Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  238 56287
Hei med-freaks!

Jeg synes det er høyt på tide for å få debatten om legalisering av cannabis opp i Norge og i våre medier. Hvordan kan vi gjøre dette?

Hvordan kan vi få denne debatten tatt opp på NRK, TV2 osv? Hva må til?

Edit: Tenkte først at en enkel måte kan være å lage en facebook side, hvor vi oppfordrer til debatt om legalisering av cannabis, men igjen så tenker jeg at folk ikke hadde turt å like siden..
Sist endret av Hemmelige Freak; 23. februar 2014 kl. 19:33.
Debatten går høyt i Bergens Tidende for tiden, i forbindelse med skolerazziaene. F.eks. her:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sett...l#.Uwov3fRdVy9

Men man må signere med fullt navn for ikke å bli moderert bort fra kommentarfeltet. Men hvis mange nok står fram tror jeg vi kollektivt kan bryte tabuet forbundet med dette.

Tror debatten nærmer seg de store mediene, og det beste man kan gjøre er å sende mail og mase på journalister og redaktører.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
ja asså, jeg tror mye av problemet ligger i at det er såpass tabubelagt, folk tørr ikke å si meningen sin nettop fordi det er ulovlig.

Jeg mener først og fremst at det burde av kriminaliseres, slik at jeg og mine venner kan trygt sitte hjemme og spise potetgull og dip steine mens vi ser på en film sammen, uten at vi skal bli redde for at politiet kommer på døra.

Sammtidig burde det komme frem en slags legalisering. Vi må innse at forbudet ikke hjelper! Cannabis ER tilgjengelig pr idag under forbud, man FÅR tak i cannabis hvor som helst pr idag. Det er under forbudet at barn står i fare for tilgjenglighet, derimot hvis cannabis hadde vært å få kjøpt på feks polet under aldersgrense, ville det være mindre tilgjengelig for unge enn hva det er idag. For å ikke snakke om inntektene til Norge via avgifter.

Jeg er så lei av og bli stemplet som kriminell og narkoman, fordi jeg velger å heller nyte en naturlig plante, istedet for å gå på byen, drikke meg drita på sprit, og havne i bråk med andre eller politi.

Nå må vi gro ett par baller og si hva vi mener! Få det opp til debatt!
Debatten raser

Min generelle oppfordring er å fokusere på at kriminalisering IKKE fungerer, og at det koster samfunnet enormt med ressurser. Dette gjelder alle illegale rusmidler.

For min del bryr jeg meg null og niks om legalisering av cannabis, bortsett fra at jeg begynner å bli lei av at politiet terroriserer brukere. Jeg har ingen interesse av det personlig.

En ting jeg ville holdt meg unna i debatter er å fokusere på at det kan brukes til tau og papir og denslags. Det er lett å gjennomskue (selv om det strengt talt ER et argument) men det blir et sidespor. Det viktige er at ressursene flyttes fra rettsvesen/politi til helsevesen, slik at politiet blir tvunget til å etterforske "ekte" kriminalitet som ran, voldtekt, tyveri og lignende. Disse blir i dag henlagt fortere enn du rekker å si "henlagt" fordi det bare er å ta en tur ned i brugata og "løse" 30 saker på en dag ved å arrestere brukere og selgere av "lommerusk".

Forresten:

Arild Knutsen i Foreningen for Human Narkotikapolitikk gjør en kjempejobb. Jeg anbefaler alle å bli medlem der. Det koster 200,- i året, men det er lommerusk for de fleste.
----

- Det å åpne for legalisering for røyking i sprøyterommet, vil gjøre det til et sted der det er lovlig å bruke narkotika som ellers er forbudt, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) til NRK.

..for det er jo ikke allerede et sted der det er lovlig å bruke narkotika...
Sist endret av Antagonist; 23. februar 2014 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Men det er jo så "enkelt"! Kjenner jeg blir veldig engasjert her, beklager det veldig mye, men:
Kriminaliseringen FUNKER IKKE! Cannabis ER tilgjengelig! Politikerne sier at stoffet vil bli mer tilgjengelig hvis det blir legalisert.. Men det ER 100% tilgjengelig! Hvem som helst kan kjøpe, selge, gro, bruke cannabis pr idag!

Kort oppsumert effekt av legalisering/avkriminalisering:
Man vil kunne kjøpe cannabis på polet, 20 års aldersgrense. Da vil det være like tilgjengelig som sprit er for barn idag
Man vil da også minske det kriminelle miljøet rundt dette. Man vil ikke trenge å møte en "shady drugdealer" som OGSÅ selger andre tyngre stoffer

Så ok, det blir ikke mer tilgjengelig av legalisering, men er ikke cannabis farlig?
Nei.

Man er ikke i stand til å dø av cannabis. Og en skadelig effekt på hjernen din over en lang periode er ikke noe værre enn ved alkohol.

Alt med måte.
Sist endret av Hemmelige Freak; 23. februar 2014 kl. 20:03.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Men det er jo så "enkelt"! Kjenner jeg blir veldig engasjert her, beklager det veldig mye, men:
Kriminaliseringen FUNKER IKKE! Cannabis ER tilgjengelig! Politikerne sier at stoffet vil bli mer tilgjengelig hvis det blir legalisert.. Men det ER 100% tilgjengelig! Hvem som helst kan kjøpe, selge, gro, bruke cannabis pr idag!

Kort oppsumert effekt av legalisering/avkriminalisering:
Man vil kunne kjøpe cannabis på polet, 20 års aldersgrense. Da vil det være like tilgjengelig som sprit er for barn idag
Man vil da også minske det kriminelle miljøet rundt dette. Man vil ikke trenge å møte en "shady drugdealer" som OGSÅ selger andre tyngre stoffer
Vis hele sitatet...
You're preaching to the choir here

MEN...

når du sier "tyngre stoffer", hva mener du da?

http://www.globalcommissionondrugs.o...rt_English.pdf

Her er f.eks både LSD, MDMA og GHB listet opp som mindre farlig enn cannabis...

Jeg er forsåvidt enig i en del av resonnementet, men det å henge seg opp i cannabis alene tror ikke har så mye for seg...

Legaliser alt og få harde restriksjoner på de farligste stoffene...

Skatt og avgifter vil frigjøre store ressurser til informasjon (ikke propaganda), holdningskampanjer og behandling av problembrukere...

Edit:

Og apropos "naturlig" så er morfin også naturlig... det er også tobakk, hvit fluesopp, DMT etc... det er altså ikke noe godt argument
Sist endret av Antagonist; 23. februar 2014 kl. 20:08.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
well, "http://www.globalcommissionondrugs.o...rt_English.pdf

Her er f.eks både LSD, MDMA og GHB listet opp som mindre farlig enn cannabis..."

Vi er vel alle enige om at LSD gir en sterke rus enn cannabis, men jeg skal ikke uttale meg så mye om andre stoffer, nettop fordi jeg har aldri brukt noe annet enn cannabis, og jeg vet ikke så mye om andre stoffer heller.

Men jeg tror nok at det norske folk vil være mer mottaklig for legalisering av cannabis enn mot feks LSD. Tror jeg.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
You're preaching to the choir here

MEN...

når du sier "tyngre stoffer", hva mener du da?

http://www.globalcommissionondrugs.o...rt_English.pdf

Her er f.eks både LSD, MDMA og GHB listet opp som mindre farlig enn cannabis...

Jeg er forsåvidt enig i en del av resonnementet, men det å henge seg opp i cannabis alene tror ikke har så mye for seg...

Legaliser alt og få harde restriksjoner på de farligste stoffene...

Skatt og avgifter vil frigjøre store ressurser til informasjon (ikke propaganda), holdningskampanjer og behandling av problembrukere...

Edit:

Og apropos "naturlig" så er morfin også naturlig... det er også tobakk, hvit fluesopp, DMT etc... det er altså ikke noe godt argument
Vis hele sitatet...
Bare latterlig å legge ved den linken der.
Den viser skader på samfunnet, ikke psykiske/fysiske skadervirkninger på individet.
Hvor mange flere bruker vel ikke alkohol og tobakk vs lsd?

Hadde like mange brukt lsd som alkohol, hadde det kosta MYE mer for samfunnet når det kommer til psykiske skadevirkninger.
Sist endret av narni; 23. februar 2014 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enig i at alle bør bli medlem av Foreningen for Human Narkotikapolitikk. Her er innmeldingsskjema: http://fhn.no/innmelding.php

Vurdér også å bli medlem i Miljøpartiet de Grønne, som har legalisering på programmet. Det er heftig diskusjon om akkurat dette innad i partiet, og ved å bli medlem kan man komme på medlemsmøter og bli hørt og avgi stemme når programmet skal revideres. https://www.mdg.no/medlem/ (det koster 150,- i året)

Det er to ting jeg mener fungerer mot sin hensikt når vi skal debattere dette temaet seriøst:

1) "Cannabis er jo mindre farlig enn alkohol, det er faktisk ikke farlig i det hele tatt men bare en urtemedisin."

NEI! Cannabis HAR skadevirkninger, det kan gi avhengighet og mange problemer. Dette må vi innrømme for å bli tatt seriøst. Men det er heldigvis bare nok et argument for at vi BØR legalisere det: Vi må selvfølgelig ha bedre kontroll og regulering av et risikabelt stoff.

2) At cannabislegalisering handler om at "ingen skal fortelle meg hva jeg skal putte i min egen kropp".

Dette er et amerikansk liberalistisk argument, mens i her i Norge står solidaritetstankegangen sterkt. Vi ønsker å legalisere fordi vi BRYR oss om de som bruker det, inkludert de som misbruker, og ønsker å skape et tryggere system for alle.

Et viktig argument er også at kriminaliseringen skaper en kriminell verden hvor brukerne, gjennom "hjelping" og dealing roter seg inn i mer alvorlig kriminalitet. Legalisering vil gjøre bruken mer åpen og mindre outsiderpreget.

Denne tankegangen kan man lese mer i i denne "guiden" til legalisering utgitt av den britiske organisasjonen Transform. Det er en grundig gjennomgang av ulike argumenter og måter man kan lage et legalt marked på, og viktig lesning for alle som er interessert i denne saken.

Viktigst: Hold det på saklig, faktabasert nivå. Unngå personangrep for enhver pris
Sitat av dostojevski Vis innlegg
Enig i at alle bør bli medlem av Foreningen for Human Narkotikapolitikk. Her er innmeldingsskjema: http://fhn.no/innmelding.php

Vurdér også å bli medlem i Miljøpartiet de Grønne, som har legalisering på programmet. Det er heftig diskusjon om akkurat dette innad i partiet, og ved å bli medlem kan man komme på medlemsmøter og bli hørt og avgi stemme når programmet skal revideres. https://www.mdg.no/medlem/ (det koster 150,- i året)

Det er to ting jeg mener fungerer mot sin hensikt når vi skal debattere dette temaet seriøst:

1) "Cannabis er jo mindre farlig enn alkohol, det er faktisk ikke farlig i det hele tatt men bare en urtemedisin."

NEI! Cannabis HAR skadevirkninger, det kan gi avhengighet og mange problemer. Dette må vi innrømme for å bli tatt seriøst. Men det er heldigvis bare nok et argument for at vi BØR legalisere det: Vi må selvfølgelig ha bedre kontroll og regulering av et risikabelt stoff.

2) At cannabislegalisering handler om at "ingen skal fortelle meg hva jeg skal putte i min egen kropp".

Dette er et amerikansk liberalistisk argument, mens i her i Norge står solidaritetstankegangen sterkt. Vi ønsker å legalisere fordi vi BRYR oss om de som bruker det, inkludert de som misbruker, og ønsker å skape et tryggere system for alle.

Et viktig argument er også at kriminaliseringen skaper en kriminell verden hvor brukerne, gjennom "hjelping" og dealing roter seg inn i mer alvorlig kriminalitet. Legalisering vil gjøre bruken mer åpen og mindre outsiderpreget.

Denne tankegangen kan man lese mer i i denne "guiden" til legalisering utgitt av den britiske organisasjonen Transform. Det er en grundig gjennomgang av ulike argumenter og måter man kan lage et legalt marked på, og viktig lesning for alle som er interessert i denne saken.

Viktigst: Hold det på saklig, faktabasert nivå. Unngå personangrep for enhver pris
Vis hele sitatet...
Støttes!

Veldig mange "cannabisforkjempere" bruker argumenter som "det er jo ikke farlig" og "alkohol er farligere", men sannheten er at det KAN være farlig selv om man ikke dør av det. Ved å komme med slike påstander skyter man bare seg selv i foten fordi det er så lett for motparten å finne kilder på at det faktisk kan være skadelig.

Fokus bør være på at kriminaliseringen i seg selv er direkte skadelig og har så å si INGEN positive virkninger (annet enn at politiet kan gi seg selv et klapp på skulderen hver gang de tar en 19-åring med 0.5g hasj på seg. Sak løst!)

Vi har prøvd forbud i 50 år nå, og forbruket går bare en vei. Det fungerer ikke, og andre land som har prøvd alternative metoder har hatt suksess med det.

Norge hadde 246 overdosedødsfall av heroin i fjor, mot portugals 13. Portugal har en over dobbelt så stor befolkning som Norge og avkriminaliserte all bruk i 2001. De hadde store problemer og gjorde et pragmatisk valg; la oss heller bruke ressursene på behandling og forebygging enn fengsling og straffeforfølging.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
For ikke å prate om hvor mange som drikker seg ihjel, skader familien sin psykisk eller fysisk pga inntak av alkohol

Hoved spørsmålet i tråden her folkens: Hva skal til for å få dette opp til debatt? Jeg vil høre hva politikere har å si om dette, jeg vil høre hva FOLKET har å si til dette, og jeg vil frem for alt at FOLKET ikke skal lide pga uvitenhet eller urettferdighet!

Kort eksempel: Jeg og vennene mine burde få lov til å røyke, spise godteri og se film, uten å bli stempet som narkomane og få prikk på rullebladet!
Sist endret av Hemmelige Freak; 23. februar 2014 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror jeg bare lener meg tilbake og venter på den nye FN konvensjonen i 2016.

Selv om det er ulovlig så er det ikke akkurat noen stor risk, for meg personlig, å anskaffe weed/røyke weed.
Mulig jeg girer opp innsatsen i legaliserings-debatten skulle det gå til dritt i 2016..

Greier meg heeelt fint..
Tror jeg bare lener meg tilbake og venter på den nye FN konvensjonen i 2016.

Selv om det er ulovlig så er det ikke akkurat noen stor risk, for meg personlig, å anskaffe weed/røyke weed.
Mulig jeg girer opp innsatsen i legaliserings-debatten skulle det gå til dritt i 2016..

Greier meg heeelt fint..
Vis hele sitatet...
Det er ikke nok å bare vente på FN, vi må gjøre noe her også. Det handler først og fremst om å få fram fakta i en storm av moral og frykt. Og som trådstarter sier, skape så mye blæst om det at media blir interessert.

Det er en del stortingspolitikere som støtter legalisering. Vi må gjøre det lett for dem å komme ut og si at de støtter dette, og selv om en ny FN konvensjon vil hjelpe på dette, er det til syvende og sist stemmer som teller. Ved at vi snakker om dette i kommentarfelt, og tør å dele informasjon på facebook kan vi skape et miljø hvor politikere kan tørre å mene dette uten å frykte å bli sablet ned (som han høyremannen i artikkelen jeg linket til).

Så jeg håper du henger deg på du også!

Hemmelige Freak: Folket generelt har ikke peiling, de er inndoktrinert i 40 år om hvor livsfarlig hasj er og de sier bare NEI NEI NEI. Å fronte legalisering blir sett på som at man er "for" narkotika og vil at unger skal få det i godteposen. Så vi har litt av en oppgave foran oss...
Sist endret av dostojevski; 23. februar 2014 kl. 21:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
For ikke å prate om hvor mange som drikker seg ihjel, skader familien sin psykisk eller fysisk pga inntak av alkohol

Hoved spørsmålet i tråden her folkens: Hva skal til for å få dette opp til debatt? Jeg vil høre hva politikere har å si om dette, jeg vil høre hva FOLKET har å si til dette, og jeg vil frem for alt at FOLKET ikke skal lide pga uvitenhet eller urettferdighet!

Kort eksempel: Jeg og vennene mine burde få lov til å røyke, spise godteri og se film, uten å bli stempet som narkomane og få prikk på rullebladet!
Vis hele sitatet...
Det ER oppe til debatt, mer enn noen gang tidligere (som jeg vet om).

Dog er det på et litt "høyere" nivå enn at du og vennene dine burde få lov til å røyke (som jeg forsåvidt støtter)

Igjen vil jeg anbefale å være mer generelle enn "vi ønsker å røyke". Hvis jeg f.eks ønsker å ta MDMA en gang i året, hvorfor skal jeg ha noen mindre rett til det?

Grunnen til at jeg sier dette er at dette er "større" enn om en vennegjeng skal få sitte hjemme og røyke hasj. Ved å fokusere bare på dette tyder det på at "dere" gjør dette for egen vinning og ikke fordi dere tror at forbud mot nullofferkriminalitet gjør mer skade enn nytte, helt generelt. Hva din motivasjon er for å engasjere deg er opp til deg (om du vil røyke er det helt greit for meg) men for å nå frem til massene må fokus være på et mer generelt grunnlag.

Kriminaliseringen har bare offer. Legalisering gir muligheter for regulering som vi f.eks har på sprit. Utdeling av heroin vil fjerne store deler av markedet. Se på resultatene Sveits har, etter å ha hatt dette som politikk siden 1987 (?)
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
For ikke å prate om hvor mange som drikker seg ihjel, skader familien sin psykisk eller fysisk pga inntak av alkohol

Hoved spørsmålet i tråden her folkens: Hva skal til for å få dette opp til debatt? Jeg vil høre hva politikere har å si om dette, jeg vil høre hva FOLKET har å si til dette, og jeg vil frem for alt at FOLKET ikke skal lide pga uvitenhet eller urettferdighet!

Kort eksempel: Jeg og vennene mine burde få lov til å røyke, spise godteri og se film, uten å bli stempet som narkomane og få prikk på rullebladet!
Vis hele sitatet...
Debatten pågår, og det har den gjort en god stund. Den blusser gjerne opp med ujevne mellomrom om det skjer noe som får oppmerksomhet i media, jf. de nylige razziaene i Bergen, eller hvis noen setter det på dagsordenen på annet vis. Det er flere her som har kommet med gode forslag til hvordan man kan støtte saken eller skape debatt, så det er bare å sette i gang.
En ting du uansett burde gjøre er å skaffe deg noen gode argumenter for legalisering, for de du kommer med her har ingenting for seg.
---

Fikk ikke endre det forrige, men kan si at det er null problemer å få tak i så å si alt "ulovlig" gjennom venner, for ikke å snakke om at jeg blir tilbudt hasj (very good quality!), kokain og speed annenhver meter om jeg går i visse strøk i Oslo. Hvis jeg hadde takket ja til alle tilbudene jeg fikk hadde jeg kommet hjem etter en gåtur med bæreposer fulle av ymse illegale stoffer.

Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Så ok, det blir ikke mer tilgjengelig av legalisering, men er ikke cannabis farlig?
Nei.

Man er ikke i stand til å dø av cannabis. Og en skadelig effekt på hjernen din over en lang periode er ikke noe værre enn ved alkohol.
Vis hele sitatet...
Hvis du argumenterer slik kan jeg nesten garantere at du ikke kommer noen vei.

Cannabis ER farlig, selv om man ikke kan ta overdose og dø av det. Jeg kan garantere at du kommer til å tape en debatt om hovedfokuset ditt er å ufarliggjøre cannabis.

Nå er jo "farlig" i seg selv relativt, men det er ikke et argument for legalisering at noe er mindre skadelig enn alkohol.

Argumenter for legalisering:

Samfunnsøkonomi, unngå stigmatisering, hindre overdoser, øke kvalitetssikring etc.

Argumenter for kriminalisering:

Vel, det har vært prøvd med alkohol. Forbruket sank med omtrent 20%. (Ulempene det hadde er et tema for seg selv og hadde vært nok til å fylle en avis)
Sist endret av Antagonist; 23. februar 2014 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som jeg elsker fjortiser og ufarligjøring av cannabis <3 røyk et par år til, og klandr din psykiater for at det var "pillene" som fucka deg...
De er jo tross alt kjemiske
Sist endret av narni; 23. februar 2014 kl. 22:37.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Hvordan kan vi gjøre dette?
Vis hele sitatet...
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Jeg mener først og fremst at det burde av kriminaliseres, slik at jeg og mine venner kan trygt sitte hjemme og spise potetgull og dip steine
Vis hele sitatet...
Du argumenterer for legalisering slik at du og dine venner kan sitte å spise potetgull og røyke?

Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Man vil kunne kjøpe cannabis på polet, 20 års aldersgrense. Da vil det være like tilgjengelig som sprit er for barn idag
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg lettere for å få tak i sprit, enn cannabis. Og jeg har enda ikke fylt 18.


Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
men er ikke cannabis farlig?
Nei.

Man er ikke i stand til å dø av cannabis. Og en skadelig effekt på hjernen din over en lang periode er ikke noe værre enn ved alkohol.
Vis hele sitatet...
Noe av problemet slik jeg ser det er at det er mye lettere å misbruke cannabis over alkohol. Med alkohol får man ofte en litt dårligere dag dagen derpå, slik er det ikke med cannabis. Snartenkte personer vil lett kunne falle i fellen med "hvorfor ikke?" når de bare kan nedpå "cannabispolet" og handle.
Cannabis er skadelig for hjernen.

Orker rett og slett ikke å komme med kilder nå som du heller ikke inkluderte noen.
"Can you believe there are plants that are illegal? Plants man..."

Jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om det ble lovlig for oss vanlige nordmenn da jeg bare røyker en sjelden gang på nach anyways, men burde ikke de medisinske forskningene på cannabis være mer enn bra nok argument for å bruke det medisinsk ihvertfall?
Sitat av pinkman Vis innlegg
Noe av problemet slik jeg ser det er at det er mye lettere å misbruke cannabis over alkohol. Med alkohol får man ofte en litt dårligere dag dagen derpå, slik er det ikke med cannabis. Snartenkte personer vil lett kunne falle i fellen med "hvorfor ikke?" når de bare kan nedpå "cannabispolet" og handle.
Cannabis er skadelig for hjernen.

Orker rett og slett ikke å komme med kilder nå som du heller ikke inkluderte noen.
Vis hele sitatet...
Man kan jo for eksempel sette en grense for hvor mye hver person fikk handle for i måneden, f.eks 30 gram, som Uruguay har gjort.
Sitat av pinkman Vis innlegg
Noe av problemet slik jeg ser det er at det er mye lettere å misbruke cannabis over alkohol. Med alkohol får man ofte en litt dårligere dag dagen derpå, slik er det ikke med cannabis.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt det er enkelt eller ei å misbruke det, er ikke et argument for forbud. Misbruk er ofte et resultat et dyperegående problemer, problemer som ikke blir delt eller funnet ut av takket være stigmatiseringen forbudet medfører.

Når det gjelder kortvarige konsekvenser etter bruk (av cannabis..), blir iallefall jeg personlig, noe "bakfjern". Jeg kan med andre ord kjenne på kroppen at jeg var høy dagen før. Følelsen er riktig nok ikke så ubehagelig som den jeg får etter å ha vært overstadig beruset, men den er merkbar. Er man noe reflektert (som de fleste blir med årene), tenker man gjerne over hva som har ledet til dette og hvorvidt det er forsvarlig med henhold til hvilke plikter en har (studier, familie), og forhindrer på den måten gjennom sitt eget resonnement - misbruk. Yngre mennesker er nok ikke like reflektert (litt tilbake i tid; meg selv inkludert), og uten noe offentlig apparat som kan håndtere problematikken cannabis-bruk kan medføre for denne gruppen mennesker, blir lite til ingenting gjort, og misbruket fortsetter.
Heisann :')
25 6
Tror vi ville blitt kvitt mye gate langere samtidig. Ville ikke vært like attraktivt å smugle/selge på gata, om det var lovlig og eventuelt solgtes på apotek o.l.
Håper da for all del ikke cannabis blir legalisert. Ingen kommer til å kjøpe produktet mitt når staten starter å selge, hvem vil vel ha overprisa dritt som er buffa med farlige RC's og rottegift. Og jeg som snart hadde lagt meg opp nok kapital til å få et par pushere til å jobbe for meg
Dagens Narkotika politikk er skremmende, for den nye PS3 generasjonen som kommer nå med adhd diagnoser, alle etter den neste. med atarax i lommen. kommer til å bli en stor utfordring for samfunnet...

Ikke lett vokse og fungere i livet,hvis man ikke har psyken med seg....
Cannabis kan være farlig for den med svak psyke,for ingen vet hvor sterk psyken din egentlig er,. fleste psykoser kommer fra cannabis,eller hatt kontakt med rusen,. ,

JA hasjen tar ikke livet ditt,DEt er Årsaken til mange tragedie som rammer enkelte familier.

legalisering må komme fram!eneste som vil fungere...,samfunnet røyker ikke mer fordi det blir Avkriminalisering av blomsten ...ikke blir det mer farlig eller,blir mye tryggere for viten
Sitat av robbi Vis innlegg
Dagens Narkotika politikk er skremmende, for den nye PS3 generasjonen som kommer nå med adhd diagnoser, alle etter den neste. med atarax i lommen. kommer til å bli en stor utfordring for samfunnet...

Ikke lett vokse og fungere i livet,hvis man ikke har psyken med seg....
Cannabis kan være farlig for den med svak psyke,for ingen vet hvor sterk psyken din egentlig er,. fleste psykoser kommer fra cannabis,eller hatt kontakt med rusen,. ,

JA hasjen tar ikke livet ditt,DEt er Årsaken til mange tragedie som rammer enkelte familier.

legalisering må komme fram!eneste som vil fungere...,samfunnet røyker ikke mer fordi det blir Avkriminalisering av blomsten ...ikke blir det mer farlig eller,blir mye tryggere for viten
Vis hele sitatet...
Ja for faen, atarax dreper folk. LEGALISER
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hemmelige Freak... du presenterer helt vanlige "for" argumenter på ett veldig "for" forum. Du sier også du vil diskutere hvordan få det opp i media, men det virker egentlig mer som du ønsker å lufte hvor frustrert forbudet gjør deg, og hvorfor det burde vært legalisert, som egentlig ikke er relevant til "få opp saken i media".

Skriv leserinnlegg, start en kampanje eller noe som får publisitet.
atarax er mer farlig enn du tror, Anxiolytikum. Antihistamin. som har en så sterk overstyrt funksjon! Gi positive til dopamin`første blir du impotent slapp i fisken, største bivirkningene er selvmordstanker,Men dem kommer når du er tom. Hvis du har gått på dem lang tid til kroppen har blitt avhengig,

Å du stopper uten å har et backup nedtrapping av legen,å du har reist på skog tur med telt utstyr
Så kan du vente på mange uker `helvettes`med aspinenser, så har du fått Cipralex ,fin combi som herjer`
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Sitat av narni Vis innlegg
Som jeg elsker fjortiser og ufarligjøring av cannabis <3 røyk et par år til, og klandr din psykiater for at det var "pillene" som fucka deg...
De er jo tross alt kjemiske
Vis hele sitatet...
Jeg er 24 år gammel, har røyket i 3 år, og i de to siste årene har jeg røyket gjennomsnittlig si 2-4 ganger i uken.

Jeg har høyere utdanning, en jobb som jeg trives i. Har ikke behov for psykiater, og går ikke på piller.
Før jeg begynner: no offense.
Men jeg tror det viktigste for cannabis-debatten er at stoner-gjengen holder litt kjeft. Det bør ikke være brukerne som skal kreve legaliseringen. Legaliseringen skal ikke komme for at brukerne skal få det lettere å røyke cannabis, selv om man naturligvis også har frihetsspørsmålet i det hele, så tror jeg at det ikke er det som kommer til å velte dagens ruspolitikk.

Legaliseringen bør komme av den enkle grunn at den er den riktige måten å føre ruspolitikk på. Alkohol ødelegger liv, og mange sitter dessverre fastlåst i "tåken" også. Jeg kjenner flere. Poenget bør være at et regulert marked er bedre og tryggere for brukere og potensielle brukere - og mer økonomisk for staten da det kan føre til inntekter og bedre ressursbruk.

Derfor er det bra når politikere tar det opp, men ikke et leserinnlegg i lokalavisen av en 25-åring som bor i kjelleren hos moren sin og sier at det hadde vært digg å være stein mens man tar pizzaen ut fra ovnen, uten å tenke på politiet.

Som sagt, nå setter jeg ting på spissen, og jeg passer nok like godt inn i denne stereotypen som jeg selv beskriver her. Prøver ikke å dømme noen. Jeg røyker cannabis selv i ny og ne og mener det burde vært lovlig. Men jeg tror ikke det hjelper å like sider som "smoke weed everyday" og dele de på Facebook.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Jeg er 24 år gammel, har røyket i 3 år, og i de to siste årene har jeg røyket gjennomsnittlig si 2-4 ganger i uken.

Jeg har høyere utdanning, en jobb som jeg trives i. Har ikke behov for psykiater, og går ikke på piller.
Vis hele sitatet...
Høres ut som ett rusproblem. Bytt ut "røyker" med "drikker" å se (for de som er så glad i alkoholsammenligninger), men det blir uansett off-topic.

Ser ut til at denne tråden egentlig handler om legalisering (ikke media om det), litt at piller suger, og en del om hvordan hasj er bedre enn alkohol.

Jeg anbefaler å søke opp "Aksjon for legalisering", var ett godt tiltak til "sjefen" forsvant og det kokte bort i kålen. Kanskje prøve noe sånt?
Sitat av Choobe Vis innlegg
Høres ut som ett rusproblem. Bytt ut "røyker" med "drikker" å se (for de som er så glad i alkoholsammenligninger), men det blir uansett off-topic.

Ser ut til at denne tråden egentlig handler om legalisering (ikke media om det), litt at piller suger, og en del om hvordan hasj er bedre enn alkohol.

Jeg anbefaler å søke opp "Aksjon for legalisering", var ett godt tiltak til "sjefen" forsvant og det kokte bort i kålen. Kanskje prøve noe sånt?
Vis hele sitatet...
Hun sier også at hun har en jobb og fungerer greit i hverdagen. Jeg har f.eks noen kompiser som har fått det for seg at en liten whisky etter jobb er toppers. Jeg forstår ikke det heller, men de har definitivt ikke rusproblemer. (De jeg snakker om har alle 5+ års utdannelse (ikke humanoia ) og godt betalte jobber)

Uansett;

Hvis dere virkelig vil gjøre en forskjell, slutt å trekke frem "cannabis" som noe spesielt. Det er et rusmiddel som alkohol, GHB, MDMA osv. Poenget bør være at trusselen om straff (og eventuell straff) for bruk ikke har noe for seg. Ved å se helt bort fra dette vil flere tørre å søke hjelp om de får problemer, og politiet kan konsentrere seg om å få stoppet storsmuglere av rusmidler (alkohol og). Det er SÅ mange fornuftige ting politiet kunne brukt ressursene sine på, men de velger de letteste sakene. Ta en full mann som tisser utfor en bryggekant, eller en som selger 0.5g hasj i sentrum. På statistikken er "en løst sak" det samme som "en løst sak", uavhengig av hvor alvorlig det er eller hvor mye etterforskning som kreves.

Et eksempel er det interne skrivet i politiet som inneholdt noe som at "vinningskriminalitet og svindel under 100.000,- skal ikke prioriteres".


For meg handler dette om det Arild Knutsen og Foreningen For Human Narkotikapolitikk jobber for, nemlig skaderedusering og å slutte å misbruke ressurser på å jage narkomane eller de som ikke lager problemer overhodet.

(en heroinist trenger omtrent 2.000.000 årlig for å finansiere forbruket sitt. Pengene går rett til kriminelle nettverk, og man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå hvor pengene kommer fra)


For å illustrere dobbeltmoralen i samfunnet har vi sprøyterom der heroinavhengige lovlig kan ta med seg ett gram heroin uten å risikere straffeforfølgelse. Jeg er selvsagt ikke mot det, men hadde jeg blitt tatt med det samme hadde jeg nok fått en rimelig grei smekk på pungen, avhør og noen dagers "ferie". Hvis loven ikke kan være den samme for alle er det sannsynligvis noe galt med loven.

Selv politikerne skjønner at det ikke er noe poeng i å behandle rusmisbrukere som kriminelle (det ser man i praksis om man tar en tur på Oslo S). Disse er ikke noe mer kriminelle enn de som sitter dag ut og dag inn og drikker.

Jeg bryr meg strengt talt ikke så mye for min egen del siden jeg knapt rører noe rusmiddel, men jeg loven er fortsatt fullstendig verdiløs og sikter mot en gruppe som trolig har problemer fra før. "Krigen mot narkotika" er tapt, men det betyr ikke at vi ikke kan gjøre livet til en rekke enkeltinvidivider bedre og samtidig spare inn spare inn store beløp som kan brukes til å hjelpe dem som har blitt utsatt for kriminalitet som ran, svindel, tyveri, voldtekt etc.

Den eneste som kan bli skadet om en heroinmisbruker setter en sprøyte er misbrukeren.

Hadde jeg trodd at samtlige nordmenn ville gått mann av huse for å kjøpe heroin og bli narkomane om det ble legalisert hadde jeg vært mot legalisering, men noe sier meg at det ikke kommer til å skje. Jeg gir f... i loven (der jeg mener den er riv ruskende gal) og likevel sitter jeg ikke her med en sprøyte i armen.

Jeg tror ærlig talt at stonere som kun bryr seg om å få røyke "sitt" narkotikum lovlig gjør mer skade enn nytte i slike debatter.
Altså, etter kriminaliseringen av alkohol i USA ble det opprettet mafia. Dette førte til at mange liv gikk tapt. Så har vi jo også kriminaliseringen av narkotika i verden, så ble det gangstere og karteller. Hvor mange liv har gått tapt? Mangfoldige millioner vil jeg tro. Formålet med forbudet er jo for at folk ikke skal misbruke det eller ta overdose, altså dø. De fleste ser vel at dette har virket mot sin hensikt?

Noen som kunne tenkt seg hvor mange liv som kunne blitt spart om det aldri hadde vært ulovlig?

Forby forbud, det dreper folk.
Sist endret av Nayroun; 24. februar 2014 kl. 09:41.
Jeg tror ærlig talt at stonere som kun bryr seg om å få røyke "sitt" narkotikum lovlig gjør mer skade enn nytte i slike debatter.
Vis hele sitatet...
Der er jeg faktisk enig. Men no offense til stonere Problemet er at vanlige folk ikke skjønner hva det går ut på og ser på dem bare som latsabber og snyltere, noe som selvsagt ikke stemmer.

Klart det er en legitim grunn for å engasjere seg i debatten, men taktisk er det ikke lurt å framheve dette. Det er så mange andre gode argumenter at det trengs heller ikke.

Poenget med å endre ruspolitikken er jo at vi faktisk har et alternativ som er mye bedre for alle parter. Det viktige er å fortelle hva dette alternativet går ut på. Jeg legger igjen ut linken til Transforms "guide to cannabis regulation". Der ligger også en kortversjon for de med dårlig tid.
Sitat av dostojevski Vis innlegg
Der er jeg faktisk enig. Men no offense til stonere Problemet er at vanlige folk ikke skjønner hva det går ut på og ser på dem bare som latsabber og snyltere, noe som selvsagt ikke stemmer.

Klart det er en legitim grunn for å engasjere seg i debatten, men taktisk er det ikke lurt å framheve dette. Det er så mange andre gode argumenter at det trengs heller ikke.

Poenget med å endre ruspolitikken er jo at vi faktisk har et alternativ som er mye bedre for alle parter. Det viktige er å fortelle hva dette alternativet går ut på. Jeg legger igjen ut linken til Transforms "guide to cannabis regulation". Der ligger også en kortversjon for de med dårlig tid.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg glemte å understreke "no offense til stonere", jeg dømmer ingen. Det er også litt av poenget, og hvorfor det er å skyte seg i foten når man kun bryr seg om legalisering av cannabis Jeg har venner som bruker cannabis omtrent som medisin for ADHD, og det virker faktisk. Det er likevel ikke helt uten bivirkninger.

Forbud fungerer ikke, og det er det man bør fokusere på. Det virket ikke for alkohol, og det virker ikke for narkotika...

Linker igjen til rapporten fra Global Commision on Drugs. Utarbeidet av blant andre Kofi Annan, Thorvald Stoltenberg, pluss en haug andre eks-presidenter og andre med kredibilitet.

Jeg skulle virkelig ønske at det virkelig gikk inn på folk hvor lite nytte et forbud gjør, og hvor mye bedre vi kunne taklet problematikken gjennom regulering, skattelegging etc. på lignende måte som vinmonopolet. Dette er så utrolig mye større og viktigere enn at unge voksne skal slippe å bli stemplet som "kriminelle" for å røye i stedet for å drikke. Ja, jeg er enig i at det er urettferdig, men som sagt er det mye viktigere grunner til å regulere/legalisere enn at en 25-åring skal få ta seg en lovlig nattings...
En cannabis dokumentar som vil forandre synet til alle på cannabis. Om vi hadde klart å fått denne opp i media som f.eks i vg hadde mange mennesker byttet syn på denne uskyldige planten.
Sist endret av BongRips; 24. februar 2014 kl. 14:05.
For at debatten virkelig skal florere trengs det en annerkjent offentlig person som går ut i media med sine meninger ang. lovligheten rundt cannabis. Politikere og andre offentlige personer har mye større påvirkningskraft på majoriteten enn hva bloggposter og leserinnlegg har. Dette vil forhåpentligvis skape en kjedereaksjon hvor flere og flere engasjerer seg i diskusjonen.
Enda en sak om legalisering http://www.bt.no/meninger/debatt/Sli...n-3065376.html . Denne gangen fra en person som lever av forbudet, og forbudets ressurssløsing.
Kan se for meg at den eneste måten for at cannabis-legalisering skal bli relevant i Norge er om Miljøpartiet De grønne får makta, og det blir en avstemming.
Sitat av pinkman Vis innlegg
Personlig har jeg lettere for å få tak i sprit, enn cannabis. Og jeg har enda ikke fylt 18.
Vis hele sitatet...
Offtopic: Jeg vet om områder og folk for å få kjøpt begge ganske lett. Jeg er heller ikke over 18.

Jeg må reise ca. 10 min for å komme til ett område jeg kan kjøpe sprit, ett par minutter til og jeg kan få tak i cannabis.

(NB: Jeg kjøper ingen former for rus, skal spare alt det til jeg blir over 20 så jeg slipper problemer)

Men for å få det tilbake til topic:

Noen som er virkelig engasjerte burde skrive en del brev og innlegg på populære nettaviser.
Sist endret av Freddy_fred5; 24. februar 2014 kl. 18:03.
Jeg var i ferd med å starte en tråd som dette selv da jeg snublet over denne. Dog med en litt annen vinkling enn "jeg vil ha muligheten til å bli stein mens jeg spiser pizza og ser film", men nok om det.

Temaet har vært stadig oftere oppe i media i det siste og flere og flere kommer ut og taler for avkriminalisering, legalisering eller i det minste om å få igang debatten igjen (som forleden dags artikkel i forskningsrådet) og som den utålmodige optimisten vil jeg ha MER. Jeg vil se snøballen begynne å rulle og bli større og større. Derfor har jeg etterlyst måter å gjøre noe på (tråden jeg planla skulle hatt tittelen "Legalisering. Hva kan VI gjøre" eller noe i den duren) og her har jeg fått noen gode svar:
- Miljøpartiet de grønne har legalisering på planen
- Mase på journalister og skrive leserinlegg
- Melde seg inn i foreningen for human narkotikapolitikk.

Mitt bittelille bidrag er å oppfordre folk til å like FaceBook siden til Folkeaksjonen lovlige utsalgssteder for hasj og marijuana (https://www.facebook.com/luhm.no/info) media elsker å referere til FB-sider med høy oppslutning og sidestarter er både flink, grundig og saklig. Selvsagt skjønner jeg at det for mange vil være vanskelig å åpent støtte noe slikt på facebook, men hvis du virkelig støtter saken og tør å gutse litt så bare gjør det, det er det saken trenger: at folk kommer ut og støtter den!

Til slutt vil jeg bare legge til min stemme i alle formaningene om å holde debatter saklige og å fokusere på hva samfunnet har å tjene på legalisering m.t.p minsket kriminalitet, frigjorte midler til hjelp og behandling, mindre stigmatisering osv. Hvor lite skadelig det er er dødt, hvor lyst du har til å røyke uten å bli tatt er direkte kontra produktivt og å skulle bestemme over sin egen kropp baner heller ikke vei. Krigen mot narkotika er tapt, la oss fokusere på det. Kommentarfeltene på cannabisrelaterte saker i media syder og koker av intelligente og saklige mennesker med snakketøyet i orden, men vi trenger FLERE!
Når du spør deg selv hva kan jeg gjøre? Jeg vil ikke gå ut offentlig med navn og så videre.. Prat med mennesker i miljøet ditt! Foreldre, bestefedre, søsken, tanter og onkler. Når du utsetter et annet menneske for ditt synspunktet så viser du de hvordan du tenker, men sett deg ned og vær kritisk over hva du prater om også. Det er vanskelig for meg å bare argumentere for fri hasj, når det er mange flere problemer i narkotika politikk enn det. Personlig synes jeg alt burde være legalisert, dette er et overfladisk syn. Reguleringer burde taes for hvert stoff mtp hva det er og så videre, men kriminalisering er å gi vekk markedet til kriminelle.
Mitt bittelille bidrag er å oppfordre folk til å like FaceBook siden til Folkeaksjonen lovlige utsalgssteder for hasj og marijuana (https://www.facebook.com/luhm.no/info) media elsker å referere til FB-sider med høy oppslutning og sidestarter er både flink, grundig og saklig. Selvsagt skjønner jeg at det for mange vil være vanskelig å åpent støtte noe slikt på facebook, men hvis du virkelig støtter saken og tør å gutse litt så bare gjør det, det er det saken trenger: at folk kommer ut og støtter den!
Vis hele sitatet...
Helt enig! Anita Nyholt i LUHM er engasjert og følger nøye med, men hun trenger støtte! NORMAL har jo havnet helt på sidelinjen, de driver bare og poster vitsetegninger og forherliger cannabis, og det er bare sååå 2012 liksom...

Miljøpartiet de Grønne er det første partiet som noensinne har blitt valgt inn på Stortinget med et forslag om å utrede lovlige utsalgssteder for cannabis.

MEN dette forslaget er ekstremt omstridt innad i partiet og det var bare så vidt det gikk gjennom avstemingen på forrige landsmøte. Etter valget har det kommet til mange nye medlemmer, noe som er bra, men jeg merker at mange av dem ønsker å gjøre partiet mer mainstream. Spesielt tror disse at cannabispunktet er med på å skremme folk bort fra partiet (men jeg vet av erfaring fra valgbod at det var like mange som stemte på MDG på grunn av dette).

Derfor er det viktig at de som støtter dette (og er enig med politikken forøvrig, noe som ikke burde være så vanskelig siden også den, i motsetning til andre partier, er fornufts- og kunnskapsbasert) gjør følgende:

1) Melder seg inn her
2) Leser seg opp på helheten i denne saken
3) Møter opp på medlemsmøter i lokallaget eller grønn ungdom der du bor.
4) Taler FOR denne saken til de andre medlemmene og viktigst: stemmer for å beholde den liberale narkotikapolitikken i partiprogrammet (det skal revideres fram mot 2016).

Ikke vær redd for å virke uerfaren eller få prestasjonsangst. Det er en svært hyggelig gjeng med mange åpne mennesker, og alle er velkommen til å ta ordet.

Evt. gjør det samme i et annet parti hvis du ikke er enig med MDG...

Les forøvrig kommentarene i kommentarfeltet i disse to artiklene:

http://www.bt.no/meninger/debatt/Sli...l#.UwvD2vRdVy8

Her er det mye god argumentasjon, og en (relativt) saklig tone mellom debattantene. Det er på dette nivået debatten bør ligge.

Jeg vil legge til: Prøv alltid å forstå din motdebattants synspunkt, og prøv å finne noe du kan være enig i. Det gjør at du selv argumenterer mer saklig, og at din motstander blir lettere å overbevise.
Sist endret av dostojevski; 25. februar 2014 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er ikke en stor tilhenger av cannabis her! men det er selv fordi jeg hadde en dårlig opplevelse (det er min egen dummhet hehe)
men stort sett enig i at det burde legaliseres under visse krav. Men jeg vet ikke helt om store internett-signering eller lignende vil fungere? Bare tipper at over halve Norge vil ha bort bomveier, men ser ikke ut som noen vil gjøre noe med det uansett? så min mening er vell heller det at vi må blande oss inn i politikken for å faktisk klare noe.
derimot er ikke jeg politisk aktiv eller lignende, så jeg har muligens ikke rett!

For de som vil vite min dårlige opplevelse, så kan jeg vell si så langt at cannabis, og deretter store mengder alkohol etterpå ikke var en fin kombo for meg!
Her er den andre artikkelen (glemte å legge inn link over): http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sett...l#.UwvEvvRdVy8
Problemet med cannabisdebatten for min del er mangelen på å se saken fra mer enn en side og de barnslige argumentene om at det er urettferdig at alkohol er lovlig. Gå å finn dere en skulder å gråte på hvis dette er så hardt å akseptere. Jeg håper forresten ingen av dere inntar alkohol fordi det ville gjort dere til hyklere fordi man må ikke på liv og død ruse seg på noe for å leve et godt liv. Det er på tide å utvide horisonten å få andre perspektiv om debatten en den dere fikk av å se " The union". Som også var en liten "wow-opplevelse" for meg selv når jeg var en bitter stoner som ønsket meg lovlig tilgang til weed slik at jeg kunne røyke uten noen bekymringer.
Unge Venstre ønsker også å legalisere.

Merk at de går noe lenger enn å bare legalisere cannabis, men vil reformere hele politikken i tråd med anbefalingene fra eksperter.

Jeg tar med hele teksten her, like greit, siden den er såpass god...

Dagens regime er fullstendig mislykket. Fokuset må alltid være på skadereduksjon, ikke straff. Det er galt at staten straffer noen for å skade sin egen kropp, noe også Straffelovskommisjonen i 2001 påpekte, sier Haakon Riekeles, 1. nestleder i Unge Venstre.

- Ved å legalisere og regulere narkotikahandelen av de minst skadelig stoffene vil man både redusere og kontrollere omfanget og gjøre det lettere å behandle narkotikaavhengige, sier Riekeles.

Riekeles peker på at salg og produksjon skal underlegges konsesjon, og man skal pålegge en avgift som reflekterer samfunnskostnaden.

- All narkotikahandel som bringes under statlig kontroll gjennom legalisering og regulering vil bidra til å redusere denne skaden, mener han.

Unge Venstre mener at et forbud mot lettere narkotiske stoff må kunne begrunnes med helsemessige argumenter om hvor farlige de er, samt at det må kunne bevises at forbud er et hensiktsmessig skadebegrensende virkemiddel. Salg, smugling, eller besittelse av store mengder bør straffes som i dag.

- Behandling av avhengighet er den eneste bærekraftige måten å bekjempe narkotikaproblemene på. Det er åpenbart at Norge kan og må lære mye av Portugals ruspolitikk, der det er helse- og sosialvesenet – ikke politi og fengsel – som møter narkomane, avslutter Riekeles.
Vis hele sitatet...
Edit: +1

Dette er de mange av de viktigste grunnene for legalisering, og henger seg ikke opp i at cannabisbrukere skal få røyke i fred, selv om dere blir tatt med under "lettere narkotiske stoff".

Jeg kan garantere at det er lettere å ta (og få folk til forstå) hele debatten om dere vinkler det slik, i stedet for "det er urettferdig at jeg ikke får røyke".

Ellers igjen; FHN som gjør "drittarbeidet". De fortjener 200,- fra samtlige her som er pro-legalisering, og er det noen som kan få utrettet noe tror jeg det er dem...
Sist endret av Antagonist; 25. februar 2014 kl. 01:58.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Har faktisk ikke hørt om FHN før, men det virker jo som om de har vært en del i store norske medier tidligere, kanskje de kan prøve å "dytte" en ny legaliseringsdebatt opp i media?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Atenposten innsikt vier hoveddelen av mars-utgaven til legaliseringsbølgen. Anbefales.