Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1279
Hei godtfolk. Fant et par forumsider hvor en fyr har funnet ut av en teknikk han kaller for oilahusca. Poenget er at man først inntar inntar en eller flere oljer som hemmer "p450-enzymer", for så å ta den eteriske oljen som skal gi effekt.

Synes det høres en smule sprøtt ut! Skal visstnok fungere som diverse psykedelia og safrole gir visstnok en mdma-liknende effekt om det tas på denne måten.

http://herbs.maxforum.org/2011/03/14...elic-frontier/

http://httpwww.drugs-forum.com/forum...d.php?t=154781

Enjoy!
Grøss, det smaker sikkert grusomt!

Jeg ville ikke inntatt kanelolje i store mengder i alle fall! Det kan godt hende andre av disse oljene kan være skadelige også. Jeg anbefaler alle å lese seg skikkelig opp på hver enkelt av oljene, eller enkelt og greit styre unna.
Vel, disse "P450" enzymene det er snakk om er en del av det som heter CYP-450 systemet, som er en gruppe med enzymer som finnes i leveren. Oppgaven til disse enzymene er å omdanne kroppsfremmede stoffer, slik at de kan uskadeliggjøres og skilles ut av kroppen. Dette systemet er viktig i metabolismen av flere legemidler, slik som feks. paracetamol, og ikke minst deler av alkohol.

Dersom du skal innta noen stoffer som hemmer CYP-P450 enzymer så burde du være sikker på at det er snakk om at disse stoffene skal fungere som en konkurrerende inhibitor, samt at de har en halveringstid som ikke er alt for lang. Dersom en skulle prøve dette er det et poeng å ikke innta andre stoffer som alkohol og en del legemidler, da metabolismen av disse vil kunne være forstyrret.

Grunnen til at en skulle kunne få en effekt av dette må være at den oljen du inntar har en effekt på sentralnervesystemet. Siden denne oljen kanskje skilles fort ut av kroppen trenger du å senke hastigheten for utskillelse for å kunne få en stor og merkbar effekt. Derfor inntar man et annet stoff som hemmer omdannelsen av denne oljen det er snakk om, gjennom CYP450, slik at man får en større effekt.

Vær klar over at dersom denne eteriske oljen din er giftig i større doser vil du være rimelig utsatt dersom du tar for mye. Grunnen til dette er at du har blokkert kroppens evne til å skille den ut, og vil derfor kunne risikere en giftig virkning av en dose som normalt sett ville gått helt bra.

Avslutningsvis vil jeg bare råde deg til å la vær å tukle med CYP450 systemet, da det er såpass viktig for omsetningen av mange legemidler.
Drachir: Høres fornuftig ut!

Det jeg synes høres sprøtt ut er at de bruker blå(/tysk) kamille og kanel som enzyme inhibitors.

Med andre ord får de en psykedelisk effekt av først å konsumere kamille og kanel, for så å konsumere basilikum.
Byttet man ut basilikum med safran får man en stimulerende, empatogenisk effekt som likner et visst annet stoff man kan lage av safran.

Er det noen som kan bekrefte noe som helst av dette?

Og er det noen kontradiksjoner mellom kanel, kamille og legemidler/alkohol?
Det høres ikke usannsynlig ut at stoffer som vanligvis ikke er psykoaktive ved oralt inntak blir det hvis man samtidig inntar enzymhemmere. Det kjenner vi jo flere godt dokumenterte eksempler på. At stoffer i muskatnøtt (som også finnes i andre planter) kan være psykoaktive er jo heller ikke noe nytt, så jeg ser ikke på det som usannsynlig at dette vil gi en ruseffekt.

Jeg stiller meg dog svært tvilende til at dette er helsemessig forsvarlig å innta. Mange eteriske oljer kan gi svært alvorlige bivirkninger ved oralt inntak i tilstrekkelige doser, og som Drachir sier vil man være ekstra utsatt om man har satt det enzymatiske systemet, som skal bryte ned og skille ut stoffene, ut av spill. Kanel har jo også levertoksiske egenskaper, og mange eteriske oljer kan også ha en hormonhermende effekt og enkelte er kreftfremkallende.
Her har de en løsning på hvordan man skal få det enkelt til: http://herbs.maxforum.org/2011/03/20...side-capsules/

Det var visstnok viktig å bruke ekte kanel og holde seg unna cassia(kinesisk kanel) for å holde seg innenfor anbefalte verdier av coumarin. Cinemaldehyde var stoffet i kanel som virket som enzymhemmer.

"So if you're using cassia oil and you want to stay within the safety guidelines defined by the European Food Safety Authority, then 4 drops per day is the highest dose you should use. For true cinnamon, 46 drops per day, unless its the kind free of coumarin (like what AFOAF is using), which in that case this coumarin information doesn't apply."
- http://www.drugs-forum.com/forum/sho...d.php?t=151249

Nå skal det også sies at jeg ikke kan nok om dette selv og at dette er en dårlig kilde for sånn type informasjon. Men jeg synes det virker litt for interessant til bare å avfeies! Er det noen tilfeller av folk som har gjort dette før?
Sist endret av adrian nor; 7. april 2011 kl. 14:16.