Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 69308
Hey Hey Hallo.

Jeg flytter på hybel nå, og for å få alkoholforbruket så billig så mulig kjøper jeg et slikt vinsett fra Europris.

Det blir selfølgelig 10-dagers vinen nå i første omgang.
Første dilemma er:

Hva er å anbefale av ferskenvin & kiwivin?

Og som kjent er ikke alkoholprosenten noe å skrive brev hjem om, men har hørt jeg skal slenge med 2-3 kg med sukker ekstra.
Tror dere dette vil gjøre susen noen helger eller er det noe skvip?

Har jo tatt i betraktning at man betaler jo bare det en helflaske med bacardi koster for 22 liter med vin.

Polka.
Sist endret av PolkagrisLaila; 11. august 2008 kl. 18:06.
Du kan jo slenge med rundt 6-800kr ekstra å lage en plastbrenner/spiralbrenner å få 40-70 +/- iom du nevner bacardi (Tipper da du gjerne drikker sprit?)
Angående bare vinen "rett ut av dunken" slik, har jeg kun smakt en munn av å det var horribelt. Jeg liker ikke vin, å den hjemmelaga vinen han hadde med seg var IKKE noe bedre. Men det kan være det var en dårlig type, pluss seff det at jeg ikke liker vin.
Så om du har først har anledning til å sette vin, å gjerne drikker sprit ville jeg foreslått deg en plastbrenner/spiralbrenner.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Ja, har lurt på plastbrenner men faen, smaken er viktig synest jeg, og drikke heller øl og vin(hjemmelaget) om jeg har har tilgang til det.
har laget både hjemmelaget vin og øl og foretrekker ølèn fremfor den vinen
Du kan kjøpe forskjellige essenser(?) på butikken, du kan blande ut i spriten din for å få den til å ligne mer på en eller annen type du kanskje kjøper på polet. Å dette kan jo igjen blandes ut med passende blandevann. Bare nevner det i tilfelle du ikke var klar over essensene en kunne kjøpe på lokal butikken din

Men en kompis av meg skrøyt veldig av en kiwivin, men jeg kan ikke si det selv da jeg ikke liker vin, å det var ikke den vinen jeg smakte. Men jeg tror at han som satt denne kiwivinen hadde oppi en del kiwifrukt å ikke bare det som kommer på evt pose. Så det er verdt et forsøk Han jeg gikk på skolen min sa ivertfall at han hadde drukket en kiwvin som var kjempegod
Har drukket masse europris vin. Det er egentli ikke så gale smak, men vist du er vant til å drikke sprit osv. så smaker hjemmelaget vin ikke så spess godt. Men jeg foretrekker fersken vin framfor kiwi.
Har smakt begge, synes ingen av de er noe spesielt gode, men går fint an å drikke. Vil anbefale å ikke ta mye sukker ekstra, siden mye av sukkeret da ikke blir omgjort til alkohol, men blir liggende igjen i vinen og gjør den mindre god. De fleste vil synes disse vinene smaker usedvanlig lite godt, men hvis man ikke er så kresen på smaken, evt. blander ut med noe annet, er det en god investering, full blir man og billig er det. Vet om flere som har sverget til kiwivin og ferskenvin(også kalt "kaggo" på folkemunne) for å få seg billig fylla. Men må advare mot at en fyll på ferskenvin kan føre til at man ikke klarer smaken av fersken på veldig lang tid, snakker av egen erfaring.
Sist endret av the captain; 11. august 2008 kl. 18:40.
Ferskenvin kan smake temmelig bra spør du meg. Og jeg er ikke den typen som liker vin.
Ikke sofistikert nok sikkert. =P

Fersken smaker bedre enn kiwivin spør du meg. Men det er smak og behag, sikkert plenty som liker kiwi bedre enn fersken.
Men begge 2 kan smake #"€%&/() viss du ikke gjør det skikkelig. Har bare smakt vin jeg likte en gang,
men tror ikke det var 10 dagers vin. Men god var den, og det var fersken. :P
Jeg har lagd en del av det øl'et du får kjøpt på europris, og jeg syns det er godt
Ikke prøvd vinen, men skal vel gjøre det snart
og forresten, 2-3 kilo sukker vil jeg tro er aaltfor mye! Jeg fikk ødelagt en dunke med øl her med 1 kilo for mye.

Men prøv deg litt fram, plutselig så treffer du blandingsforhold som passer deg
Sist endret av Gromstad2; 11. august 2008 kl. 23:39.
Syns kiwivinen går an jeg. Spesiell smak er det, men den fungerer.

Europris har og veldig mange andre smaker 7-10 dagers vin.
Ekstra sukker gir ikke automatisk mer etanol i "vinen". Du risikerer bare at skvipet blir så søtt og jævlig at du blir ekstra kvalm av det. Det vil si, kaster opp av det gjør du uansett, men jo mindre søtt det er jo lengre tid tar det.

Forøvrig vil jeg anbefale "hvitvin" i stedet for "vin" laget på ekle fruktkonsentrater.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Gromstad2: nå er jo ikke dette øl, og vin er jo mye søtere smak på enn øl.

DonTomaso: Hehe, skjønner, kan jeg fks. kjøpe hvitvin og hive oppi noe tørkede ferskenskiver?
Har hørt de gjør det i ferskenvinen så det ikke blir så kunstig smak.

Men det med ekstra sukker tror jeg går for, ikkje fullt så mye, men litt..
Noe mer som kan gjøres for å forbedre gryta?
Jeg har brygget både øl, vin og plastbrenner mens jeg var student.

øl:
Fikk til å lage greit drikkende lager, fra den pakken jeg kjøpte på europris. Men det krever jo at du må ha en del tomflasker + en korkmaskin (en slags jekk som trèr korken på ølflasken).
Det er mye av ølet som blir mørkt og får mørk smak, så om du ikke liker dette burde du heller finne noe det blir lager av.
Alkoholstyrke: Ukjent, men jeg ble drita full på 10-12 0,33 øl.

vin:
Både prøvd fersken og kiwi. Jeg likte fersken best. Hadde litt problemer med at det ble litt grumsete, men den lokale partyman dealeren ga meg en klar væske jeg hadde oppi vinen før tapping så alt grumset datt i bunnen. Vinen oppbevarte jeg virkelig bra, på gamle 1.5 liters colaflasker (øhm).
Men av hjemmelagetvin får isåfall jeg sykt ukontrollerbare fyller - aka heimkok 96% style.
Alkoholstyrke: Tipper rundt 15-20% en plass, ble isåfall helt mongis etter 1.5 liter.

plastbrenner:
Kostet meg 600 spenn å lage med ALT som trengest. Fikk aldri noe sving over dette om sommeren når det var varmt ute. Men damn om vinteren når jeg kunne sette kokeriet ute på verandaen, det ble knall guffe! Det sterkeste jeg laget ble i underkant av 60%. Men ting tar tid med plastbrenneren.
Allerførst må du sette god sats (minst ei uke) - så må jo kokeriet stå rimelig lenge for å få ut noen liter. Men det er null problem å koke ihop en liter eller to på ei uke (såpass du dekker ditt eget forbruk).

Av de 3 nevnte likte jeg plastbrenneren best, tror kansje det er for jeg er litt nerd, så jeg likte å bygge den - mikse å trickse litt med temperaturer og sats for å få bra vare osv osv.
Kan fint drikke sprit rett ut av plastbrenneren uten å sile den, men siler du den så får du sprit FULT på høyde med polvarer.

Men skal du bare ha ihop drekke fort som faen så du kan begynne din alkoholiserte studenttilværelse asap så anbefaler vell jeg vin..kommer jo ann på hva du foretrekker å drikke også!
Har hørt at folk liker kiwien godt, men helt ærlig synest jeg at det er bortimot det verste du kan få, da ville jeg heller gått edru. Mulig fersken er bedre, har ikke smakt den så mye.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Intresant UngarEffect..

Jeg har selv smakt to typer øl fra Europris, men faen, da foretrekker jeg heller å betale litt for skikkelig..
Men har lyst å teste vin nå, plastbrenner får vente..

Tror jeg går for fersken i første omgang, kan hende jeg kjpøper en kiwi i samme slengen så har jeg..

Tror også jeg kjører på med litt ekstra sukker og klaringsmiddel.
Har satt vin 4 ganger, og kun en gang har vinen blitt god... Vinsetting er en kunst... 10 dagers-vin blir dårlig uansett.. Kjør minimum 4 uker..
Hadde en 7-dagers.. En halv fest lå å fløt i spy... Ikke å anbefale


Har skrevet en liten, og uferdig guide på bloggen her: http://eivind.chillnest.org/?p=3
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Takk Cryptography, skjønner at den 7-dagers vinen ikke kan samenlignes med noe annet til en høyere pris..
Men som du sa selv i bloggen din, det er tross alt 8,- literen..

Kan man la 10 dagers vinen stå lengre, fks. 2 uker?
Skader dette?
Om jeg sukrer ekstra er det sagt at jeg må det, for da vil ikke gjæren stoppe før sukkeret er gjæret.

Skal også hive oppi noen tørkede fersken, tror dere dette vil gi noe resultat.
jobber på europris, og vil si at ferskenvinen er å anbefale. den selger mest også
Prøv heller hetvin. Lettere å få brukbare resultater da.
Les hvordan du får sterkest mulig vin på vinlegging.net:
http://www.vinlegging.net/0/hetvin.shtml
(siste avsnittene)
Polkagrislaila, Vinen blir bare bedre om du lar hver prosses gå over uker isteden for dager.
Men sånn hurtigvin funker bare til en ting, og bli full.
Kiwivin har en guggen zalo farge og smaker bittert.
Ferskenvin er ufattelig søtt og man drikker seg bare full på det en gang før man blir kvalm av bare tanken.
Tror du heller bør velge en annen smak...
Sist endret av GothQueen; 14. august 2008 kl. 20:47.
Uten å ha lest igjennom alt vil jeg komme med et par innskudd:

En kamerat av meg kjøpte øl-maskin for 1500 eller noe på nettet, og den ble ganske drekkanes. Men vi faller alltid tilbake på vin. Jeg og mine venner har laget ganske mye vin opp igjennom, og jeg personlig foretrekker ferskenvin som fylle-drikke. Vi har ligget på 16-17% i det siste. Ikke ha for mye sukker oppi for da smaker det jævlig kliss. Jeg hater rusbrus og lignende så det er vel litt personlig smak. Har hatt et par ganger der jeg har kjørt i meg nærmere 3L av vinen på en kveld, og det endte med å kjøre rundt naken på ATV mm. Er du ikke så glad i vin kan du med fordel blande driten ut i diverse juice-typer og lage god gammaldags billig-punch. Vin er lett å bli drita på, nesten lettere enn sprit for min del, da jeg ikke er såååååå glad i rein etanol.

Vin er enkelt og greit og krever mindre enn plastbrenneren av utstyr og jobb. Er bare å riste litt og hive oppi litt poser av og til. Hjemmebrenning er jo også ulovlig om det skulle ha noe å si. Regner med folk her gir en lang faen i det, men det er et pluss av vinmekking er 100% lovlig. Vi begynte i 16-års alderen. Dealinga vi har drevet med er nok ikke fullt så lovlig, men pytt pytt. Vet ikke hva prisen på heimert blir, men vinen koster vel 10kr literen ca. i produksjon og krever ikke så mye arbeid. Lukter endel, men tror det kan ordnes med god lufting eller kullfilter.

Har du noen spm. ang vin, ikke nøl med å ta kontakt. Vurderer selv å sette en dunk på rommet her, men håpte å ikke drikke så mye fremover.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Sitat av Crustydemon
Men sånn hurtigvin funker bare til en ting, og bli full.
Vis hele sitatet...
Det er vell det som har vert planen hele tiden egentlig, men med minst mulig spying.

Beer-machine er utelukket, den har jeg bare hatt dårlige erfaringer med.

Jo, ja, får se, det er jo bare billig fyll som er målet sån sett, jeg rekner jo ikke med å få Champange for 8,- literen..
Har selv europris vinsett og er godt fornøyd. Prøvd både fersken- og kiwivin. Har dog bare prøvd kiwivin en gang. Så langt er jeg mest fornøyd med ferskensmak, men smaken varierer jo fra brygg til brygg. Min første ferksenvin ble overaskende god, mens den andre var mer eller mindre usmakende.

Anngående mengde sukker tror jeg det er absolutt best å følge oppskriften som følger med. Gjør som det står i oppskriften, når vinen er ferdig smaker du til med sukkerlake(husk forsåvidt at du må ta litt og litt lake, ellers kan det gjerne fort bli for søtt).

Anngående selve bryggingen vil jeg bare påpeke at det kan være lurt å heve dunken fra gulvet dersom gulvet er kjølig(dette kan gjøres med f.eks. en stol). Også viktig at du faktisk følger opp vinen og rister godt flere ganger daglig. Vinene mine har alltid tatt mer enn 10 dager. Dersom det fortsatt plupper raskt i gjærlåsen burde du la den stå en stund til, spesielt ettersom du sier du går litt for smaken. Hvis du tar vinen for tidlig vil den mest sannsynlig smake værre og være mindre klar.

Det er også viktig at du er nøye med temperaturen (du vil jo ikke drepe gjæren). Sjekk med termometer i dunken regelmessig de første dagene for å passe på at temperaturen holder seg stabil.

En ting til det står i bruksannvisningen at det skal begynne å pluppe i gjærlåsen etter noen timer, om jeg ikke husker feil. Min vin pleier å bruke en hel natt før det plupper, så ikke gå bananas om det ikke plupper etter 2 timer. Dersom det ikke plupper etter 1 døgn derimot burde du sjekke temperaturen og det kan kanskje være en ide å lage litt mer sukkerlake.

Sitat av PolkagrisLaila
Og som kjent er ikke alkoholprosenten noe å skrive brev hjem om
Vis hele sitatet...
Sært, jeg pleier å ende opp på rundt 16-18% alkohol. Dette er da målt med både alkoholmåler(Kjøpt på europris. Og ja det er den som er beregna for vin, ikke sprit.) og inntak.

Anyways, hvis du går for vinsettet, lykke til. Mulig du får deg ny hobby.
For å få billig fyll pleier jeg rett og slett å fylle et kar med 25 liter vann, en pose hurtig gjær fra europris og 8 kg sukker. Dette lar jeg stå i en uke, så har jeg billig fyll en stund fremover! jeg anbefaler å blande ut 50/50, men kan drikkes rent. Noen påstår at dette fører til en jævlig fyllesyke, men jeg har ikke merket noe til det.
Sitat av pimme
For å få billig fyll pleier jeg rett og slett å fylle et kar med 25 liter vann, en pose hurtig gjær fra europris og 8 kg sukker. Dette lar jeg stå i en uke, så har jeg billig fyll en stund fremover! jeg anbefaler å blande ut 50/50, men kan drikkes rent. Noen påstår at dette fører til en jævlig fyllesyke, men jeg har ikke merket noe til det.
Vis hele sitatet...
Og dette smaker ikke vondt? Tar du i det hele tatt å skiller ut gjæren når det er ferdig? Høres hvertfall ut som en jekla dårlig ide. Og hvis du kan lage vin for ca. 10 kroner per liter så er vel det billig nok. Høres ut som en ganske bakterieinfisert drikke anyways.
Altså, for guds skyld , ikke benytt deg av vinsett fra europris. (Har noen kamerater som gjør dette i ny og ne)
Tro mine ord, den vinen smaker noe helvettes dritt! Sånn helt seriøst, den smaker helt jævlig.

Som nevnt, skaff deg en liten brenner, får mye mer glede ut av den


Den kommentaren om å drikke sats er heller ikke helt vanntett.. Jeg, og mange andre, vil si at dette også smaker vondt. Rein sats er jo ikke noe man sitter og koser seg med, smaker da ganske vondt dette også.
Sist endret av Prognisse; 16. august 2008 kl. 03:29.
kiwi'n er lett å svelge. Husker jeg ble sveiseblind på den. Blacka fullstendig ut etter ei halv flaske.
Lite tips: Sparkjøp har mange gode viner som du brygger selv. Som det er nevnt over så er det forarbeidet som gjør vinen.
Jeg liker best den vinen som tar ca 3-4 uker og lage.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvordan fungerer slike vinsett?
pøh, det er fult mulig og få god vin ut av 7-14 og 3-4 ukers vinsett.
Man kan også erstatte frukten man får med i posene, med fersk egen frukt. Det har jeg begynt og gjøre, feks aprikos og epler.

Man skal aldri være utolmodig når man lager vin, er som regel der folk går i fella. La vinen gjære helt ut, stikk den om mange ganger for bedre resultat og smak og bruk klaringsmiddel. og la den modne helt ut.

Den essensen man får med fra de pakkene på europris gjør jo vinen totalt ødelagt smaker jo syntetisk og søtt til uber grader, ivhertfall på fersken vinen! Dropp den eller reduser hvor mye du heller i, finn heller noe annet og erstatte den med, fantasien er lang.
Hei

Akkurat vært å kjøpt meg europris-vinsettet Av en eller annen grunn følgte ikke gjærlåsen med men antar den kan kjøpes seperat på vinbutikk.

En ting jeg lurer på... I bruksanvisningen brukes ordet "vinballong" ofte. Hva er dette??
Vinballong er beholderen for vinen. Sette hadde vel to 30L plastdunker med, det er disse som er vindunkene.
Takk, hvorfor sier de ikke "dunk" da? :P
Tror det ofte brukes en ballongformet "dunk". Så det som følger med er vel egentlig ikke ballonger, men de kan brukes som det.

Pass på å følg bruksannvisningen nøye når du starter. Skulle sette et sånn sett, var litt ivrig og litt for full. Det endte med ting i litt forskjellig rekkefølge, og gjæringen som skulle starte etter en time kom aldri.
Skal korken på gjæringslåsen være på?
Sitat av Anr Bjötk Vis innlegg
Skal korken på gjæringslåsen være på?
Vis hele sitatet...

Korken på gjærlåsen skal være på under hele prosessen, det har egentlig ikke så mye og si, men du slipper at vann og lukt fosser ut

Hvilken type kjøpte du? Bare og spørre om du lurer på noe under prosessen, lykke til
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Korken på gjærlåsen skal være på under hele prosessen, det har egentlig ikke så mye og si, men du slipper at vann og lukt fosser ut

Hvilken type kjøpte du? Bare og spørre om du lurer på noe under prosessen, lykke til
Vis hele sitatet...
Takk! Kjøpte europris sitt hvitvin-sett (Le Baron?). Begynner prosessen i dag

Ok...har satt gjæringen i gang, men det er ikke noe liv i gjæringslåsen. Noen idé hvorfor? Alle instrukser er fulgt og lokket er tett...

HJELP!!!! Det gjærer ikke!!

OPPDATERING:

Vinen vil ikke gjære. Mostvekten viser -40.

Spørsmålet er om jeg skal tilsette svovel eller ny gjær? Noe som kan hjelpe? Vær så snill...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er mer interessert i temperaturen, og da også helst max. og min. den kan ha vært i. Det er ikke veldig vanskelig å drepe gjær nemlig. Dobbeltsjekk at det er helt tett rundt gjærlåsen, rist godt og sett den en plass du vet det er rett over 20 grader (vanlig romtemperatur). Gulvet er ofte kaldt, så sett den litt opp, eller oppå håndkle eller lignende.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg er mer interessert i temperaturen, og da også helst max. og min. den kan ha vært i. Det er ikke veldig vanskelig å drepe gjær nemlig. Dobbeltsjekk at det er helt tett rundt gjærlåsen, rist godt og sett den en plass du vet det er rett over 20 grader (vanlig romtemperatur). Gulvet er ofte kaldt, så sett den litt opp, eller oppå håndkle eller lignende.
Vis hele sitatet...
Takk Jeg har fikset det nå, rett og slett med å begynne på nytt, og den gjærer som bare det as we speak. Problemet var, tror jeg, at jeg som en idiot trodde de tørkede fruktene skulle bare dynkes i vannet og så kastes. Jeg har nå kjøpt nytt sett, med flytende saft, og det funket bra.
Fikk flashback fra studietiden når jeg leste om hjemmelaget vin, laget da en egen "vinkjeller" som var utrulig kjekk å ha når man skulle invitere på nachspiel - "vil du være med hjem å se på vinkjelleren min?" Gjorde litt ekstra ut av det ved å samle sammen vinflasker fra restauranten i nabolaget, kokevaske disse og sette på egendesignet etikett.

Billigsettene med 14 dagers resultat gir ok resultat, men jeg fant ut at det var verdt smaken å vente ei eller to uker ekstra. Grad av søthet er vel en individuell smakssak, men ikke lag vinen for søt. Husk at vinen utvikler seg etter at den er tappet på flaske. Skal/må du drikke den straks etter tapping så er det greit at den er tilsatt ekstra sukker, men da blir den udrikkelig etter noen uker. De beste opplevelsene fikk jeg med vin som rett etter ferdig gjæring virket å være alt for tørr (lite søt). Etter 3 til 4 uker var denne veldig god og ble den store favoritten.

Ferskenvin lagret i noen uker smakte bedre enn tilsvarende Kivi.
Hvordan vet jeg at gjæringen er ferdig?
Det slutter å boble som i kullsyreholdig drikke, vinen holder seg ellers i ro..

Og! Når vinen er klar, er den ferdig.
Er det en mulighet for å tilsette kullsyre i denne vinen? Å lage den på samme måte som musserende vin kanskje?
Så det skal slutte å boble i gjærlåsen. Noen instrukser sier den bare skal stå 2 uker, andre sier det skal gå 1-2 minutt mellom boblingen i låsen...
Sitat av Anr Bjötk Vis innlegg
Så det skal slutte å boble i gjærlåsen. Noen instrukser sier den bare skal stå 2 uker, andre sier det skal gå 1-2 minutt mellom boblingen i låsen...
Vis hele sitatet...
Det skal gå mellom 1-2 min med bobling i gjærlåsen før du skal stoppe gjæringen.
kjedelig streiting
Bruk en mostvekt til å sjekke når du stopper. Det å bruke boblinga i gjærlåsen som referanse må være en nødløsning da hvor gjæringa går på slutten kommer ann på mange faktorer. Om man flasker et brygg som gjærer for tidlig risikerer man en grisete overaskelse i form av sprengte flasker.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Bruk en mostvekt til å sjekke når du stopper. Det å bruke boblinga i gjærlåsen som referanse må være en nødløsning da hvor gjæringa går på slutten kommer ann på mange faktorer. Om man flasker et brygg som gjærer for tidlig risikerer man en grisete overaskelse i form av sprengte flasker.
Vis hele sitatet...
Takk! Fikk en fin overraskelse da mostvekten viste -10! Ikke lenge før den når rett verdi for hvitvin (+5) da

Men andre ord trenger jeg ikke bry meg om boblingen så lenge mostvekten viser rett verdi for gjærslutt?

Jeg kom på noe... Jeg lager en Chardonnay vin, er det en hetvin eller en bordvin? Jeg tenker i forhold til hvilken oechlevekt grad jeg skal se etter... hjelp
Sist endret av Anr Bjötk; 27. januar 2010 kl. 17:41.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvilket sett er og foretrekke av disse? dei med saft eller dei med tørka frukt?

Nokon som veit?
Gjelder vinlaging som hobby? Tjen skattefritt på hobbyen Fordi då kan ein jo sette ubegrensa mengder med vin, skaffe eit rykte, og selge unna.

<teori>
Vinsett = 400kr
Gir 30 flasker vin med ettiketter og krympeplast osv. kjem opp i 20kr per flaske (tglass og alt).

Selger videre til venner og bekjente for 40-90 kr, kjem ann på lagringstida, då vill ein jo tene ganske grovt. selg ein 30 flasker for 40kr så får ein inn 1200 kr, og viss kosnadane på dette er under 20kr per flaske, vill ein jo tene 600 per dunk.

</teori>