Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 78905
Når du dobbeltdestillerer kan du guffe på litt mer, varme elementer med 100W eller tilogmed 150W går bra. Da slipper du å vente så lenge.... destillerer da 20 liter til 8 liter på en dag...

Kvaliteten med mer varme blir dårligere, men som sagt brukte jeg dobbeltdestillering så det var ikke så farlig.

Plastbrenneren er ELENDIG med mindre du dobbeltdestillerer for høyere kvalitet og styrke, det er min mening...

Jeg brukte gamle kokeplater fra en kassert komfyr som jeg la rett oppi satsen, og seriekoblet disse så det ble 2x150W.

Satsen var så ren at det ble liten krypstrøm mellom terminalene...

Men advarsel: Bruk jordfeilbryter og trekk ut kontakten før du nermer deg bøttene.Test også at jordfeilbryteren fungerer før du i det hele tatt begynner og mekke.

pga. sikkerhet er det lurt å sette plastbrennerne f.eks. i en garasje av betong pga. evnt. brannfare om det skulle tørrkoke og du glemmer det ut...

Hadde tenkt å støpe inn kokeplatene i betong og isolere terminalene med silikon før støping.

Kunne også tenke meg å finne dyppvarmere og støpe dem inn i betong, slik at overflaten og dermed brannfaren bir mindre, samt at varmen kommer i bunn av satsen slik at varmen stiger opp To dyppvarmere på 300W kan seriekobles og efferkten blir da ca 75W på hver. De solgte slike før på Clas Olson men nå har de ikke lenger

Er du riktig så desperat bare legger du en lyspære på 75-100W rett oppi satsen, men du vil få litt korosjon på tilkoblingene så det funker nok ikke for så mange destileringer...

Jeg kom på et forslag til varme-elementer som kan støpes inn i betong

for plastbrenner, dersom du ikke finner noe annet:

-varme element fra loddebolt, f.eks to stk. på 35W blir 70W
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hei, jeg lurer på om noen vet om et bedre eller noe annet en kaffefilter jeg kan bruke når en renser sprit? mi fremgangsmåte er 2 ganger igjennom superkull og kaffe filter, så på siste vill jeg gjerne bruke noe annet en kaffe filter , bare for å få vekk det siste kullet, noen som har ideer om hva en kan bruke???
Reinert med beine !
griped's Avatar
Du bruker opp-ned metoden med et ca 1,5" pvc rør. Så har du en overgang i hve enda av røret ned til typisk 10-12 mm slange. Så har du en større beholder du har spriten i. Spriten renner igjennom det lille røret ned til bunnen av pvc røret, opp igjennom kullet og ut i nytt 10-12mm rør og ned i tom beholder. Det er hevert effekten som får spriten til å renne oppover i kullet..
Om ned filter er veldig bra. Men du kan også bare bruke et langt rør fylt med kull. Feks i trappeoppgang mellom 2 etasjer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Når du dobbeltdestillerer kan du guffe på litt mer, varme elementer med 100W eller tilogmed 150W går bra. Da slipper du å vente så lenge.... destillerer da 20 liter til 8 liter på en dag...

Kvaliteten med mer varme blir dårligere, men som sagt brukte jeg dobbeltdestillering så det var ikke så farlig.

Plastbrenneren er ELENDIG med mindre du dobbeltdestillerer for høyere kvalitet og styrke, det er min mening...

Jeg brukte gamle kokeplater fra en kassert komfyr som jeg la rett oppi satsen, og seriekoblet disse så det ble 2x150W.

Satsen var så ren at det ble liten krypstrøm mellom terminalene...

Men advarsel: Bruk jordfeilbryter og trekk ut kontakten før du nermer deg bøttene.Test også at jordfeilbryteren fungerer før du i det hele tatt begynner og mekke.

pga. sikkerhet er det lurt å sette plastbrennerne f.eks. i en garasje av betong pga. evnt. brannfare om det skulle tørrkoke og du glemmer det ut...

Hadde tenkt å støpe inn kokeplatene i betong og isolere terminalene med silikon før støping.

Kunne også tenke meg å finne dyppvarmere og støpe dem inn i betong, slik at overflaten og dermed brannfaren bir mindre, samt at varmen kommer i bunn av satsen slik at varmen stiger opp To dyppvarmere på 300W kan seriekobles og efferkten blir da ca 75W på hver. De solgte slike før på Clas Olson men nå har de ikke lenger

Er du riktig så desperat bare legger du en lyspære på 75-100W rett oppi satsen, men du vil få litt korosjon på tilkoblingene så det funker nok ikke for så mange destileringer...

Jeg kom på et forslag til varme-elementer som kan støpes inn i betong

for plastbrenner, dersom du ikke finner noe annet:

-varme element fra loddebolt, f.eks to stk. på 35W blir 70W
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke anbefale denne metoden. Kjøp en vannkoker fra Clas, skru ut varmeelementet og kjøp en effektregulator på ebay, eventuelt lag en selv fra f.eks en støvsuger om du har grei peiling på elektro. Vannkokern fra Clas til hundrelappen har en effekt på 2200W. Dette reguleres ned til 250-300W med effektregulatoren, alt ettersom hva slags apparat du har. Det er lett å justere. Husk at etanol har et kokepunkt på 75.6 grader, men ikke bruk termostat, da vil du støtkoke. Koketemperaturen til satsen din avhenger av alkoholinnholdet i den. høyere alkoholinnhold=lavere kokepunkt.