Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 13177
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jøder så aldri på seg selv som arabere. De har alltid vært sitt eget etnoreligiøst gruppe. Eksempelvis så skrev Maimondes dette etter at al-Moravidene falt for al-Mohadene:



Anekdote, ja, men så var også Maimonides svært påvirkningsfull på de jødiske grupperingene i hans tid, og selvom han nøt privilegier hos al-Moravidene som en jøde aldri hadde hatt i de europeiske landene, så ble han og jødene fremdeles undertrykt.

Ditt analyse er heller lite virkelighetsorientert. Lederne av den palestinske motstandbevegelsen har vært, for det meste, sekulære og progressive, mange av dem ikke-muslimske. Egypt, Syria og Irak var ledet av progressive, venstrevridde sekulærister. De kalte seg også pan-Arabister, så din påstand om at det er en "hellig krig" er intet annet enn feil.



Uten å ignorere at dette også er en anekdote, så er det ganske opplagt at al-Husseini kun var et produkt av hans tid. Lehi forsøkte å samarbeide med nazistene og kjempe ved siden av dem mot Storbrittania, så utrolig som det skulle være, så forsøkte de å forme en allianse ikke kun en gang, men to.

Men dette er selvsagt helt ubetydelig da andre verdenskrig og de gjentatte forsøkene på å etnisk klense jødene er på europeernes hender, ikke araberne og definitivt ikke jødenes.



Foreslår at du fortsetter å lese fremfor å dodge argumentet. Hvis det er så mye av en selvfølge for deg så kan det ikke være så vanskelig å argumentere mot.



Israel bomber et området på samme befolkningstetthett som Chicago, så foreslår du at de forsøker å minske sivile tap? Ser du virkelig ikke hvor idiotisk dette høres ut? Ikke for å nevne at vi snakker om en helt uskyldig befolkning som ikke hadde noe med kidnappingene å gjøre.



Dette får du heller henvise til igjen, jeg kan ikke huske å ha fått "bunnsolid dokumentasjon" fra deg på noe som helst. Nå har jeg heller ingen plan om å forsvare Hamas fra noe annet enn det som rett og slett bare er den daglige dosen av Hasbara-propaganda, men la oss nå ikke glemme at det er Israel som begynte en unødvendig krig som går utpå å straffe en befolkning for noe de ikke har tatt del i. Tror du det er rart at befolkningen stemte fram Hamas fremfor Fatah eller PFLP, slik de vanligvis har gjort før? De andre er for passive mens Israel fortsetter å utvide den ulovlige okkupasjonen og bosetningen samtidig som de opprettholder blokkaden på Gaza. At folk stemmer fram de mest ekstreme i slike situasjoner sier en del om hvor ille situasjonen faktisk er for araberne.



Det hjelper ikke å bringe fram statsborgerrettighetter når nesten hele vestbredden er okkupert og regulert av Israel, mens en stor del av befolkningen er arabere uten Israelsk statsborgerskap.



Ja, så rart! Det har absolutt ingenting med at Fatah, med amerikansk hjelp, forsøkte å kuppe Hamas ut av makta i første omgang. Dette er så ensidig og tatt ut av kontekst at jeg virkelig blir bekymret for hva slags medier det er du forholder deg til.



Dette faller på hva jeg tidligere nevnte i forhold til Israels heroiske forsøk på å massemorde mindre. Ellers så nevner lenken din ingenting om at "Hamas innrømte at Israels tall over fordeling av militante og sivile dødsfall var praktisk talt helt korrekt." Tvertimot så nevner han at flere sider av IDFs tall var feil. Jeg skulle gjerne sett artikkelen som nettsiden din får informasjonen fra.

Det spiller vel ellers lite rolle da det også er FNs tall, en organisasjon som er langt mer troverdig enn begge sidene.
Vis hele sitatet...

Om palestinerne legger ned sine våpen blir det fred. Om Israel legger ned sine våpen blir de utryddet.
Nå har det seg slik at Mads Gilbert ikke får lov til å komme inn i Gaza via Israel på grunn av sikkerhetssyn. Dette blir for dumt av Israel.

"Sikkerhetshensyn" er et av Israels mest brukte fraser pga. ordets vaghet. Den tillater den israelske regjeringen å fraskrive seg i forklaringen om ett sett med løgn. Hvordan kan en fredelig aktivist/lege som har reist inn og ut ifra grensene i over 30 år, plutselig bli betegnet som en sikkerhetstrussel? Israel vil sensurere en virkelighetsbeskrivelse de finner ubehagelig, fordi den fronter situasjonen for det den er og ikke hvordan de ønsker å fremstille den. I tillegg, å anklage en helt for å drive politisk propaganda når han KUN fremmer en realitet i form av humanitært arbeid er smålig. En realitet andre er redd for å forsyne verden med har han mot nok til å presentere. Han har opplevd sannheten om grusomhetene vi blir fortalt, og er blant de viktigste talerørene inn til de mest skjulte dørene i Gaza. Og han kan ikke ta sin oppgave som både lege og medmenneske mer seriøst når han reiser seg opp mot en hel stat. Mot en stat med støtte fra en stormakt. Unødvendige forsinkelser har ført enda flere liv til døden og andre på spill. Til tross for Gaza-nekt fra Israel setter det ingen stopper for rettferdigheten og han vil nå benytte seg av andre tilgjengelige kanaler, som Egypt. En ildsjel. Internasjonal stående applaus fortjener Mads Gilbert!
Sist endret av Den modige; 16. november 2014 kl. 19:02.
Om palestinerne legger ned sine våpen blir det fred. Om Israel legger ned sine våpen blir de utryddet.
Vis hele sitatet...
Vi ser jo det når Fatahs militærmakt er så å si ikke-eksisterende, samtidig som Israel fortsetter å settle videre i enda mer palestinsk jord enn det de har røvet fra før av. Hvis dette er hva du kaller for fred så ønsker ikke jeg, eller noen andre arabere det.
Sist endret av Mortbaz; 16. november 2014 kl. 20:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Vi ser jo det når Fatahs militærmakt er så å si ikke-eksisterende, samtidig som Israel fortsetter å settle videre i enda mer palestinsk jord enn det de har røvet fra før av. Hvis dette er hva du kaller for fred så ønsker ikke jeg, eller noen andre arabere det.
Vis hele sitatet...
Så hva ønsker du? Når er du fornøyd? Er det når den siste jøden er puttet i ovnen, eller finnes det et kompromiss du kan leve med? Kan du fortelle hva du ønsker konkret av Israel slik at det kan bli en fredelig sameksistens? De kommer neppe til å begå kollektivt selvmord, så det bør være noenlunde realistiske forslag...

Ellers er det trolig sant som han sier; det er araberne som har startet all aggresjon (de startet med fødselsdagen til Israel), og arabere må ta litt av skylden for at de har feilet med å utrydde jødene så mange ganger, og at Israel har okkupert landområder i forsvarskriger.
Så det er enten å holde på slik med terrorbombing av Gaza annenhver år, en ulovlig okkupasjon som fortsetter å utvide seg mens vi snakker og en apartheidstat for araberne som bor der jødene ønsker å settle, eller så må då de begå "kollektiv selvmord"? Med en så simpel tankegang så foreslår jeg at du ikke diskuterer dette emnet.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Så det er enten å holde på slik med terrorbombing av Gaza annenhver år, en ulovlig okkupasjon som fortsetter å utvide seg mens vi snakker og en apartheidstat for araberne som bor der jødene ønsker å settle, eller så må då de begå "kollektiv selvmord"? Med en så simpel tankegang så foreslår jeg at du ikke diskuterer dette emnet.
Vis hele sitatet...
Og ved å IGJEN unnlate å svare på et meget relevant spørsmål, så foreslår jeg at DU ikke "diskuterer" dette emnet.

Hittil har ingen svart på hva som er "godt nok" fra Israel sin side for at de vil ta avstand fra Hamas' terrorisme...hvorfor?
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hvis dette er hva du kaller for fred så ønsker ikke jeg, eller noen andre arabere det.
Vis hele sitatet...
Siden du utnevner deg som talsmann ikke bare for egen munn men også alle andre arabere sin så må jeg nesten henge meg på Phish her og spørre.

Hva skal til for at du og alle andre arabere blir fornøyd, hvilke premisser må på plass?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av phish Vis innlegg
Og ved å IGJEN unnlate å svare på et meget relevant spørsmål, så foreslår jeg at DU ikke "diskuterer" dette emnet.

Hittil har ingen svart på hva som er "godt nok" fra Israel sin side for at de vil ta avstand fra Hamas' terrorisme...hvorfor?
Vis hele sitatet...
Ta det med ro da, du er jo like umulig selv her.
Det Mortbaz presiserer er at i vestbredden der det ikke er så mange ekstreme militante eller palestinske armerte grupper tar israel mer og mer av landet.
Så å gå ut i fra at om Hamas bare la ned våpnene så ville israel ta mer av gazastripen, er ikke en så fjern tanke.

Det er jo klart at en tostatsløsning burde være målet, israel burde også gi tilbake noe av landområdene slik at vestbredden ikke bare er usammenhengende flekker slik den er i dag. Sikkerhetspunktene bør opphøre slik de er i dag og Hamas bør si fra seg makten og tillate et ordentlig valg gjerne kontrollert av en uavhengig organisasjon.
Unnlater meg å svare et spørsmål, faktisk. Det er nesten en farse at dette utsagnet kommer fra samme person som ikke har svart noen av argumentene mine. Jeg er på ingen måte en "for alle arabere", og jeg tenker det er på tide å slutte med slike stråmenn, men personlig så tenker jeg at løsningen alltid har vært en binasjonal enstatsløsning med likt maktfordeling mellom arabere, inkludert mizrahim, og settlerne, ettersom at de fleste av dem er født og oppvokst i Israel og kan ikke lenger holdes ansvarlig for foreldrenes handlinger. Dog kan det ikke nektes at Israel gjør sitt beste for å fremmedgjøre begge partiene fra hverandre, spesielt med tanke på all systematisk terrorisme de driver med. Hva med å nå svare de aktuelle argumentene fremfor å komme opp med feilargumenter for å unngå dem?
Både jøder og arabere er bare folk, det at religion skal lage så mye hat og grupperinger blant befolkningen som bor i landområdet er helt hinsides og umoralsk, del på det de har, bygg i høyden om ikke arealet er tilstrekkelig.

Nei jeg grøsser over at dette er et problem i 2014. Jøde og araber konflikten er latterlig og meningsløs, to sider av en sak utløst av en krig fra europeere 60 år siden som har latt seg fortsette basert på religiøs bias og menneske hat.

Ingen av menneskene vil flytte fra hjemme sine men alle vil at de som tror på noe annet en dem selv skal komme seg til helvete vekk fra deres gate. Jeg skammer meg over dem - alle som en.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Unnlater meg å svare et spørsmål, faktisk. Det er nesten en farse at dette utsagnet kommer fra samme person som ikke har svart noen av argumentene mine. Jeg er på ingen måte en "for alle arabere", og jeg tenker det er på tide å slutte med slike stråmenn, men personlig så tenker jeg at løsningen alltid har vært en binasjonal enstatsløsning med likt maktfordeling mellom arabere, inkludert mizrahim, og settlerne, ettersom at de fleste av dem er født og oppvokst i Israel og kan ikke lenger holdes ansvarlig for foreldrenes handlinger. Dog kan det ikke nektes at Israel gjør sitt beste for å fremmedgjøre begge partiene fra hverandre, spesielt med tanke på all systematisk terrorisme de driver med. Hva med å nå svare de aktuelle argumentene fremfor å komme opp med feilargumenter for å unngå dem?
Vis hele sitatet...
Det er ett enkelt spørsmål jeg har stilt. Du har listet opp side opp og side ned med forsvar for terror, anklagelse av andre for terror og så videre.

Hva får deg til å tro at det plutselig skulle være mulig å ha en fungerende enstatsløsning i et område der det har vært konflikter siden tidenes morgen, med to folkegrupper som hater hverandre? Og hvorfor er dette bedre enn en tostatsløsning der begge sider holder fingrene av fatet? Det aller beste hadde selvfølgelig vært om alle satte seg ned, laget blomsterkranser og røyket fredspipe mens de sang "kumbaya my lord", men det kommer heller ikke til å skje...

Har du noen realistiske* tanker om hva som skal til for å løse denne konflikten?

*ikke for å være frekk, men for meg virker det fullstendig usannsynlig at de kommer til å bli venner og samle seg i én stat er total ønsketenkning, og ikke realistisk. Hvis du er uenig kan du gjerne argumentere for hvorfor dette vil fungere og hvordan det skal gjennomføres. Du bør ha en ganske stor gulrot å vifte med for å få Israel, som har en solid økonomi, sterkt militære, god infrastruktur og generelt veldig gode levekår til å akseptere en løsning som innebærer å dele dette med de som nå skyter raketter på dem og blir indoktrinert til å hate jøder fra de er småbarn... Hva vil du friste Israel med?