Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5336
Hvordan lager man et eget hj. brenningsapparat? Så lett som absolutt mulig
Vet ingenting
Du kan først begynne å søke litt

http://www.freakforum.nu/forum/showt...hlight=apparat
Søkte på hjemmebrenning jeg :p http://www.elcash.com/bygones/Plastbrenneren.pdf :D :D :D Gjett hva jeg skal gjøre!!! Hjemmebrenning? Det er jo ikke lov, og så slem er man vel ikke? :D . Ønsk meg lykke til! Håper jeg ikke dør! ;) Skriver om det her!
Har gjemt to halvliters brusflasker med ugjæra sats på rommet... Satt en for noen timer siden. Kom hjem nå for litt sia, og det er jeg glad for, siden jeg var smart nok til å skru igjen korken på den ene flaska med sats helt . En-to timer til, og den hadde sprengt! Satt så på plass satsflaske #2 og tok melis oppi sats1....
EDIT:Skrudde selvfølgelig ikke korkene helt igjen... PS. #1 surkler og går
Sist endret av adrian nor; 29. mars 2005 kl. 23:48.
Men hvordan er dette med lukt og sånt?
Kan jeg mekke opplegget på rommet uten at det blir noe avslørende lukt, eller?
Tror nok ikke at det kommer til å være luktfritt nei. Det er nok en del gasser som slippes ut når du stimer og mordi kommer nok til å merke lukta. Kjenner du noen som kan dette med hjemmebrygg så er det en fordel å spørre dem istedet for å fiske ned ei oppskrift fra nette. Jeg hadde nok aldri gjort det hvis det var første gangen, da hadde jeg nok spurt noen som kan dette
he he.
Rommet mitt har lukta gammel fyll og fis siden jeg flytta inn, og mamma kommer aldri inn, lukta slår mot deg når du åpner døra:P
Nytter ikke lufte ut heller.

Men om jeg f.eks. setter det i dukkestua utenfor, vil da paragrafryttern rett rundt hjørnet merke ei uvanlig lukt og pusse purken på meg for hjemmebrenning?
Kommer mye gass ja, men heldigvis lukter det ikke så mye... Enda ... Jaja. Får vel flytte satsen til et annet sted hvis det begynner å lukte!
Har sluttet å boble er det negativt?
Sist endret av adrian nor; 30. mars 2005 kl. 16:47.
adrian nor: VI HAR EN EDITKNAPP HER!!!!!!!! Gjærlåsen fyllt med aktivt kull i vil ta seg av lukten.
Har værken gj.lås eller a.kull . Prøver meg bare litt... Pm meg for salg av aktivt kull...
Aktivt kull kan kjøpes på apoteket, faktisk. Gjærlås får du på europris.
Men hva ER gjærlås?
EDIT: PS. Det lukter lite(nok(...?))
Sist endret av adrian nor; 31. mars 2005 kl. 01:17.
Gjærlås er et spesielkonstruert plastrør fylt med vann for å slippe ut gass uten at ting kommer inn i beholderen. Det lager en morsom surkle/klukkelyd når det slipper ut gass. Nesten som en liten fis.
Åja har kork som nesten er skrudd igjen jeg . Funker fett. Første timene var korken helt igjen... Satt sikkert i 5 min og venta på at gassen(CO2?) skulle komme ut (måtte ta det gradvis.)
Sist endret av adrian nor; 31. mars 2005 kl. 01:43.
Det fungerer ikke på samme måte, da luft kan komme inn i flasken igjen. Det er jo omtrent som å åpne korken egentlig. Poenget med gjærlås er at luften kommer ut, samtidig som luften ikke kommer inn i flasken.
Det er det samme som skjer med flasker! Har selv hatt "røyk på flaske", etter å ha smelt en kinaputt der .
Lukter bra da! Har lagd en sats med fersk gjær til søt bakst, en solbærvin på ferskgjær og en appelsinvin på tørrgjær. Begge de som jeg hadde brukt våtgjær på lukter gjær, men ikke den andre(med tørrgjær).
Hvor lenge skal de gjære?

FreakForum <3 !

EDIT: Og CO2 er tyngre enn luft... Derfor funker det
Sist endret av adrian nor; 31. mars 2005 kl. 19:55.
adrian nor: Gjærlåsen brukes vel på vinballongen den, ikke på flaskene du har satsen i... Og forresten, 2x 0.5 L flasker med sats er ikke nokk....
Sitat av ^V|per^^
adrian nor: Gjærlåsen brukes vel på vinballongen den, ikke på flaskene du har satsen i... Og forresten, 2x 0.5 L flasker med sats er ikke nokk....
Vis hele sitatet...
Shit au... Har satt en til... Skal vente med større kvantum til sommeren! Da kan jeg gjemme det ute

Se her

....../''''''''\
..../ /*'''''\ \
..\__/.....\__/
..............(*)
*Skrått nedover
(*)Varme, med sats over...

PS. Det er ikke meningen at det skal væreveldig professjonelt . Bare enkelt, og gi sprit.

Solbærvinen ble forresten dritdigg
er ikke mye sprit du får utatv en liter sats nei.. Kan bli skuffende. vent heller til du kan lage mer..
Er det ikke bedre at han gjør feil med 2 liter enn 20 liter?
Det var det jeg tenkte på og
like greit å prøve seg fram med lite, og ta med seg de erfaringer man får når en skal lage større kvantum..
Joda. sant.. forskjell på å fise og drite seg ut
kan du si meg hva og hvordan du egentlig gjør det me brusflaskene? hva du har i etc?
Du blander vann, sukker og turbogjær... Lar de stå en stund (Kommer ann på hvilken gjær det er) Og vips, du har ferdig sats...
er det noe spesifikt forhod på ingrediensene?

PS: Driver å lager meg en mini-plastbrenner
om du skal mekke noe mini brenner så tror jeg ikke at plastbrenner er tingen. den er ikke spesiellt effektiv, og den bruker lang tid. om du skal dampe sprit på en kjapp måte så skaffer du deg en "dyppvarmer" fra clas ohlsen, og mekker en liten brenner. om du tar med termometer så kan du passe på at satsen holder 76 grader, det er akkurat den temperaturen som alkoholen fordamper på.
ok, det skal jeg ta med meg videre
Hva er idéen med andre hb apparater som bruker te-kanner og kasseroller? Er det med de man kan lage 96% av? Den høyeste % man får fra plastbrenneren er vel ikke mer enn 30% eller slikt...kommer ann på gjæren og hvor lang tid den står.
Husk at brygget skal ha rett tempratur, pappa bruker å ha det på baderoms gulvet, fordi der er det varmekabler i gulvet, og da blir det knall
Gå på en lokal søppelfylling og finn deg stimaparat, politiet bruker å kaste dem der, har selv funnet 2 stk, men har aldri giddet å ta vare på dem.
Skal ikke slikt destrueres?
InTrance: metanol sprit som dannes bør/må destileres bort, dersom det er det du mener. Slik at det kun blir igjen etanol (vanlig sprit)
Sist endret av Daniel; 6. april 2005 kl. 18:29.
Daniel: Var ikke det jeg mente.. var [Th33dge] som fant apparat på fyllingen.
På den andre er det ikke slik at metanol kun dannes ved tørr destiliasjon av trevirke? Slik at man ikke kan danne metanol i prosesser som dette..
InTrance: det blir dannet litt metanol når du brygger og brenner på denne måten, men det er så utrolig lite, samt etanol er medisin mot metanol (i følge fysikk læreren min).
men fordi metanol fordamper ve 72eller73 grader så er det bare å la de første dråpene gå i vasken, så tappe resten over i en kanne. på den måten ungår du en del fusel og rusk og rask, sammt minsker sjansen for dagen derpå
Ja, etanol hjelper faktisk mot metanol-forgiftning. Derfor holder de deg full konstant når du kommer på legevakten ved mistanke om at man har drukket metanol. Men, ikke prøv å holde en person full selv, hvis du har mistanke om at han har fått i seg dårlig sprit. Ta heller den forulykkede med til legevakten, eller kvalifisert helsepersonell.
gjør man noe spesielt med disse brusflaskene annet en å la dem stå med korken litt løs?
Selvfølgelig burde du rense det, sa bare at du finner brennvinsapparater på fyllinger :P Hva du gjør med det er ikke mitt problem ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har jeg 1/2liter appelsinvin, 1/2liter nogenlunde renset sats på flaske... . MEN har nesten blitt busta! Faren min driver hele tia å prater om den dårlige lufta på rommet mitt, og hadde mistanke om at det lå en dø rotte og om noen hadde spydd her og sånt.
Har planer om å drikke det jeg har "tappet" sånn som det er og ikke lage sprit av det .
Venter litt jeg. Til jeg er 110% sikker på at det ikke er mer nattefrost ute og jeg får gjemt noen liter sats ute . Eller vin for den saks skyld. Ikke for å skryte, men vinen min er dritdigg.
Sitat av adrian nor
Nå har jeg 1/2liter appelsinvin, 1/2liter nogenlunde renset sats på flaske... . MEN har nesten blitt busta! Faren min driver hele tia å prater om den dårlige lufta på rommet mitt, og hadde mistanke om at det lå en dø rotte og om noen hadde spydd her og sånt.
Har planer om å drikke det jeg har "tappet" sånn som det er og ikke lage sprit av det .
Venter litt jeg. Til jeg er 110% sikker på at det ikke er mer nattefrost ute og jeg får gjemt noen liter sats ute . Eller vin for den saks skyld. Ikke for å skryte, men vinen min er dritdigg.
Vis hele sitatet...
Å herregud, du kommer til å bli klar.
Anbefaler deg på det sterkeste å ikke drikke satsen. Prøv heller å skaffe deg ei ordentlig flaske hjemmebrent eller i verste fall noe fra polet hvis økonomien tillater det.
Sitat av CDG
hvis økonomien tillater det.
Vis hele sitatet...
Sier jeg bare.....
Og den er ganske klar! Sukkerroevin

Og hva hvis jeg skaffer aktivt kull og bruker det først?
kan nok virke litt lurt å sile spriten gjennom et rør med aktivt kull ja

Da smaker det også mye berde
SPIRALBRENNEREN skal jeg lage!!! ( http://www.bryggforum.com/wiki/wiki/..._Br,nnaren.pdf) plastbrenner+spiral=96%
Men hvordan butikker kan jeg kjøpe aktivt kull på??? Foreldre begynner nok å lure på hva jeg skal bruke det til !

Sitat av exuz
InTrance: det blir dannet litt metanol når du brygger og brenner på denne måten, men det er så utrolig lite, samt etanol er medisin mot metanol (i følge fysikk læreren min).
men fordi metanol fordamper ve 72eller73 grader så er det bare å la de første dråpene gå i vasken, så tappe resten over i en kanne. på den måten ungår du en del fusel og rusk og rask, sammt minsker sjansen for dagen derpå
Vis hele sitatet...
Hvis du drikker tresprit FÅR du ikke no dag derpå
Selger slike tabeletter på apoteket for en 50 lapp eller noe.. finner sikkert rimeligere..
De har det på buenget også
plastbrenneren er en relativt enkel brenner som gir svak styrke ved forste destillering, men den kan selvsagt ombygges til en kolonnelingnende konstruksjon for aa faa bedre styrke. Men med en 100w varmer kommer det ikke til aa ta noe serlig kortere tid, kjop en 300w varmer fra clas ohlson, og en dimmer.
pluss at du maa isolere varmeren litt for den ikke taaler alkoholen i lengden.

Spiralbrenneren er grei, bortsett fra at ogsaa her brukes et svakt varmeelement, men det kan byttes med et element fra en vannkoker paa noen kW, saa gaar det hele fortere, men husk aa dimme den til rundt 78 grader eller noe, saa faar du god sprit.

Baksiden med plastbrenneren er at lokket somregel sprekker naar du bygger den med dunker fra europris iallefall, saa det lukter forferdelig.

paa forumet paa www.brygging.net diskuteres det mye om slikt, og staar litt av hvert om ombygging av baade plastbrenneren og spiralbrenneren.