var en lada, så er alle biler dårlig*
Eksemplene kan komme i det undelige, men faktum er, at om du ikke klarer å innse hvor dårlig argumentering dette er, så har du i praksis feilet å forsvare dine påstånder i denne debatten..
Det er sånn verden fungerer. Det er sånn man lærer ting.

Si jeg skulle møte 1000 utlendinger og 95% av de 990 første hadde vært kriminelle pakk, så hadde jeg ikke satt pengene mine på at nestemann hadde vært svigermors drøm for å si det sånn.

Det er sånn du har lært at hvis du mister et glass så faller det i gulvet og knuser. Kanskje ikke hver gang, men stort sett.


Jeg føler ikke du bidrar med stort mye konstruktivt i din egen debatt her. Hvis lurer på hvorfor folk ser ned på elektronisk musikk så er det vel vi som gjør det som sitter med fasiten?
Dere søppelnerder som kritiserer bl.a meg for MINE meninger om hvorfor elektronisk musikk blir sett ned på, har absolutt ikke skjønt hva denne tråden handler om. Trådstarter spør om hvorfor elektronisk musikk blir ned på, ikke om vår kunnskap innen elektronisk musikk. Personlig så er mitt innlegg basert på de fleste jeg kjenner som hater elektronisk musikk, og da er vel det høyst relevant for tråden skulle jeg tro?

De av dere som absolutt ikke fatter dette kan ta seg en jævla brødskive.

@tafsern: Dette er ikke snakk om noen "tro", hvorfor i all verden skal du "tro" på meg? Dette er meninger, en buddhist konverterer ikke til kristendommen fordi en person sier "jeg mener kristendommen eier".
Sist endret av Archj; 10. februar 2009 kl. 15:52.
Spørsmålet mitt er hva du egentlig vil debattere? Du sier jo det meste i første posten din. "Jeg har ikke noe spesielt imot andre sjangre, er bare ikke like glad i det, og det fenger ikke meg på samme måten." Tro det eller ei, men slik tenker faktisk 99% av befolkningen.
Er spørsmålet Hvorfor blir elektronisk musikk sett ned på?
Isåfall er jeg ganske enig med lint98 her. Det er fordi det meste av den elektroniske musikken som blir pushet på folk, suger. Det er nettopp dance party '98, scooter, basshunter og andre russelåter folk flest forbinder med elektronisk musikk.
De som setter seg inn i sjangeren vil kanskje finne mye bra, men det er en minoritet av de som hører på musikk. Personlig har jeg ikke noe sansen for elektrisk musikk, klarer bare ikke like det. Det gjelder forsåvidt en del andre sjangere også. Bryr det deg virkelig?

Så hva er det du vil djxfade? Hvor vil du? Vil du ha anerkjennelse fordi du har dj i navnet ditt? Er du lei av att de store svartkledde rockegutta ler av musikken din? Vil du ha mer spilletid på radio? Hvorfor bryr du deg om at folk ser ned på musikken? Ser virkelig folk ned på musikken, eller er det bare du som surver? Burde du ikke føle deg spesiell i stedet for å måtte bli anerkjent og "god nok" blant mainstream lytterne?

Det er ingen her som nekter deg å høre på elektronika. Bare gjør det, men for all del ikke krev at vi skal forsvare hvorfor vi ikke hører på samme sjanger som deg. Da høres du bare ut som en bitter trancefjortiss som ikke helt har forstått dette med smak og behag.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Jeg ville si det var at de fleste voksne (30+) ikke liker det, og når de har fått barn har de vist det, og der har smittet over. Det er nok defor mange ser ned på electro musikk. Selvom jeg personlig elsker electro, vil jeg si at man skal ha en ganske spesiell musikk smak for å like det.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Musikk er ikke ment til å programmeres. Techno er og høres programmert ut.

Men det finnes dog mye bra electronica. Ta en titt på Depeche Mode f.eks. http://www.youtube.com/watch?v=ncvx8OVWaqg



La meg gjette, du spiller ikke noe instrument?

Rumling i bakgrunnen er akkurat det bass-spilling er

Det er snakke om å male et lydbilde, har ikke plass til bassen oppe der de andre instrumentene ligger.
Vis hele sitatet...
Nei, eg spelar faktisk bass.
Sitat av lint98 Vis innlegg
Det er sånn verden fungerer. Det er sånn man lærer ting.
Vis hele sitatet...
Nei, det er på denne måten man aldri lærer men istedet forblir ignorant.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Jeg forstår poenget ditt, men det jeg mente var vel mer begrensninger på hvilke "lyder" som er i låtene. Gitarsolo høres ikke så ekstremt annerledes ut enn når gitaren spiller i resten av låten, er jo fortsatt samme instrument, med samme lyd.
Vis hele sitatet...
nå er jeg ikke noe til ekspert på gitar og div andre instrumenter...men det fins jo slike "bokser" som forandrer lyden på gitaren? som (hvis mulig) kan forandres på når gitaristen skal spille solo
hvis noen aner hva en slik sak heter, hadde det vært fint
Sitat av Cronic Vis innlegg
nå er jeg ikke noe til ekspert på gitar og div andre instrumenter...men det fins jo slike "bokser" som forandrer lyden på gitaren? som (hvis mulig) kan forandres på når gitaristen skal spille solo
hvis noen aner hva en slik sak heter, hadde det vært fint
Vis hele sitatet...
Du snakker om en forsterker. Det som hovedsaklig brukes til å endre lyden på en gitar er dog en effektpedal.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Spørsmålet mitt er hva du egentlig vil debattere? Du sier jo det meste i første posten din. "Jeg har ikke noe spesielt imot andre sjangre, er bare ikke like glad i det, og det fenger ikke meg på samme måten." Tro det eller ei, men slik tenker faktisk 99% av befolkningen.
Er spørsmålet Hvorfor blir elektronisk musikk sett ned på?
Isåfall er jeg ganske enig med lint98 her. Det er fordi det meste av den elektroniske musikken som blir pushet på folk, suger. Det er nettopp dance party '98, scooter, basshunter og andre russelåter folk flest forbinder med elektronisk musikk.
De som setter seg inn i sjangeren vil kanskje finne mye bra, men det er en minoritet av de som hører på musikk. Personlig har jeg ikke noe sansen for elektrisk musikk, klarer bare ikke like det. Det gjelder forsåvidt en del andre sjangere også. Bryr det deg virkelig?

Så hva er det du vil djxfade? Hvor vil du? Vil du ha anerkjennelse fordi du har dj i navnet ditt? Er du lei av att de store svartkledde rockegutta ler av musikken din? Vil du ha mer spilletid på radio? Hvorfor bryr du deg om at folk ser ned på musikken? Ser virkelig folk ned på musikken, eller er det bare du som surver? Burde du ikke føle deg spesiell i stedet for å måtte bli anerkjent og "god nok" blant mainstream lytterne?

Det er ingen her som nekter deg å høre på elektronika. Bare gjør det, men for all del ikke krev at vi skal forsvare hvorfor vi ikke hører på samme sjanger som deg. Da høres du bare ut som en bitter trancefjortiss som ikke helt har forstått dette med smak og behag.
Vis hele sitatet...
Wow, ingen vits i å bli personlig bare fordi du er dårlig til å være saklig i en debatt, når gikk dette fra å være en seriøs nøytral diskusjon, til personangrep på meg, bare fordi jeg ikke er like "perfekt" som deg? Ta deg en bolle
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Nei, det er på denne måten man aldri lærer men istedet forblir ignorant.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer min gode venn Albert Einstein;

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cronic Vis innlegg
nå er jeg ikke noe til ekspert på gitar og div andre instrumenter...men det fins jo slike "bokser" som forandrer lyden på gitaren? som (hvis mulig) kan forandres på når gitaristen skal spille solo
hvis noen aner hva en slik sak heter, hadde det vært fint
Vis hele sitatet...
Så det å bruke elektroniske hjelpmiddler og effekter på musikk, det er greit, men om noen skulle være så syndig å mekke musikk på "pcen", så er det forferdelig?

Sitat av lint98 Vis innlegg
Jeg siterer min gode venn Albert Einstein;

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
Vis hele sitatet...
Tror du bare er en fordommsfull person, som allerede har forhåndsbestemt, og forhåndsdømt hele debatten. Eller tar jeg feil kjære lint98? I så fall syns jeg egentlig ikke at du bidrar med noe nyttig i denne diskusjonen, og egentlig ikke trenger "bidra" mer til å svekke debatten.
Sist endret av djxfade; 10. februar 2009 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<ironi>Ja, jeg har forhåndsbestemt og forhåndsdømt hele debatten </ironi>

Som du spør får du svar sier jeg bare.
HØR HER DERE SMÅE TÅPER....



Vi som digger elektronisk musikk har ikke nokke imot en del andre sjangre men di har jevlig mye imot Elektronisk musikk


Thats fucking stupid....
That's mankind. Stakkars denne verden om det ikke var slik.
Sist endret av Eplekjekk; 10. februar 2009 kl. 23:43.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
stakkars denne verden om den er sånn... men vi ser jo hvor den er på vei, rett te helvette, så spiller kanskje ingen rolle?
Er det rart at diskusjonen går til helvete, slik du holder på? Konstruktiv diskusjon my ass.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Nei, da tar du ganske rett:P Jeg er en av de hovedansvarlige bak konseptet, og var også siste DJ'en som spilte på teknikerkroen 24. januar.

Alles kapot!
Vis hele sitatet...

Den kvelden var genial
gleder meg til framtidige arrangementer
Sitat av djxfade Vis innlegg
Wow, ingen vits i å bli personlig bare fordi du er dårlig til å være saklig i en debatt, når gikk dette fra å være en seriøs nøytral diskusjon, til personangrep på meg, bare fordi jeg ikke er like "perfekt" som deg? Ta deg en bolle
Vis hele sitatet...
Seriøs diskusjon? Hah, commie sa alt som trengtes og si her.

Jeg stiller kun spørsmål til deg. Har ikke angrepet deg på noen annen måte enn at du kanskje skulle tenke over motivet ditt med tråden.
Hvorfor er det viktig for det at musikken du hører på skal være likt av alle? Du sier jo selv at du ekskluderer drittmusikken og da fjerner du jo grunnsteinen for argumentene dine.
Jeg lurer også på hvor du har det fra at elektronisk musikk som ikke er typen scooter, dance mix '98 og basshunter blir sett ned på? Og at folk som liker metall skal være mer kritiske enn andre, hvor har du det fra?
Jeg tror du setter deg i en offer-rolle som egentlig ikke eksisterer og jeg skjønner ikke poenget.
Sist endret av Mith; 11. februar 2009 kl. 08:57.
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Du snakker om en forsterker. Det som hovedsaklig brukes til å endre lyden på en gitar er dog en effektpedal.
Vis hele sitatet...
mmm..ja poenget mitt var at man bruker elektriske effekter på "ordentlige instrumenter" som gitar.

Sitat av djxfade Vis innlegg
Så det å bruke elektroniske hjelpmiddler og effekter på musikk, det er greit, men om noen skulle være så syndig å mekke musikk på "pcen", så er det forferdelig?
Vis hele sitatet...
det var ikke det jeg sa jeg hører på musikk som Bring Me The Horizon, Killswitch Engage, Blessthefall, Bullet For My Valentine, Korn, Slipknot, System Of A Down osv, men jeg hører også på trance ting som DJ Tiesto, Dave McCullen, Armin Van Buuren og fler andre.

det jeg mente var at det er ikke bare musikk som trance som bruker elektriske effekter på "instrumentene" sine.
Sist endret av Cronic; 11. februar 2009 kl. 10:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cronic en av di få som innrømmer at di digger trance
Sitat av Dj Troxy Vis innlegg
Cronic en av di få som innrømmer at di digger trance
Vis hele sitatet...
Ja jeg digger trance, men jeg ELSKER band som Blessthefall, Escape The Fate og Bring Me The Horizon
Sist endret av Cronic; 11. februar 2009 kl. 16:10. Grunn: typo -.-
Sitat av Cronic Vis innlegg
Ja jeg digger trance, men jeg ELSKER band som Blessthefall, Escape The Fate og Bring Me The Horizon
Vis hele sitatet...

Vel Elektronisk e best i følge meg og mange andre!
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Og Rock er best ifølge meg og mange andre, hva er poenget ditt?