Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  273 129369
Ser at dette stoffet såvidt er nevnt i et par gamle tråder her, men det overrasker meg litt at det ikke er mer snakk om det, i og med at det er ganske potent og regnes som kosttilskudd som fritt kan importeres til en billig penge... Gir en litt grundig gjennomgang du kan hoppe over om du allerede er kjent med stoffet, dets virkemåte og effekter.

Hva det er

Phenibut (beta-fenyl-gamma-aminosmørsyre) er et fenylderivat av GABA. GABA er som kjent den viktigste hemmende nevrotransmitteren i hjernen. De aller fleste beroligende/søvndyssende/antilepileptiske medisiner slik som benzodiazepiner, z-hypnotika, alkohol, barbiturater, osv binder seg til GABA-reseptorer. Du kan kjøpe GABA som kosttilskudd, men det krysser ikke blod-hjernebarrieren i større grad, og er derfor ubrukelig om du er ute etter psykoaktive effekter. Fenyl-gruppen gjør at Phenibut i større grad kommer seg intakt inn i hjernen og dermed kan påvirke sentralnervesystemet.

Mens etanol, barbiturater, z-hypnotika og benzodiazepiner binder seg til GABA-A-reseptorer, binder phenibut seg til GABA-B. Dette i likhet med det kjemisk nært beslektede baklofen (merkenavn Lioresal), et muskelavslappende middel som også brukes eksperimentelt til å behandle rusavhengighet, og GHB (merkenavn Xyrem), som brukes rekreasjonelt og som medisin for narkoleptikere. (Sistnevnte stoff binder seg dog også til GHB-reseptoren, ikke bare til GABA-B). Det hypotiseres også at phenibut binder seg til GABA-A i større doser, uten at det er enighet i den vitenskapelige litteraturen om dette. Dette kompliseres av at mesteparten av litteraturen kun er tilgjengelig på russisk, siden stoffet i utgangspunktet ble utviklet der...

Hva det gjør

Phenibut er som sagt fullstendig lovlig, og har angstdempende, søvndyssende og antidepressive/oppmuntrende effekter. I Russland brukes det som legemiddel mot nevrotiske lidelser, i Vesten er det uregulert. Phenibut sies å være nootropisk, men dette er såvidt jeg forstår av den vitenskapelige litteraturen kun påvist i mus/rottestudier, og da i doser mye mindre enn de mennesker vanligvis tar. Etter egen og andres anekdotiske erfaring kan stoffet fremme prestasjoner i stiuasjoner der angst hindrer deg i å prestere det du er god for (f.eks. i sosiale sammenhenger), men gjør deg ikke smartere, mer konsentrert, mer våken (faktisk tvert i mot), forbedrer ikke minnet ditt eller lignende. Det blir med andre ord misvisende å kalle det nootropisk.

Dette er ikke først og fremst et rekreasjonelt rusmiddel. I høye doser kan euforiske effekter oppnås, men de motvirkes av fysisk ubekvemhet og et nærmest uimotståelig ønske om å bare legge seg ned og sove lenge. Tar du for mye kan du også risikere å "duppe av" midt under møter/forelesninger/kjedelige samtaler dagen etter.

Som søvnmiddel synes jeg dette funker bedre enn både melatonin, Stilnoct og Stesolid, det er bare synd du bare kan ta det en gang i uka. Du blir ikke trøtt av å ta det, tvert i mot kan du bli glad og oppspilt, men når effekten først har kicket inn kan du legge deg på puta og sovne nesten umiddelbart, og våkne opp en 7-9 timer senere og føle deg uthvilt, uten noen ettereffekter. Det er nærmest et mirakelmiddel for en kronisk insomniker som vanligvis ruller rundt i timevis i senga før han kanskje får sove.

Som angstdempende/antidepp er det litt vanskeligere å forklare. Det er en subtil godfølelse som ikke kjennes som å være rusa i det hele tatt. Det er litt som om du står opp på rett fot, finner en femtilapp i bukselomma du hadde glemt du hadde, setter deg i bilen og alle trafikklysene er grønne, og når du kommer på jobben kommer jammen sjefen og gir deg en klapp på skuldra for arbeid godt utført. Kommer du i skade for å dunke tåa borti bordkanten eller miste femtilappen ut av lommeboka tenker du "skitt au" og går videre med dagen. Ser noen rart på deg tenker du "de tenkte sikkert på noe rart de så på facebook" snarere enn "de synes jeg er teit, verdiløs, stygg." Altså ingen eufori overhodet, bare et litt bedre og mer positivt syn på livet. En vanlig dag blir til en veldig god dag, men ikke en dag mye bedre enn de beste dagene dine uten kjemisk hjelp. Konsentrasjonsevne osv. er uforandret, men det gode humøret kan motivere deg til å gjøre bedre arbeid.

Kan det være placebo inne i bildet? Kanskje, men dette er effekter som er ekstremt utbredte, og det har hendt at jeg har tatt litt phenibut tidlig på morra'n når jeg står opp og glemt helt av det inntil jeg plutselig merka at jeg var i uvanlig godt humør sånn 3-4 timer senere. Som nevnt flere ganger her tar det lang tid før effekten merkes. Om du føler noe i den første timen eller to, er det nok placebo. (For et rim!)

Dosering

Uten toleranse varier doser fra 500mg - 3000mg, og det er ikke dødelig å ta mer (ingen kjent LD50), men du kommer antagelig til å føle deg rævva. Å overdosere reelt er som å være skikkelig, skikkelig fyllesyk i flere dager i strekk, og det er etter at du har sovet tungt i mange, mange timer. Anbefaler å starte med 1-1.5 gram og så gradvis øke med 500mg av gangen, med noen dagers mellomrom. Ikke ta mer før en 3-4 timer er gått, dette stoffet har en lang come-up.

Tilgjengelighet

NB! Beskjed fra Crew: Dette stoffet regnes som legemiddel og tollen vil konfiskere det om de oppdager det i en sending.

Uten å nevne kilder: det finnes i både kapsel- og pulverform fritt tilgjengelig på internett. Står ikke på narko-, doping- eller legemiddellisten. Har aldri opplevd at det stoppes i tollen, og det bør heller ikke skje ettersom det ikke finnes grunnlag for det. Stoffet er mer på linje med kreatin enn med spice.



Bakdeler

Dessverre er det ikke bare solskinn og regnbuer. Effekten er ganske subtil og tar 3-4 timer før du merker noe. Når den først setter inn kan den vare resten av dagen, selv om blodkonsentrasjonen av stoffet i følge litteraturen halveres i løpet av 5 timer. Phenibut er også notorisk for ekstremt rask oppbygging av toleranse og avhengighet, og bør derfor aldri tas mer enn ca. én dag i uka, ellers kan du fort havne i en avhengighet som ikke står tilbake for GHB eller benso, til tross for stoffets juridiske status. Google "another phenibut casualty" og bli pissredd, så behandler du nok stoffet med behørig respekt.

Som andre GABA-stoffer vil det forsterke effekten av alkohol, dog av erfaring ikke like mye som bensoer eller z-hypnotika.

Now what?

Dette stoffet er ganske kjent rundt om på diverse nootropics/drugs-/kosttilskudds-forum, så jeg antar det finnes andre her med erfaring. Finnes blant annet en lang tråd på Flashback.org, svenskenes svar på NFF (eller kanskje det er omvendt). Hva synes dere? Noen erfaringer å dele?

Jeg er spesielt interessert i om det finnes noen alternativer som er like effektive for søvn men som trygt kan tas litt oftere, helst uten resept eller noe som en vanlig lege kan finne på å skrive ut. Lioresal får du vel ikke ut om du ikke er alkoholiker eller har muskelspasmer, og Xyrem er bare å glemme uten narkolepsi. GABA i seg selv er som sagt ubrukelig, og andre "naturlige" stoffer som grønn te, melatonin, valerian, theanine, osv. er mye svakere.
Sist endret av Dodecha; 11. juni 2017 kl. 18:21.
Fikk lyst å bestille litt, men fra hvor? Regner med det ikke er noe problem å dele hvor du bestiller ifra. Da det er hverken ulovlig eller et rusmiddel.
Oppfatter reglene for dette underforumet som litt uklare på det, virker som det er ganske strengt på å dele kilder selv om et stoff regnes som lovlig. (Jmfr. punkt 4 "SPØRSMÅL OM NETTSIDER SOM SELGER ULOVLIGE ELLER KVASILEGALE STOFFER..." Dette er som sagt et stoff som per i dag regnes som kosttilskudd, men som i utlandet (Russland) regnes som medisin og som under gitte omstendigheter kan gi rusvirkning. Er derfor usikker på om det er ok å gi ut kilder, selv om jeg føler meg trygg på å si at du per i dag ikke kan straffeforfølges innenfor norsk lov for å importere det.)

Om en moderator kommer og sier det er OK kan jeg godt si hvor jeg personlig bestiller fra, men på generell basis kan jeg si at det er ekstremt lett å google seg fram til gode kilder. Selges fra mange velkjente nettbutikker som også selger nootropiske stoffer som piracetam, noopept osv. Du kan også søke deg fram til den tråden på Flashback.org, der diskuterer de åpent kilder på alt mulig. Samme med nootropics-delen på reddit, samt på Longecity.com, hvor menneskelige prøvekaniner går sammen om å spesialbestille kjemiske formuleringer av obskure, nye stoffer som knapt har vært testet på mennesker før. (Det siste vil jeg kalle galskap, ikke faen om jeg vil være prøvekanin på noe som kan ha sjuke effekter på mennesker, men dem om det. Phenibut er førti år gammelt og har vært i klinisk praksis i Russland lenge, så ingen fare der.)
Sist endret av panopticon; 4. juni 2013 kl. 11:44.
Ser ikke helt problemet med å opplyse om kilder til hvor man kan handle dette, da en god del kjente kosttilskuddbutikker i UK selger det, helt lovlig.
Er det galt å linke til kreatin? Proteinpulver?.
Både [FJERNET] og [FJERNET] er de jeg vet om som har det iallefall.

Forøvrig ang. stoffet har jeg litt samme erfaring med trådstarter.

Har også eksperimentert litt med det å blande sammen med alkohol, da det vistnok skal gi en effekt slik at man trenger å drikke mindre alkohol for å få samme effekt. Har vært meget forsiktig her og har egentlig lite å konkludere med utenom at det funker.
Sist endret av Tias; 4. juni 2013 kl. 15:20. Grunn: Vi deler ikke kilder.
Kan du bli høy på kreatin? Proteinpulver? Du kan absolutt bli høy på Phenibut, men som sagt, det er i hovedsak om du tar så store doser at du får svært uønskelige bivirkninger, det er derfor jeg sier at det kan gi rusvirkning, men i hovedsak er å regne som en lett antidepp/innsovningshjelper å ha i bakhånd for a rainy day. Men om flere popper innom tråden og sier det ok med kilder, skal jeg gjerne fortelle hvor jeg personlig kjøper fra--det er ingen statshemmelighet--men det er som sagt kjempeenkelt å finne gode kilder via et enkelt google-søk.
Har forøvrig hørt fra kjentfolk flere morsomme historier ang. phenibut og alkohol med eksempler på ekstrem hangover som varer i flere dager og sovne stående på karlJ

Litt løse og artige erfaringer kan også leses herfra: http://www.fitnessprat.no/f23/erfari...henibut-32386/
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Wrongdirection Vis innlegg
Fikk lyst å bestille litt, men fra hvor? Regner med det ikke er noe problem å dele hvor du bestiller ifra. Da det er hverken ulovlig eller et rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Her må jeg sette foten ned og si at nei, deling av denne typen kilder er ikke greit på nFF, og vil bli slått ned på. Beklager.
Sitat av panopticon Vis innlegg
Oppfatter reglene for dette underforumet som litt uklare på det, virker som det er ganske strengt på å dele kilder selv om et stoff regnes som lovlig. (Jmfr. punkt 4 "SPØRSMÅL OM NETTSIDER SOM SELGER ULOVLIGE ELLER KVASILEGALE STOFFER..." Dette er som sagt et stoff som per i dag regnes som kosttilskudd, men som i utlandet (Russland) regnes som medisin og som under gitte omstendigheter kan gi rusvirkning. Er derfor usikker på om det er ok å gi ut kilder, selv om jeg føler meg trygg på å si at du per i dag ikke kan straffeforfølges innenfor norsk lov for å importere det.)

Om en moderator kommer og sier det er OK kan jeg godt si hvor jeg personlig bestiller fra, men på generell basis kan jeg si at det er ekstremt lett å google seg fram til gode kilder. Selges fra mange velkjente nettbutikker som også selger nootropiske stoffer som piracetam, noopept osv. Du kan også søke deg fram til den tråden på Flashback.org, der diskuterer de åpent kilder på alt mulig. Samme med nootropics-delen på reddit, samt på Longecity.com, hvor menneskelige prøvekaniner går sammen om å spesialbestille kjemiske formuleringer av obskure, nye stoffer som knapt har vært testet på mennesker før. (Det siste vil jeg kalle galskap, ikke faen om jeg vil være prøvekanin på noe som kan ha sjuke effekter på mennesker, men dem om det. Phenibut er førti år gammelt og har vært i klinisk praksis i Russland lenge, så ingen fare der.)
Vis hele sitatet...
Jeg har googlet litt og finner ingen informasjon om det har lovlig status i norge. Har du kilder på dette?
fant et dansk bodybuildings forum der de sa dette var ulovlig i danmark. Sverige ser ut som det er lovlig siden de selger dette.
Det er ikke registrert legemiddel, det er ikke på dopinglista, og det er ikke verken på narkolista eller derivat av noe som står på narkolista. Ergo er det lovlig. I Norge er det ikke slik at loven gir en liste over hvilke stoffer som er lovlige, den bestemmer hvilke stoffer som er ulovlige. Du kan søke lovdata, felleskatalogen, WADA, hvor som helst, phenibut er ikke nevnt noe sted. Spørsmålet er vel heller om noen har en kilde på at det er ulovlig. Om så er tilfelle, skal jeg selvsagt trekke mine påstander tilbake.
Har aldri prøvd phenibut, men jeg har prøvd baklofen, et lignende stoff. Begge er GABA2 agonister. Jeg opplever sedasjon, muskelavslappenhet, beroligende og kvalmende.
Baklofen er para-kloro-phenibut, phenibut med ett klorinatom tilknyttet fenylgruppen, så jeg antar at effektene er rimelig like, sånn bortsett fra at baklofen er aktiv i mye lavere doser.

Har aldri opplevd å bli direkte kvalm av phenibut, selv i virkelig store doser. Det er litt merkelig, har aldri vært så svimmel noen gang før som en gang jeg tok for mye phenibut, kjentes som hele universet var en karusell, men ble likevel ikke fysisk kvalm, kjente ingen spyfornemmelser, bare ubehag. Når verden begynner å spinne rundt på f. eks. alkohol er det jo et sikkert tegn, i alle fall for meg, på at jeg står i fare for å spy.

Hadde du baklofen på resept? I så fall, utskrevet for hva? Er som nevnt på jakt etter et godt sovemiddel, gjerne med litt beroligende egenskaper, men hovedsaklig til medisinsk og ikke rekreasjonelt bruk. Lurer på om baklofen eller muligens Lyrica kan være veien å gå, men vet ikke hvor lett det er å få med en lege på det. Vet Pfizer driver og utvikler et derivat av gabapentin kalt atagabalin til bruk mot insomni, og alle disse stoffene (phenibut, baklofen, gabapentin og pregabalin) er jo GABA-derivater. Den store fordelen med phenibut er at det er reseptfritt, men den store bakdelen er at du utvikler toleranse og avhengighet mye fortere enn alternativene og derfor må ta det mye sjeldnere.
▼ ... over et år senere ... ▼
Bruker denne tråden da det står mye god info fra trådstarter.
Er phenibut fortsatt lovlig å importere?
Eg bestilte Phenibut. Det blei stoppa og eg blei bedt om å sende inn resept.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
"The FDA has banned it meaning it's illegal for anyone to sell it or import it into the U.S", sitat fra en random nettside for 3 uker siden. Usikker på hvordan det er i Norge, men vet mange som har fått pakkene sine stoppet nå i det siste kontra tidligere.
Sitat av Nekran Vis innlegg
Eg bestilte Phenibut. Det blei stoppa og eg blei bedt om å sende inn resept.
Vis hele sitatet...
Er det lov å si noe på dette? Som sagt tidligere i tråden står ikke phenibut på noen legemidel-liste eller narkotika-liste, og det er regnet som et helt lovlig kostilskudd i landet man bestiller fra. Hvor får tollvesenet sin informasjon fra? Hvilke rettigheter har de til å stoppe det?

Hvordan skal man få tak i resept når det ikke er et legemiddel?
fikk en pakke for 5uker siden uten noe stress.
merka ingen spess effekt av det annet enn søvnen min var litt mer sammenhengende enn før.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har phenibut havnet på noen lister over ulovlige midler?
Påvirker phenibut på noen måte seretonin?
Phenibut virker på GABA B reseptorene. Bruker du regelmessig vil du definitivt får GABA abstinenser. GABA B abstinenser er det verste sorte har jeg hørt. Dette stoffets abstinenser kan sammenlignes med ghb eller alkohol når gitt tid av avhengighet har passert.

Vær veldig varsom bruk av dette. Masse bivirkninger mens efffekten kan ikke måles engang mot det som blir gitt av abstinensene.


EDIT: Phenibut er forresten reseptbelagt i russland.
Sist endret av Mcquinn; 19. mai 2015 kl. 20:43.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Til dere som har fått stoppet Phenibut i posten; bestilte dere vanlige forseglede bokser med piller/kapsler fra kjente legemiddelselskaper innen EU eller bare rent pulver fra shady nettsider?

Jeg har bestilt Phenibut to ganger. Begge gangene var pakkene åpnet og godkjent av tollen. Dette var kapsler på 250mg.

Forresten, har noen erfaring med MDMA og/eller LSD sammen med Phenibut? Jeg synes musikk er fantastisk på alle tre stoffene, så en kombo måtte jo være perfekt for å høre igjennom noen gode album på anlegget.
Sist endret av Mexxy; 27. mai 2015 kl. 08:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Er det lov å si noe på dette? Som sagt tidligere i tråden står ikke phenibut på noen legemidel-liste eller narkotika-liste, og det er regnet som et helt lovlig kostilskudd i landet man bestiller fra. Hvor får tollvesenet sin informasjon fra? Hvilke rettigheter har de til å stoppe det?

Hvordan skal man få tak i resept når det ikke er et legemiddel?
Vis hele sitatet...

Tenker på det samme, hvordan skal man evt. vise frem resept når det ikke er et legemiddel i Norge? En får jo ikke resept på proteinpulver og kreatin. Så regner med legen aldri vil skrive ut resept på Phenibut heller, sålenge det tross alt ikke regnes som et legemiddel.

Er det noen europeiske nett-doktorer som man kan få resept fra? Og vil det i så tilfelle være en gyldig resept? Det er jo nesten kul umulig å navigere seg frem til noe en kan stole på - da sider som selger slikt ofte er forbundet med risiko for alt fra malware og trojanere til ren svindel med ID og kortsvindel.

Om noe som ikke er legemiddel så må det da være som kosttilskudd å regne? Når phenibut selges over disk uten resept i andre land i EU så bør jo en bestilling av phenibut sidestilles med å feks kjøpe hodepinetabletter på nett.

Hva skjer om en forsendelse blir åpnet av tollen? Er det avhør direkt og masse styr eller får man ut forsendelsen mot å vise til at det ikke er legemiddel i verken norge eller landet man kjøper fra?
Har selv bestilt Phenibut over 20 ganger i løpet av 2 år. Aldri har mine pakker blitt stoppet. Har selv aldri utviklet toleranse. Som alt annet så handler det om å ha litt selvdisiplin.
Sitat av halfagram Vis innlegg
Har selv bestilt Phenibut over 20 ganger i løpet av 2 år. Aldri har mine pakker blitt stoppet. Har selv aldri utviklet toleranse. Som alt annet så handler det om å ha litt selvdisiplin.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype deg litt om hvordan bruken din har vært?
Har bestilt 25G og tenkte og prøve dette for første gang når det kommer i posten.
Antar at mange her bestiller blant annet phenibut fra UK. Det har akkurat kommet et lovforslag i UK som går ut på å gjøre absolutt alle psykoaktive stoffer med unntak alkohol, tobakk, koffein, mat og legemidler blir forbudt. Loven er i utgangspunktet ment for å forhinde bruk og salg av research chemicals, men slik den fremstår nå er også stoffer som phenibut og diverse nootropika i fare for å bli gjort ulovlig, noe som betyr at det ikke lenger vil være mulig å bestille slike stoffer fra UK. Det finnes dessverre veldig få andre steder i europa å bestille slike stoffer fra.
Sist endret av Gunnar Gul; 1. juni 2015 kl. 17:18.
Nå har jeg testa phenibut 4 ganger. Jeg begynte med 1500mgr og økte hver gang med 500mgr til jeg var på 3000mgr. Jeg venta minst 2 uker mellom hver gang. Men jeg har ikke kjent på noe effekt annet en å føle meg litt mer uthvilt dagen etter. Noen andre som har samme opplevelsen?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tenker på det samme, hvordan skal man evt. vise frem resept når det ikke er et legemiddel i Norge? En får jo ikke resept på proteinpulver og kreatin. Så regner med legen aldri vil skrive ut resept på Phenibut heller, sålenge det tross alt ikke regnes som et legemiddel.

Er det noen europeiske nett-doktorer som man kan få resept fra? Og vil det i så tilfelle være en gyldig resept? Det er jo nesten kul umulig å navigere seg frem til noe en kan stole på - da sider som selger slikt ofte er forbundet med risiko for alt fra malware og trojanere til ren svindel med ID og kortsvindel.

Om noe som ikke er legemiddel så må det da være som kosttilskudd å regne? Når phenibut selges over disk uten resept i andre land i EU så bør jo en bestilling av phenibut sidestilles med å feks kjøpe hodepinetabletter på nett.

Hva skjer om en forsendelse blir åpnet av tollen? Er det avhør direkt og masse styr eller får man ut forsendelsen mot å vise til at det ikke er legemiddel i verken norge eller landet man kjøper fra?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk det akkurat i postkassen, tror det skal mye til for at posten krever at du sender resept. Skal prøves for første gang nå til uken.,
Fint om du skriver noe om hvordan det funker på deg.
Jeg har bare brukt det ca 2 ganger, minst 1 dag i uken siden jeg tar det så og si hver helg. Har hendt at jeg har tatt det flere ganger i uken eller flere ganger i løpet av en dag. Jeg bruker som regel 1500mg for å få en grei effekt. Dette er liksom maks dosen hos meg for å ikke få forverret angst dagene etter. Tok det 2 dager på rad en gang å da slet jeg en del med negative ettervirkninger. Samme skjer som regel hvis jeg går over 1500mg, men phenibut kan variere så veldig fra person til person. 1500mg for meg kan være 3000mg for noen andre. Hos meg så blir jeg rett og slett som hvis jeg skulle fått i meg noen pils. Mer pratsom, blidere osv, men det jeg liker med phenibut som jeg ikke merker så godt med alkohol er den lille euforia'n og hvor mye bedre musikk blir. Mener selv at man ikke kan bli rusa på pheni, men mange som mener at de blir det. Som sagt, phenibut varierer utrolig med effekter, negative effekter, ettervirkninger og dosering. Husk også at det kan være skummelt med phenibut. Funnet masse på nettet om folk som har havnet i psykose pga for store doseringer og ikke minst abstinensene. Å som med masse annet så er første gangen alltid mye bedre en alle de andre gangene. Så hvis du vil ha full effekt hver gang du tar det. Ville jeg tatt det maks 1 gang i måneden.
Sist endret av halfagram; 3. juni 2015 kl. 11:11.
For de som lurer; enhver vare som kan brukes som rus eller legemiddel (gjelder stoffer som virker både sentralt og perifert) og samtidig ikke er regulert eller solgt i Norge, så kan det i tvilstilfelle regnes som et legemiddel. Og selv om det er kjøpt innen EU/EØS, så må man bevise at varen er kjøpt på lovlig vis i hjemlandet og samtidig vise fram resept/legeerklæring. That's the law. Så hvis dere er ute etter å bestille noe som gir rus og tror at det skal komme igjennom tollen uten problemer, så kan dere likegodt bare bestille "ekte" varer eller la være å bestille ting fra utlandet.

Jo, har fått Phenbut igjennom tollen selv. Pakke åpnet og sjekket. Men det handler litt om hvordan det er pakket, hvor det kommer fra, hvilket selskap man bestiller fra, osv. Hvis jeg først skal bestille legemidler, så er det bedre å få dem i form av piller/kapsler (og ikke rent pulver) i original beholderen, pakket med pakker som er mest brukt, merket med returadresse og logoen til legemiddelselskapet og gjerne krysse av ved "checkout" at du vil ha tilsendt f.eks "ukens tilbud" eller en av bladene/gratis produktene for å fylle pakken opp med reklame og annet "legit crap", slik at hele forsendingen ser helt uskyldig ut.

Kommer pakken i et flatt brev som inneholder en knipspose full av pulver gjemt inni masse papir, uten merking eller returadresse, så er det stemplet med en gang som legemiddel eller mistenkt som narkotika. Sistnevnte er ganske skummel. Hvis tollen er nødt å sende stoffet inn til Kripos for å finne ut hva du har bestilt, så kan det ta flere måneder før det lokale lensmannskontoret har fått resultatene og jobboppgrad. En dag så glemmer man hele saken og plutselig står de på døren godt forberedt med ransakelsesordre og forstyrrer en koselig formiddag med kaffe og bønne (de fant heldigvis ikke bønna, og heller ikke posene med RC som lå rett under stuebord teppet som vi hadde selv glemt av og fant en uke senere).
Hvor lenge siden er det du fikk igjennom en pakke som har vært åpnet og sjekket? Fikk lyst å bestille en boks nå..
Vel for min del så vurderer jeg dette som alternativ til Sobril og andre angstdempende medisiner som tross alt er mye verre å bruke. Diagnose og alt er på plass. Men jeg kan liksom ikke spørre fastlegen om resept på phenibut siden det ikke selges i landet og heller ikke er legemiddel.

Bryr meg derfor ikke om "skikkelig vare" og tenker ikke på bruk av phenibut for rus. Men når en er full av angst og det blir så intenst at en blir nærmest lammet så må en vurdere kjemisk hjelp. Har fått utskrevet sobril og ja det virker veldig bra. Men pga tilvenningsfaren så ønsker jeg ikke å bruke sobril eller liknende. Og da er det ikke veldig mye igjen fra apoteket.

Lurer derfor på hvordan man kan få resept på Phenibut fra en nettdoktor som er legit. Ser ut som det er opptil den som bestiller slikt å være sikker på at alt er legit - men om en søker på resepter så kommer det opp mye tvilsomt. Er ikke godt å vite hva som er legit og not.
Sitat av Hater Vis innlegg
Hvor lenge siden er det du fikk igjennom en pakke som har vært åpnet og sjekket? Fikk lyst å bestille en boks nå..
Vis hele sitatet...
Høsten 2014. Har faktisk bestilt en boks fra samme selskap som sist i forrige uke. Skal rapportere tilbake om jeg får den.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vel for min del så vurderer jeg dette som alternativ til Sobril og andre angstdempende medisiner som tross alt er mye verre å bruke. Diagnose og alt er på plass. Men jeg kan liksom ikke spørre fastlegen om resept på phenibut siden det ikke selges i landet og heller ikke er legemiddel.

Bryr meg derfor ikke om "skikkelig vare" og tenker ikke på bruk av phenibut for rus. Men når en er full av angst og det blir så intenst at en blir nærmest lammet så må en vurdere kjemisk hjelp. Har fått utskrevet sobril og ja det virker veldig bra. Men pga tilvenningsfaren så ønsker jeg ikke å bruke sobril eller liknende. Og da er det ikke veldig mye igjen fra apoteket.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er Sobril så mye verre å bruke? Du er klar over at Phenibut er vanedannende også? Og hvor mye informasjon har vi om Phenbit som ikke står på russisk? Enkelte rapporterer abstinenssymptomer av Phenibut bare etter noen få dager med bruk. Det er ikke mulig ved bruk av Sobril eller andre benzodiazepiner. Det må minst noen uker, helst måneder, før man kjenner noe særlig abstinens av benzo.

Jeg prøver ikke å sette Phenibut i dårlig lys eller anbefale benzo, men vil bare du skal være klar over at phenibuten ikke er så uskyldig som man kanskje kan tro. Forteller det bare din egen del.

Og det finnes andre ting du kan prøve ut. Buspiron, Atarax, Legevendelrot/Valeriana, Johannesurt og flere. Gamle antidepressiver som Sarotex kan også hjelpe. Enkelte antiepileptiske medisiner som Orfiril eller Diacomit kan være effektivt for noen (Lyrica og Neurontin hjelper, men de er vanedannende). Hvis du er typen som blir i form av sentralstimulerende, så kan du prøve ut Wellbutrin. Det er en svak-moderat noradrenalin-dopamin reopptakshemmer, litt svakere enn Ritalin/Concerta, men funker definitivt. Beta-blokkere hjelper mot den fysiske angsten (den du kjenner i magen), uro i kroppen og "sceneskrekk". Klonidin/Catapresan mener jeg skal hjelpe mot uro/spenning, men er litt usikker.

Så har man Truxal og disse skitne preparatene, men sånt vil du vel helst ikke ha regner jeg med.
Etter min erfaring er benzo mye mer uskyldig enn phenibut. Benzo føler jeg man kan bruke av og til uten noe særlige bieffekter eller problemer i det hele tatt. Phenibut derimot virker både sterkere og med umiddelbare bieffekter, allerede dagen etter en enkelt dosering. Å bruke phenibut 2 dager på rad er nok til at man føler seg ganske jævlig i flere dager. Her kommer selvfølgelig dosering in i bildet, men har aldri opplevd lignende på benzo etter kort tids bruk uavhengig av dosering. Ingen av de er selvfølgelig veldig uskyldige over lang tid, men ved kort tids bruk er phenibut mange mange ganger verre enn noe benzo jeg har prøvd.
@Mexxy @Nydelig. Takk for svar. Ser ut som heller ikke phenibut er løsningen Var ikke klar over at det også er vanedannende. Vet ikke helt hva jeg skal forsøke. Wellbutrin funker dårlig pga bivirkninger. Bespiron tror jeg er tabletter kun av bindemidler. Virker ikke en dritt. Atarax gir noe som kalles QT forstyrrelser i hjertet. Da blir det Sobril da, og de er litt for lett å bli glad i. Så vil helst unngå slikt. Trenger liksom ikke et nytt problem på toppen av alt det andre akkurat nå. Johannesurt te har jeg forsøkt - det virker om en blander halvt om halvt med brennevin. Så det er jo ikke noe en kan ta ofte. Står på kombo av antidepressiva og anti-psycotica men er fortsatt ikke i mål.

Må finne noe som virker og helst noe som ikke er vanedannende.

Betablokkere, hva er det for noe?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vel for min del så vurderer jeg dette som alternativ til Sobril og andre angstdempende medisiner som tross alt er mye verre å bruke.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig det Mexxy og Nydelig sier. Er sikker på at om du er avhengig av phenibut er abstinensene hakket verre en sobril. Phenibut kan ha mye kraftigere negative ettervirkninger en benzoer. Etter to dager på rad hos meg slet jeg veldig med depresjon, angst og fikk panikkanfall den tredje dagen. Men i mitt tilfelle så er phenibut ganske bra da jeg ikke får benzoer av legen.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vel for min del så vurderer jeg dette som alternativ til Sobril og andre angstdempende medisiner som tross alt er mye verre å bruke.
Vis hele sitatet...
EDIT: Så ikke at du hadde svart på innlegget dems. Men for å svare på hva betablokkere er så er det en medisin spesielt mot høyt blodtrykk, men kan bli brukt som en medisin mot angst hvis du har panikklidelse og reagerer veldig på kroppslige symptomer da betablokkere holder pulsen nede osv. Så tror neppe betablokkere fungerer mot det som foregår oppi hodet.

Selv har jeg masse forskjellige angst problemer og vært gjennom en rekke medisiner, men har nå valgt å legge medisiner(bortsett fra phenibut der og da) på hylla å heller prøve å leve med problemene på best mulig måte selv om det demper livskvaliteten en god del. Seroquel kan være en bra medisin mot det indre uroet som angsten kan gi deg, men begrunn av den søvndyssende effekten er det ikke en bra medisin å ta på dagtid. Selv var jeg litt fornøyd med Zoloft da jeg hadde ingen bivirkninger bortsett fra startperioden og det ga meg en "konge" følelse.

Mange på dette forumet som rakker ned på SSRI preparater da det har mange bivirkninger osv, men om du finner den rette kan det faktisk endre hele livet ditt. Å du virker som en oppegående person som ikke bare er på utkikk etter den angstdempende rusen så om du gir antidepressiva et forsøk kan det hende det var det beste valget du har gjort. Lykke til!
Sist endret av halfagram; 4. juni 2015 kl. 11:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@frtoretang. Ettersom du er ute etter stoffer som ikke er vanedannende og med få bivirkninger ville jeg forsøkt å kombinere forskjellige litt svakere angstmotvirkende stoffer. Ulempen med slike stoffer er ofte at de fungerer veldig bra for noen, med dårlig for andre, så man kan bli nødt til å eksperimentere en del.

Forslag som kan være verdt å prøve er fasoracetam, L-tyrosine og L-theanine.

Fasoracetam er et relativt nytt stoff, som oppregulerer GABA-B reseptorer i hjernen. Altså det senker toleransen for GABA-B, noe som gir en angstdempende effekt. Blir nesten litt som en omvendt hangover fra stoffer som phenibut og GHB. Som andre stoffer i racetam-familien øker det fokus, kan virke motiverende og har få til ingen bivirkninger. I tillegg blir effekten sterkere over tid, i motsetning til de fleste andre stoffer der man får toleranse ved gjentatt bruk. Har ikke testet fasoracetam selv, men har lest veldig mye bra om det på nettet. Helt klart noe jeg ville sjekket ut hvis jeg var deg.

Aniracetam og coluracetam skal også fungere mot angst. Du får søke de opp hvis du er interessert.

Personlig har jeg veldig god erfaring med L-tyrosine og L-theanine. L-theanine virker ved å øke dopamin og GABA i hjernen, og er beroligende samt øker humøret. Jeg har personlig hatt veldig god effekt av l-theanine i doser ganske mye over det som vanligvis er anbefalt. Når har ikke jeg sterk angst som deg, men effekten for meg er betydelig i ubehagelige sosiale situasjoner. Vil gå så langt som å si at l-theanine har forbedret livet mitt. Nå tviler jeg sterkt på at disse er sterke nok til å hjelpe deg mot sterk angst, men tror de kan være til god hjelp og virke lindrende likevel. Eventuelt kan de gjøre at du trenger å ta mindre av sterkere medisiner og dermed oppleve mindre bivirkninger.

Det er svært mange lovlige stoffer som fungerer mot angst de fleste ikke har hørt om engang. Anbefaler virkelig å lese litt om de forskjellige stoffene, og vurdere om de høres ut som noe for deg. Selv om mange av de er relativt milde kan de ofte trygt kombineres og dermed gi mye sterkere effekt kombinert enn hvert enkelt alene. Har bare nevnt noen få stoffer her, kan gi deg flere forslag også om du er interessert.
@Nydelig takk igjen.
Skal ta med dette til fastlegen.
Tviler på at fastlegen vil gå god for noen av stoffene i racetam-familien, da ingen av de er godkjente legemidler i Norge. Her må nok lesing på nettet og selvmedisinering til.

L-tyrosine og L-theanine er nok en annen sak. Du får nevne de og høre hva han sier til å kombinere svake stoffer som dette i tillegg til sterkere medisiner. Kanskje han har noen forslag til andre ting du kan prøve også.
Ser det nevnes fasoracetam her. Har nylig eksperimentert litt med dette kombinert med phenibut, og synes resultatene er interessante! Tok pheni 8 dager på rad med doseringer mellom 1-3g per dag, sammen med 20-60mg fasoracetam. Hadde 8 magiske dager, og er nå på dag 3 uten phenibut og har faktisk ikke merket noen av de kjente phenibut bivirkningene, har tilogmed sovet godt alle nettene. Fasoracetam hjelper med å holde phenibut toleransen nede.

Så dette kan ihvertfall testes for dem som sliter med hangoveren fra phenibut!

Edit: Tror også dette skal hjelpe for dem som tar phenibut hver dag over lengre perioder til å få tilbake "magien", samt eventuelt klare å slutte med det uten de sinnsyke bivirkningene.
Sist endret av knipsern90; 6. juni 2015 kl. 15:23.
Nesten alle som har prøvd fasoracetam rapporterer det samme. Fasoracetam oppregulerer GABA-B reseptorer slik at nedreguleringen fra phenibut blir reversert. Derfor opplever man ingen til få abstinenssymptomer og toleranse hvis man bruker fasoracetam i tillegg. Anbefaler like vel å være forsiktig med phenibut og ikke ta det hver dag bare fordi man opplever færre bivirkninger.

Har en god del phenibut liggende som jeg ikke bruker pga alle bivirkningene, så ser frem til å teste fasoracetam selv da jeg tror phenibut kan bli en god del mer interessant, selv om jeg bare planlegger sporadisk bruk. Ser mest frem til å teste fasoracetam alene, da oppregulering av GABA-B reseptorer på generel basis virker veldig spennende.
Sist endret av Nydelig; 6. juni 2015 kl. 15:32.
Sitat av Nydelig Vis innlegg
Nesten alle som har prøvd fasoracetam rapporterer det samme. Fasoracetam oppregulerer GABA-B reseptorer slik at nedreguleringen fra phenibut blir reversert. Derfor opplever man ingen til få abstinenssymptomer og toleranse hvis man bruker fasoracetam i tillegg. Anbefaler like vel å være forsiktig med phenibut og ikke ta det hver dag bare fordi man opplever færre bivirkninger.

Har en god del phenibut liggende som jeg ikke bruker pga alle bivirkningene, så ser frem til å teste fasoracetam selv da jeg tror phenibut kan bli en god del mer interessant, selv om jeg bare planlegger sporadisk bruk. Ser mest frem til å teste fasoracetam alene, da oppregulering av GABA-B reseptorer på generel basis virker veldig spennende.
Vis hele sitatet...
Hvilke bivirkninger har du opplevd? Jeg har tenkt og prøve Phenibut for andre gang idag. Tok 1,25g på tirsdag og opplevde en utrolig rohet i kroppen, samt god utnyttelse av musikk to-tre timer etter dosering. Eksperimenterer med 2G idag i en ut-på-byen setting. Har tenkt og droppe 18.00, og holde meg til tre-fire pils.
Bivirkninger jeg opplever dagene etter en enkelt dose phenibut er lavere humør, dårligere søvn, mangel på konsentrasjon, økt angst osv. Bivirkningene er omtrent motsatt av de positive effektene man får av phenibut, bare at de er svakere og strekt over lengre tid. Ved en lav dose er selvsagt ikke de negative effektene veldig sterke, men synes de er merkbare nok til at det aldri er verdt det, da man heller ikke får like mye ut av såpass små doser. Uavhengig av dose synes jeg aldri de negative effektene er verdt det i forhold til effekten man får, er ikke noe fan av prinsippet der man "stjeler" fra resten av uka for å få det bedre bare en dag.
Har selv ikke opplevd noen negative bivirkninger etter bruk. eneste jeg har merka var når jeg tok 3-4 gram på en dag, hvor jeg følte meg litt vekke en liten stund. Utenom det har jeg bare positive effekter. og har som regler brukt det 2-3 ganger i uka. men ikke noe sporadisk bruk. tror 2g går greit, og du vil bli full fortere en vanlig så en 3-4 pils tror jeg blir bra.
Men nå er det vel forskjell fra folk til folk hvor mye negativt og positive effekter man oppnår.
Kjøpte Phenibut fra UK på ebay, tok ca 8 dager i frakt.

Første gangen tok jeg 1200mg ca (med måleskjeen) på tom mage når jeg stod opp på morgenen. Spiste ikke før kl 9 (altså 2 timer etterpå). Humøret var på topp, good feeling og snakket med alle. Følte svakt som om jeg svevet på skyer, en slags alkoholeffekt uten selve rusen. Tok det på en såpass bra skoledag (uten fag) at jeg er rimelig sikker på at dagen ble dobbelt så bra pga Phenibuten. har nok aldri blitt så godt kjent med folk så mye som den dagen jeg tok dette, haha. Ellers vil jeg si at etter ca 8 timer blir jeg plutselig skikkelig trøtt, og sovner av. Skjedde begge dagene, på bussen og hjemme.

Dag 2 tok jeg 2000mg, ble litt mye syns jeg, om det var for mye eller om jeg tok 2 dager på rad vet jeg ikke. God følelse og humøret på topp, men følte at effekten "rant litt over" så blir nok å holde meg til ca 1600mg.

Ellers så er jeg fortsatt på dag 2 så kan ikke si noe om bivirkningene enda.

Er til vanlig en ekstremt sjenert type.
Kan godt hende at mye var placebo, men har egentlig ingenting å si da jeg følte meg så mye bedre og ble mye flinkere sosial. Altså det var lettere å være sosial og var aldri nervøs, kunne se folk i øynene under samtaler uten problem.
Phenibut fungerer JÆVLIG bra med LSD. Ingen spenning i kroppen ved comeup, og skikkelig body high. Tør påstå at sjansene for en bad trip reduseres betraktelig med Phenibut (i tillegg til setting da så klart).
Sist endret av NorwayBM; 10. juni 2015 kl. 03:41.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Fikk nylig en boks med 90x250mg phenibut fra UK. Åpnet og godkjent av tollen. Null problem.

Problemet er bare at jeg ikke er hjemme akkurat nå og ikke får nytte av den på en lang stund
Sist endret av Mexxy; 12. juni 2015 kl. 12:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Nydelig Vis innlegg
Bivirkninger jeg opplever dagene etter en enkelt dose phenibut er lavere humør, dårligere søvn, mangel på konsentrasjon, økt angst osv. Bivirkningene er omtrent motsatt av de positive effektene man får av phenibut, bare at de er svakere og strekt over lengre tid. Ved en lav dose er selvsagt ikke de negative effektene veldig sterke, men synes de er merkbare nok til at det aldri er verdt det, da man heller ikke får like mye ut av såpass små doser. Uavhengig av dose synes jeg aldri de negative effektene er verdt det i forhold til effekten man får, er ikke noe fan av prinsippet der man "stjeler" fra resten av uka for å få det bedre bare en dag.
Vis hele sitatet...
Phenibut gir jo vanligvis bedre søvn. Tidligere hadde jeg kun en afterglow dagen etter. Senere har jeg opplevd en litt rar og svakt ubehagelig følelse dagen etter, noe som gjør at jeg sjeldnere bruker phenibut, men ikke noe alvorlig, og ingen effekt på søvn.

Men om du ikke liker det, om det ikke går overens med kroppen din, for all del. Det er ikke din ting. Da vet du det.
Bestilte 180x250mg kapsler phenibut fra en amerikansk side en stund tilbake. Det gikk gjennom tollen smertefritt og var her på ca en uke etter jeg hadde bestilt. Mine erfaringer med det så langt er at det er en veldig subtil "rus". Som mange andre sier så føles det litt som alkohol uten tap av motorisk kontroll eller at man blir en hemningsløs idiot. Jeg merker en slags angst dempende følelse i sosiale situasjoner, det er lettere å ikke henge seg opp i ting som jeg til vanlig hadde bekymret meg over. Men det jeg virkelig elsker med det er hvordan den ekstreme rastløsheten jeg opplever til vanlig forsvinner helt. 3-4 timer etter en dose på 1-2 gram så kan jeg ligge helt i ro å nyte ting uten å føle en trang for å bevege meg, skifte stilling eller finne på noe annet. Å sove er også mye lettere, på en høy dose er det nesten bare legge seg ned å lukke øynene så sovner man før man vet det. Men det interessante er at man ikke føler seg trøtt. Det er ikke et problem å holde seg våken, det er bare vanvittig lett å sovne hvis det er det man vil.


Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Phenibut fungerer JÆVLIG bra med LSD. Ingen spenning i kroppen ved comeup, og skikkelig body high. Tør påstå at sjansene for en bad trip reduseres betraktelig med Phenibut (i tillegg til setting da så klart).
Vis hele sitatet...
Høres veldig spennende ut. Elsker LSD, men merker alltid en veldig anspent følelse i kroppen på comeupen. Noe som ofte gjør at den første halvtimen av en tur ender med å ligge i senga å stirre i veggen til det roer seg litt. Hva slags erfaringer har du med timing av phenibut og lsd? Tenker at å ta phenibuten 2-3 timer før LSD så blir vel den beroligende effekten sterkest samtidig som den anspente følelsen fra syra er på det verste?
Det du skriver Ad_hoc høres totalt spot on ut for min del også, og phenibut er egentlig helt magisk hvis det brukes rett. Vil også anbefale å prøve god marijuana oppå phenibutrusen. Dette gjør det hele enda bedre, og jeg har aldri vært i så god form som på denne komboen faktisk.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Vil bare advare mot psykose-fare ved større doser, særlig i oppvåkningsfasen. Selv om man ikke nødvendigvis dør av å bøtte i seg en hel boks, så er det likevel greit å begynne i smådoser og vent 5-6 timer før man redoserer. Ta det fra en som har prøvd og tolererer det meste av rus og legemidler.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Har fått 2 pakker stoppa i tollen nå.
Tør jeg bestille en til?
Hvilke leverandører har dere som har fått det igjennom, bestilt fra?
Vis hele sitatet...
Bestiller du i kapsler eller pulver?