Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  210 55399
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Grunnen til at jeg er så veldig i mot alkohol som rusmiddel er at det brukes så mye i samfunnet. Jeg kan selvsagt bare snakke ut fra egne referanserammer, men slik jeg opplever arbeidslivet så langt er at man bør møte opp på kick-offs, fredagspils og andre sosiale tilstelninger. Og hvis det er slik fatt at du ikke drikker da så må du komme frem med en god unnskyldning. Og de akseptable unnskyldninger slik jeg har forstått det er at en er gravid, går på antibiotika eller kjører. Før eller siden vil en da komme i en slik situasjon at man faktisk kan drikke, og da har man et forklaringsproblem.

Jeg skal ikke moralisere, jeg. Tidligere var jeg en av dem som så ned på folk som ikke ville være med på sosiale happenings som inkluderte alkohol. Jeg så på det som sosialt og veldig inkluderende. Men ettersom årene har gått så ser jeg på det å drikke sammen som et slags skalkesjul. Man drikker seg til mot, man drikker for å ha det gøy, man drikker for å komme i stemning osv. Hvorfor kan man ikke ha det gøy sammen uten alkoholen? Hvorfor kan man ikke få en god stemning uten alkohol?
Vis hele sitatet...
Alkohol brukes mye, og det er et generelt drikkepress, det har du rett i, og jeg er enig med deg at dette kan være negativt for dem som ikke drikker. Det jeg imidlertid savner, er en begrunnelse på hvorfor det at andre ruser seg på alkohol er et problem? Det er greit at drikkepresset oppfattes negativt av deg, meg og alle andre som ikke drikker, men da er det vel strengt tatt drikkepreset og ikke alkoholen i seg selv, som er problemet?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Grunnen til at jeg sier alkohol burde forbys er at det er så utrolig mange som misbruker dette stoffet. Selvsagt finnes det mennesker som bruker alkohol med måte, som dette ville vært urettferdig mot. Og du som trakk opp en sammenlikning med sjokolade og søtsaker. Har du tenkt på at det finnes mennesker der ute som kunne ønske at også disse matvarene var begrenset? Det som det hele bunner i, og som staten er så opptatt av, er at man skal beskytte folk som er svake. Og når det kommer til rus så gjelder det å beskytte folk mot alkohol ved å begrense åpningstider blant annet. Man kan jo diskutere effekten av det, for alle -selv rusmisbrukere kan jo planlegge litt for å få det de trenger uansett. Men det jeg tenker er at alkohol burde vært tatt ut av butikkene, overført til en egen bottle-shop, som var åpen mye lenger enn ølsalget. Så kunne de som trengte alkohol gå dit. (Siden det er uhørt å foreslå totalfordub mot alkohol). Da slipper vi som ikke vil ha alkohol å ha det i butikker hvor vi handler dagligvarer.
Vis hele sitatet...
Vent nå litt! Skifter du mening mens du skriver, her? Du åpner med å si at alkohol burde forbys, men avslutter med å si at totalforbud er "uhørt" å foreslå?

Om du leste mitt forrige innlegg i tråden, fikk du kanskje med deg min referanse til alkoholforbudet i USA på 1920-1930-tallet, og i lys av dette er jeg enig med din avsluttning. Et totalforbud vil lede til økt kriminalitet og kriminalisering av en stor del av befolkningen.

En enda strengere regulering, slik du foreslår, ser jeg ikke at skal ha en gunstig effekt. Hvis alkohol kun hadde vært solgt på vinmonopolet og ikke i dagligvarebutikker, hva ville forskjellen vært? Alle som ønsker å kjøpe alkohol kan gå til polet. Tror du virkelig det er alkoholmisbrukere som ikke klarer å motstå fristelsen til å kjøpe alkohol i dagligvarebutikk, men enkelt motstår fristelsen til å "tilfeldig" svinge innom polet på vei hjem?

Jeg ser helt erlig ikke hva gevinsten med en slik ordning skulle være.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Vent nå litt! Skifter du mening mens du skriver, her? Du åpner med å si at alkohol burde forbys, men avslutter med å si at totalforbud er "uhørt" å foreslå?
Vis hele sitatet...
Jeg tror hun mener at det er vi, altså ikke hun, som synes det er uhørt å skulle forby alkohol. Det høres ut som om hun prøver å komme med en alternativ løsning siden vi andre er så imot et forbud.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Jeg tror hun mener at det er vi, altså ikke hun, som synes det er uhørt å skulle forby alkohol. Det høres ut som om hun prøver å komme med en alternativ løsning siden vi andre er så imot et forbud.
Vis hele sitatet...
Helt rett! Jeg forsøkte å argumentere meg frem til en alternativ løsning. JEG personlig vil helst at alkohol skal totalforbys, men jeg vet at det ikke vil være en farbar vei. Derfor kom jeg opp med den alternative løsningen. Å separere ut all alkohol (og nikotin også kanskje?) i en egen butikk, ville gjort alt mye enklere. Og så skal jeg komme med en påstand som mange vil tenke: "Wow, dette er en selvmotsigelse". Det jeg mener er at disse separate sjappene for rus bør være åpne til langt på kvelden. Og jeg mener at hvis man først skal tillate alkohol så kan utesteder ha skjenkebevilgning døgnet rundt. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg mener det skaper bare mer problemer med å begrense skjenking og åpningstider. Hvis folk vet at de alltids kan få kjøpt seg noen øl ekstra uansett tid på døgnet, så hiver de ikke innpå med smuglersprit, hjemmebrent eller den alkoholen de faktisk har skaffet seg.

Ta åpningstider for seg selv. Mange sitter hjemme og drikker, og i Norge er kulturen slik at man går ut litt etter midnatt. Så kommer man ut, er på utestedet en times tid, og så stenger det!(?). Det er jo egentlig bare tragisk. Man skulle jo gå ut for å hygge seg. Hvis man kunne fulgt en mer internasjonal standard, og ikke nordmann pottitt standarden så hadde alkohol vært tilgjengelig i bottles shop mye lenger enn 20.00 på kvelden og utesteder hadde hatt servering hele døgnet.

Grunnen til at jeg er for en slik løsning er at jeg tror det er med på å begrense alkoholforbruket på sikt. Det ville kanskje blitt en bølge med forhøyet konsum en liten periode, men generelt ville folk slappet litt mer av rundt dette med alkohol, og kanskje ikke engang sett på det som det viktigste underveis! Hovedpoenget ved å gå ut er jo at man møter folk og har det hyggelig. Her i Norge har jeg inntrykk av at kulturen er preget av å bli mest mulig full.

Jeg har levd i utlandet en stund, og sett det jeg foreslår i praksis. Det var en langt mer avslappet holdning til alkohol i dette landet på grunn av åpningstider, egne utsalgssteder og vide skjenkebevilgninger. Folk slappet mer av, for de visste at de kunne få tak i alkohol uansett. De behøvde ikke planlegge så mye, og de behøvde ikke å styrte nedpå fordi utsalget stoppet på et visst tidspunkt.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Det jeg mener er at disse separate sjappene for rus bør være åpne til langt på kvelden. Og jeg mener at hvis man først skal tillate alkohol så kan utesteder ha skjenkebevilgning døgnet rundt. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg mener det skaper bare mer problemer med å begrense skjenking og åpningstider. Hvis folk vet at de alltids kan få kjøpt seg noen øl ekstra uansett tid på døgnet, så hiver de ikke innpå med smuglersprit, hjemmebrent eller den alkoholen de faktisk har skaffet seg.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne sett noen form for statistikk, eller i alle fall en litt mer utfyllende forklaring, på hvorfor folk drikker mindre hvis tilgangen er større. Jeg ser heller ikke noen klare fordeler med å ta alkohol ut av dagligvarebutikkene. Kan du forklare hvilke positive effekter dette vil ha?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Ta åpningstider for seg selv. Mange sitter hjemme og drikker, og i Norge er kulturen slik at man går ut litt etter midnatt. Så kommer man ut, er på utestedet en times tid, og så stenger det!(?). Det er jo egentlig bare tragisk. Man skulle jo gå ut for å hygge seg. Hvis man kunne fulgt en mer internasjonal standard, og ikke nordmann pottitt standarden så hadde alkohol vært tilgjengelig i bottles shop mye lenger enn 20.00 på kvelden og utesteder hadde hatt servering hele døgnet.
Vis hele sitatet...
Men hvis folk virkelig synes det er så trist at utestedene stenger bare en time eller to etter de har annkommet, så kan de vel bare begynne litt tidligere på kvelden, slik at de kommer seg tidligere ut? Jeg ser heller ikke hvordan lengre åpningstider skulle føre til at folk drikker mindre, og det er vel fortsatt det som er poenget, er det ikke?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Grunnen til at jeg er for en slik løsning er at jeg tror det er med på å begrense alkoholforbruket på sikt. Det ville kanskje blitt en bølge med forhøyet konsum en liten periode, men generelt ville folk slappet litt mer av rundt dette med alkohol, og kanskje ikke engang sett på det som det viktigste underveis!
Vis hele sitatet...
Igjen må jeg spørre; hvordan? Hvordan vil denne "løsningen" gjøre at folk drikker mindre?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg har levd i utlandet en stund, og sett det jeg foreslår i praksis. Det var en langt mer avslappet holdning til alkohol i dette landet på grunn av åpningstider, egne utsalgssteder og vide skjenkebevilgninger. Folk slappet mer av, for de visste at de kunne få tak i alkohol uansett. De behøvde ikke planlegge så mye, og de behøvde ikke å styrte nedpå fordi utsalget stoppet på et visst tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at man har en mer avslappet holdning til alkohol i en del andre land, men jeg tror ikke det stemmer, slik du sier, at dette er på grunn av egne alkohlbutikker, lengre åpningstider eller utvidet skjenkebevilgning. Jeg tror heller det har med drikkekulturen å gjøre. Jeg siterer deg:
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Her i Norge har jeg inntrykk av at kulturen er preget av å bli mest mulig full.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det skal mer til en utvidet alkoholsalg for å komme denne kulturen til livs
Sist endret av felix_poker; 13. oktober 2009 kl. 13:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg har levd i utlandet en stund, og sett det jeg foreslår i praksis. Det var en langt mer avslappet holdning til alkohol i dette landet på grunn av åpningstider, egne utsalgssteder og vide skjenkebevilgninger. Folk slappet mer av, for de visste at de kunne få tak i alkohol uansett. De behøvde ikke planlegge så mye, og de behøvde ikke å styrte nedpå fordi utsalget stoppet på et visst tidspunkt.
Vis hele sitatet...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Alcohol_consumption_per_capita_world_map.PNG/800px-Alcohol_consumption_per_capita_world_map.PNG

Noreg ligg under snittet for EU. Vi ligg på halvparten av det UK har. Vi ligg ein liter under Sverige. Vi ligg på under halvparten av Danmark. Vi ligg faktisk omtrent på bunn i europa!

Kva får deg til å tru at meir avslappa forhold til alkohol fører til mindre bruk? Mykje tilgjengelig forskning på området, inkludert den oversikta eg lenka til over viser den STIKK MOTSATTE effekten.
Bare lurer på en fort ting, hvis man sniffer nok til at nese veggen etser vekk, kommer den noensinne tilbake?
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Alcohol_consumption_per_capita_world_map.PNG/800px-Alcohol_consumption_per_capita_world_map.PNG

Noreg ligg under snittet for EU. Vi ligg på halvparten av det UK har. Vi ligg ein liter under Sverige. Vi ligg på under halvparten av Danmark. Vi ligg faktisk omtrent på bunn i europa!

Kva får deg til å tru at meir avslappa forhold til alkohol fører til mindre bruk? Mykje tilgjengelig forskning på området, inkludert den oversikta eg lenka til over viser den STIKK MOTSATTE effekten.
Vis hele sitatet...
I UK (for å ta et eksempel bare) er det vanlig a ta en pils midt på dagen, faktisk tilogmed også i løpet av arbeidstiden, til lunch. (kilde; lokale jeg har snakket med i england, ingen forskere). Dette vil vel gjerne føre til at antall liter per hode vil stige iforhold til om de ikke hadde gjort det (sånn som i norge). (kilde, hoderegning, ingen forskere her heller)
Uten å ha noe kilde til dette, så virker det for meg som UK har et mer avslappet forhold til alkohol, og selv om de kanskje inntar mer totalt, så betyr jo ikke det at de blir like fulle som oss. nettopp fordi de drikker oftere men i mindre mengder.
Sist endret av Meteor Freak; 21. oktober 2009 kl. 15:26.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
I UK (for å ta et eksempel bare) er det vanlig a ta en pils midt på dagen, faktisk tilogmed også i løpet av arbeidstiden, til lunch. (kilde; lokale jeg har snakket med i england, ingen forskere). Dette vil vel gjerne føre til at antall liter per hode vil stige iforhold til om de ikke hadde gjort det (sånn som i norge). (kilde, hoderegning, ingen forskere her heller)
Uten å ha noe kilde til dette, så virker det for meg som UK har et mer avslappet forhold til alkohol, og selv om de kanskje inntar mer totalt, så betyr jo ikke det at de blir like fulle som oss. nettopp fordi de drikker oftere men i mindre mengder.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt logiske sluttninger, men har du noen statistikk som viser at det er mindre alkoholrelaterte dødsfall, ulykker og/el. vold i UK enn i Norge? Når de drikker er forsåvidt ikke relevant. JaneDoes påstand var at et mer "avslappet" forhold til alkohol førte til mindre skadevirkninger.
Sitat av Catchy Vis innlegg
Bare lurer på en fort ting, hvis man sniffer nok til at nese veggen etser vekk, kommer den noensinne tilbake?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror dessverre ikke det. Det skal sies at det skal en veldig hasardiøs omgang med amfetamin (sulfat) til før noe slik skjer, eller veldig dårlige varer. Med vanlig omgang amfetamin (sulfat) er denne risikoen veldig liten i motsetning til kokain (klorid) som jeg antar må være mer etsende. Men det kan også være fordi du justerer oftere med kokain (klorid) enn med amfetamin (sulfat), og at linjene med amfetamin (sulfat) ofte er større og derfor ikke vil tære på neseveggen så hardt som med kokain (klorid). Snørret vil fortere nøytralisere den basiske substansen tror jeg, og dermed er det bare bittelitt som etser mot neseveggen, og det flykter kjapt hvis jeg ikke tar helt feil. Annerledes er det vel med lokalbedøvelsen kokain, som jeg tror ligger der lenger selvom virkestoffet er tatt opp ganske raskt (innen sekunder til minutter) og får derfor etset mer enn amfetamin (sulfat) gjør.

Dette er dog løse teorier basert på min ikke altfor gode hukommelse vedrørende en sak med ei amerikansk modell som for noen år siden fikk etset bort skilleveggen i nesa med hasardiøs omgang kokain (klorid) over flere år, og som måtte ty til plastisk operasjon for å rette på det. Den indre delen av neseveggen vil nok gro, men jo lenger utover du kommer, jo større avstand blir det mellom skillevegg og nesebunn, og uten kontakt vil det ikke begynne å gro heller. Da får du bare leve med "et stort nesebor", selvom du fortsatt vil ha begge to. Det bare ser ut som du har ett..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Forsåvidt logiske sluttninger, men har du noen statistikk som viser at det er mindre alkoholrelaterte dødsfall, ulykker og/el. vold i UK enn i Norge? Når de drikker er forsåvidt ikke relevant. JaneDoes påstand var at et mer "avslappet" forhold til alkohol førte til mindre skadevirkninger.
Vis hele sitatet...
Janedoe sin påstand var langt drøyere enn det:
Grunnen til at jeg er for en slik løsning er at jeg tror det er med på å begrense alkoholforbruket på sikt. Det ville kanskje blitt en bølge med forhøyet konsum en liten periode, men generelt ville folk slappet litt mer av rundt dette med alkohol, og kanskje ikke engang sett på det som det viktigste underveis! Hovedpoenget ved å gå ut er jo at man møter folk og har det hyggelig. Her i Norge har jeg inntrykk av at kulturen er preget av å bli mest mulig full.
Vis hele sitatet...
Og det meiner eg er rimelig tett opp til beviselig feil, noko det kartet (og masse tilgjengeleg talmateriale) understreker.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Forsåvidt logiske sluttninger, men har du noen statistikk som viser at det er mindre alkoholrelaterte dødsfall, ulykker og/el. vold i UK enn i Norge? Når de drikker er forsåvidt ikke relevant. JaneDoes påstand var at et mer "avslappet" forhold til alkohol førte til mindre skadevirkninger.
Vis hele sitatet...
Jeg har desverre ikke noen statistikk som viser til dette nei. Men i følge JaneDoe som har bod i utlandet (ikke nødvendigvis England da) så er det jo mer rolig da.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg har levd i utlandet en stund, og sett det jeg foreslår i praksis. Det var en langt mer avslappet holdning til alkohol i dette landet på grunn av åpningstider, egne utsalgssteder og vide skjenkebevilgninger. Folk slappet mer av, for de visste at de kunne få tak i alkohol uansett. De behøvde ikke planlegge så mye, og de behøvde ikke å styrte nedpå fordi utsalget stoppet på et visst tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot
Janedoe sin påstand var langt drøyere enn det:
Vis hele sitatet...
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Grunnen til at jeg er for en slik løsning er at jeg tror det er med på å begrense alkoholforbruket på sikt. Det ville kanskje blitt en bølge med forhøyet konsum en liten periode, men generelt ville folk slappet litt mer av rundt dette med alkohol, og kanskje ikke engang sett på det som det viktigste underveis! Hovedpoenget ved å gå ut er jo at man møter folk og har det hyggelig. Her i Norge har jeg inntrykk av at kulturen er preget av å bli mest mulig full.
Vis hele sitatet...
Hun har nok helt feil i at alkoholforbruket vil bli redusert, men jeg tror nok det kan føre til et mer avslappet forhold til alkohol.

Nå kan man jo også lure på hvorfor vi diskuterer nordmenns alkoholforhold i en tråd om "spørsmål om amfetamin"
Sist endret av Meteor Freak; 22. oktober 2009 kl. 14:21.