Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  172 72349
Ja det er ikke noe galt i å prøve. De som bruker heroin, blir ikke noe verre av det ivertfall.

De forskjellige menneskene som jeg kjenner, som bruker heroin har forskjellige meninger om hva er best metoder for å slutte. Så jeg tror at det må være flere anternativer tilgjengelig for de.
Sist endret av mentalmelt; 23. mars 2009 kl. 00:27. Grunn: norsk
til dere som har prøvd heroin, har jeg et spørsmål som er litt off topic.

er det noe liknende rus som på andre opiater? som morfin. synest at morfin rusen er drit kjedlig selv. sløv, trøtt, føler ingenting.. og kan tenke meg at viss noen blir hekta på et stoff som er liknende berre mye sterke, vil det se ut som, (og sikkert føles som) å dø sakte.

men noe som er urovekkende er alderen til de som starter. naive 16åringer som ikke ANER hva de driver med.
Sist endret av itZsaiN; 23. mars 2009 kl. 20:20.
Ja, det er en lignende morfin-rus. Husker jeg ikke feil blir heroin sågar omdannet til morfin i kroppen. Heroin-rusen er som du sier, mer intens. Akkurat som de andre opiatene, er også heroin et stoff en må tilvennes før den reelle rusen blir fremtredende. Hvis ikke kan jeg være enig med deg at den kan virke noe kjedelig. Men må bare minne på at formen kan bli annerledes avhengig av inntaksmetode. I Norge er injeksjon det vanligste, som for nybegynnere oftest er altfor intenst - medførende at de får en ruseffekt ganske misvisende den vanedannende effekten til heroin. Men i noen minutter opplever de denne effekten, før de eventuelt må legge seg ned p.g.a. kvalme eller rett og slett kaster opp. Der er morfin "more gently", den siger litt mer gradvis og den merkbare søvnige effekten er forholdsvis "kontrollert", medførende at kvalmen som ofte oppstår fra intensiteten til heroin, blir mer eller mindre fraværende. Dette gjelder spesielt morfin som tilføres oralt, la oss si dolcontin. Morfin som injiseres kommer forholdsvis like intenst som heroin, men omfatter ikke samme omdanningen i kroppen og oppleves derfor rundere i form enn heroin. Når heroinen er innlært og tilvent derimot, står ikke morfinen særlig sjans hvis en narkoman kunne valgt. Mest sannsynlig ville han gått for en Ole Brumm: "Ja takk - begge deler!"
Haha, jeg husker første gang jeg prøvde heroin, det var intravenøst, og jeg spøy som jeg aldri har spydd før, DE strålene, haha. Husk det alle som tenker på å prøve noe sånt..det kan bli jævlig ubehagelig!
Tja, jeg har syntes det bare er digg å få spydd når kvalmen har kommet på heroin. Den kommer plutselig, og forsvinner like plutselig når man får spydd fra seg. Det er iallfall min erfaring, men så har jeg aldri skutt det.
Sitat av Macca Vis innlegg
Jeg er fysisk avhengig av heroin. Prøvde det første gang da jeg var 16, og har brukt det fast siden jeg var 17 1/2 ca.
Idag er jeg (snart) 20, og skal inn på rehab meget straks.
Hva er det dere lurer på egentlig?
kan sikkert prøve å svare så godt som mulig =)
Vis hele sitatet...
jeg injiserte (røyka og snorta litt, svært sjeldent) heroin i ca 2 år, suget etter rusen blir kraftig. men etter en fatal overdose så bestemte jeg meg for å kutte. men det å kutte etter bare to år er ikke så hardt. trenger ikke en klinikk for det, trenger bare vilje. riktignok går jeg på ssri preparater og og 3 typer benzodiazepiner. jeg er ikke imot rehabeliterings klinikker, går selv i terapi, men det er for andre grunner også. så jeg syns det er kjempe bra at du legger deg inn! men husk! hvis du ikke vil slutte, så hjelper det ikke å legge seg inn. for hvis du absolutt vil, så er det bare å legge seg på soffan, høre på musikk, se fil og være sjuk i en 4, 5 dagers tid. etter det kommer det værste vet du den psykiske delen. hvis du er i samma liga som meg så har du antagelig alle vennene dine innenfor rusmiljøet, å det er hardt! så mitt tips er å holde seg unna de til du føler deg klar til å komme deg ut blandt folk. event. oppsøke gamle venner som du kjente før du endte opp i rushælvete. ønsker alt det beste

Sitat av TwoJackets Vis innlegg
Jeg har prøvd heroin kanskje 4 ganger, røkt det i samtlige tilfeller. Et par ganger i en joint men cannabis. En gang 'chasing the dragon' på sølv folie. Jeg var yngere, i utlandet og ville finne ut hva det store mysteriet var.

Min konklusjon - overvurdert og kjedlig rus! Waste of time! Og hvis folk blir så jævlig hekta på det så er det hvertfall ikke vært det..! Seriøst jeg skjønte ikke hva 'greia' var. Hvit i ansiktet og slapp og kjip.. Litt kvalm aktig t.o.m. Jeg har prøvd en del rusmiddler og jeg kan si med hånda på hjertet at hero er kanskje det dølleste jeg har rørt ved..
Vis hele sitatet...
det er jo individuelt hva de enkelte foretrekker når det gjelder knark. noen liker godt pluss siden andre minus siden.
Sist endret av Dysmenoré; 24. mars 2009 kl. 13:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Denne tråden etterlyser en rusrapport på heroin, og tenkte jeg kunne bidra med en nesten-rapport på dolcontin, et opioidanalgetika inneholdende morfin (morfinsulfat pentahydrat). I rusøyemed blir selvsagt denne rapporten en injeksjonsopplysning, og synes du det blir støtende p.g.a. sprøytemisbruk, anbefales det å slutte å lese nå.

Inntaksmetoden for dolcontinen ble gjort med intravenulær injeksjon (IV). Preperatet var en 100 mg Dolcontin depottablett, (rød)brun i farge, rund form, ca. 1 cm i diameter, glatt overflate og ingen delestrek. Dolcontin kommer i styrkene 5 mg (olivengrønn), resp. 10 mg (hvit), 30 mg (gul), 60 mg (rosa), 100 mg (brun) og 200 mg (blågrønn). Hver av tablettene tilsvarer 3,75 mg, resp. 7,5 mg, 22,5 mg, 45 mg, 75 mg og 150 mg morfin. Preperatet benyttes på området smertebehandling, f.eks. ved kreftsmerter. Den maksimale smertestillende effekten kommer, ved oralt inntak, etter 2-6 timer og varer i 8-12 timer.

Det anbefales å ikke knuse eller dele tablettene ved oralt inntak, fordi det kan frigi morfinen fortere enn hva det er beregnet for. Dette er svært uheldig i smertebehandling, men gunstig for rus. Det er immidlertid svært farlig, så ytterste forsiktighet bøs utvises hvis det er noen som vil ruse seg på det. Overdoser på dolcontin skjer ofte! Letal dose for voksne ved oralt inntak ligger på rundt 200-300 mg og ca. 20 mg for barn. Toksisk dose for voksne er rundt 60-100 mg og ca. 5-10 mg for barn. Halveringstid er på 2-3 timer. De brune tablettene, som er 100 mg Dolcontin, som den jeg hadde, kommer i brettpakninger og bokser på 25 stk, 49 stk og 100 stk. Morfin potenserer effekten av alkohol, anxiolytika, anestetika, hypnotika og sedativa.

På grunn av mutasjoner i leverenzymer har jeg blitt gjort oppmerksom på at jeg er ømfintlig overfor visse stoffer, derav alkohol og opioider. Dette må jeg ta med i beregning for hvilke doser å måtte gå for intravenulært, siden frigivelse av morfin skjer umiddelbart kontra oralt inntak. Det er fort gjort å sammenligne doseringen med gatekvalitet heroin, og glemme det faktum at Dolcontin er rein morfin - noe helt annet enn gatekvaliteten. Den feilen gjorde jeg og tenkte at 100 mg skulle utgjøre fire brukerdoser. Dette fikk jeg bekreftet av dealer også, med tanke på at jeg ikke er regelmessig bruker av opioider og at det er flere år siden jeg tok mitt siste skudd minus. Derfor virka en kvart tablett (fire doser) rimelig. Jeg kunne fint delt den opp i seks eller åtte brukerdoser fant jeg ut av senere.

Vel hjemme går jeg i gang med forberedelser til injeksjon. Jeg tar frem ei fjøl, en skarp kniv, et par remser toalettpapir, ren spiseskje, ny sprøytepumpe og ny kanyle, bomull, lighter og stas.

21.30: Jeg væter en del av papirremsa og tørker bort brunfargen på tabletten. Brunfargen går lett av og ikke mange minuttene etterpå skal du stå med en (gul)hvit tablett i hånda, med den ene siden har bokstavene DU innprintet. Alle styrker Dolcontin bør coating tørkes bort. Coatingen er borte når bokstavene trer frem eller overflaten er blitt ruere.

21.35: Tabletten ble så delt i fire like store deler. Jeg legger kvartstykket tilgjengelig med injeksjons-utstyret, også trekker jeg opp litt over 2 mL med kaldt vann fra springen og overfører vannet i en spiseskje. Jeg tar lighteren og varmer opp under skjea, og stopper først når det fyller seg med luftbobler i vannet, som når vannet er på vei til å koke. Kvartstykket blir lagt oppi og knust med pumpa. Jeg rører og knuser klumper til alt er løst opp i den varme væsken og legger så filter oppi og trekker opp væsken. Varm væske er nå samlet oppi sprøyta. Husk å trekke opp i sprøyta mens væsken er varm, hvis ikke blir den klissete, har jeg hørt. Det problemet har aldri jeg hatt for jeg mener det som selvfølge at væsken trekkes opp mens det er varmt.

21.45: Når jeg får injisert morfin-løsningen går det ca. 3 sekunder før jeg merker et 'press' i hodet. Det kan sammenlignes med når du reiser deg opp av en stol og blir svimmel. Det samme presset i hodet og forstyrrelse i dybdesynet inntraff etter de 3 sekundene. Dette presset ble straks avløst med en eufori som kan sammenlignes med å være delvis full, delvis stein, og delvis dopa. Full som i varm, lystig og svekket balanse. Stein som i forstyrret oppmerksomhet, tørr munn og tung pust, og dopa som i sløv, kroppstung og beroligende. Disse symptomene bygger seg progressivt og vil nå sin maksimale klimaks etter 2-3 timer.

21.50: Etter å ha kommet meg fra badet og ut i stua, sjangler jeg bort til stuebordet og griper fatt i en halvlitersflaske med cola. Jeg er på en merkelig måte tørr i kjeften, ikke lik sandpapir som på cannabis, men mer slik at det er problematisk og svelge. Behovet etter væske virker ikke særlig stort, men av erfaring vet jeg at det er smart å drikke. Hodepine på hangover er ikke anbefalt. Sjelden hjelper paracet, pinex eller ibux, så væske under rusen er anbefalt. Jeg tar sikte på godstilling i sofaen og legger to puter til rette.

En avslappet positur med beina i kryss og ene armen under puta som forlenget hodestøtte ender jeg opp med. Dempet belysning gjør det helt greit med minus nå. Bare noen minutter etter så skjer det: Den avslappa og chille formen som først kom bygger seg videre til klimaks. Greit nok, tenkte jeg. Så kommer ubehaget. På lik linje der enkelte underlag blir for hardt for de som er skikkelig steine på cannabis, så blir sofaen for hard liggeunderlag for meg. Jeg kjenner en begynnende småkvalme som presser seg på, samtidig som huet virkelig er ute å kjører. Jeg antar at godrusen varte i ca. 15 minutter før den plutselig tok en brå vending.

22.00: Jeg beveger meg i ubalanse retning soverommet, og en deilig myk madrass tenker jeg vil rette opp ubehaget, som sakte kom snikende inn på meg. Kjeften var tørr som f... men lysten på væske var allikevel fraværende. Tanken på å måtte snu og hente drikke var helt uaktuelt, for i det samme jeg treffer senga og får lagt meg til rette på ryggen, kjenner jeg respirasjonsvansker. Faen, tenker jeg med meg selv. En overdose. Jeg griper etter pusten et par ganger mens det føles som hele kroppen blir presset gjennom senga. En faktisk behagelig følelse, dette å være tung i kroppen på morfin, som gjør at alle smerteplager og følelsesmessige belastninger forsvinner - ihvertfall rusmessig. Det ironiske er at dette velbehaget er der mens jeg sleit med alvorlige respirasjonsplager og en underliggende kvalme - forstå det den som kan.

Jeg merket meg fort at i det jeg fikk kontroll med respirasjonen, var det visse ting jeg måtte være obs på. Det ene var at forsøkte jeg å svelge med den tørre munnen jeg hadde, kom respirasjonsvanskene umiddelbart. Det gikk greit å puste inn men var særdeles trøblete å puste ut. Det resulterte i at hver gang jeg pustet inn, ble det heller til at jeg trakk pusten enda en gang, istedet for å puste ut. Dette kan sammenlignes med når du forsøker å holde pusten så lenge inne som mulig før du slipper pusten ut. Jeg måtte derfor minne meg på å puste, altså puste ut og ikke bare puste inn. Denne pusteteknikken ble selvsagt forstyrret hver gang jeg følte behov for å svelge, og en respirasjonshemning oppstod. Med respirasjonshemning mener jeg at jeg hverken fikk puste ut eller inn, resulterende i at jeg gispet etter luft og svelget luft istedet for å trekke det.

Jeg lærte meg snart til å reise meg opp av senga og sitte framoverbøyd når behovet for å svelge kom. Men helst avventet jeg svelginga så lenge som mulig mens jeg konsentrerte meg om å puste ordentlig. Det glapp veldig ofte, medførende de samme pusteproblemene som nevnt tidligere, bare at det tok lengre og lengre tid å få kontroll over det. Tegn på en toksisk overdose - ingen tvil. Dette stilte jeg meg undrende til siden dosene jeg tok med rein morfin skulle tilsvare heroin-dose på gatekvalitet. Ca. 25-30 mg tilsvarer 19-24 mg morfin, altså en kvartstykke brun Dolcontin, og dette mener jeg er doser jeg har klart tidligere uten å få en toksisk overdose. Men siden jeg er vant til å pulverisere tabletten før injeksjon, noe som man skal gjøre, så jeg kan ikke med sikkerhet si om doser jeg tok tidligere tilsvarer en kvartstykke Dolcontin eller mindre. Det eneste jeg med 100% sikkerhet kan si er at dette kvartstykket med brun Dolcontin var mer potent enn ca. 50 mg standard gateheroin, hvilket er helt høl i huet når du tenker på at heroin er langt mer potent enn morfin.

22.30: Respirasjonsvanskene blir stadig verre og halsen skriker nå etter væske. Jeg snur meg i senga og ser til min forferdelse at jeg ikke har noe lett tilgjengelig, medførende til at jeg må reise meg opp av senga for å gå etter drikke. I det jeg reiser meg kjenner jeg virkelig at jeg er dopa til de grader. Balanseevnen er svekket til null, hodet føles som en saccosekk, hver anstrengelse i bevegelser tvinger frem en svettetokter så sterkt at jeg føler meg gjennomvåt etter tre-fire skritt, uten å være det vel å bemerke. Respirasjonsvanskene fulgte meg bortover, hvorav problemer med å puste inn var akkompagnert med hvert skritt jeg tok, i motsetning til i liggende stilling der problemer med å puste ut var gjeldende.

Dette førte til at jeg syntes å holde pusten i strekningen jeg gikk frem og tilbake, hvor skjelvinger i brystkassa, hender og ben var gjeldende de siste meterene til senga. Det ble for tungvint å ta vann fra springen med tanke på at jeg følte det som å holde pusten hele tiden, hjertet banket fortere og blodårene stakk ut i panna på meg, mens svettedråpene piplet frem. Derfor gjaldt det å gripe fatt i det som tok kortest tid, nemlig resterende av flaska med cola, også rask gange tilbake. Jeg måtte ta en slurk og satte meg ned i stress-lessen også bøye huet bakover for å drikke. Med tanke på at jeg holdt pusten mens jeg drakk, kom det en slags smerte i brystkassa mens jeg drakk, som førte til at jeg kun klarte små slurker ad gangen. Å svelge væsken mens jeg satt virket som å svelge store luftbobler, som glir sakte gjennom spiserøret for å nærmest sette seg fast, hvis noen skjønner hva jeg mener. Det var med andre ord ikke behagelig å drikke heller.

22.45: Vel tilbake i senga får jeg lagt meg i en komfortabel stilling, med colaen på nattbordet og denne gangen fokuserte jeg all oppmerksomhet på å ikke sovne. Jeg vet ikke helt hvorfor, men antageligvis med tanke på at de fleste ulykker som skjer med overdoser får de mest alvorligste følger av det å sovne under intoksikasjon. Oralt toksisk dose er på rundt 60-100 mg Dolcontin tilsvarende 45-75 mg morfin. Men fordi disse dosene føres ved depot, det vil si gradvis frigivelse av morfinet i kroppen, er det et dumt og dårlig eksempel å sammenligne når en skal måle dosering for intravenulær injeksjon, som jeg gjorde. Og dealeren min husket meg sikkert fra den gang vi brukte heroin sammen, hvilket gjorde at han landet på samme som jeg beregnet, ca. 25 mg (1/4 brun tablett).

Jeg kunne godt ha delt dette i 8 eller 6 doser, hvorav jeg kunne delt tabletten i to, og pulverisert en av halvdelene. Deretter kunne jeg linet opp tre eller fire like store pulverstriper, slik som jeg gjorde tidligere og så gått ut fra det. Ser vi på kvartstykket delt på to utgjør dette 12.5-14 mg Dolcontin tilsvarende 10-12 mg ren morfin, hvilket tror jeg hadde vært riktig dose (1/8 brun Dolcontin. Grunnen til at jeg viser til brunfargen er fordi hver tablettstyrke inneholder forskjellig grad av morfin (tror jeg), eksempelvis er olivengrønn (5 mg) og hvit (resp. 10 mg) Dolcontin som tilsvarende nesten like mengder i ren morfin, 3.75/7.5).

I senga merker jeg en total forvirring i tankene mens jeg ligger der og fokuserer på å puste ut så godt jeg kan. Kroppstemperaturen øker grasialt, hvor mye aner jeg ikke, men nok til at jeg vurderer å kle av meg - spesielt overkroppen. Svetten pipler frem i større dråper og det går tyngre og tyngre å puste. Kan dette være på grunn av ømfinteligheten jeg har for morfin tro, som resultat av mutasjoner i leverenzymer, noe jeg ble opplyst om vedrørende en test av en medisin jeg vanligvis bruker? Eller er det en kontraindikasjon som følge av samtidig bruk med Risperdal consta, en depotsprøyte av en atypisk nevroleptika? Eller er dosen jeg inntok ved injeksjon en toksisk overdose på IV, tilsvarende 25-30mg Dolcontin (19-24mg morfin IV)? Eller er disse reaksjonene tilleggsstoffer som er iblandet Dolcontin depottablett som påvirker doseforholdet intravenulært og avgir en dårlig effekt som bivirkning på rusen?
Disse tingene hadde jeg ikke sjekket opp på grunn av min sløvhet først og fremst, påvirkning av amfetamin for det andre, og mine tidligere erfaringer med IV Dolcontin, dog ikke så ofte 100 mg depottabletter, siden 60 mg (rosa) og 30 mg (gul) har vært det letteste å få tak i. Kvartstykker av disse styrkene har av tidligere erfaring aldri medført problemer av denne typen her, selvom blackouts og kvalme har forekommet noen ganger. Men det er på grunn av blandingsmisbruk stort sett og blandingsmisbruk var det egentlig denne gangen også. Bare en time før inntaket, hadde jeg injisert en standard dose av lavere gatekvalitet amfetamin, som nok også har skylden for at morfinrusen nle såpass forstyrret. Men tidligere erfaring med + og - har ikke resultert i slike fysiske plager som jeg opplevde, og toksisk dose er det mest fornuftige forslaget jeg senere kom frem til. Med blandingsmisbruk (risperdal-amfetamin-morfin) som en god nr. to.

00.00: Snart tre timer etter inntak nærmer rusen seg klimaks. I denne tiden har jeg opplevd pustestans med tilsvarende smerter i brystkassen, som førte til at jeg måtte skifte liggestilling fra rygg og over til en av sidene. Dette hjalp med tanke på pustingen men var destod verre for den underbyggende kvalmen. Likevel var stabilt sideleie å foretrekke enn å ligge på rygg der det virka som om tunga sovnet innimellom og jeg trudde jeg svelget den, når jeg ikke fikk puste. Skikkelig panisk men allikevel var det nærmest slik at jeg gav faen. Måtte på et eller annet vis stagge kvalmen som bygde seg opp i hodet! Med det mener jeg at kvalmen hadde en merkbar psykisk effekt, ikke særlig fysisk.

Mens jeg sleit med respirasjonsvansker og kroppstemperatur merket jeg en behagleig fysisk avslappende rus, en som gjorde at jeg gjennomgikk dosene jeg beregnet meg frem til og hvor mye som hadde vært forsvarlig å ta. Jeg kom frem til at det var antageligvis en overdose jeg gjennomgikk nå, særlig ettersom jeg ble stadig mer og mer søvnig. I motsetning til de andre gangene jeg har opplevd var dette mer som i en grenseland. Tidligere erfaring på dette punktet resulterte i blackout (med dette mener jeg å miste bevisshet men er ikke bevisstløs) og bevisstløshet, som er mest normal tilstand ved overdose, ihvertfall på heroin.

Det merkelige med denne tilstanden er at tross det ubehagelige som skjedde, var jeg aldri redd men mere likegyldig. I begynnelsen fokuserte jeg på å holde øynene åpne og forbli i våken tilstand for ikke å falle i respirasjonsstans. Dette er en teknikk som er ganske brukbar i heroin-rus og jeg adopterte det til denne sammenheng også. Men ettersom rusen ble mer og mer progressiv, så ble jeg mer og mer likegyldig i hva som skjedde. Øyelokkene ble tyngre og snart var det så vanskelig å holde dem oppe at jeg måtte gi tapt. I det øynene ble lukket, ble jeg umiddelbart klar i toppen og kjente en deilig poetisk rus med litt filosoferende tanker som kretset - i dette tilfelle rundt liv og død.

Dette medførte i at jeg oftere glemte å puste, men på grunn av hamringen i tinningen, ble jeg klar over at jeg måtte puste og gav en aldri så liten kraftanstrengelse i å få det til. Som regel måtte jeg reise meg opp i senga og bruke hele munnen til å gispe etter luft, og når jeg fikk kontroll igjen la jeg meg pent ned og lukket øynene videre. Hele klimaksperioden (de første tre timene) var jeg halvveis i drømmeland, med tankestrøm av den poetiske typen og filosoferende formen. Med poetisk type mener jeg rytmen som tankene ble ført i og filosofisk i formen innholdet tok, som liv og død, fortid og fremtid og bekymringer og glede.

Det ble etterhvert problematisk å bevare bevisstheten også mens jeg hadde øynene lukket, og pusten gikk nå i kontrollerende baner veldig tungt og veldig sakte. Jeg merket at for hver gang jeg pustet inn tok det flere sekunder før jeg pustet ut igjen. Denne takten gikk saktere og saktere jo dypere jeg kom inn i en søvnig tilstand. Dessuten var tråden i tankene umulig å følge, der enkelte ord eller uttrykk var glemt, fylte jeg ut setningene med egne skapte ord og meninger, så som et eksempel ut av det blå (ikke reelt eksempel fra trippen):

"Hvorfor skal jeg fortsette å leve egentlig? Det er ikke vits å smiza når vi alle allikevel jhop". Eller noe i den duren. Jo mer søvnig jeg ble, jo mer glemte jeg enkelte ord og uttrykk, og jo mer 'alien' ble tankene mine. Det verste eksemplet ville kanskje lydet slik: "Ahsi keml rets og det er øsdf som erpr skylda, det er øsød sikker på for srps". Siden fremmedordene ikke har noe betydning å relatere til, sier det seg selv at jeg kunne heller ikke bygge tankene videre på en setning. Det ble derfor mange førstesetninger som ble lagd men ingen videre setninger utover det. Vanskelig å forklare. Kall det lettere forvirring, det er nesten like forklarende.

01.30: Sånn ca. halv to tipper jeg på må jeg ha mistet bevisstheten eller sovna. Allerede ved disse tidene var klimaks på vei nedover og det eneste jeg stod igjen med, var tyngre respirasjon (pust), enorm svimmelhet, døsighet, uggen følelse i magen, groggy balanse i kroppen og følelsen av å være tung i alle ledd og kroppsdeler - spesielt hodet. Tankene ble normalisert over på den deilige poetiske rytmen og filosofiske formen, mer lik den normale og avslappende tankeevne. Men dette var kun mens jeg lå i senga - så fort jeg prøvde å reise meg opp overtok svimmelheten, svekket balanseevne og kvalmen umiddelbart - som førte til en sløvhetssinn som jeg tipper på at de med narkolepsi opplever før et anfall (innsovningen).

Det var en uholdbar følelse å stå oppreist og var så under klimaks helt uaktuelt. Til tross for kvalme var ikke tanken på å spy der i det hele tatt. Sånn sett er det forskjell på morfin kontra heroin - hvorav heroin er så intens at du ville spydd automatisk, uten kontroll du kan utøve der, slik som med morfin. Jeg sov i flere timer og antar at første gang jeg våknet var rundt 09.00 lørdags morgen. Rundt 09.30 bestemte jeg meg for å ta en dose amfetamin fordi at hangoveren var så grufull ved daværende tidspunkt, kjennetegnet en forvirring, svimmelhet, kvalme og øresus, tung pusting og forstyrrelser i dybdesynet. Dessuten var balansen enda mer svekket enn i beruset tilstand, og intense svettetokter kom med ujevne mellomrom.

Amfetaminet hjalp lite på bivirkningene hvorav jeg antok at noe av det, spesielt svettetoktene og magekvalmen, var fysiske abstinenser etter de 12 timene var gått siden inntaket. Det er så lenge dolcontinen varer i oral form, og såpass varer den ved 25-30 mg IV også. Etter justering med amfetamin valgte jeg å innta fostertilling i senga nok en gang, og sovna mer eller mindre umiddelbart.

17.00: Jeg våkner opp, og stadig svimmel og kvalm får jeg tvunget meg ut for å røyke en halv sigarett. Det er den første røyken jeg tar siden inntaket, og dette hjalp overhodet ikke mot kvalmen. Jeg velger å ta meg mat og må konstatere at den eneste maten jeg orker å tilberede er grillpølser med lompe. Jeg velger å trosse kvalmen og steker så disse, og etter å ha fått i meg energidrikk og mat, føler jeg at kvalmen blir mer stabilisert. Den er der ennå men ikke så intens som tidligere. Jeg stikker så ut og henter posten, en kraftanstrengelse jeg ikke unner meg selv en gang til. Må ha vært som å ta moonwalk på ecstasy, robotaktige bevegelser med svekket balanse i gange, svikt i knærne og subbende føtter. Vet ikke helt åssen jeg skal forklare det, men snurr rundt x ganger og gå langs en rett linje så har du noe lignende den følelsen, bare det at du faktisk klarer å gå langs denne rette linjen. Jeg inntar soveposisjon nok en gang, denne gangen frister sofaen mer enn senga, siden jeg merker stive ledd i armer og nakke. Det ble suksess.

21.50: Jeg våkner opp nok en gang, denne gangen mindre svimmel og straks friskere. Kaldsvette og kvalme er fortsatt dominerende, men ikke fullt så svekket i balanse og en nærmest normal respirasjon er innhentet - endelig er morfinet definitivt over den psykiske grensen, selvom det henger igjen litt. En hangoverfølelse som glatt slår den verste fylla jeg har opplevd er gjennomført, nå er ikke hangoveren verre enn vanlig tømmermenn etter en fyllekule. Jeg bestemmer meg for å prøve en dose amfetamin nok en gang, litt større enn tidligere dose. Det hjelper litt men øker svimmelheten en smule også. Deretter reparerer jeg med 1/4 Xanor, egentlig tilment senere anledning (har noen xanorer jeg kun bruker ved behov) og legger meg ned å slapper av litt på sofaen. Når psyken er så og si i balanse, orker jeg å ta fatt på rapporten - ca. 24 timer etter inntak og med hjelpemidler som benzodiazepin og sentralstimulerende.

Konklusjon: Nei - vet du hva! Dette frister ikke til gjentagelse på noe som helst måte. Dolcontin injisert på riktig dose gir deg en poetisk og avslappet - nesten filosofisk form - der all mas, bekymringer og stress er jagd bort eller fortrengt. Euforien er veldig behagelig mot plagsomme tanker og sterke smerter og dette var også grunnen til at det heller ikke oppstod panikk under noen av respirasjonsvanskene og -stans. Heller oppstod det ingen nevneverdige bekymring under kvalme eller søvnighet, selvom det var en tankevekker med den kunnskapen jeg sitter inne med hva som pleier å skje i slike situasjoner. All frykt og redsel virket derfor en å være likegyldig til, uansett om rusen er behagelig eller ikke.

En del tankeforstyrrelser med svekket evne til å gjenkalle visse ord og uttrykk skapte en forvirrende fase i selve rusen, der enkelte setninger virket helt uforståelige og nesten barnslige eller alien. Disse setningene var først morsomme, deretter irritable, så plagsomme og tilslutt forvirrende. Tankemønsteret gikk ellers som normalt. Etterhvert sovner man uansett om en sliter med å holde seg våken eller ikke. Det er umulig å stå imot med mindre du er særdeles erfaren bruker av opioider. Jeg anbefaler absolutt ikke rusen til noen og sitter igjen med en følelse av at jeg har kastet bort et helt døgn. Fatte og begripe hvordan jeg likte denne rusen tidligere, på lik linje som at jeg likte heimbrent tidligere også. Dette har jeg heldigvis vokst fra!

Neste gang jeg skal innta Dolcontin intravenulært (injeksjon) så skal resterende kvartstykker pulveriseres mellom to spiseskjeer, slik at jeg får ønsket finhet i pulver og deles i to doser per kvartstykke. Dette tilsvarer 1/8 brun Dolcontin eller ca. 11-14 mg morfin doser. Jeg sitter med en følelse at det, ihvertfall for min del, holder i massevis! Rusen er som nevnt tidligere for kjedelig å skrive annet enn nesten-rapporter på, siden det å skrive om en søvnrus ikke er så givende at det gjør noe. Når en ruser seg på opioidanalgetika som Dolcontin, så er det nesten umulig å unngå søvnprosess, som er en del av rusen for de med liten erfaring. Det som er synd i dette tilfelle, er at jeg har akkurat nok med erfaring på IV opioider til ikke å spy av den kvalmen som oftest oppstår, fordi jeg er ganske sikker på at ettervirkning kunne forkortes betraktelig hvis jeg hadde kastet opp. Et tips til de som skulle ta IV morfin og føler et ubehag er nettopp det med å spy som jeg tror kan lette tilstanden betraktelig.

Jeg oppfordrer ingen til å ruse seg på opioidanalgetika eller skyte Dolcontin. Jeg ber de som overser denne advarselen å utvise ekstrem forsiktighet intravenulært og også oralt eller ved snorting!

EDIT:

Husk å la den varme væsken i sprøyta avkjøle seg før injeksjon!!
Sist endret av paranoy; 5. april 2009 kl. 05:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vanvittig godt lesestoff. Selv om jeg alltid har vært bestemt på å holde meg unna morfin/heroin så er jeg alikevel nysgjerrig. Med sånne historier som en blir presentert med her så døyves nysgjerrigheten. Styr unna folkens!
Godt skrevet rapport som alltid en velartikulert Paranoy Egentlig bare en ting jeg stusser på : Du sier det ikke frister til gjentagelse, men så skriver du : "neste gang jeg skal innta Dolcontin intravenulert.."

Uansett et greit innblikk i blandingsrusen, håper de som leser dette tar til seg informasjonen og skjønner at dette er et drittstoff som ikke oppfordrer til lek og morro !
Gjelder forsåvidt alle opiater/opioder etter min mening.

Kudos for fyldig og detaljert rapport, minuskudos for at du gjør dette mot deg selv. Fred
Jeg ønsker ikke at en slik opplevelse gjentar seg, men har ca. 5-6 doser igjen, så jeg vet det blir en neste gang, og en neste gang der igjen (forhåpentligvis). Jeg gidder ikke å kaste bort resterende selvom jeg fikk en dårlig erfaring. Med mindre og mer nøyaktige doser enn en kvartstykke delt opp på øyemål, antar jeg at jeg kan treffe den riktige dosen. Ser en bort i fra avhengighetsfaren, som er stor i seg selv, er ikke den egentlige rusen så halvgæren. Det er bare det at det er fort gjort å overdosere, og dette er veldig individuelt på dette preperatet. Men hangoveren er lik uansett, og kun de med mye erfaring å se tilbake til av opioider, merker relativt lite til dolcontin injeksjon hangover. Så det i seg selv er en grunn nok til å ikke fortsette, på sitt verste er hangoveren verre enn fylla selvom du stort sett ikke gjør annet enn å sove eller føler deg døsig.

På grunn av kjipe leger får jeg ikke utskrevet benzodiazepiner, med følgende forklaring at det gjelder min rushistorikk. Jeg kan til nød få foreskrevet for en kort periode, men da må alt annet være prøvd - og så langt gidder jeg ikke strekke meg. Lei av å være prøvekanin for c-preperater, da er det heller enklere å rette seg mot det illegale marked og anskaffe seg benzo dyrt. Men har en behov for det er prisen det siste man tenker på, og nå nettopp anskaffet jeg meg Xanor til en pris som var for dyr for lommeboka mi. Derfor, når jeg ved en tilfeldighet ble tilbudt Dolcontin, tenkte jeg at det både effektmessig i varighet og prismessig var gunstig, men fredagens opplevelse forteller meg at det nok ikke er annet enn en halvgod erstatning for benzo.

Så jeg skaffer meg ikke flere dolcontiner, det er noe jeg anser som svært sikkert i skrivende stund. Allikevel må resten brukes opp, men det blir lenge til behovet er så stort!
heroin suger pels. møkkarus. jeg har vært råhekta på den driten, mot min egen vilje, og når du gjør noe som du absolutt ikke vil, men MÅ ha, da er det faen ikke no gøy lengre. forstår ikke at folk kan diskutere eller forsvare heroin på noen som helst måte. blir nok litt teit av meg og si det, MEN derimot, begynner du med heroin i det gode år, 2009, så er du faen røykt tverrs igjennom.
Det er ikke alltid så lett å lære av andres feil. En stakkar som klarer å bli hekta på heroin i år er da ikke noe mer blåst i huet enn det du er..
Sist endret av mentalmelt; 5. april 2009 kl. 12:35.
kansje ikke, men det hadde vært fint om folk kunne hørt på dem som har erfaringer. men jeg visste godt at heroin ikke var det beste som kunne skjedd meg i det øyeblikket jeg satte første smellen. bare i år har jeg mistet 3 kompiser pga heroin. overdoser samtlige.

så i grunnen burde jeg også hørt på dem med erfaringer FØR jeg prøvde det første gang. Men slike abstinenser utsetter jeg meg ikke for en gang til. det er en grunn til at de fleste slutter ikke med heroin før det er for sent
Sist endret av Looke4x4; 5. april 2009 kl. 12:39.
Ja nettopp. Du visste det, men du tok åpenbart ikke noe lærdom av det før du ble hekta selv..

Det hadde jo vært strålende om alle lærte av hverandres erfaringer, men slik som vi er byggget så er vi helt avhengige av å ha direkte opplevelser for virkelig å kunne forstå realiteten av slike ting som smerte og glede. Det blir litt som å skulle beskrive ekstrem sult eller kjærlighet for en som aldri har opplevd det. Uansett hvor mange flotte ord man bruker vil de ikke ha noen ordentlig betydning for lytteren så lenge vedkommende ikke har noen konkrete følelser eller minner å assosiere dem med..
Looke4x4 skjønner jævla godt at det ikke er noe tess å lese detta. ser for meg frustrasjon uten like fordi du ikke "når frem".
mentalmelt: det er jo veldig individuelt hvordan personer tar ting som blir skrevet her da... jeg har lettere for å ta imot råd fra personer jeg har lite eller ingen forhold til. vet virkelig ikke hvorfor...
Looke4x4, jeg mente ikke å forherlige rusen verken på heroin eller morfin, det jeg presiserte var at jeg anskaffet meg 1 stk Dolcontin 100 mg, og av den har jeg tatt en kvartstykke. Jeg sa da at jeg kaster ikke bort resten i søpla, selvom det ville vært det smarteste, men sparer det heller til en gang jeg føler behov for det - hvilke blir lenge til. Og etter det tror jeg neppe denne karen anskaffer seg minus mer i det hele tatt, så lenge hukommelsen holder og jeg husker denne nedturen og andre nedturer, eller jeg ikke har blitt hekta på det siste jeg har igjen av Dolcontin-tabletten.

Jeg er ikke erfaren nok på minus til å ikke merke de kjipe ettervirkningene av dolcis, eller putte i meg større doser enn det som er på grensen til det absolutt minimale, hvis jeg skal ha håp om å unngå de verste effektene ved rusen. Men jeg har brukt det såpass av tidligere at jeg ikke kaster bort resterende heller. Planen var å dele kvartstykket i to og injeksjon, mens den siste halve deler jeg i to og spiser. Det er ikke vits i å risikere avhengighet for dette stoffet, det fikk meg til å kutte det ut noen år tilbake, og jeg ser ingen grunn til å begynne igjen heller.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
mentalmelt: det er jo veldig individuelt hvordan personer tar ting som blir skrevet her da...
Vis hele sitatet...
Ja absolutt, det er helt individuelt. Mange føler ikke behovet for å oppsøke slike ekstreme tilstander og er godt fornøyd med å få dem beskrevet, mens andre ikke klarer å tilfredsstille nysgjerrigheten sin ved hjelp av ord og bokstaver.
Sist endret av mentalmelt; 5. april 2009 kl. 14:11.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Ja, det er en lignende morfin-rus. Husker jeg ikke feil blir heroin sågar omdannet til morfin i kroppen. Heroin-rusen er som du sier, mer intens.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Rusen er akkurat den samme. Ren morphin og ren heroin har akkurat samme virkning. Det er ikke stoffet som gir rusen men edorfiner du har i kroppen og disse blir i begge tilfeller trigget av stoffene. Etter hvert bygger man ipp toleranse, disse reseptorene reagerer ikke lenger i like stor grad på triggingne og man må forhøye dosene noe inn i granskauden. Nå er det selvsagt ikke ren heroin man får på gata og de fleste liker å blande med rohypnol og andre ting for å forsterke ruesn og bekjempe diverse bivirkninger. Samme med amfetamin og andre stoffer som skytes. De færreste skyter reint.

Personlig har jeg kun fått mprfin på sykehus og sniffer heroin og andre morfin preparater ett par ganger i ungdommen. Det var ingen forskjell.
Sist endret av GammaRay; 8. april 2009 kl. 19:27.
Hva er det du sier for noe? Sammenligner du heroinrusen og morfinrusen ved sniffemetoden? Har du prøvd å røyke heroin med chase the dragon-metoden? Eller injisert heroin IV eller IM? Jeg har aldri prøvd IM injeksjon heroin så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har prøvd å snorte og skyte morfin, snorte, røyke og skyte heroin, og dommen min er klinkende klar: Heroin er langt mer intens i rus enn morfin.

Har som sagt aldri nektet for at morfin og heroin ligner hverandre i rus, men at den ene er mer potent enn den andre vil jeg da påstå! Jeg klarer for eksempel ikke å kontrollere kvalmen min på heroinrus kontra morfinrus. Dessuten er morfinen rundere enn heroinrusen, der jeg på mange måter blir lykkeligere av heroin enn av morfin. Lykkelig når rusens klimaks er nådd, hvilket er temmelig umiddelbart på heroin IV injeksjon og gradvis på chasing the dragon. Mens klimaks kommer ganske umiddelbart på morfin den også, er den mer progressiv fra en mild intensitet til en sterk intensitet.

Dessuten er det enklere å falle i søvn og slite med pusten når det kommer til morfin har jeg forstått, mens på heroin er en mer "oppe", det vil si det du orker å være "oppe". Blir som å sammenligne marijuana og hasj på det punktet. Men ellers kan du ta lignelsen amfetamin og metamfetamin, kokain og crack, og i enkelte tilfeller såpass som kokain og kokaetylen (kokain+alkohol). Sistnevnte merker du en klar skille på rusen, noe som kan skje hvis du tar rein morfin og urein heroin og sammenligner.

Hvordan rein heroin er kontra rein morfin vet jeg da faen, men at det er merkbart forskjell på intensiteten er jeg veldig tro på! Det forutsetter at du ikke sniffer heroinet, da, den metoden er ikke så forferdelig populær har jeg følelsen av. De fleste tyr vel til røyking i begynnerfasen før de prøver seg på skyting, mens de tunge skyter for det meste. Nybegynnere har vel en tendens til å prøve sniffing, men det er ikke et ønsket rusinntak på heroin blant begynnere og de med litt erfaring. De tunge misbrukerne er absolutt ikke for den inntaksmetoden i det hele tatt, og ser heller at en røyker det. Kan jo være fordi de håper på invitasjon og et trekk, men også uten denne invitasjonen har tunge misbrukere fortalt meg at det er sløs å sniffe heroin.

Du mister mye opplevelse på det, spør du meg. Og sant at begge to frigir endorfiner, men det i seg selv er ikke nok til å utgjøre en identisk sammenlignbar rus. Det fins andre stoffer i action også, derav jeg for heroin tror serotonin er med på dansen. Om det gjelder for morfin også vet jeg ikke, men jeg ville trudd at det var mindre enn for heroin - siden jeg føler heroinen mer intens enn morfinet, og mer "lykkerus" enn morfinet, som er ifølge meg et typisk "søvndop". Vanskelig å forklare hva jeg mener med forskjellen, det eneste jeg foreslår til deg er at du forsøker en annen metode enn sniffing av heroin før du sammenligner det med morfin. Jeg tror du allerede ved chase the dragon merker betydelig forskjell. Og chasing og skyting er ikke så forskjellig i rus, annet enn - ja, bra gjettet - intensiteten. Dessuten er jeg nesten sikker på at heroin er mer potent enn morfin! Jeg kan dog ta feil, gidder ikke sjekke det opp..
Sitat av paranoy Vis innlegg
Hva er det du sier for noe? Sammenligner du heroinrusen og morfinrusen ved sniffemetoden? Har du prøvd å røyke heroin med chase the dragon-metoden? Eller injisert heroin IV eller IM? Jeg har aldri prøvd IM injeksjon heroin så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har prøvd å snorte og skyte morfin, snorte, røyke og skyte heroin, og dommen min er klinkende klar: Heroin er langt mer intens i rus enn morfin.

Har som sagt aldri nektet for at morfin og heroin ligner hverandre i rus, men at den ene er mer potent enn den andre vil jeg da påstå! Jeg klarer for eksempel ikke å kontrollere kvalmen min på heroinrus kontra morfinrus. Dessuten er morfinen rundere enn heroinrusen, der jeg på mange måter blir lykkeligere av heroin enn av morfin. Lykkelig når rusens klimaks er nådd, hvilket er temmelig umiddelbart på heroin IV injeksjon og gradvis på chasing the dragon. Mens klimaks kommer ganske umiddelbart på morfin den også, er den mer progressiv fra en mild intensitet til en sterk intensitet.

Dessuten er det enklere å falle i søvn og slite med pusten når det kommer til morfin har jeg forstått, mens på heroin er en mer "oppe", det vil si det du orker å være "oppe". Blir som å sammenligne marijuana og hasj på det punktet. Men ellers kan du ta lignelsen amfetamin og metamfetamin, kokain og crack, og i enkelte tilfeller såpass som kokain og kokaetylen (kokain+alkohol). Sistnevnte merker du en klar skille på rusen, noe som kan skje hvis du tar rein morfin og urein heroin og sammenligner.

Hvordan rein heroin er kontra rein morfin vet jeg da faen, men at det er merkbart forskjell på intensiteten er jeg veldig tro på! Det forutsetter at du ikke sniffer heroinet, da, den metoden er ikke så forferdelig populær har jeg følelsen av. De fleste tyr vel til røyking i begynnerfasen før de prøver seg på skyting, mens de tunge skyter for det meste. Nybegynnere har vel en tendens til å prøve sniffing, men det er ikke et ønsket rusinntak på heroin blant begynnere og de med litt erfaring. De tunge misbrukerne er absolutt ikke for den inntaksmetoden i det hele tatt, og ser heller at en røyker det. Kan jo være fordi de håper på invitasjon og et trekk, men også uten denne invitasjonen har tunge misbrukere fortalt meg at det er sløs å sniffe heroin.

Du mister mye opplevelse på det, spør du meg. Og sant at begge to frigir endorfiner, men det i seg selv er ikke nok til å utgjøre en identisk sammenlignbar rus. Det fins andre stoffer i action også, derav jeg for heroin tror serotonin er med på dansen. Om det gjelder for morfin også vet jeg ikke, men jeg ville trudd at det var mindre enn for heroin - siden jeg føler heroinen mer intens enn morfinet, og mer "lykkerus" enn morfinet, som er ifølge meg et typisk "søvndop". Vanskelig å forklare hva jeg mener med forskjellen, det eneste jeg foreslår til deg er at du forsøker en annen metode enn sniffing av heroin før du sammenligner det med morfin. Jeg tror du allerede ved chase the dragon merker betydelig forskjell. Og chasing og skyting er ikke så forskjellig i rus, annet enn - ja, bra gjettet - intensiteten. Dessuten er jeg nesten sikker på at heroin er mer potent enn morfin! Jeg kan dog ta feil, gidder ikke sjekke det opp..
Vis hele sitatet...
De virker helt likt på hjernen. Jeg gidder ikke kommentere all synsingen din her for den baserer seg ikke på annet enn det; synsing. Ta og les litt om fenomenet. Jeg sniffet all disse stoffene utenom den sprøyta jeg fikk i rompa på sykehus. Morfin og Heroin hadde samme virkning. Subutex var annerledes. Det var heller ingen forskjell i å sniffe å skyte morfin. Oppturen kom raskere med sprøyta men virkningen etterpå når rusen nådde platå var lik. Det du har helt rett i er potensen. Så lenge man tar like mye virkestoff av begge vil opplevelsen bli lik(ikke like mye vekt/mengde av selve substansen).
Sist endret av GammaRay; 8. april 2009 kl. 22:04.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Ja, de har samme virkning, i og med at heroin omdannes til morfin og 6-monoacetylmorfin i hjernen - begge stoffer som stimulerer opioid-reseptorer.

Men: Heroin krysser blod-hjernebarrieren raskere enn morfin (det kommer seg altså raskere inn i hjernen), i tillegg til at 6-monoacetylmorfin trolig er en sterkere stimulant av opioid-reseptorer enn det morfin er. Dette betyr at heroin generelt sett har en raskere og sterkere effekt.

Fun fact: Funn av 6-monoacetylmorfin i blod og/eller urin indikerer bruk av heroin (og ikke morfin).

Så over posten en gang til og fant ut at jeg glemte å skrive hvilken type opioid-reseptor som blir stimulert:
Morfin stimulerer opioidreseptorer av typen "mu". Andre typer opioidreseptorer blir stimulert av andre opioider.
Sist endret av Dekilaz; 8. april 2009 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Moren min har vært hero junkie så lenge jeg har levd mine 19 år,brukte hero fra da jeg var 16 ca jeg har fått til og sove på etter makkakjør, men pleier sjeldent smelle det, da det er bedre og røyke små doser og sove istede for og nyte rusen som ofte blir lett når man er der. etter og ha levd med det i 19 år føler jeg ikke behov for og diskutere det stoffet, jeg har fått lære nokk i praksis,og finni på en mill unskyldninger for og ikke ta med venner hjem, føler jeg veit godt nokk hva det er, gjør og hvordan det virker, og ser på heroinet som en negativ del,ikke ett diskusjons tema . det er en trist avhengighet og få,det hemmer mye. har ikke noe imot andres nysgjerrighet ovenfor stoffet, liker bare ikke og fortelle hver og en man om hjemme sitvasjonen,gir ikke noe positivt intrykk

skrive feil i posten over og var for treg til og redigere mente legge meg til og sove for og _IKKE_ nyte rusen, beklager feilen, tidlig morran
Sist endret av MissJosse; 27. april 2009 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Heisann, mye skummelt her om heroin...
men tror at det er vel veldig individuelt, om hvordan man bruker det, nettopp flytta til byen så kjenner vel ingen her..., så nå er det lenge siden sukk... men bodde lenge i utlandet og har vel brukt heroin til og fra en til 2 ganger i måneden mer eller mindre i mange år. Veldig opp og ned. Sniffer det eller røyker det digger rusen. Føler vel egentlig at jeg har full kontroll på det, og har aldri brukt det for og kurerer depresjon eller noe sånn bare morro for min del. Har ett godt liv en jobb som jeg liker en herlig dame alt er vel.
Før røyka jeg bønner dag ut og dag inn slutta med det og det var ganske heavy, den psykiske avhengigheten rundt det var vanskelig og bli kvitt for min del. Da hadde jeg røyka i 18 år morgen middag og kveld og kan ikke huske en enste dag uten.
Syns at sporadisk heroin bruk ødelegger meg mye mindre enn kontinuerlig bruk av cannabis. Cannabis er for meg det verste dopet. Veldig kjipt hvis man vil bli pappa....

Som sagt har jeg aldri blitt hekta på heroin har venner som er det, men aldri i livet om jeg skal havne der. Har altfor mye respekt for det stoffet til at det kommer til og skje. Den fysiske avhengigheten som kommer ved gjentatt hyppig bruk er livsfarlig stay off, det er jo da man havner utpå. Har aldri noe hjemme og bruker det aldri 2 dager på rad, det har jo skjedd men men ...
Tror at de narkomane på plata har havna der fordi de har for lite respekt for det stoffet og ingenting og leve for, det bør man jo ha dette er jo uhyre sterke saker, absolutt ingenting og ta lett på. Man må jo ikke bruke dop for og kurere depresjon og det må ikke være ett livsgrunnlag, man bør ha andre verdier i livet.

Som sagt dop er jo alltid individuelt, forskjellig dop fungerer forskjellig fra menneske til menneske og psyken er jo forskjellig den og. Heroin er vel det dopet som er mest hauset opp i media, mye skremsel propaganda rundt det her, men mange helt streite mennesker setter seg et skudd i ny og ne uten at de havner på plata. Har aldri testa og injisere det, men det er noe jeg kommer til og teste. Sånn har jeg det med heroin er en rusromantiker som liker og tulle med farlige ting
Sist endret av zorba; 21. juli 2009 kl. 03:11.
Joa, det er greit at enkelte har så god kontroll at de kan innta heroin jevnlig uten å bli avhengig. Jeg tok det selv i en peiode så ofte at det er rart jeg ikke ble hekta. Jeg føler selv jeg har godt nok kontroll nå, til å ta det en gang i året. Når det er sagt... Jeg har sett et helt undergrunnsmiljø bestående av hasjrøykende og hallusinogenknaskende hippier bli ødelagt av heroin i løpet av et års tid. Ett år tok det fra det begynte til brorparten av de menneskene jeg holdt så høyt var hekta.

Jeg ser poenget ditt, men føler at det blir veldig individuelt, for deg. Heroinen fortjener opphuausingen den har blitt utsatt for i mediene, og den fortjener å være gjenstand for litt skremselspropaganda i blant. I motsetning til mange andre stoffer, trenger man ikke finne på eller overdrive for å skremme litt. Personlig hadde jeg følt det tryggere om mitt barn var en dagligrøykende stoner enn månedsjunkie med "full kontroll".
Hehe ja "full kontroll"
Sant som du sier det er veldig individuelt, og vi er vel alle tiltrukket av forskjellige typer dop som virker forskjellig på oss, men opphausingen ja jo det er jo klart er jo bare og dra ned på Oslo s for og se det, er jo livsfarlige greier, men og være stein hele tiden er heller ikke bra, følte at jeg va født på ny når jeg slutta og røyke. Hasj ødelegger mye i dag for veldig mange. Kokain som det er en generell aksept rundt og som fins i alle samfunnslag er det vel store mørketall rundt og.
Det farlige med heroin som med alkohol er jo den fysiske avhengigheten. Samtidig så jo mere opphauset jo mere nulltoleranse desto mer tiltrukket blir man og da kan det vel nesten virke mot sin hensikt. Men er vel egentlig enig på mange måter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjempeflott tripprapport!
Det nermeste jeg har kommet til trippraport på denne type drug er Train Spotting;P!

Men som alle sier, dette virker overhode ikke værdt bryet.
Kjenner noen avhengige.. å disse gutta har desverre falt helt på bunnen av stigen
Heroin er himmel - men abstinensen er et helvete. Du blir SÅ syk og jævlig at du går over lik for å skaffe deg neste dose, ljuger, stjeler, manipulerer, ja, hva som helst . Også når du endelig klarer å stoppe - kommer abstinensene, som helsevesenet gir en god faen i å hjelpe deg med -for du har jo valgt dette sjøl. Og etter abstinensene, da kommer tomheten, depresjonen , skammen, og alle vinduskonvoluttene du ikke har opnet fordi du har gitt faen, utstøtingen fra samfunnet, fordi du har vært "narkoman", evig eies kun et dårlig rykte. SÅ skal du prøve å klore deg oppover i samfunnet igjen, tror du klarer det, føler du mestrer en dag, men den neste blir jævlig, så får du angst bare tlf ringer, sover dårlig, er redd din egen skygge. Som Margret Olin sier om sin nye film "Engelen" Heroin er det høyeste du kan rope om hjelp . Mennesker som har kommet ut av dette helvete fortjener ros og støtte, ikke evig fordømmelse slik som er tilfelle her oppe i ....
Sitat av Crabman Vis innlegg
Jeg kan komme med en påstand. Heroin er et såpass kraftig, oh avhengihetsskapende stoff at det er ganske så vanskelig å leve normalt (Henge på forum o.O) når du er hekta.
Vis hele sitatet...
Heroin er ikke veldig avhengighetsskapende hvis du sammenligner det med sigaretter.

Og det er reint, kroppen din fylles ikke med driiit.

Det er restituerende på kort sikt, og særdeles nedbrytende på lang sikt.

Den medisinske virkningen av heroin er omtrent som en orgasme; bortsett fra at den er 800 ganger sterkere enn den du klarer å påkalle selv eller med hjelp fra andre. Så det er ikke noe rart at man lett blir en tilbeder av stoffet. Stoffet finnes også i en sterkere form og heter da fentanyl.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Heroin er ikke veldig avhengighetsskapende hvis du sammenligner det med sigaretter.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke helt riktig. Riktig nok regnes tobakksavhengighet som like "sterk" som heroinavhengighet når den først er et faktum, men det blir direkte misvisende å påstå at heroin "ikke er veldig avhengighetsskapende" sammenlignet med sigaretter. Det er vel heller motsatt. Sannheten er at de aller, aller fleste fint kunne røyket en pakke sigaretter hver dag i en måned uten å opparbeide seg plagsomme fysiske abstinenssymptomer, mens de aller, aller fleste ville ha slitt med ulidelige abstinenser etter en måneds tung, daglig heroinbruk.

Den medisinske virkningen av heroin er omtrent som en orgasme; bortsett fra at den er 800 ganger sterkere enn den du klarer å påkalle selv eller med hjelp fra andre.
Vis hele sitatet...
Uten å ha sjekket faglitteraturen vil jeg tørre å påstå at heller ikke dette stemmer. Kilde? Eller tok du bare 800 ut fra lufta?

Jeg har brukt en del heroin i løpet av livet mitt, og opplevd altoverskyggende fysisk velbehag, men det har aldri falt meg inn å sammenligne med en orgasme (i så fall er det andre ting som ligger nærmere). Erfaringsmessig er heroinrusen er relativt aseksuell tilstand.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har litt erfaring me heroin selv..
Var bodsatt i utlandet i et år, i et land der prisen på stoffet var så lav at det var latterlig (rundt 1 kr per 10 mg) og tilgangen var stor (fikk det levert på døren 5 minutter etter bestilling.) Tok ikke lange tiden før jeg mistet kontroll på nysjerrigheten og kjøpte min første stripe. Begynte forsiktig; chippet (tok en gang i blant) i et par måneder uten å merke noe som helst problemer. Sakte men sikkert begynte jeg å misste mer og mer kontroll, etter som jeg ble mer og mer forelsket i rusen og det tok ikke lange tiden før jeg brukte, all day, everyday. Her fra øket toleransen noe enormt, og havnet fort opp i et snitt på 3-4g heroin til dagen (sniffet/røyket). En cocktail av heroin og kokain (speedballing) ble fort en favoritt, så jeg var i tilleg oppi et par g kokain til dagen.
Merket lite til de fleste konsekvensene som vanligvis følger med bruk av dette stoffet. Hoved grunnen til dette var at det var så billig, at jeg merket aldri til noen økonomiske problemer. Jeg klarte faktisk å leve mer eller mindre et normalt liv på heroin (nei man ligger faktisk ikke i en helt egen verden under rusen, eller det vil si, man gjør det ofte i begynnelsen, men så snart rusen blir moden, er det lett å fungere) jeg klarte å studere som normalt, fungere like bra sosialt som vanlig (selvom det hente jeg sa nei til fest mer enn en gang, slik at jeg kunne heller ligge hjemme forran tven med "gud inni meg".) og drive på me mine mer normale interesser; dykking, seiling, fisking, foto osv. Det var heller ikke mulig å se det på meg, utenom et vekt tap på 6 kilo, så såg jeg helt normal og frisk ut.
Med dette sagt, skal du få en liste av de negative effektene jeg opplevde (disse ble mindre og mindre vanlige jo mer erfaren bruker jeg ble)
- Kvalmenhet, oppkast (bare i begynnelsen)
- Kløe
- Forstyrret søvn rytme (hente jeg voknet opp midt på natten fordi jeg var sugen)
- Forstoppelse (perioder opp til 10 dagers mellom rom)
- Problemer me å tisse
- Mindre interrese for sex (gadd ikke å onanere en gang til slutt)

Mitt lille heroin eventyr tok slutt for ca 6 måneder siden, da jeg kom hjem til norge (hadde altid planlagt å slutte da, visste at viss jeg ikke klarte d, ville jeg fort havne opp i problemer; noe helt annet å ver heroin avhengig i dette landet!!) Et par timer før flyet gikk, satte jeg min første og siste sprøyte, (hadde altid lysst å prøve dette med tanke på at rusen er mye myyyyyyyyyyeeeee bedre!) og fyyyyyyyyyyy faen, ord kan ikke beskrive hvor godt jeg hadde d.
Anyways, før jeg visste ordet av det var jeg tilbake i norge, og i ferd med å bli edru for første gang på 8 måneder, hadde ikke peiling på va som ventet meg siden jeg aldri hadde opplevd mangel på heroin før.
Det var rett å slett, smertefullt og et rent helvette for å si det mildt; diahre, oppkast, kraftige muskelsmerter, insomnia, deprasjon, skjelving, kaldsvetting og feber i tre dager, etterfulgt av mer muskelsmerter og kaldsvetting i ca 10 dager til. Under denne tiden va jeg konstant på weed, valium og anti deprasjons piller, noe som hjalp enormt.
Ca en måned etter jeg ble clean fra H, begynte fristelsene å ta mye krefter, heldigvis hadde/har jeg ikke peiling på hvor og hvordan man skaffer stoffet her i landet, så jeg hadde ikke så mye valg, i tilleg som ekstra hjelp fortalte jeg vennene mine om opplevelsen og har takket være di, ikke vert i nærheten av å prøve H igjen.
Heroin var en fanatastisk opplevelse og var i min situasjon verdt det!
MEN Jeg kan ikke legge nok vekt på hvor utrolig lett det er å ende opp føkkt opp på grunn av det. Hadde denne hendelsen tatt plass i norge, hadde det ikke vert sjans i helvette at det gikk så bra, det håper jeg virkelig at alle forstår. Får du sjansen, så tenk deg godt om, en gang er faktisk nok og i mine øyne like farlig som å spille russian roulette, viss ikke farligere...
Jeg var idiot som gadd å risikere d!
Sist endret av Nichotin; 30. november 2009 kl. 23:53. Grunn: Endre 'd' til 'det' og annen småfiksing på språket i en ellers god post.
hvilket land? hvor lenge studerte du?

takk for bra svar btw, kp
Tanzania, var der 1 år. Studerer fremdeles; i Norge...
Sitat av fxxked Vis innlegg
Heroin er ikke veldig avhengighetsskapende hvis du sammenligner det med sigaretter.
Vis hele sitatet...
Det er totalt feil. Heroin er mye vanskeligere å slutte med enn sigaretter. Nikotin går på det psykiske, mens heroin går på det fysiske. Kjenner en selv som opptil flere ganger har prøvd å slutte, og som til og med har holdt seg unna det i perioder på et halvt år, men enda ikke har klart det.

Sånn han har forklart hvordan det er når han går for lenge uten så begynner kroppen å svikte, han får ikke sove, han svetter og er kokvarm samtidig som han fryser som bare det, og føler han ser syner(noe som kanskje ikke har direkte med heroinen å gjøre men, skader og psykiske problemer forårsaket av det å i det hele tatt å ha levd et hardt liv).

Nikotin går på det psykiske, noe som betyr at man på en måte kan "lure" hjernen for å få sluttet, høres sprøtt ut men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.
Et bevis på at nikotin bare er noe psykisk sprøyt er en annen jeg kjenner. Han er storrøyker og hadde en gang gått 1-2 døgn uten noe nikotin og kjente suget rimelig godt. Når han kom på jobb så spurte han en kollega om han kunne bomme en snus og han sa "jada bare ta to du". Så dro han ut for å arbeide, kastet snusene i leppen og kjente nikotinsuget bli mettet. Når han møtte på kollegaen sin senere på dagen så sa han "takk for snusen, nikotinsuget forsvant helt" og svaret fra kollegaen var "ja, men det var jo bra, for det var nikotinfri snus". Kan regne med at han fikk sjokk da :P

Det sier vel litt om hvor lett det egentlig burde være å slutte med nikotin, men skal ikke si for mye, har selv prøvd en del ganger nå og har enda ikke gått for meg.
chutzpah
exocytose's Avatar
Trådstarter
Man kan absolutt anvende placeboeffekten for å stille nikotinsuget. Men å si at det utelukkende går på det psykiske er feil. Man bygger opp toleranse for nikotin, og toleranse og avhengighet går hånd i hånd. Nikotin sin virkning på hjernen er veldig sammensatt, men det fører blant annet til utslipp av dopamin og betaendorfiner. Når nivåer av nevrotransmittere øker, vil hjernen nervesystemet tilpasse seg disse forandringene og på forskjellige måter gjør sånn at transmitterne gir mindre effekt. Grunnen til dette er at hjernen fungerer best under sine nivåer, og den tilpasser seg alltid ved forandringer. En vanlig måte er nedregulering av reseptorer.

Disse økte mengdene av dopamin og betaendorfiner vil altså føre til en nedregulering av sine reseptorene(og andre adaptive mekanismer) som igjen vil gi abstinenser ved slutt. Selvfølgelig skjer dette i mye mindre grad enn hos mange andre rusmidler, som heroin, men siden det er samme mekanismer er det egentlig ingen grunn til å skille mellom psykisk og fysisk avhengighet.
Sist endret av exocytose; 1. desember 2009 kl. 01:18.
Jeg har stor erfaring med heroin selv, gått på den shitten i nesten 2år :/ orka ikke lese hele posten atm, men lurer dere på noe er det bare å spørre.
Sitat av lucky7 Vis innlegg
Jeg har stor erfaring med heroin selv, gått på den shitten i nesten 2år :/ orka ikke lese hele posten atm, men lurer dere på noe er det bare å spørre.
Vis hele sitatet...
ja faktisk. hvordan syns du det går det med livet ditt?
Sist endret av skeptfisk; 2. desember 2009 kl. 15:01.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Til dere som påstår Heroinrusen er døll å kjedelig. Sett den i.v så skal jeg love deg du blir forelska i det vanvittige rushet som oppstår.
Men desverre er det fort gjort å beregne feil. Holdt selv på å stryke med pga overdose for ikke lenge siden. Så har du ikke testa Heroin så la like godt være. Det kan være en hårfin balansegang mellom liv og død.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Heroinrusen må vel være noe av det beste på denne jord! Det er jo det som gjør den så jævlig farlig,for det er så jævlig godt. Du mister alle bekymringer,blir likegyldig og du har det jævlig fint! Det går kanskje en liten stund,men når du begynner å bli hekta,ja da er helvete løs.. Nå er samboeren og jeg nyktre på 4 dagen. Vi har brukt over 2 g hver dag i 4-5 år.. Hu er på avrusning med metadon som nedtrapping,jeg går cold Turkey hjemme. Jeg får 60 Xanor hver 14-dag,så jeg fikk de i går,heiv innpå 12 stykk,fikk slappa litt av da..

Nei hold dere unna det drittstoffet!
Sitat av Drøggs Vis innlegg
Heroin er no' dritt og det er ikkeno psykoaktivt, spennende stoff. Det er bare et sløvende drittstoff. Og selv om jeg klarte å kombinere heroinbruk med arbeid o-l en stund, så ender de fleste som blir hekta opp som boms på gata. En tur til Jernbanetorget viser deg hvordan det veldig ofte går..der er det mye kjipe skjebner å se. Min kommentar om at jeg ikke ble så veldig ødelagt og bomsete av det, var dum. For de fleste blir ødelagt, jeg hadde bare flaks som ikke blei det. Jepp.
Vis hele sitatet...
Heroin er psykoaktivt som bare faen.
Ja det er et forbanna drittstoff, men det er psykoaktivt.
Alkohol er også psykoaktivt.

Du tenker kanskje på psykedelisk
fy søren, ble svett av å lese om erfaringer og den ene rapporten her.
har vel brukt 30 min på å lese igjennom alle sidene, sitter her med kvalme i halsen og uggenhet i kroppen.

jeg har fått med meg de fleste heroin dokumentarene,
og jeg blir rett og slett dårlig av å se de skyte heroin.
det er et evig sug og et evig pengemas for å få kabalen til å gå opp,
i tillegg så kommer de sinnsyke ettervirkningene som flere har skrevet ned her.

så hvorfor er det alikevel noen som vil prøve dette?
er rusen så forbanna god, for jeg sitter liksom ikke med det inntrykket heller..

jeg har kun prøvd alkohol som rusmiddel.
kunne aldri i livet tenke meg å prøve noe annet heller,
det jeg ikke skjønner er:

hva er det som gjør at dere velger å bruke "stoff"?
dette har jeg lurt på lenge.






i tillegg vil jeg bare nevne at bare en spasertur i sentrum,
å gå forbi oslo s tar skrekken av meg.
for der er det mange trsite skjebner, desverre.
Sist endret av ullsull; 29. mars 2010 kl. 00:53.
Sitat av ullsull Vis innlegg
jeg har kun prøvd alkohol som rusmiddel.
kunne aldri i livet tenke meg å prøve noe annet heller,
det jeg ikke skjønner er:

hva er det som gjør at dere velger å bruke "stoff"?
dette har jeg lurt på lenge.
Vis hele sitatet...
Hvorfor lurer du på dette? Selv heroin og alkohol har et unektelig fellestrekk: de er begge rusmidler.

Nå, hvorfor bruker folk rusmidler? Det er klart man kan gå i dybden og finne andre psykologiske grunner til at folk bruker rusmidler, i dette tilfellet heroin, men det kan tenkes at det er så simpelt at man bare vil ruse seg, akkurat som du, og alle andre gjør når du drikker din ukentlige sekspakning.
Sitat av ullsull Vis innlegg
hva er det som gjør at dere velger å bruke "stoff"?
dette har jeg lurt på lenge.
Vis hele sitatet...
Det å ruse seg, å søke andre bevisthetstilstander er noe dypt menskelig. Vi har gjort dette siden tidenes morgen, og kommer sansynligvis aldri til å slutte med det. De fleste drives av nyskjerrighet og et ønske om å oppleve noe spennende, gøy eller deilig, mens enkelte bruker stoffer for å flykte fra en vond virkelighet.

Du kan jo spørre deg selv; hvorfor drikker du alkohol?
Sitat av ullsull Vis innlegg
hva er det som gjør at dere velger å bruke "stoff"?
dette har jeg lurt på lenge.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte jeg kunne svare på dette.

Jeg har alltid hatt et passivt forhold til stoff.
Har ingenting imot det, eller folk som bruker det.
Det du stapper i kroppen som ikke skader deg selv kan vel ingen bry seg så mye om, med mindre de bryr seg om deg, og ikke selve stoffet.


Det begynte med at jeg begynte å røyke vanlig tobakk, altså... Peace of cake.
Men det var jo godt det og, ikke det at man fikk en rus av det sant, men det roer nervene når man blir stressa, og det er godt med en morra sigg.


Så begynte jeg på VGS, og ble kjent med mange nye spennende folk.
En av de jeg ble aller best kjent med, røyket hasj.
Og han ville at jeg skulle vite hvem han var, å hva han drev med, for vi var (og er fortsatt) bestevenner.
Han fortalte meg at han røykte hasj, og var redd for hvordan jeg ville reagere.
Men jeg reagerte bare med et lurt smil, for jeg har alltid hatt lyst til å prøve cannabis etter og ha lest alle de positive reaksjonene folk på forumet har fått ved bruk av cannabis.


Så en helg dro jeg på fest til denne karen, og jeg ble tilbudt et trekk.
Og jeg svarte selvfølgelig ja, mtp at jeg lenge vile prøve, men har ikke hatt tilgang til cannabis.
Første gangen var ikke akkurat som jeg hadde tenkt meg. Fikk ingen virkning.
Jeg prøvde igjen, og igjen, og igjen, så plutselig begynte jeg å få virkning. Dette var digg!
Jeg ble fylt av en lykkerus, ble sittende å smile, prate og le med de beste vennene jeg noen gang kunne tenke meg.
Go musikk, og vi bakte brownies å det gjorde opplevelsen enda bedre... Munchies!


Men fjorden mellom cannabis og sterkere stoffer, som amfetamin... Den er ikke stor.
Samme fyren som jeg røykte cannabis sammens med, for første gang, han kom fram med at han brukte amf av og til også.
Og siden jeg har hatt et ganske passivt forhold til rusmidler så tenkte jeg ikke noe mer over det og godtok det.
Etter noen fester der jeg hadde vært lamme han, mens han var speeda.
Så innså jeg at rusen kunne da ikke være så ille. Den endret hverken væremåten eller hans sinn.
Han ble våken og festa mye lengre enn jeg, som var ür stein, og klarte ikke holde meg våken lengre.
Så neste fest spurte jeg om jeg kunne få teste en stripe, det var OK.
Han lina opp og ga meg en veldig god stripe. Dette var første gang, og det var noe av det beste de hadde hatt inne.
Og den satt med en gang..! Etter en halv time begynte det å dunke i bakhodet, ikke vondt.. Men lett, og et tegn på at denne speeden var bra!


Og jeg kjenner et par stykker som bruker heroin.
De er helt ødelagte, men utrolig greie mennesker.
De skjønner selv at de er helt på kjøret, og prøver å gjøre alt for at jeg ikke skal noen gang få det i tanken å teste det.
De er helt slappe, men man ser på de at de har det helt utrolig fantastisk i den stolen de sitter i å slækker.
Men innerst inne så tror jeg ikke de har det så bra. Det er bare rusen som er bra.
Heroinen er ikke bra for noe. Hverken familie, venner, kroppen, deg selv, økonomien og livet ditt.

Nå reagerer de annerledes og mer negativt på skuffelser.
De er så og si bare glad når de er rusa, og trekker sjeldent på smilebåndet når dem er edru og clean.
De føler aldri glede med mindre dem er rusa.
Og det må være ganske så kjipt. For dem som er avhengig på heroin, så føler dem nesten bare glede når dem er rusa.
Men akkurat det kan jeg ikke si så mye om, jeg er ikke dem.
Det er bare noe jeg har merket, og tror på.
For jeg ser dem og er sammen med dem 4-5 ganger i uka. Dem er fantastiske mennesker, men de har rodd litt for langt over fjorden.



Så jeg sier, og oppfordrer egentlig ingen til å gå lengre enn til cannabis.
Vist du har dårlig viljestyrke, ikke prøv cannabis engang.
Det er ikke lange veien til du kjører utfor, og alt går til helvete.
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Det er nettopp det som er problemet med Heroin. Rusen er tilsynelatende så god at den er verdt å fucke opp livet sitt for. Kanskje ikke for deg og meg, men for noen som ikke har det så godt så er det jo akkuratt dette som skjer. Jeg tror alle gjør seg selv en tjeneste ved å holde seg unna heroin, glis heller bredt den dagen du faktisk trenger noe skikkelig smertestillende og får et morfin eller opiat preparat av legen din.
Vis hele sitatet...

Når du skriver det du skriver her kommer jeg på en gang for ca. to år siden da jeg satt og snakket med en heroin avhening sjel på Karl Johan (begynte med at jeg skulle kjøpe en kopp kakao til ham faktisk). Etter vi hadde snakket enn stund og jeg hadde motet meg opp til å spørre spurte jeg ''Hvor bra er egentlig heroin? Hvor bra er rusen?'' Etter å ha vært stille en liten stund, svarte han helt enkelt ''For bra. Alt for bra''. Tro det eller ei, det gjorde sterkt inntrykk på meg.

Glemmer aldri de to timene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kan ikke si du er veldig oppmuntrede angående narkomane Jeg følte meg dritt av å lese det jo

Sitat av aasa Vis innlegg
Heroin er himmel - men abstinensen er et helvete. Du blir SÅ syk og jævlig at du går over lik for å skaffe deg neste dose, ljuger, stjeler, manipulerer, ja, hva som helst . Også når du endelig klarer å stoppe - kommer abstinensene, som helsevesenet gir en god faen i å hjelpe deg med -for du har jo valgt dette sjøl. Og etter abstinensene, da kommer tomheten, depresjonen , skammen, og alle vinduskonvoluttene du ikke har opnet fordi du har gitt faen, utstøtingen fra samfunnet, fordi du har vært "narkoman", evig eies kun et dårlig rykte. SÅ skal du prøve å klore deg oppover i samfunnet igjen, tror du klarer det, føler du mestrer en dag, men den neste blir jævlig, så får du angst bare tlf ringer, sover dårlig, er redd din egen skygge. Som Margret Olin sier om sin nye film "Engelen" Heroin er det høyeste du kan rope om hjelp . Mennesker som har kommet ut av dette helvete fortjener ros og støtte, ikke evig fordømmelse slik som er tilfelle her oppe i ....
Vis hele sitatet...
Hvis du lurer på hvorfor folk elsker heroin kan du prøve svakere opiater som kodein o.l. Så forestiller du deg at heroin er ti ganger så bra som det. Hadde jeg begynt med heroin hadde det ikke vært sjangs for at jeg ville sluttet. I motsetning til amfetamin, tobakk, hasj osv. som jeg ikke har noen problemer med å slutte med. Det er bare noen smådepressive dager uten søvn.
Golden brown texture like sun
Lays me down with my mind she runs
Throughout the night
No need to fight
Never a frown with golden brown


Jeg bruker ikke heroin men har noen få venner som tuller rundt med det. De vanligvis sniffer det, eller kanskje røyke det, men mest sniffing. Ikke no' IV eller SI osv.

Jeg kjønner ikke hvordan FF er så... Stigamatisert (sp?) med heroin. Det er et stoff, som mennesker blir avhengig av. Men masse annet osgå!
Hva med alle andre opioid'er og opiate'er? Er det ok?

Hva med benzodiazepiner? De er lovlig med 'script men tusenvis er avhengig av det.

http://www.udel.edu/chem/theopold/chem465/copland.udel.edu/~rmarcus/drug%20chart.gif

Som du ser er Heroin ganske høyt oppe, med Cocaine som andre mest avhengighetsskapende og tobakk some tredje.
Jeg er ganske sikker FF har cola bruker (som meg selv, jeg bruker det av og til, tror det er gøy osv men... Stimulanter < Psychedelikar )
Og meste parten av oss bruker tobakk.
Noen er kanskje avhengig av tobakk.

Men noen av oss, klarer å bruke stoff, uten å bli avhengig. Med selv-disipline og å bruke hoden dinn klarer du å styre seg vekk fra 'junkiedom'.

Bare sier, alle stoff kan bli brukt ansvarlig.

PS: Unnskyld for den dårlig stavingen, snakker meste parten engelsk nå. Bor i paris
Hm, hvordan ketamin kommer høyere opp på "fysisk skade"-skalaen enn løsemidler, tobakk og amfetamin er for meg et stort mysterium. Edit: ganske off-topic, men.
Sist endret av xtapolapocetl; 9. mai 2010 kl. 15:43.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Hm, hvordan ketamin kommer høyere opp på "fysisk skade"-skalaen enn løsemidler, tobakk og amfetamin er for meg et stort mysterium.
Vis hele sitatet...
Det samme kan sies om heroin. Jeg stusser også over at LSD er marginalt mer fysisk skadelig enn ecstasy...