Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 78904
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Akkurat. Fremgangsmåte, hvordan man mekker sats, hvordan man ikke får det til å eksplodere og lignende
<lærer vandrer forbi mens jeg ser denne posten>
lærer: tihi, det var jo hobbyen min når jeg gikk på NTU.
</lærer vandrer forbi mens jeg ser denne posten>
Er faktisk ganske enkelt å lage sprit. Du kjøper 30-liters dunk og gjærlås, 6-7 pakker sukker og en pose supergjær. Så følger du oppskriften bak gjærposen og lager sats.
Så lar du det stå ei stund til det ikke lenger smaker søtt (eller hvis du har et fancy måleapparat, men det har ikke jeg)( dette kan ta inntil ei uke) og lager sprit av det ved hjelp av et apparat (følger selvsagt manual der også hvis det er noen, hvis ikke hør med den som laga det eller ga deg det). Må trykkapparat til for å lage sprit over 60% så det kan jeg ikke. Hadde bare et lite sløvt et.
Når du har laga spriten(hvis du ikke lager sterkere enn 60%) vanner du den ut til 40% og siler det godt i aktivt kull (som du får kjøpt på obs!), for så å brenne det på nytt hvis du vil. Men da trenger du ikke sile det fordi da er jo fuselolja ute allerede.
That's it =) Forresten kan ikke et apperat som ikke er trykkapparat eksplodere. er 96%'en som er farlig
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Jeg satt på skolen i dag og knota litt på nff, da fant jeg ut at jeg har lagd en slik tråd fra før http://www.freakforum.nu/forum/showt...&threadid=8835

Nuvel, takk for alle svar
offtopic; hvis man destillerer selv, kan man da riske å få en dødelig dose metanol i etanolen?
Master debater
Dekilaz's Avatar
Nicho: Har aldri hørt om det, nei. Men det vil jo selvsagt dannes andre alkoholer i blandingen, uten at disse er livsfarlige.

Metanolen i f.eks. smuglersprit er tilsatt i ettertid.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Nichotin:For å få metanol må man destillere no sånne tre-greier... Jeg snakka med lærern min om det og han sa at det var umulig å få Metanol hvis du brenner vanlig gjær-sukker-vann-sats, som dekilaz sa så blir det dannet en del andre, ufarlige alkoholer, disse gjør ikke annet en å gi deg litt ekstra hangover dagen derpå:P

Metanol er dyrt i norge derfor er det ingen som selger det som fake-sprit men i utlandet er metanol mye billigere og der er det mange som selger til godtroende turister
Opprinnelig postet av L0rdMeL
Er faktisk ganske enkelt å lage sprit. Du kjøper 30-liters dunk og gjærlås, 6-7 pakker sukker og en pose supergjær. Så følger du oppskriften bak gjærposen og lager sats.
Så lar du det stå ei stund til det ikke lenger smaker søtt (eller hvis du har et fancy måleapparat, men det har ikke jeg)( dette kan ta inntil ei uke) og lager sprit av det ved hjelp av et apparat (følger selvsagt manual der også hvis det er noen, hvis ikke hør med den som laga det eller ga deg det). Må trykkapparat til for å lage sprit over 60% så det kan jeg ikke. Hadde bare et lite sløvt et.
Når du har laga spriten(hvis du ikke lager sterkere enn 60%) vanner du den ut til 40% og siler det godt i aktivt kull (som du får kjøpt på obs!), for så å brenne det på nytt hvis du vil. Men da trenger du ikke sile det fordi da er jo fuselolja ute allerede.
That's it =) Forresten kan ikke et apperat som ikke er trykkapparat eksplodere. er 96%'en som er farlig
Vis hele sitatet...
Hvor i huleste får man i et apperat som ikke er et trykkapperat? Når vi brenner 60% anser jeg det som ei jævla mislykka brenning(enten dårlig sats, eller for dårlig tempratur under brenninga).


Men litt videre i diskusjonen: noen som har erfaring med ris,frukt OSV i satsen?Please tell
Vell, jeg lånte det hos en kamerat som hadde funne det på loftet til bestefaren sin.
Og ikke alle er like glad i 96% og slikt. Selv foretrekker jeg å ikke røre sprit da. Er over 1 år siden jeg prøvde meg på det spritlaging.
▼ ... noen uker senere ... ▼
sukker og gjær.
man kan faktisk desilere med en kokekjele med lokket på skrå, da drypper det uttafor. sett det gjerne ved en ovn osv, slik at gjæren "liker seg"
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Da har man vel lagd sats? Den må vel likevel kokes opp. Hvordan lager jeg et hb-still forresten?
noen som har luska fram noen linker hvor man kan bestille apparat/deler til apparatet?

husker jeg så et apparat på en elleranna auksjon på nettet en gang da..


fant denne i dokument mappa mi, og som jeg tenkte og dele med de som ikke hadde den fra før:
den svenske hembrent boken
Sist endret av ScoopeX; 13. april 2003 kl. 18:55.
destillerings apparat kan kjøpes på jernvare forhandleren vil jeg tro.. eller hjem og hage butikker..

husk at det lukter perkele under prosessen.
må man ikke modifisere apparetet for og bruke det til og brenne hb med?
er ikke sikker på hvordan det funker, om man må modifisere apparatet eller ikke da jeg aldri har brent min egen sprit.

Jeg fant en pdf fil på nettet med beskrivelse step-by-step hvordan man bygger et apparat.

http://home.no.net/frosimo/hjemmebre...byggebeskr.pdf
Opprinnelig postet av DanBanan
husk at det lukter perkele under prosessen.
Vis hele sitatet...
Perkele er å underdrive også. Lukter no satans, siden jeg brente på dagtid når jeg var alene hjemme måtte jeg jo sjokklufte i 1 times tid og spraye kjøkkenet med deo og x-it og hadde masse skåler med eddik stående for å fjerne lukta, men fremdeles var det en svak lukt igjen
Så håper den som skal brenne her ikke bor hjemme eller venter besøk av lovlydige folk de neste 2-3 timene etter brenning

Forresten lukter det av satsen også, men den lukta fjernes lett ved å sette ei skål med eddik i i rommet.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Du skal visstnok kunne kjøpe eten fra Statoil eller en annen plass, så kan du kjøre det sammen med steam og det blir sprit av det...
Jeg har hørt at man kan fremmstille hb ved å trakte rødsprit gjennom trekull, så det ikke blir giftig. Få en med bedre kemi-kunnskaper en meg til å bekrefte dette før du prøver.....
Spør en kamerat på Karmøy, funker bra, billigt og du slipper å lage den selv
1. sprit skal ikke brennes 2 GANGER!
2. ikke sil rødsprit
3. en prosent måler er ikke fancy, koser ikke særlig mye..
4. 15-20 % bør satsen være
5. det som kommer ut bør være mellom 80-95%
Opprinnelig postet av zadaz\
[b]1. sprit skal ikke brennes 2 GANGER!
B]
Vis hele sitatet...
hvor du har det fra da?

brenn 1. gang, blang ut resultatet med vann, brenn på nytt = bedre sprit
Opprinnelig postet av ScoopeX
hvor du har det fra da?

brenn 1. gang, blang ut resultatet med vann, brenn på nytt = bedre sprit
Vis hele sitatet...
hvis du skal ha bedre sprit, så har du bare høyere trykk på vannet
eller lavere temperatur...

men da tar det veldig lang tid...

vanlige folk bruker bare og sile spriten flere ganger hvis dem vil ha veldig god sprit
Opprinnelig postet av zadaz\
5. det som kommer ut bør være mellom 80-95%
Vis hele sitatet...
nååh
Du vet det finnes små HB-apparater som ikke lager over 60-70%?
Forresten er det jo ikke noe kos med så vanvitti sterk sprit, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier det bør være så sterkt.
Bare bønder og alkiser og fjortisser liker så sterk sprit.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av L0rdMeL
nååh
Du vet det finnes små HB-apparater som ikke lager over 60-70%?
Forresten er det jo ikke noe kos med så vanvitti sterk sprit, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier det bør være så sterkt.
Bare bønder og alkiser og fjortisser liker så sterk sprit.
Vis hele sitatet...

Ehm... Det sier jo seg selv at hvis en lager en grisesterk sprit, så blir den jo reinere, altså mindre "bistoffer". Bare pass på å kast de første cl. som kommer ut av apparatet, for de smaker ikke akkurat så godt og de lukter helvette! Gjør du dette får du med en gang en mye bedre sprit. Bland så spriten ned til 40% så slipper du å være bonde eller alkis for å drikke varene Lykke til!
Sitat av L0rdMeL
nååh
Du vet det finnes små HB-apparater som ikke lager over 60-70%?
Forresten er det jo ikke noe kos med så vanvitti sterk sprit, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier det bør være så sterkt.
Bare bønder og alkiser og fjortisser liker så sterk sprit.
Vis hele sitatet...
Er bare positivt at det er så høy prosent/rent som mulig, og heller blande det ned etter behov.
Er ikke kos å drikke fusel og slaggstoffer om det kunne vært unngått.

Hva mener du med at det er HB-apparater som ikke lager over 60-70% ?
Det han sa var bare at det BØR være sterkere enn det som kommer ut, ikke at det måtte.
Sitat av L0rdMeL
Bare bønder og alkiser [...] liker så sterk sprit.
Vis hele sitatet...
What's the diffrence?
Sist endret av d!wx; 16. juli 2006 kl. 02:25.
hva er galt med bønder?:P jævla snobber..

er ikke bonde selv,men bor "på bøgda";P.. men, det må være stærk hb for at det skal bli god karsk;P
Sitat av d!wx
What's the diffrence?
Vis hele sitatet...

Om du ikke vet forskjellen, har du et problem.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vet dette er en gammel tråd, men det er først nå jeg leser den, så jeg tar meg friheten til å svare og.

Sitat av zadaz\
1. sprit skal ikke brennes 2 GANGER!
2. ikke sil rødsprit
3. en prosent måler er ikke fancy, koser ikke særlig mye..
4. 15-20 % bør satsen være
5. det som kommer ut bør være mellom 80-95%
Vis hele sitatet...


1. Jeg har alltid hørt man skal destilere flere ganger, men kan ikke si det for sikkert.

2. Hvorfor ikke? Hvis du har lyst på fylla inkl. diaré, så why not?

3. Stemmer! De vanligste alkoholmålerene er svært lite fancy da de ikke måler alkohol, men alt annet enn vann. Har du en liter hjemmebrent hvor 10% er alkohol, 50% er dritt og lort og 40% er vann, vil det se ut som at spriten er på 60%.

4. Vel, bruker du vanlig gjær, blir satsen MAX på 12%. Bruker du turbogjær, blir det MAX 18%. Umulig å oppnå 20% i sats ved å bruke gjær, vann og sukker.

5. Det bør kanskje være det, men skjeldent det blir så sterkt som 95% hos amatører.
Sist endret av Pope; 2. mai 2007 kl. 16:15.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Lurer på ved hvilken grad sattsen fordamper til sprit.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
for nysjgjerrighets skyld;

Må apparatene være store som 20liters bøtter? ser for meg et skikkelig mini apparat som ligner vannkokern. Det blir da ikke et apparat med trykk i hvis jeg skjønner riktig
Trenger ikke være 20liters bøtter nei, søk litt rundt på forumet så finner du flere poster rundt dette.
Eller bare gå inn på brygging.net og få fasiten med eigang.........

Ps. steike og mye piss og feil info det stod i denne tråden!
▼ ... over et år senere ... ▼
ser dette er en gammel kan tråd, men kan noen som har vitenskapelig peiling bekrefte eller avkrefte teorien om det er masse dritt i silt rødsprit`?
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ja det sto mye rart her.

"trykkapparat" er ikke så mye trykk ute å går med mindre du stenger utaksrøret (kommer litt an påapparatet da)
Det er ikkeapparatetsom sprenger og gjøre dsse store skadene hos folk, det er sløvhet, eller noe med apparatet som gjær at det ikke kondenserer sprit i gassform til i væskeform, og så trekket det ut i rommmet/huset. med en passelig blanding mellom etanol gass og luft skal jeg love deg det ikke skal mye til før det smeller. men dette skjer selvsagt ikke hvis man er litt oppmerksom og følger litt med

går fint an å brenne spriten 2 ganger, bare man ikke tørrkoker den, er spesielt utsatt hvis man bruker varmeelement istedet for kokeplate. man brenner lett 95% med et apparat limt sammen til 1500,-
Sprit må gjerne brennes flere ganger, kvalitetetn blir bedre.
Irish whiskey brennes offtest tre ganger mens Scotch brennes bare to.
Cognac dobbeldestilleres alltid, armagnac kan destilleres bare en men kan destileres flere. Dette er lov regulert (Eller heter det EU direktiver?).

Det finnes selvfølgelig ikke slike lover for det norske produktet som diskuteres her.

Hvor sterk sprit som kommer ut av apparatet er avhengig av apparatet og destilatøren. Synes en variasjon fra 80 - 95 prosent var ganske variabelt, høres ut som ett litt døvt apparat. Kollone apparater med reflux for å lage rein "smakløs" sprit klarer greit ca 95% fra første destilasjon, men f.eks en LM koloone kjørt på full fart vil gi dårligere resultat. Noe som ofte er greit nok ved første runde (stripping). En pottstill gir ofte veldig mye lavere prosent, men man får med mer smak (Forhåpentlig smak man ønsker, f.eks fra eplene man laga satsen av)
▼ ... flere år senere ... ▼
Bumper tråden litt.

satt og så på en trailer fra programmet som heter moonshiners. I denne videoen " http://www.youtube.com/watch?v=aON_EUHsblo " sier reporteren at de første delene med sprit som kommer ut av apparatet inneholder metanol.
kan noen bekrefte at dette stemmer? synes det hørtes veldig rart ut?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Sitat av jorgen2k Vis innlegg
Bumper tråden litt.

satt og så på en trailer fra programmet som heter moonshiners. I denne videoen " http://www.youtube.com/watch?v=aON_EUHsblo " sier reporteren at de første delene med sprit som kommer ut av apparatet inneholder metanol.
kan noen bekrefte at dette stemmer? synes det hørtes veldig rart ut?
Vis hele sitatet...
Det er kjemisk umulig å framstille metanol av vann, sukker og gjær. Dette ifølge kjemilæreren på en skole jeg gikk på.
Det stemmer. Første skvetten (forehots) inneholder metanol og denne kastes.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Det stemmer. Første skvetten (forehots) inneholder metanol og denne kastes.
Vis hele sitatet...
har du noen kilde til dette?
isåfall hvor stor mengde er er det snakk om? over 1dl?
Det produserer bittelitt metanol når en gjærer en sukkersats, og gjerne litt mer dersom en gjærer frukter og korn og andre ting som inneholder pektin. Da det er dette stoffet som blir "omdannet" til metanol. Les mer om det her. Som du ser er det mer metanol i en liter appelsinjuice for å sette det i perspektiv.

Foreshotsen taes ikke kun pga metanolinnholdet, men også pga andre lavtkokende fuseler som gjør at den ikke er noe særlig å drikke. Men jo mindre du kløner det til skikkelig er det nok ikke snakk om nivåer som er akutt helseskadelige.
Sist endret av legalize_it; 18. oktober 2013 kl. 15:09.
Sitat av jorgen2k Vis innlegg
har du noen kilde til dette?
isåfall hvor stor mengde er er det snakk om? over 1dl?
Vis hele sitatet...
Ikke den beste kilden, men jeg vet at dette stemmer. Kilde

Og mengden er ikke enkel å fastslå. Men 1 dl pr 25 liter sats er en fin tommelfingerregel.
Har du et VM eller LM apparat trenger du ikke å hive så masse heller, siden det vil kunne separere de forskjellige alkohololjene (fuselen) mye mer en et typisk CM apparat vil kunne klare.

Edit: Eller var det 0.5 dl? Husker ikke helt. Jeg bruker luktesansen og smaksansen når jeg brenner.
Sist endret av per-ulv; 18. oktober 2013 kl. 15:18.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Foreshotsen taes ikke kun pga metanolinnholdet, men også pga andre lavtkokende fuseler som gjør at den ikke er noe særlig å drikke. Men jo mindre du kløner det til skikkelig er det nok ikke snakk om nivåer som er akutt helseskadelige.
Vis hele sitatet...
Det går ikke an å ende opp med metanol selv om du "kløner det til skikkelig".
Sitat av afen Vis innlegg
Det er kjemisk umulig å framstille metanol av vann, sukker og gjær. Dette ifølge kjemilæreren på en skole jeg gikk på.
Vis hele sitatet...
Sant det. Metanol og etanol er kjemisk ulik, men ligner på hverandre på smak og litt på flamme. Lag etanol og få etanol, lag metanol og få metanol, quite enkelt!
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det går ikke an å ende opp med metanol selv om du "kløner det til skikkelig".
Vis hele sitatet...
Jo det er alltid snakk om små mengder metanol(samt aceton, pentanol osv..) i vanlige satser, spesielt når det kommer til satser gjæra på frukt, korn ol. Men skal du få det til å være snakk om akutt giftige nivåer så må du nesten samle opp foreshotsen fra flere destillasjoner eller så.
Sist endret av legalize_it; 19. oktober 2013 kl. 08:02.
Kommer bitteliten mengde uansett ja, men du vil aldri kunne produsere ren metanol fra hjemmebrent apparatet med en vanlig sats. Så hvis du kaster foreshots og tar bort heads er du safe uansett hvordan du kløner det til, med mindre du får det til å eksplodere da.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jo det er alltid snakk om små mengder metanol(samt aceton, pentanol osv..) i vanlige satser, spesielt når det kommer til satser gjæra på frukt, korn ol. Men skal du få det til å være snakk om akutt giftige nivåer så må du nesten samle opp foreshotsen fra flere destillasjoner eller så.
Vis hele sitatet...
Det kom høyst utydelig fram, om i det hele tatt, at det var snakk om små mengder metanol fra innlegget jeg siterte. I innlegget ditt skrev du det som at det var en reéll mulighet for å faktisk ende opp med nok metanol til at det er helseskadelig.
Du må sette 50 liter sats. Kjør gjær på Europris.

Selv hoppet jeg over vinklarning og kullfilter, jeg bare dobbeltdestillerte det.

Først lagte jeg 2x8 liter, dette destillerte jeg igjen til 8 liter 50%. Bruk 2stk. plastbrennere. Se bilde.

Meget rent og fint pga. dobbeltdestillering. Om du gidder kan du rense med kull.

Se bilde. Kjøpte alt på Europris og Clas Olson.

http://s1050.photobucket.com/user/johnsays1/media/dest_zps12b0105f.jpg.html?evt=email_share

http://s1050.photobucket.com/user/jo...vt=email_share

Dette er en enkel måte, men kanskje et apparat med mer futt for større og raskere produksjon er å foretrekke.

Dette er kun til privat bruk og lager kun 8 liter.
Sist endret av Tekniker2; 24. oktober 2013 kl. 01:28.