Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 6929
Nå har jeg en litt over en halv 1,5litersflaske med urenset sprit jeg har laget på denne måten:

1. Lag sats og la stå i 2uker (1/10del sukker, 7/10deler vann, 2deler luft og en dryss gjær i flaske med korken delvis skrudd på. Så luft kommer ut!!! Viktig, om ikke du vil ha en eksplosjon)

2. Putt i fryseren og la stå i min. 6 timer.(min sto i 8) Hvis du bor hos foreldre, stå opp fra kl.1-4 om natta og stapp inn i fryseren..

3. Ta ut etter 6+ timer

4. Tøm det som er flytende oppi en annen flaske. Dette er ca. 20-30%sprit(evt. gjennom en klut el. likn., men ikke få med isen. Isen er ca. 4,5%).

5. Rens med aktivt kull (har ikke gjort dette enda selv)

6. Nå kan du enten drikke din 20-30%sprit, eller fryse den på nytt, og fjerne enda mere vann og få litt sterkere.

Bedre enn vintråden min?
Komentarer?

Fikk forresten den halve 1,5litersflaska av to 1,5litere med sats...
Hørtes egentlig ut som en veldig ueffektiv måte å lage sprit på. Hvordan kvaliteten er skal jeg ikke uttale meg om.
Slipper å ha brenneapparat, og slipper å drikke hj.laget vin... Etter to frysninger, så blir det vel 30-35%VOL.
Men hvis man følger din oppskrift til punkt å prikke, og fryser to ganger, hvor mange desiliter har man med 35% sprit?
Har fryst en gang til nå og fått ca. en liter. 30% / rundt tre desiliter ren alkohol. Holder fint for en kule liksom...
Najs! At jeg ikke har tenkt på detta!

Laga et "litt under ok" brenne aparat en gang, men det blei mye styr (med tanke på at jeg bor hjemme) og derfor måtte ut av huset el. hver gang jeg skulle rigge det till.

Du har snart gud-status hos meg
Sist endret av effie; 3. august 2005 kl. 03:10.
Du sier ingenting om smaken. Det smaker sats og du er heldig om du klarer og drikke en kvartliter av det skvipet før du blir dårlig og spyr.. men hey.. det er jo et greit alternativ til fjortiser som ikke får kjøpt øl

En anna metode er og bruke samme metoden til adrian_nor til og lage satsen, og brenne det i en 25 liters dunk med slike termostater en bruker i akvarium.Søk etter det.. sikkert tatt opp før på forumet. Smaker though skvip det og.
Jeg får tak i øl, så det er ikke derfor. Men sprit er greiere. Både å få med seg til fest, og du trenger ikke drikke 4L av det.

All hb. smaker generelt dritt, men sprit uten brenner må jo sies å være bra geni. Dessuten kan det blandes ut, hvis man får det sterkt nok.
det vil jo altid ha den bedritne sats smaken da nei polsprit<3
Nei, det er vanskelig å unngå sats-smaken. Eneste muligheten er å få spriten sterk nok til at man kan blande det ut mye og alikevell beholde litt styrke på mix'en.

Går det forresten ann å få høy % på denne måten?
Smack my face om jeg tar grundig feil. Kan jeg fryse jævelskapen og til slutt få 96%? la oss si at jeg fryser den 8 ganger, blir det sterkere for hver gang?
Sitat av mcsnack
Smack my face om jeg tar grundig feil. Kan jeg fryse jævelskapen og til slutt få 96%? la oss si at jeg fryser den 8 ganger, blir det sterkere for hver gang?
Vis hele sitatet...
..Ja du får 130% brennvin til slutt. (j/k)

Blir ikke sterkere, men blir mer.
ehehe.. det jeg spurte om var at hvis jeg frøs sats og fikk en halvliter 30%, kunne jeg da frosset det igjen og fått det sterkere.. skjønner?
Du får den hvertfall ikke sterkere enn 45%... For jeg glemte igjen en flaske med 45% i fryseren (-18c) nå nylig, og det var ikke noe is i den.
Hørtes ut som noe jeg aldri ville ha drukket. Det finnes de som drikker for å bli full, og det finnes de som drikker for å drikke og kose seg "jalla"-løsninger for å skaffe billig brennevin har aldri falt i smak hos meg, og denne ideèn hørtes ikke så bra ut..

Selv om det høres vitenskapelig gjennomførbart ut, er det ikke noe som slår ekte polvarer. Har smakt mye dårlig brennvin som jeg antar stammer fra slikt, og jeg skjønner hvorfor slikt er forbudt i Norge

Men, hvis man virkelig vil prøve å lage noe enkelt, og fremdeles ha litt respekt for seg selv, så kan man muligens prøve plastbrenneren, det var vel det cyanid ville frem til Kvasir it!

Polvarer <3
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hadde jeg vært dere ville jeg heller laget meg noe skikkelig hetvin eller noe som erstatning for dette skvipet, for det der er ikke ment å drikkes!
Sitat av effie
All hb. smaker generelt dritt, men sprit uten brenner må jo sies å være bra geni. Dessuten kan det blandes ut, hvis man får det sterkt nok.
Vis hele sitatet...
Dette er da strengt tatt ikke sprit, det er vel heller en sterk form for klunk (Sats) og du skal faen blande til du ser mannen med ljåen før du ikke kjenner noe til klunk smaken lengre...

Og at all HB generelt smaker dritt er noe forbanna bullshit, klart den HB'n mannen i gata får kjøpt smaker dritt men det er fordi den er mekka på kortest mulig tid kun med tanke på vidresalg, ta deg en tur ut i distriktene og smak på det folk brenner til seg selv, det er faen meg prima vare skal jeg si deg
Sitat av effie
Jeg får tak i øl, så det er ikke derfor. Men sprit er greiere. Både å få med seg til fest, og du trenger ikke drikke 4L av det.
Vis hele sitatet...
Hvis ikke du er sterk nok til å bære med deg 4l øl, bør du heller ikke drikke deg full på sats!

Jeg undrer litt på hva dere mener med full!? Er målet å bli kvalm og syk eller er det å ha en kjekk kveld? Det høres ut som om mange har det første som mål. Hvis ikke det du drikker er godt å drikke må du heller ikke drikke det. Det sier seg vel selv, eller?
Går vel ann å bli full uten å spy og bli dårlig da frozk? men det kan jo gå ganske gærle og bli dårlig å spy.Har jeg øl så tar jeg det med ro og drikker og koser meg, å når jeg er blakk så blir det hb å det er jo om å drikke fortest mulig pga det er så ufattelig stygt.Jeg personlig har ikke noe imot å bli full eller i meget god form.Fyllenærver og att jeg blir dårlig dagen derpå er jo halve morroa med drikkinga, uten den hadde vel vi alle drukket kvær dag?

Glemte jo hva jeg skulle fram til selvfølgelig, å det var jo att den måten å lage brennvin på er vel mest på grunn av at folk er blakke eller skal selge eller å bi full på.

Ble bare grøvel hele denne posten, Menne if you catch my point så blirre cookie for you !
Sist endret av StaiN; 3. august 2005 kl. 16:45.
lest om dette før, men om vin:


Alkoholfrysing

Jeg kom over en bok om med navn "Alkoholfrysing" skrevet av Dr. Jowlingstad utgitt på Opplysningsforlaget Haugesund i 1973. Boken tar for seg det å fryse vin for å øke alkoholstyrken, altså en "snill" form for hjemmebrenning. Max alkoholstyrke man kan oppnå i vanlig fryseboks med denne metoden ligger sannsynligvis på i underkant av 30%. Dette er en kortversjon, boken inneholder også stoff om vinlegging, utstyrsbeskrivelse o.s.v.

Jeg understreker at metoden som er beskrevet er ulovelig


Utstyr
Fryseboks
Et finmasket tøystykke minst 1x1 m. (f.eks. et laken)
En plastbøtte
Kullfilter
5-6 små lodd e.l. på 30-50 g.
En tresleiv e.l.
Gummihansker
Legg tøystykket i bøtta, legg et lodd i midten og de andre lags kanten. Fyll opp med vin (Husk at den utvider seg med ca 1/10). Sett det i fryseboksen og la det stå 2-3 timer. Sjekk om det har begynt å fryse. Når det begynner å dannes is, skal du røre i bøtten med 30 minutters mellomrom slik at det blir som en sorbet.
Når det har dannet seg en del is/snø, tar du på deg gummihanskene, løft opp tøystykket og vri ut så mye væske du klarer over bøtta. Innholdet i bøtta holder nå en alkoholprosent på 25-30. Den snøen som blir igjen i tøystykket har et alkoholinnhold på 4-5%.
Den "konsentrerte" vinen behandles med aktivt kull, og tilsettes brennevinsessenser, likøressenser drinkmixer e.l. "Snøen" kan tines og behandles med aktivt kull og blandes med saft e.l. (Husk at den har kort holdbarhet), eller fryseprosessen kan gjentas.

Boken anbefaler forøverig at det brukes hvite hetviner som utgangspunkt. Jeg vil anta at halvparten av "normal" fruktmengde holder, da man ikke trenger å ha noe egensmak på vinen.
I boken blir det brukt oppskrifter med mye sukker, jeg er litt usikker, men jeg antar at det er en fordel at vinen inneholder så lite restsødme som mulig, jeg vil derfor anbefale følgende framgangsmåte isteden, med en oechselgrad på ca 10.
Kanskje et billig hvitvinsett med hetvinsgjær vil gi et godt utgangspunkt. Øk isåfall vann/sukkermengden med 50-60%.
Jeg vil understreke at jeg ikke har prøvd dette selv, så det blir mest synsing, ta gjerne en diskusjon om emnet på vårt diskusjonsforum
Vis hele sitatet...
har selv prøvd det der mange ganger, og det er ikke bare jeg som mener dette. ved hjelp av dette får du maks 20% kanskje opp til 25%. like greit å bare drikke den som den er. drit i dette. eneste det gjør er å kanskje få satsen til å smake litt bedre. hiv i litt sånn pulver greier du får i butikken. vet ikke hva dette kalles.
Har et tips som jeg ikke selv har testet men kan tenke meg fungerer veldig bra for å fjerne smaken. Vet denne metoden brukes for å fjerne vond smak fra dårlig vodka. I (skikkelige) blindtester har dette faktisk gjort selv den billigste vodka mye bedre.
Filtrer sakene gjennom et vannfilter en 10-15 ganger.
Selv blir dette litt vel mye arbeid for litt "sprit"...
Er nok en god del mer effektivt å bare arbeide litt
Har 2 spøm fordi dette er første gangen jeg skal lage sprit!

1) Hva er sats?
2)hvor mye sprit får du av 1,5 liter? blir den sterkere jo lenge den ligger? la den ligge i 10 timer og det blir 35% eller noe?

Hvordan kan jeg lage/få tak i et aktivt kull filter?
Sist endret av Sokkull; 3. august 2005 kl. 20:37.
Joachim: Les http://www.hjemmebrenning.com/ og http://www.amazingstill.com/no/norwegian.html

Vinbua har det du trenger og noen gode råd

Edit: Sats er laget av gjær, sukker og vann. Når satsen har gjæret ferdig destillerer du den (skiller alkoholen fra "møkka"). Siste steg er å rense spriten med aktivt kull for å få fjerne biprodukter av gjæringen, resultatet er mindre tømmermenn dagen derpå og bedre smak. Dårlig renset sprit gir verre fyllesyke dagen derpå.

Har du kjøpt dårlig hb er det sikkert på grunn av at den som selger ikke gidder å bruke tid og penger på å rense den flere ganger med rent kull, han får samme prisen uanset..
Sist endret av sputch; 4. august 2005 kl. 17:28.
Sitat av Stormen
En fin fremgangsmåte dette her, men seriøst: Er det verdt å streve så sinnsykt mye, bare for å frembringe 3 desiliter med 30% sprit? Jeg mener, det koster kanskje 150 kr for 5 desiliter på polet. Eller du kan drikke en 6pack med øl, og få samme effekt. Tydeligvis har jeg glemt hvordan det var å være under 18
Vis hele sitatet...
Det var en liter med 30%, ergo 3desiliter REN sprit.... Get it? Og den ferdige shiten må renses. Kjøp aktivt kull på e.g. mye morro til 70spenn, noe jeg regner med holder til flere doser....
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvorfor må man rense med "aktivt kull"?
Les tråden...20202020
Hvis du skal stresse så jævlig for å lage 25-30% brennevin så kan du jo ihvertfall legge litt arbeid i det for å få en bedre smak.
Istedenfor å sette en fort&gæli runde med sats kan du rett og slett sett vin, den er drikkbar i utgangspunktet og den smaker ikke sats om du frysedestillerer den heller.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
5. Rens med aktivt kull (har ikke gjort dette enda selv) hva mener han med det og en ting til kan jeg bare ha 1/10 del sukker eller kan jeg ha mer?
hvor får man tak i aktivt kull/kullfilter??
å hvordan ser det ut??

noen her som har resept på sats(40L)
tenkte viss æ skulle lage d så kunne æ liksågodt lage masse;P
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Aktivt kull får du antakeligvis i en hvilken som helst bryggebutikk. Eventuelt så har Chlas Olson det.
mye koster dette sånn ca??

så var det den resepten på sats:P
men hvilken gær burde jeg bruke å hvor får jeg tak i den?
hehe
litt grønn når det hjelder dette her men er skikkeligt keen på å prøve:P
skal til kristiansand i helgen så får kjøpe det jeg trenger da;P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amhx
mye koster dette sånn ca??

så var det den resepten på sats:P
men hvilken gær burde jeg bruke å hvor får jeg tak i den?
hehe
litt grønn når det hjelder dette her men er skikkeligt keen på å prøve:P
skal til kristiansand i helgen så får kjøpe det jeg trenger da;P
Vis hele sitatet...
Oppskrifta er tatt opp en del ganger før, og du finn den om du søker, enten her eller på google.
fant oppskrift nå=P

men av 25liter sats(6kg sukker og 1pk turbogjær) hvor mye 30% blir d viss jeg bruker nedfrysningsmetoden??
Sist endret av amhx; 3. januar 2007 kl. 23:58.
på europris finner du alt du trenger for og brenne sprit
Sitat av Sierrapower
på europris finner du alt du trenger for og brenne sprit
Vis hele sitatet...
hvor mye koster dette på europris??
(25l kanne, gjærlås og turbogjær)

noen som kan forklare det der med aktivt kull greierene??
hvordan gjør jeg det??

på forhånd takk mvh Amhx
Sist endret av amhx; 4. januar 2007 kl. 01:01.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av adrian nor Vis innlegg
Nå har jeg en litt over en halv 1,5litersflaske med urenset sprit jeg har laget på denne måten:

1. Lag sats og la stå i 2uker (1/10del sukker, 7/10deler vann, 2deler luft og en dryss gjær i flaske med korken delvis skrudd på. Så luft kommer ut!!! Viktig, om ikke du vil ha en eksplosjon)

2. Putt i fryseren og la stå i min. 6 timer.(min sto i 8) Hvis du bor hos foreldre, stå opp fra kl.1-4 om natta og stapp inn i fryseren..

3. Ta ut etter 6+ timer

4. Tøm det som er flytende oppi en annen flaske. Dette er ca. 20-30%sprit(evt. gjennom en klut el. likn., men ikke få med isen. Isen er ca. 4,5%).

5. Rens med aktivt kull (har ikke gjort dette enda selv)

6. Nå kan du enten drikke din 20-30%sprit, eller fryse den på nytt, og fjerne enda mere vann og få litt sterkere.

Bedre enn vintråden min?
Komentarer?

Fikk forresten den halve 1,5litersflaska av to 1,5litere med sats...
Vis hele sitatet...
må du ha aktivt kull å rense dette med?? eller kan du gjøre det på en annen måte?? eller må du rense det i det hele tatt ( er det farlig å drikke uten å ha kull rensa det??)
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Frysebrygget Vis innlegg
må du ha aktivt kull å rense dette med?? eller kan du gjøre det på en annen måte?? eller må du rense det i det hele tatt ( er det farlig å drikke uten å ha kull rensa det??)
Vis hele sitatet...
Du må ikke rense noe som helst, men du skjønner fort hvorfor det er lurt om du smaker på produktet.
Eneste farlige er vel kanskje brekninger av smaken.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Denne metoden er siste utvei, ihvertfall hvis man ikke bruker kull. Fuseloljene forsvinner ikke, så det smaker dritt, lukter dritt og man blir dårlig av den
jaja.. for det første har jeg ikke noen koker, for det andre jeg får ikke lov til å lage det (foreldre -.-).
men jeg har ikke kullrenser så om det er noen andre måter å rense den på må noen si i fra..
og hvor mye gjær skal man ha i satsen?
Sist endret av Frysebrygget; 12. mai 2009 kl. 16:34.
Dette er vel ca. på høyde med den gamle "loff og rødsprit". Polvarer, hjemmelaga vin eller plastbrenner er mye bedre alternativer synes jeg.
Hvis du skal destilere sprit er det ingenting som slår det gode gamle brenn-apparatet.
Her får du ut god sprit med skikkelig kvalitet (80-95%, avhengig av hvor nøye du har vært med tempraturen), blander du ut spriten til ca 60% før du siler den har du nesten ikke mulighet til å kjenne noe HB smak, men dette kommer som sagt også litt ann på hvor nøye du har vert på tempraturen.

Har selv ett apparat som rommer 200 liter sats, det vil si 42kg sukker, 7 pakker turbogjær og 200 liter vann på en brenning. Når du lager satsen skal du ikke røre å styre så meget med den, først fyll oppi dunken med vann, deretter sukker å strø gjæren over tilslutt (IKKE NOE LOKK OVER!) Desto varmere rommet er, desto bedre...

Dette skal stå å "godgjøre" seg i ca 1 uke, til slutt har satsen fått en alkohol % så sterk at gjera tar livet av seg selv.
Du kan sjekke med ett alkometer (ca18-20%) eller så kan du følle med når det slutter å boble oppi dunken.

Fyll satsen oppi apparatet og varm opp til 74.8 grader, tempraturen kan du regulere på appratets kjølevann...
Ta ut den første og den siste spriten som kommer ut for apparatet for seg selv.
Det kan også være lurt å skifte bøtte/flaske/dunk (eller hva du nå samler den ferdige spriten på) ofte slik at hvis du får en periode med for høy tempratur så ødelegger ikke dette all den andre spriten som har hatt riktig tempratur og dermed er av høy kvalitet.
Sist endret av marius800; 12. mai 2009 kl. 17:10.
Sitat av effie Vis innlegg
Jeg får tak i øl, så det er ikke derfor. Men sprit er greiere. Både å få med seg til fest, og du trenger ikke drikke 4L av det.

All hb. smaker generelt dritt, men sprit uten brenner må jo sies å være bra geni. Dessuten kan det blandes ut, hvis man får det sterkt nok.
Vis hele sitatet...
God hjemmebrent smaker ikke dritt, flytt til trønderlag så skal jeg skjenke deg kvalitet hb
Sitat av adrian nor Vis innlegg

1. Lag sats og la stå i 2uker (1/10del sukker, 7/10deler vann, 2deler luft og en dryss gjær i flaske med korken delvis skrudd på. Så luft kommer ut!!! Viktig, om ikke du vil ha en eksplosjon)
Vis hele sitatet...

Jeg vet hva du mener, jeg mekka i flaske å la den under senga, våkna av et jævla smell på natta når korken spratt av, hadde sukker å gjær langt hælvete oppover veggen!
Men er det ikke egentlig meninga at det ikke skal komme så mye luft nedi når du lager sats? veit iallefall at naboen alltid bruker vannlås?
Det skal være luft-tett helst, men bruker du vanlig kork blir det kullsyre i satsen. Bruker du vannlås kommer trykket fra kullsyren ut gjennom den, men ingen ting inn.