Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4295
Jeg tar fortiden påbygg til generell studiekompetanse som er 1årig

Det jeg derimot lurer på er om det er smart av meg å ta opp et lite studielån på en ca 30 000kr eller 40 000kr ifra lånekassen? Jeg har rundt 500 000kr på sparekontoen og lurer på om jeg skal bruke noe smått av sparekontoen eller om jeg bør ta studielån i og med at renten er så liten der og heller spare det jeg har på sparekontoen.

PS: Stipend er desverre ikke mulig da jeg bor hjemme hoss foreldrene under skoleåret.
Det smarteste du gjør er å jobbe litt i helger/ettermiddagen. Da tjener du fort mer enn studielånet og slipper å tape penger. Spesielt siden du bor hjemme og derfor har minimalt med utgifter ( vil jeg tro).
Ta studielån. Lav rente og det er usikret. Renter betaler du ikke før du er ferdig utdannet. Skal du ta opp feks boliglån senere så er det vesentlig bedre å ha hele beløpet på 500 000,- slik at du kan ta mindre boliglån enn å bruke 40 000 av de nå slik at du trenger 40 000 mer i boliglån. Du har riktignok 40 000 i studielån, men det er et lån med vesentlig bedre betingelser enn boliglånet (huff, det er sent, håper det gav mening...)

Forutsatt at lånet ikke bare fører til at du føler deg rik og bruker mer penger enn du eller ville gjort...
De fleste økonomer anbefaler at du tar fullt studielån selv om du ikke trenger det, dette pga gode betingelser og lav rente. Dette avhenger selvsagt at du er ansvarlig og ikke bruker pengene på tull, men sparer dem. (BSU, høyrentekonto, fond...osv)

Legger med en artikkel fra e24 om akkurat dette.
https://e24.no/privatoekonomi/i/3JVz...med-studielaan
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av HectorX Vis innlegg
Jeg tar fortiden påbygg til generell studiekompetanse som er 1årig

Det jeg derimot lurer på er om det er smart av meg å ta opp et lite studielån på en ca 30 000kr eller 40 000kr ifra lånekassen? Jeg har rundt 500 000kr på sparekontoen og lurer på om jeg skal bruke noe smått av sparekontoen eller om jeg bør ta studielån i og med at renten er så liten der og heller spare det jeg har på sparekontoen.

PS: Stipend er desverre ikke mulig da jeg bor hjemme hoss foreldrene under skoleåret.
Vis hele sitatet...
Renten på lånet hos lånekassen, enda den er billig, er høyere enn renten du får på sparekontoen din. Isolert sett bør du da bruke pengene du har på sparekontoen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DoubleD Vis innlegg
Renten på lånet hos lånekassen, enda den er billig, er høyere enn renten du får på sparekontoen din. Isolert sett bør du da bruke pengene du har på sparekontoen.
Vis hele sitatet...
Du betaler ikkje renter så lenge du tek utdanning. Folk som tar generell studiekompetanse vil stortsett ta utdanning i eit par år framover.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du betaler ikkje renter så lenge du tek utdanning. Folk som tar generell studiekompetanse vil stortsett ta utdanning i eit par år framover.
Vis hele sitatet...
Ok, da er vel et par lapper å tjene på å ta opp lånet hos lånekassen og så betale det ned rett før rentene begynner å løpe
Om pengene spares og det gjøres konsekvent under utdanningen så er det jo mulig å få på plass alt av egenkapital til bolig kun med studielån. Så de som har muligheten til å ta studilån og er så strukturert at de makter å spare pengene bør ta studielån. De må gjerne jobbe ved siden av studiene og bruke de pengene til forbruk.