Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  654 258557
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
Bumper denne igjen, er på dag 5 utti brygginga og det ser litt rart ut. Halve toppen av brygget i bøtta er "klar" mens bunnen av brygget er veldig grumsete. Satser på at dette er normalt og at hele bøtta blir "klar" etter ferdig gjæring ? Anyone ?
Vis hele sitatet...
Når det har gått en uke ville jeg ført over vørteren til et nytt gjæringskar. Denne prosessen kalles på engelsk secondary fermentation eller "racking to secondary".

Vask et gjæringskar helt rent, og før over vørteren, med unntak av grums/trub-laget som ligger på bunnen.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Når det har gått en uke ville jeg ført over vørteren til et nytt gjæringskar. Denne prosessen kalles på engelsk secondary fermentation eller "racking to secondary".

Vask et gjæringskar helt rent, og før over vørteren, med unntak av grums/trub-laget som ligger på bunnen.
Vis hele sitatet...
Hvor viktig er dette? Har bare en gjæringsbøtte med tappekran og flaske fyller. Blir jo en liten utgift om jeg må kjøpe dette på nytt. Trodde det holdt og holde batchen i et kar ut hele gjæringsperioden ? Står ikke noe om secondary fermentation i oppskrifta på brewkittet jeg har laget.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
For mye sukker ved karbonering kan gi flaskebomber.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er vel strengt tatt helt usannsynlig at skal skje med to karboneringsdrops på en halvlitersflaske.

Angående sekundærgjæring er det helt unødvendig, men det var vanlig å gjøre før (og er fortsatt tildels vanlig i amerikanske hjemmebryggermiljøer). I større bryggerier med kjempestore gjæringstanker kan det være en fordel, og det er der praksisen har sitt opphav, men det er rimelig bunnsolid konsensus hos bryggeguruer at overføring til sekundærgjæring etter en uke i hjemmebryggingssammenheng ikke har positive effekter, samtidig som det øker sjansen for infeksjoner. I kjempestore og ofte koniske tanker vil trykket og temperaturen på bunn av tanken være høyt, noe som kan føre til at gjæra som legger seg der dør og påvirker smaken. I et vanlig gjæringskar vil ikke dette skje. Overføring vil heller ikke bidra til klarning, siden gjæra som er i suspensjon bare vil virvles og fordeles homogent i det nye karet.

Overføring er bare hensiktsmessig om du skal lagre brygget på karet i mer enn fire uker. Så bare la det stå slik det er i to uker totalt, før du flasker det.

EDIT: For å oppklare en mulig misforståelse, siden jeg ser jeg skrev rotete og uklart: I et vanlig gjæringskar som vi hjemmebryggere bruker, og i vanlige gjæringstemperaturer, vil ikke gjærcelledød av betydelig grad finne sted før det har gått ca fire uker.
Sist endret av Provo; 18. november 2014 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, men det er vel strengt tatt helt usannsynlig at skal skje med to karboneringsdrops på en halvlitersflaske.

Angående sekundærgjæring er det helt unødvendig, men det var vanlig å gjøre før (og er fortsatt tildels vanlig i amerikanske hjemmebryggermiljøer). I større bryggerier med kjempestore gjæringstanker kan det være en fordel, og det er der praksisen har sitt opphav, men det er rimelig bunnsolid konsensus hos bryggeguruer at overføring til sekundærgjæring etter en uke i hjemmebryggingssammenheng ikke har positive effekter, samtidig som det øker sjansen for infeksjoner. I kjempestore og ofte koniske tanker vil trykket og temperaturen på bunn av tanken være høyt, noe som kan føre til at gjæra som legger seg der dør og påvirker smaken. I et vanlig gjæringskar vil ikke dette skje. Overføring vil heller ikke bidra til klarning, siden gjæra som er i suspensjon bare vil virvles og fordeles homogent i det nye karet.

Overføring er bare hensiktsmessig om du skal lagre brygget på karet i mer enn fire uker. Så bare la det stå slik det er i to uker totalt, før du flasker det.
Vis hele sitatet...
Ser hva du mener, men etter at jeg testet sekundærgjæring i nytt kar, fant jeg at mengden trub ble veldig redusert ved tapping.
Jeg har aldri i løpet av tiden jeg har brygget brukt sekundærgjæring, det jeg heller gjør er å gjære alt i en dunk, for å deretter overføre øllet til en annen dunk med kran på tappedagen.

Jeg lager en sukkerlake, omtrent 6g/pr Liter øl med sukker eventuelt brygge sukker i pulverform holder i masseveis.
dette koker jeg opp i en ren kjel (fri for fett og oljer). For å så kjøle ned til omtrent 20 grader, heller det i den tomme gjærdunken som på forhånd er renset topp til tå med desinfiserende vaskemiddel og mer til om nødvendig.

legger hevert røret i bunnen av bøtta slik at det blir en "virvel" i hele karet uten at det plasker og blander seg med oksygen (dette for å unngå oksidering av øllet). Med dette oppnår du relativt god utblanding av sukkerlaken i øllen, dermed er det bare å flaske og kose seg.

Jeg har oppgradert til corneliusfat nå, ble naturligvis lei av all denne flaskingen, ser frem til å flaske litt med dette systemet og, det medfører naturligvis bruk av en Blichman Beergun, eventuelt en mottrykksflaskefyller. Da får du en ølflaske du kan drikke rett fra, eller helle alt av flaskens innhold i ett glass uten fare for bunnfall og grums. Fantastisk er det!

i morgen settes porteren min på fat og karboneres kunstig med Co2 gass. skåles i nærmeste fremtid!

Edit: for treg til å edite uten å kontakt admin!

Jeg har aldri i løpet av tiden jeg har brygget brukt sekundærgjæring, Mener å huske det er mer for spesielle øl med lange gjæringsforløp og øl med høy OG der det er fordelaktig mtp langt gjæringsforløp. Da gjærceller etter en viss tidsperiode også begynner å råtne kan de sette uønsket smak på øllet, derfor velger hjemmebryggerne og andre bryggerier som lager disse øllene å overføre til sekundærgjærdunk / tank.

Finnes vel likevel fanatikerne som liker spenningen i å øke infeksjonsfaren, å gjør det likevel i tro om at det blir noen forskjell på korte gjærforløp som 2 uker.

Skal sies at det kan være forskjeller på gjæren noen bruker som gjør at det er lurt å bruke sekundærgjæring. De som bruker krydder tilsettninger sent i gjæringen av f.eks jule øl (Lager) som krever litt lengre tid på gjæringsprossesn ( alt fra 2-6 uker på noen typer) gjerne foretrekker å kryddre sine øl i sekundærgjæringen slik at kryddrene får satt sine preg uten å bli begravd under gjær / trub etc.

det jeg heller gjør er å gjære alt i en dunk da jeg stort sett lager ales, for å deretter overføre øllet til en annen dunk med kran på tappedagen.

Poenget mitt med å overføre slik er dette:

Jeg lager en sukkerlake, omtrent 6g/pr Liter øl med sukker eventuelt brygge sukker i pulverform holder i masseveis.
dette koker jeg i 10min, i en ren kjel (fri for fett og oljer). For å så kjøle ned til omtrent 20 grader, heller det i den tomme gjærdunken som på forhånd er renset topp til tå med desinfiserende vaskemiddel og mer til om nødvendig.

legger hevert røret i bunnen av bøtta slik at det blir en "virvel" i hele karet uten at det plasker og blander seg med oksygen (dette for å unngå oksidering av øllet). Med dette oppnår du relativt god utblanding av sukkerlaken i øllet, dermed er det bare å flaske og kose seg.

Jeg har for en stund tilbake oppgradert til corneliusfat, ble naturligvis lei av all denne flaskingen, ser frem til å flaske litt med dette systemet og, det medfører naturligvis bruk av en Blichman Beergun, eventuelt en mottrykksflaskefyller for de som liker mest mulig duppeditter. Da får du en ølflaske du kan drikke rett fra, eller helle ut alt av flaskens innhold i ett glass uten fare for bunnfall og grums. Fantastisk er det!

i morgen settes porteren min på fat! skåles i nærmeste fremtid!
Sist endret av frevev; 18. november 2014 kl. 18:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg tenkte å prøve meg igjen etter mange år. Vil begynne med et ekstraktsett igjen, noen som har noen å anbefale for tiden? Disse blir vel litt lite "humlete", hvordan er fremgangsmåten med å tilsette humle til et allerede humlet ekstraktsett?

Edit: Er keen på en IPA, gjerne amerikansk
Sist endret av Olympic; 9. januar 2015 kl. 21:59.
Kanskje forumet Norbrygg kan hjelpe deg bedre.
Klem fra Betty
Tørrhumling vil jo bli som ved all grain-brygging. Du tilsetter da for eksempel 2-3 gram per liter vørter etter ca 5 dager med gjæring. Det vil gi mye humlearoma, men ingen ekstra bitterhet.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Tørrhumling vil jo bli som ved all grain-brygging. Du tilsetter da for eksempel 2-3 gram per liter vørter etter ca 5 dager med gjæring. Det vil gi mye humlearoma, men ingen ekstra bitterhet.
Vis hele sitatet...
Det er vel kanskje like greit å kjøpe uhumlet maltekstrakt å tilsette humle selv? Gryten min er bare på 10/11 liter maks, og jeg ser alle på norbrygg o.l. snakker om disse gigakjelene. Er det mulig å få til en batch på rundt 20 liter med en kjele på 10 liter?
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det er vel kanskje like greit å kjøpe uhumlet maltekstrakt å tilsette humle selv?
Vis hele sitatet...
Ja, det funker fint. Det er også mulig å koke bitter- og smakshumle i vann ved siden av og tilsette i et ølsett, men hvor godt beregningene for bitterhet vil treffe er jeg ikke sikker på.

Sitat av Olympic Vis innlegg
Gryten min er bare på 10/11 liter maks, og jeg ser alle på norbrygg o.l. snakker om disse gigakjelene. Er det mulig å få til en batch på rundt 20 liter med en kjele på 10 liter?
Vis hele sitatet...
Ja, det går an, selv om det jo vil være en uvanlig stor vanntilsetning etter kok. Du må nok regne med å koke 7-8 liter og fylle etter med 12-13 liter med vann på gjæringskaret. Altså må du koke et øl med veldig høy SG, noe som gjør at utnyttelsesgraden på humla, i hvert fall bitterhetsmessig, synker ganske mye, slik at du må bruke en del mer humle enn om du hadde kokt alt sammen. Det finnes bryggeprogrammer som kan gjøre alle beregningene for deg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Etter å ha sett litt på kalkulatoren skal jo dette være mulig. Må jeg sile vørteren når jeg heller oppi gjæringskaret?
Det er det delte meninger om effekten av. Noen mener litt trub (koagulerte proteiner fra rask oppvarming og nedkjøling av vørter) er bra som gjærnæring. Andre mener det ikke er bra og forsøker å få med minst mulig. Andre igjen mener det ikke har noe å si og bryr seg ikke med det. Selv er jeg ikke så nøye på det, men med en IPA kan jeg nok gjerne ta noen grep for å minske mengden humle som blir med over, ettersom man bruker så mye av det.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Takk for all hjelp til nå, Provo. Setter stor pris på det.

Hvordan ser denne oppskriften ut? Tenker å kjøre litt safe med amarillo/cascade-blandingen. Jeg ser det finnes litt uenighet på hvor mye av maltekstraktet man skal koke fra begynnelsen av. Noen mener at man bør bruke ca. halvparten for så å tilsette resten helt til slutt slik det bare får et oppkok. Men hvis jeg gjør det på sistnevnte måte, vil ikke det igjen fucke opp kalkuleringene mine for humlen? Eller betyr det bare at jeg kan bruke vesentlig mindre humle?

Kode

Title: Olympic IPA
Author: Olympic

Brew Method: Extract
Style Name: American IPA
Boil Time: 60 min
Batch Size: 21 liters (fermentor volume)
Boil Size: 8 liters
Boil Gravity: 1.152
Efficiency: 35% (steeping grains only)

STATS:
Original Gravity: 1.058
Final Gravity: 1.014
ABV (standard): 5.81%
IBU (tinseth): 65.54
SRM (morey): 9.91

FERMENTABLES:
3 kg - Liquid Malt Extract - Light (72.3%)
0.9 kg - Dry Malt Extract - Amber (21.7%)

STEEPING GRAINS:
250 g - American - Caramel / Crystal 75L (6%)

HOPS:
80 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.4, Use: Boil for 60 min, IBU: 32.47
80 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 30 min, IBU: 20.8
100 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 10 min, IBU: 12.26
100 g - Amarillo, Type: Leaf/Whole, AA: 8.4, Use: Boil for 0 min
Sist endret av Olympic; 10. januar 2015 kl. 13:31.
Ser fint ut, men jeg hadde kanskje brukt noe humle på 5 og 2 minutter også. Og ikke glem tørrhumle etter stormgjæringen er over.

Angående å dele opp med tilsetting av mer ekstrakt sent i kokingen, så kan det nok tenkes at bryggeprogrammer som BeerSmith klarer å gjøre riktige beregninger. Utfordringen er, som du sikkert vet, at høyere SG gjør at prosessen med isomerisering av alfasyrer, som gir bittersmak, blir mindre effektiv. Du vil nok kunne bruke noe mindre humle ved sen tilsetting av noe av ekstraktet, men hvor mye mindre tør jeg ikke gjette på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenkte å brygge idag.

Har 2 bokser Lager ekstrakt jeg tenkte å bruke istede for 1. Lurer på om jeg trenger noe sukker da, eller blir det nok sukker med de 2 boksene? Står på boksen at 1 boks skal blandes med 1kg sukker for å få rett alcohol mengde.

Er Coopers Lager ekstrakt om det har noe å si.
Vanskelig å si for sikkert uten å vite hva slags OG du får med bare ekstrakten eller hva den totale OGen er ment å være, men med mindre du er ute etter å få mye alkohol kan du nok trygt droppe sukkeret. Høyst sannsynligvis vil du uansett oppnå høyere alkoholprosent med to bokser ekstrakt. Jeg regner med du vet at to bokser også vil gi deg en god del kraftigere smak på ølet?
Sitat av Provo Vis innlegg
Vanskelig å si for sikkert uten å vite hva slags OG du får med bare ekstrakten eller hva den totale OGen er ment å være, men med mindre du er ute etter å få mye alkohol kan du nok trygt droppe sukkeret. Høyst sannsynligvis vil du uansett oppnå høyere alkoholprosent med to bokser ekstrakt. Jeg regner med du vet at to bokser også vil gi deg en god del kraftigere smak på ølet?
Vis hele sitatet...
Tenkte 1 boks(1,7kg) var lite, så kjøpte 2. Første kittet jeg lagde hadde ekstrakt på over 3kg og det ble veldig bra for å være mitt første brygg. Smakte på vørteren til de 2 boksene og det var ikke så veldig kraftig smak. Fikk OG på 1.042, så det er jo ikke så ille.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg har to gjæringsbøtter med plastkran. Planen er å gjøre omstikk når jeg skal tilsette sukkerlake. Kan jeg gjøre dette med kranen, eller vil det bli for mye oksidering? Jeg har veldig dårlig erfaring med hevert, så vil helst unngå det greiene der. PS. Har også en tappestang til kranen.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg har to gjæringsbøtter med plastkran. Planen er å gjøre omstikk når jeg skal tilsette sukkerlake. Kan jeg gjøre dette med kranen, eller vil det bli for mye oksidering? Jeg har veldig dårlig erfaring med hevert, så vil helst unngå det greiene der. PS. Har også en tappestang til kranen.
Vis hele sitatet...
kjøp en slange som du fester på kranen, og legg den andre enden i en kveil i den bøtta du skal ha det over i. Fungerer perfekt

Mye mulig den slangen til heverten din passer.
Noen som vet hva som er greia her? Er på dag 6. Ser ut som det flyter gjær rester i toppen av brygget?

http://imgur.com/tOPPVxD

http://imgur.com/tOPPVxD
Sist endret av cloudyminded9; 23. januar 2015 kl. 21:27.
Ser helt normalt ut.
Burde det ikke ha klarna til nå? Skummet la seg på dag 3. Skal ikke alt synke til bunn?
La ølet gjære 14 dager før du bekymrer deg.
Etter de 14 dagene kjøler du ned ølet til rett over 0 grader, lar det stå et døgn eller to, da burde ølet ditt være mye klarere. Stikk om, bland i sukkerlake og Flask ølet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet om man kan bruke kullfilter / annen type for filter for og få bort evnt slam som legger seg på bunnen uten og miste for mye av selve Ølet?

Tenkte og få sammen noen venner og kjøpe inn en 120+liters tank og brygge i så vi alle kan ha øl når vi trenger det og ikke svi bort halve lønna.
▼ ... flere år senere ... ▼
Så var dagen kommet der tenkte jeg skulle prøve meg på å brygging.

Som med andre prosjekter prøver jeg å lese så mye som mulig før jeg starter, og nå etter en god uke med mye lesing sitter jeg igjen med at jeg vil prøve meg på et ekstraktbrygg.

Starter med en rimelig enkel oppskrift på en "blonde ale" med noen små justeringer. Den mest relevante justeringen er at jeg må gjøre et delkok. Det andre er å utelukke "caramalt" da jeg er rimelig sikker på at jeg ikke vil ha karamellsmak på brygget.. Så tanken er å bare bruke lys DME (Dry Malt Extract.) Har som sagt prøvd å lese meg opp så mye som mulig, men sitter enda igjen med noen spørsmål og gjerne en vurdering av planen min... Og tar meg ikke råd til et medlemskap på Norbrygg for å få tilgang til forumet så det er sagt
Her er den originale oppskriften:

Extract Blonde Ale Basic Example
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
Category: Light Hybrid Beer
Subcategory: Blonde Ale
Recipe Type: Extract
Batch Size: 20 L
Volume Boiled: 24 L
Mash Efficiency: 72 %
Total Grain/Extract: 2.90 kg
Total Hops: 23.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
0.4 kg CaraMalt
2.5 kg Dry Light
8 g Magnum (Pellets, 14.50 %AA) boiled 60 minutes.
15 g Cascade (Pellets, 5.50 %AA) boiled 5 minutes.
Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.049
Terminal Gravity: 1.011
Color: 6.97 SRM
Bitterness: 20.8 IBU
Alcohol (%volume): 5.0 %

Så over til spørsmålene.

Siden jeg skal delkoke og bruker ekstrakt har jeg kommet frem til at det lureste er å ha i halvparten av malten fra begynnelsen og resten når det er 20 min. igjen av de 60 min. det skal koke, dette for å få bitterheten lik, (om jeg har forstått det riktig så vil utbytte av humlen reduseres om vørten er tettere) i tillegg vil jeg ikke at brygget skal bli mørkere enn nødvendig selv om fargen ikke spiller så stor rolle i første omgang og til slutt for å minimere faren for at malten klumper seg og brenner seg fast i bunnen.

Noen forslag til en bedre måte å gå fram?

Jeg må som sagt delkoke, platetoppen vil neppe kunne gi ønsket "rolling boil" med mer en 10 liter og jeg ønsker ikke å kjøpe meg en dedikert plate eller elementer å legge i gryta. Dette betyr jo at jeg må toppe opp med vann når vørten er ferdig kokt. Planen er å løfte den av plata, sette gryta i vasken og fylle på så mye kaldt vann jeg får plass til før jeg dumper den i gjæringskaret og fyller resterende vannmengde for å nå 20 liter.

Leser at de fleste sier kranvann er i orden om smaken og fargen på vannet er god, noe det er her. Det er borehull, så klor er ikke et problem, vannet er nok litt hardt dog. Vil dette gå bra eller må jeg koke vannet eller bruke flaskevann? Aner ikke hvilken grad det vil være på vørten når den går i gjæringskaret, men den vil vel gå? Gryta er 15 liter.

Om det er andre ting jeg har oversett eller kan forbedre uten å koste på meg flere tusenlapper er det bare å rope ut
Av egen erfaring så kan du få en grei overraskelse når du modifiserer oppskrifter. Da jeg brygget så fikk jeg en stund ideen om at jeg kunne sikkert gjøre noe annerledes med gode oppskrifter, eller oppskrifter jeg alt hadde brygget tidligere. Resultatet ble alltid veldig annerledes men annerledes er ikke alltid veldig bra. Kjedelig å koke å styre også ender du opp med 60 flasker øl som du egentlig ikke synes særlig om.

Søk på oppskrifter, velg en med god omtale og mange sider lar deg velge ekstrakt eller kønn. Siden dette er ditt første brygg og du egentlig ikke har erfaring om smaksprofiler på de forskjellige malttypene så tror jeg det lønnes å følge en oppskrift for å sikre suksess. Det er så mye jobb og innsats som kreves for å brygge øl at det er ikke verdt å få et dårlig brygg eller et brygg du ikke liker noe særlig.

Om du er usikker på hva du ønsker brygge tenk litt på hvilke øltyper du liker og søk etter klone feks.
Sist endret av random67489; 5. oktober 2018 kl. 19:06.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Av egen erfaring så kan du få en grei overraskelse når du modifiserer oppskrifter. Da jeg brygget så fikk jeg en stund ideen om at jeg kunne sikkert gjøre noe annerledes med gode oppskrifter, eller oppskrifter jeg alt hadde brygget tidligere. Resultatet ble alltid veldig annerledes men annerledes er ikke alltid veldig bra. Kjedelig å koke å styre også ender du opp med 60 flasker øl som du egentlig ikke synes særlig om.

Søk på oppskrifter, velg en med god omtale og mange sider lar deg velge ekstrakt eller kønn. Siden dette er ditt første brygg og du egentlig ikke har erfaring om smaksprofiler på de forskjellige malttypene så tror jeg det lønnes å følge en oppskrift for å sikre suksess. Det er så mye jobb og innsats som kreves for å brygge øl at det er ikke verdt å få et dårlig brygg eller et brygg du ikke liker noe særlig.

Om du er usikker på hva du ønsker brygge tenk litt på hvilke øltyper du liker og søk etter klone feks.
Vis hele sitatet...
Er veldig med på hva du sier og det er nesten det jeg har gjort, denne oppskriften ble lagt ut når noen spurte om en lettdrikkelig sommerøl, type den du får i norske butikker. Eneste jeg har gjort er å bruke bare lys DME siden jeg ikke ser for meg at karamellsmak i ølla er noe jeg ønsker, om du tror det vil gjøre veldig stor forskjell så går jeg tilbake til 400g caramalt, det med delkok er egentlig ikke noe jeg får gjort noe med, nå. Tror du dette ølet blir helt rævva av de to justeringene?
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Så var dagen kommet der tenkte jeg skulle prøve meg på å brygging.

Som med andre prosjekter prøver jeg å lese så mye som mulig før jeg starter, og nå etter en god uke med mye lesing sitter jeg igjen med at jeg vil prøve meg på et ekstraktbrygg.

Starter med en rimelig enkel oppskrift på en "blonde ale" med noen små justeringer. Den mest relevante justeringen er at jeg må gjøre et delkok. Det andre er å utelukke "caramalt" da jeg er rimelig sikker på at jeg ikke vil ha karamellsmak på brygget.. Så tanken er å bare bruke lys DME (Dry Malt Extract.) Har som sagt prøvd å lese meg opp så mye som mulig, men sitter enda igjen med noen spørsmål og gjerne en vurdering av planen min... Og tar meg ikke råd til et medlemskap på Norbrygg for å få tilgang til forumet så det er sagt
Her er den originale oppskriften:

Extract Blonde Ale Basic Example
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
Category: Light Hybrid Beer
Subcategory: Blonde Ale
Recipe Type: Extract
Batch Size: 20 L
Volume Boiled: 24 L
Mash Efficiency: 72 %
Total Grain/Extract: 2.90 kg
Total Hops: 23.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
0.4 kg CaraMalt
2.5 kg Dry Light
8 g Magnum (Pellets, 14.50 %AA) boiled 60 minutes.
15 g Cascade (Pellets, 5.50 %AA) boiled 5 minutes.
Yeast: Fermentis US-05 Safale US-05

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.049
Terminal Gravity: 1.011
Color: 6.97 SRM
Bitterness: 20.8 IBU
Alcohol (%volume): 5.0 %

Så over til spørsmålene.

Siden jeg skal delkoke og bruker ekstrakt har jeg kommet frem til at det lureste er å ha i halvparten av malten fra begynnelsen og resten når det er 20 min. igjen av de 60 min. det skal koke, dette for å få bitterheten lik, (om jeg har forstått det riktig så vil utbytte av humlen reduseres om vørten er tettere) i tillegg vil jeg ikke at brygget skal bli mørkere enn nødvendig selv om fargen ikke spiller så stor rolle i første omgang og til slutt for å minimere faren for at malten klumper seg og brenner seg fast i bunnen.

Noen forslag til en bedre måte å gå fram?

Jeg må som sagt delkoke, platetoppen vil neppe kunne gi ønsket "rolling boil" med mer en 10 liter og jeg ønsker ikke å kjøpe meg en dedikert plate eller elementer å legge i gryta. Dette betyr jo at jeg må toppe opp med vann når vørten er ferdig kokt. Planen er å løfte den av plata, sette gryta i vasken og fylle på så mye kaldt vann jeg får plass til før jeg dumper den i gjæringskaret og fyller resterende vannmengde for å nå 20 liter.

Leser at de fleste sier kranvann er i orden om smaken og fargen på vannet er god, noe det er her. Det er borehull, så klor er ikke et problem, vannet er nok litt hardt dog. Vil dette gå bra eller må jeg koke vannet eller bruke flaskevann? Aner ikke hvilken grad det vil være på vørten når den går i gjæringskaret, men den vil vel gå? Gryta er 15 liter.

Om det er andre ting jeg har oversett eller kan forbedre uten å koste på meg flere tusenlapper er det bare å rope ut
Vis hele sitatet...
Oppskriften din ser bra ut, ingen grunn til at du ikke skal bli fornøyd med dette øllet.

For å få best mulig resultat, er gjæringstemperaturen noe av det viktigste å holde styr på. US-05 er en veldig grei gjær, og rimelig tilgivende til temperaturforandringer. Visst du vil ha et rent smaksbilde uten mye estere, fusel, og bidrag fra gjæra, er det lurt å starte gjæringen lavt, og hold temperaturen i sjakk under stormgjæringa. Pitch gjæra på rundt 17grader, og la temperaturen stige sakte til rundt 20grader (i karet) på slutten av stormgjæringa. Husk at under gjæring øker temperaturen i vørteren, så det vil være noen grader varmere i gjæringskaret en i rommet. Det er viktig at temperaturen i gjæringskaret ikke synker underveis, da kan gjæringa stoppe opp. Det enkleste hjelpemiddelet for å overvåke temperaturen er thermostrips som man taper fast på gjæringskaret. F.eks disse: https://brewshop.no/produkt/utstyr/g...gjaeringsbotte

Så til oppskriften: Caramalt vil ikke direkte gi deg karamellsmak i øllet dit. Karamellmalt gir deg mye ugjærbare sukkerarter, slik at øllet blir mer fyldig/søtt. Den delen av oppskriften din hvor det står terminal gravity vil bli påvirket visst du utelukker karamellmaltet. Du vil sannsynligvis få et litt tørrere øl, men det vil nok ikke være det som avgjør om øllet blir godt eller ikke. Hardt vann vil nok heller ikke være noen avgjørende faktor. Det er mange bryggere som justerer vannet sitt med forskjellige mineraler for å oppnå en ønsket vannprofil, men dette burde ikke du å bekymre deg med i første omgang.

Du trenger ikke å koke så veldig hardt når du brygger ale. Man ønsker minimum 8% avdampning i timen, og det er mykere koking en de fleste forbinder med rullende kok. Poenget med denne avdampingen er å kvitte seg med DMS som oppstår under koking, og dette er et mye større problem når man brygger med pilsnermalt. Har aldri vært plaget med dette selv, men smaken skal kunne forbindes med kokt mais.

Du trenger ikke betale medlemskap for å få tilgang til norbrygg forumet. Du kan starte tråder, og bidra i diskusjoner akkurat som her.

Lykke til med brygget!
Helt rævva? Tja kanskje. Om du ser på mengdene så er det jo over 6 ganger mer dry light enn caramalt. Så det blir nok ikke som å drikke toffee likør. Dessuten så har de jo brukt humlen til å balansere smakene samt at gjæren også setter karakter på ølet. Om jeg skulle brygget dette så hadde jeg nok bare kjørt oppskriften til punkt og prikke og stolt på at omtalen av ølet stemmer. Tror ikke caramalten vil få fremtredende smak. Når det kommer til delkok så går nok det helt fint.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Helt rævva? Tja kanskje. Om du ser på mengdene så er det jo over 6 ganger mer dry light enn caramalt. Så det blir nok ikke som å drikke toffee likør. Dessuten så har de jo brukt humlen til å balansere smakene samt at gjæren også setter karakter på ølet. Om jeg skulle brygget dette så hadde jeg nok bare kjørt oppskriften til punkt og prikke og stolt på at omtalen av ølet stemmer. Tror ikke caramalten vil få fremtredende smak. Når det kommer til delkok så går nok det helt fint.
Vis hele sitatet...
Kom kanskje ikke godt nok fram, men planen var å følge oppskriften til punkt og prikke, bortsett fra de 400 gramene med caramalt, men om du mener mengden caramalt ikke vil smake karamell kjører jeg på, takk igjen
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det andre er å utelukke "caramalt" da jeg er rimelig sikker på at jeg ikke vil ha karamellsmak på brygget.. Så tanken er å bare bruke lys DME (Dry Malt Extract.)
Vis hele sitatet...
Caramalt kan tilføre en svak søtsmak som har et karamellaktig preg, men det vil ikke få ølet ditt til å smake smørbukk. Mengden her er dessuten rimelig liten. Caramalt og crystal malt er rimelig vanlige tilsetninger i øl, så om du har smakt litt forskjellige øltyper av det ikke aller lyseste slaget, og sjelden eller aldri har opplevd en karamellsmak du ikke liker, så er det i hvert fall ingenting å tenke på. Det er ikke helt uvanlig at Pale Ales inneholder 20 prosent caramalt eller tilsvarende. Caramalten vil tilføre litt til kroppen og fylden i ølet som du mister om du erstatter den med lys tørrmalt.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Siden jeg skal delkoke og bruker ekstrakt har jeg kommet frem til at det lureste er å ha i halvparten av malten fra begynnelsen og resten når det er 20 min. igjen av de 60 min. det skal koke, dette for å få bitterheten lik, (om jeg har forstått det riktig så vil utbytte av humlen reduseres om vørten er tettere) i tillegg vil jeg ikke at brygget skal bli mørkere enn nødvendig selv om fargen ikke spiller så stor rolle i første omgang og til slutt for å minimere faren for at malten klumper seg og brenner seg fast i bunnen.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på om jeg skjønte dette. Du vurderer å begynne å koke kun vann og humle og tilsette maltekstrakten etter hvert? Det høres litt risikabelt ut med tanke på avkoking. Vørteren bør koke i 60 minutter for å få kokt vekk en del stoffer som ellers kan gi usmaker. Jeg er ikke vant med å bruke ekstrakt, men jeg antar det samme er tilfellet da også. Og om du bruker caramalt, og siden du ikke kjører full mesking, så er nok tanken at den skal trekke i varm vørter og taes ut før koking, noe som i så fall vil komplisere denne planen ytterligere.

Et alternativ til å kjøre delkok, er jo å lage en mindre mengde. Lag 10 liter i stedet for 20. Da kan du raskere (og billigere, om penger er en faktor) brygge på nytt med innsamlet lærdom fra forrige brygg. Du kan kjøre en av dem med caramalt og en av dem med lys DME som erstatning for eksempel.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Leser at de fleste sier kranvann er i orden om smaken og fargen på vannet er god, noe det er her. Det er borehull, så klor er ikke et problem, vannet er nok litt hardt dog. Vil dette gå bra eller må jeg koke vannet eller bruke flaskevann?
Vis hele sitatet...
Det vil gå helt brillefint. Det er mange andre ting du prioritere før vannjusteringer.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Aner ikke hvilken grad det vil være på vørten når den går i gjæringskaret, men den vil vel gå? Gryta er 15 liter.
Vis hele sitatet...
Bruk et desinfisert termometer. Du bør absolutt ikke pitche gjæra for varmt. Det kan gi mye usmaker og ufullstendig gjæring.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Om det er andre ting jeg har oversett eller kan forbedre uten å koste på meg flere tusenlapper er det bare å rope ut
Vis hele sitatet...
Husk at alt som skal i kontakt med vørter etter nedkjøling må være desinfisert skikkelig. Gjæringskar, termometer, etc. Starsan og Sterkrens er to typer desinfiseringsmiddel som ved riktig utblanding ikke trengs å skylles av. Husk også å riste inn skikkelig med luft i vørteren når du har fått alt i gjæringskaret så gjæra har nok oksygen til å formere seg skikkelig.

Ellers vil, som maniiac sier, temperaturkontroll under gjæring være noe av det viktigste for et forutsigbart og bra resultat. Du kan skaffe et gratis kjøleskap fra Finn, og kjøpe en STC-1000 termostatstyring som du tilkobler selve kjøleskapet og en varmekolbe som du setter inni der. Da vil du være i stand til å styre gjæringstemperaturen rimelig nøyaktig. Det er ikke absolutt nødvendig for å lage godt øl, men av mulige oppgraderinger er det dette jeg ville prioritert.

Rask nedkjøling av vørter etter kok er også en fordel. Både fordi du da feller ut mer proteiner, som igjen kan gi et klarere øl, og fordi det gir mindre sjanse for infeksjon, og fordi det stopper isomeriseringen av humla raskt, så du har bedre kontroll på bitterheten og gjenværende humlearoma. Det er mange varianter av kjølere, men en spiralkjøler/dyppkjøler krever lite annet enn litt slange for tilkobling av vann, og er ganske effektivt om du rører under nedkjølingen.
Takk for mye god info. for å oppklare.

Med delkok mener jeg at for å ikke minske utbytte av humlen som gir bitterhet, altså den jeg koker i 60 minutter så tilsetter jeg bare halvparten av maltekstrakten fra begynnelsen og den siste halvparten de siste 15 minuttene av kokingen. For om jeg har forstått det riktig vil utbytte av humlen synke om tettheten i vannet er høyere og antar tettheten vil doble seg om jeg har dobbelt så mye malt som vann pga delkok. Jeg mener å ha lest at maltekstraktene er kokt fra før så det skal ikke ha noe å si, har jeg misforstått?

Nå er dere 3 som sier at den lille mengden caramalt ikke vil sette et voldsomt preg av karamell så da kjører jeg oppskriften som den er. En annen ting, jeg ser flere av oppskriftene har extra light extract, men i norske butikker finner jeg ikke dette, ser derimot at de har pilsen light extract, kan jeg bruke denne som en substitutt?

Når det gjelder temperatur så jeg for meg å starte på 18 og etter uke øke et par grader å la stå i 14 dager totalt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Caramalt kan tilføre en svak søtsmak som har et karamellaktig preg, men det vil ikke få ølet ditt til å smake smørbukk. Mengden her er dessuten rimelig liten. Caramalt og crystal malt er rimelig vanlige tilsetninger i øl, så om du har smakt litt forskjellige øltyper av det ikke aller lyseste slaget, og sjelden eller aldri har opplevd en karamellsmak du ikke liker, så er det i hvert fall ingenting å tenke på. Det er ikke helt uvanlig at Pale Ales inneholder 20 prosent caramalt eller tilsvarende. Caramalten vil tilføre litt til kroppen og fylden i ølet som du mister om du erstatter den med lys tørrmalt.
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg litt mer, jeg er jo ikke en dreven øldrikker, jeg drikker endel øl, men har liten peiling på hvilken humle som gir hvilken smak osv. Tenkte kanskje at bryggingen ville hjelpe med smaksløkene Så jeg kjører oppskriften til punkt og prikke.


Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er usikker på om jeg skjønte dette. Du vurderer å begynne å koke kun vann og humle og tilsette maltekstrakten etter hvert? Det høres litt risikabelt ut med tanke på avkoking. Vørteren bør koke i 60 minutter for å få kokt vekk en del stoffer som ellers kan gi usmaker. Jeg er ikke vant med å bruke ekstrakt, men jeg antar det samme er tilfellet da også. Og om du bruker caramalt, og siden du ikke kjører full mesking, så er nok tanken at den skal trekke i varm vørter og taes ut før koking, noe som i så fall vil komplisere denne planen ytterligere.
Vis hele sitatet...
Som sagt, i oppskriften bruker de en stor nok gryte til å koke 20 liter, jeg har ikke den muligheten og må derfor koke 11, tar høyde for ca 10% fordampning. Såvidt jeg har skjønt er all ekstrakt kokt fra før og dermed vil mesteparten av stoffene man ikke vil ha allerede kokt vekk, gi gjerne beskjed om jeg er på vidda her, det jeg derimot leser er at ubytte av humlen vil bli mindre når tettheten på vørteren er høyere. Siden jeg må koke 2,9kg malt på bare 10 liter vann og ikke 20 liter ser jeg for meg at tettheten vil doble seg. Av hva jeg har lest rundt omkring løser noen dette ved å bare tilsette halvparten av maltekstrakten fra begynnelsen og resterende av maltekstrakten de siste 15 minuttene av koketiden.


Sitat av Provo Vis innlegg
Et alternativ til å kjøre delkok, er jo å lage en mindre mengde. Lag 10 liter i stedet for 20. Da kan du raskere (og billigere, om penger er en faktor) brygge på nytt med innsamlet lærdom fra forrige brygg. Du kan kjøre en av dem med caramalt og en av dem med lys DME som erstatning for eksempel.
Vis hele sitatet...
Ja har tenkt tanken, men så er det jo det at jeg så for meg å ha noe å drekke på mens jeg venter på neste brygg, jeg hadde derfor håper på at det første bryggen ble bedre en seidel, for den går ned om den må Om derimot den første blir udrikkelig vil jeg gjøre som du sier og koke halvparten av mengden på neste brygg.



Sitat av Provo Vis innlegg
Det vil gå helt brillefint. Det er mange andre ting du prioritere før vannjusteringer.
Vis hele sitatet...
Supert, da blir det sånn. Men jeg topper jo opp med 10 liter så er jo en stor vannjustering



Sitat av Provo Vis innlegg
Bruk et desinfisert termometer. Du bør absolutt ikke pitche gjæra for varmt. Det kan gi mye usmaker og ufullstendig gjæring.
Vis hele sitatet...
Tenker å pitche den rehydrerte gjære på 17 grader. Kjøler ned den rehydrerte gjæren til å matche tempen i gjæringskaret. Det jeg lurte på i forhold til temp på vørteren før jeg heller det i gjæringskaret var om karet/plastdunken ville tåle varmen. Som sagt gryten min er 15 liter så kan tilsette 5 liter kaldt vann i gryten før jeg heller den over i gjæringskaret.



Sitat av Provo Vis innlegg
Husk at alt som skal i kontakt med vørter etter nedkjøling må være desinfisert skikkelig. Gjæringskar, termometer, etc. Starsan og Sterkrens er to typer desinfiseringsmiddel som ved riktig utblanding ikke trengs å skylles av. Husk også å riste inn skikkelig med luft i vørteren når du har fått alt i gjæringskaret så gjæra har nok oksygen til å formere seg skikkelig.
Vis hele sitatet...
Starsan og sterkrens er på plass, har klart å dyrke cubensis så jeg håper renhold er noe jeg får til også hær


Sitat av Provo Vis innlegg
Ellers vil, som maniiac sier, temperaturkontroll under gjæring være noe av det viktigste for et forutsigbart og bra resultat. Du kan skaffe et gratis kjøleskap fra Finn, og kjøpe en STC-1000 termostatstyring som du tilkobler selve kjøleskapet og en varmekolbe som du setter inni der. Da vil du være i stand til å styre gjæringstemperaturen rimelig nøyaktig. Det er ikke absolutt nødvendig for å lage godt øl, men av mulige oppgraderinger er det dette jeg ville prioritert.
Vis hele sitatet...
Har sett på den løsningen og om dette er noe jeg skal fortsette med så blir det absolutt noe jeg skal prioritere.


Sitat av Provo Vis innlegg
Rask nedkjøling av vørter etter kok er også en fordel. Både fordi du da feller ut mer proteiner, som igjen kan gi et klarere øl, og fordi det gir mindre sjanse for infeksjon, og fordi det stopper isomeriseringen av humla raskt, så du har bedre kontroll på bitterheten og gjenværende humlearoma. Det er mange varianter av kjølere, men en spiralkjøler/dyppkjøler krever lite annet enn litt slange for tilkobling av vann, og er ganske effektivt om du rører under nedkjølingen.
Vis hele sitatet...
Det blir vel den neste tingen jeg prioriterer om jeg liker å holde på med dette, nå i første omgang hadde jeg håpet at de 10 literene med vann fra springen kunne ta seg av nedkjølingen, men som jeg sa litt lengre oppe er det kanskje fyfy?
Sist endret av Kloakk; 6. oktober 2018 kl. 13:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Supert, da blir det sånn. Men jeg topper jo opp med 10 liter så er jo en stor vannjustering
Vis hele sitatet...
Med vannjustering, så mener jeg å tilsette mineraler og annet i bryggevannet for å få den kjemiske profilen du ønsker. Det kan påvirke resultatet, men forskjellene er så subtile at det er liten vits å fokusere på det før du har stålkontroll på alle andre ledd i prosessen. Altså er det bare å kjøre på med vannet du har i springen. Det skal veldig mye til for at det ikke er bra nok.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Tenker å pitche den rehydrerte gjære på 17 grader. Kjøler ned den rehydrerte gjæren til å matche tempen i gjæringskaret. Det jeg lurte på i forhold til temp på vørteren før jeg heller det i gjæringskaret var om karet/plastdunken ville tåle varmen. Som sagt gryten min er 15 liter så kan tilsette 5 liter kaldt vann i gryten før jeg heller den over i gjæringskaret.
Vis hele sitatet...
Den tåler det, men det er en viss risiko for plastsmak om det er for varmt. Om du tilsetter 5 liter kaldt vann i gryta, så ender du fortsatt på ca 70 grader. Etter fem liter til er du på litt over 50 grader. Du bør nok heller prøve å kjøle ned den kokte vørteren i gryta en god del før du heller det over i gjæringskaret. Da vil kjøleprosessen totalt gå raskere enn om du hiver alt i gjæringskaret og lar det stå til det har gått fra 50 til 17 grader av seg selv, og det er positivt på flere måter.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det blir vel den neste tingen jeg prioriterer om jeg liker å holde på med dette, nå i første omgang hadde jeg håpet at de 10 literene med vann fra springen kunne ta seg av nedkjølingen, men som jeg sa litt lengre oppe er det kanskje fyfy?
Vis hele sitatet...
Nei, det er egentlig ikke så veldig fy-fy, så lenge det ikke er mye bakterier og ulumskheter i vannet, men som sagt vil det ikke være tilstrekkelig. Har du kanskje plass til å sette kjelen i vasken? Om du lar vannet renne så vannet utenfor kjelen hele tiden skiftes til nytt kaldt vann, og sørger for at det er litt omrøring både i og utenfor kjelen, så fungerer det greit til å kjøle det ned. Det er riktignok ikke hårreisende effektivt, men jeg gjorde det selv de første gangene, og det ble godt øl av det og.
Maltekstrakt er kokt og frysetørket fra før, så du trenger faktisk ikke å tenke på DMS og avdampning visst du kun bruker ekstrakt. Du kan koke vørteren med lokk, og 30min kok er nok til å trekke bitterheten ut av bitterhumla.
Sitat av maniiac Vis innlegg
30min kok er nok til å trekke bitterheten ut av bitterhumla.
Vis hele sitatet...
Desto lenger den koker, jo bitrere blir den. Riktignok i avtagende grad, men om du koker den i 30 minutter, blir den mindre bitter enn om du koker i 60.
Sitat av Provo Vis innlegg
Desto lenger den koker, jo bitrere blir den. Riktignok i avtagende grad, men om du koker den i 30 minutter, blir den mindre bitter enn om du koker i 60.
Vis hele sitatet...
Utrekkingen av alfasyre avtar rimelig raskt etter 30min. Ifølge bryggekalkulatorene, (F.eks denne https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/) vil han få tre IBU poeng lavere bitterhet om han bare koker i en halv time. Visst han øker den første humle tilsettingen til 10g, vil han ende opp med samme bitterhet som oppskriften sier.
Strengt tatt er det isomeriseringen av alfasyren som gir bitterhet. Utnyttelsesgraden avtar som sagt over tid, ja, men poenget står jo fortsatt: Resultatet blir mindre bittert om du koker i 30 minutter enn om du koker i 60, med samme mengde og type humle. I tillegg til at kortere koketid gir mindre bitterhet, kan du også risikere å påvirke smaksbildet på andre måter, ved at mindre av de andre smaksstoffene fra humla kokes vekk.

Nå tror jeg ikke det blir noen voldsomt merkbare forskjeller i et såpass humlesvakt brygg som det her, men det er verdt å være klar over. Skal man for eksempel lage en IPA med IBU på 70 og oppskriften sier 38 gram av samme humle på 60 minutters kok med samme OG, vil rådet "30 minutter kok er nok til å trekke bitterheten ut av bitterhumla", uten ytterligere forbehold om kompensasjon, gi en IBU på 54 i stedet. Det vil være veldig merkbart. I tillegg skal man som sagt ikke se bort fra andre tydelig merkbare smaksendringer om man kompenserer med økt mengde. Og selv i oppskriften til Kloakk vil forskjellen uten kompensasjon være stor nok til å ta bitterheten utenfor typeriktighet, om man skulle være opptatt av det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Først vil jeg si takk for hjelpen så langt, setter utrolig pris på det, men det er et par ting som har dukket opp som jeg gjerne skulle fått litt hjelp/svar på.

Nå har første brygg fått karbonert seg på flasker en uke, gjæra har lagt seg og kullsyren blei bra. Ølet er uten tvil bedre enn seidel og gjengen, men det er en eller annen smak jeg ikke helt kan sette fingeren på.....

Det er, sikkert fordi smaksløkene mine er utrente og fordi jeg kun har drukket CB, Amstel og Heineken i menger og de få IPA'ene jeg har smakt minner om øl med en gammel snuspose og dermed ikke vet hva jeg skal lete etter når det kommer til usmaker.

Det er vanskelig å sette ord på, men det kan minne om den smaken som sitter igjen en time etter et glass rødvin, den virker tørr og besk? Jo flere øl jeg drikker jo mindre legger jeg merke til den, noen som vet hva det er? Kan legge til at denne usmaken ligger helt bakerst på tunga.. kan det være bitterheten og at jeg ikke er vandt til den i hjemmebrygg?

Jeg lurer også på om det er mulig å få tanniner med tanke på at jeg bruker spraymalt?

Det ble brukt, som oppskriften sa, 400 gram carahell som jeg lot trekke til vannet ble 80 grader før jeg kastet det i kasserollen med vørter, men jeg kan ikke se for meg at en så liten prosent kan gi en så markant smak, selv om det skulle være tanniner...

Jeg lurer også på om jeg rett å slett burde vente med spraymalten til de siste 20 minuttene av kok, siden det tross alt bare er steriliseringen jeg trenger?

Om jeg har forstått det riktig så har temperatur mye å si, nå syns jeg selv, ved å måle temp i rommet og med en enkel tempstripe på gjæringskaret at det har vært rimelig stabilt, 18 den første uka og 20 på uke to, maks eg ar sett er 21, men har lest meg til at ofte gjæringen er synderen til usmaker i ekstraktbrygg, har derfor ordnet meg et gjærskap, type kjøleskap med varmerør og en inkbird 308 så til neste brygg vil det bli stålkontroll på temp..

Jeg skjønner at kanskje denne usmaken forsvinner med tid, altså lagring, men såvidt jeg har fått med meg skal ikke lagring være nødvendig for å kvitte seg med usmaker, det skal være uten usmaker, ja selv de øltypene som har godt av lagring, så en plass har jeg gått på en smell og trenger litt hjelp til å finne ut hvor
Vanskelig å svare konkret uten å smakt brygget, men de få gangene jeg fikk smaker som ikke var som forventet så var det pga at jeg hadde dårlig tid. Slurvet enten med steriliseringen eller ujevn temperatur på gjæringen. Mtp at gjæringen kan sette usmak så gjelder ikke det kun ekstraktbrygg. Det gjelder også om du brygger på malt. Det som skjer i gjæringen om tempen øker er økt produksjon av estere og fusel. Spesielt i stormgjæringen så stiger tempen fort å mye.

Om usmaken din skyldes infeksjon så vil du klare å smake det. Det blir en slags sur smak, den trenger ikke være veldig fremtredende men har du først smakt øl med infeksjon så kjenner du det lett igjen. Kan minne litt om melk på absolutt siste dag før den "klumper seg". Om du stort sett har holdt deg til varianter av pilsner så kan det godt tenkes det er humletypen som er uvant for deg eller mer fremtredende.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Vanskelig å svare konkret uten å smakt brygget, men de få gangene jeg fikk smaker som ikke var som forventet så var det pga at jeg hadde dårlig tid. Slurvet enten med steriliseringen eller ujevn temperatur på gjæringen. Mtp at gjæringen kan sette usmak så gjelder ikke det kun ekstraktbrygg. Det gjelder også om du brygger på malt. Det som skjer i gjæringen om tempen øker er økt produksjon av estere og fusel. Spesielt i stormgjæringen så stiger tempen fort å mye.

Om usmaken din skyldes infeksjon så vil du klare å smake det. Det blir en slags sur smak, den trenger ikke være veldig fremtredende men har du først smakt øl med infeksjon så kjenner du det lett igjen. Kan minne litt om melk på absolutt siste dag før den "klumper seg". Om du stort sett har holdt deg til varianter av pilsner så kan det godt tenkes det er humletypen som er uvant for deg eller mer fremtredende.
Vis hele sitatet...
Neida, skjønner at usmak ved gjæring ikke kun er ved ekstraktbrygg, men siden det ikke meskes eller brukes noe særlig med korn når man brygger med ekstrakt er det sjeldent der feilen har oppstått, derfor holder jeg en knapp på at det er under gjæring noe har skjært seg...Evt nedkjølingen som sikkert var bortimot en time for min del på første brygg... Satt et nytt brygg onsdag og klarte da å få avkjølt på 25 minutter..

Oppskiften jeg har kjørt finner du litt lengre opp i tråden... Jeg tviler på det er infeksjon, ikke bare fordi jeg er veldig klar over viktigheten av renslighet, men også fordi det ikke minner om noe surt, verken smak eller lukt, takk dog for å fortelle meg hvordan en infeksjon utarter seg så vet jeg hva det ikke er og hva det er om/når det oppstår

Om jeg kan stole på disse tempreraturstripene man fester til gjærkaret skal ikke tempen ha vært noe særlig problem, men hey den kosta 79,- aner ikke hvor nøyaktige de er, og sjekker jo stort sett temp på morgen og kveld, hvem vet hva tempen har vært utenom de tidspunktene Det vil uansett bli bedre med gjærskapet som venter på tredje brygg

Nå aner jo ikke jeg hva slags humletyper som er brukt i de butikk øla jeg har drukket, så det kan kanskje være nettopp det. Som du kan se i oppskriften litt lengre opp har jeg brukt Magnum og Cascade. Og at jeg rett å slett ikke er vandt til humlepreg i den grad dette brygget gir. Utenom den "usmaken" er ølet supert, og de har jo kun vært på flaske 1 uke for karbonering og to dager i (k)øleskapet pr. i dag.. Så kanskje med tid, vet jo at humle forsvinner litt med tid så vil den ikke være så markant
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det er vanskelig å sette ord på, men det kan minne om den smaken som sitter igjen en time etter et glass rødvin, den virker tørr og besk?
Vis hele sitatet...
Det virker som du beskriver det som kalles astringens. En tørr og snerpete bitteraktig smak, ofte sammenliknet med smaken av å suge på en tepose. Om jeg tar feil og det er en renere bittersmak, så kan det være at ølet endte opp med å bli ubalansert bittert i forhold til maltfylden, fordi du har brukt for mye bitterhumle, eller brukt en batch med høyere alfasyreinnhold enn oppskriften forutsatte, eller kokt humla for lenge, eller på annen måte hatt høyere utbytte enn forventet.

Astringens kan komme av forskjellige grunner, men veldig ofte er det knyttet til behandlingen av malt. Spraymaltet er det nok ikke. Men problemet kan være her:

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det ble brukt, som oppskriften sa, 400 gram carahell som jeg lot trekke til vannet ble 80 grader før jeg kastet det i kasserollen med vørter, men jeg kan ikke se for meg at en så liten prosent kan gi en så markant smak, selv om det skulle være tanniner...
Vis hele sitatet...
Jeg antar at det du mener her, er at du lot maltet trekke i varmt vann, før du fjernet maltet helt fra prosessen, og helte vannet fra trekkingen over i blandingen av spraymalt og vann, som du deretter kokte. Jeg antar også at du er sikker på at du ikke fikk med maltrester over i kokingen.

Synderen kan være at maltet ble varmet opp for mye. 80 grader er i grenseland. Det er rundt den temperaturen (litt over 80) at tanninene i kornskallet kan begynne å løse seg opp i vørteren. Jeg ville kanskje holdt den på rundt 75 neste gang, for å være sikrere på at du ikke skyter for høyt. Du kan også frigjøre tanniner om du klemmer for mye på maltposen etter trekking, eller om du skyller den med for mye vann.

Det står noen tips her, men fjerningen av krausen/braun hefe bør være helt sist på listen over sannsynlige syndere. De aller fleste bryggere lar være å fjerne braun hefe under gjæringen, uten å oppleve noe astringens i ølet. Og forsøket på å gjøre det kan ende med å infisere batchen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det virker som du beskriver det som kalles astringens. En tørr og snerpete bitteraktig smak, ofte sammenliknet med smaken av å suge på en tepose. Om jeg tar feil og det er en renere bittersmak, så kan det være at ølet endte opp med å bli ubalansert bittert i forhold til maltfylden, fordi du har brukt for mye bitterhumle, eller brukt en batch med høyere alfasyreinnhold enn oppskriften forutsatte, eller kokt humla for lenge, eller på annen måte hatt høyere utbytte enn forventet.

Astringens kan komme av forskjellige grunner, men veldig ofte er det knyttet til behandlingen av malt. Spraymaltet er det nok ikke. Men problemet kan være her:


Jeg antar at det du mener her, er at du lot maltet trekke i varmt vann, før du fjernet maltet helt fra prosessen, og helte vannet fra trekkingen over i blandingen av spraymalt og vann, som du deretter kokte. Jeg antar også at du er sikker på at du ikke fikk med maltrester over i kokingen.

Synderen kan være at maltet ble varmet opp for mye. 80 grader er i grenseland. Det er rundt den temperaturen (litt over 80) at tanninene i kornskallet kan begynne å løse seg opp i vørteren. Jeg ville kanskje holdt den på rundt 75 neste gang, for å være sikrere på at du ikke skyter for høyt. Du kan også frigjøre tanniner om du klemmer for mye på maltposen etter trekking, eller om du skyller den med for mye vann.
Vis hele sitatet...
"Fyll en mindre kjele med ca. 2 liter vann. Ha i knust spesialmalt. Varm opp under omrøring til 80*C. Tøm innholdet gjennom en sil til bryggekjelen." Dette er hva som sto i oppskriften, så det var det jeg gjorde, men det kan absolutt hende det kom noe malt med i bryggekjelen, merket også at det ble endel press på malten når silen begynte å bli full, så der kan det også ha gått skjeis. Jeg hadde på tidspunktet kun en vanlig sil tilgjengelig og det kan være maskene er for store. Har nå fått kjøpt meg noen bh-poser med svært fine masker så skal bruke den + holde meg til maks 75 grader. Jeg skyller ikke.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det står noen tips her, men fjerningen av krausen/braun hefe bør være helt sist på listen over sannsynlige syndere. De aller fleste bryggere lar være å fjerne braun hefe under gjæringen, uten å oppleve noe astringens i ølet. Og forsøket på å gjøre det kan ende med å infisere batchen.
Vis hele sitatet...
Har lest litt om det, men før jeg går til det steget skal jeg være mer oppmerksom på steepingen og se hvordan det utarter seg nå som jeg har gjærskap. Takk for hjelpen, nå har jeg i det minste noen ting jeg kan endre og ikke minst forbedre i jakten på hvor det har gått galt, takker så mye
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kjapt spørsmål jeg ikke helt klarer å google meg fram til, skal brygge en hefeweizen og siden jeg enda tar det stille og rolig med ekstrakt tenkte jeg, etter å ha lest at hveteøl fra ekstrakt kan bli noe kjedelig, å gjøre en mini mesking.

Så planen var å trekke litt flaket hvete og flaket havre av flere grunner, men de har de jo ikke enzymer. Over til spørsmålet, jeg holder meg jo til ekstrakt og dermed har jeg ingen base malt til mini mesken, vil spesial malt ha de nødvendige enzymene til hveten og havren?
Hvor lett / vanskelig / umulig er det å lage noe som smaker ala 1664 blanc / hoegaarden med nybegynnerutstyr type dunk og gjærlås?

Nærmeste jeg har kommet brygging er ingefærøl på plastflasker...
Sist endret av RayMonk; 25. april 2019 kl. 10:11.
Sitat av Raymond Vis innlegg
Hvor lett / vanskelig / umulig er det å lage noe som smaker ala 1664 blanc / hoegaarden med nybegynnerutstyr type dunk og gjærlås?

Nærmeste jeg har kommet brygging er ingefærøl på plastflasker...
Vis hele sitatet...
Tjaaa, hveteøl er vel i utgangspunktet ikke så mye vanskeligere enn andre øl. Jeg regner med du må lage med ekstrakt? I såfall tenker jeg minimum 80% Briess Bavarian Wheat spraymalt(den er 65% hvete så du kan bruke bare den) og Briess Pilsen Light spraymalt de resterende 20%

Til 1664 må det litt appelsinskall, kun skallet, ikke det hvite og litt koriander frø, men om du vil at fargen skal være tilnærmet typeriktig må du nok gjøre helkok, hvor stor gryte har du?

Den er vel også litt syrlig så du kan kanskje med hell bruke Citra humle på 60, 15 og 5 min så du ender på 20 IBU.

Det viktigste er kanskje riktig gjær. Som WB-06 om du vil bruke tørrgjær og WLP300 om du vil bruke fersk gjær.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Tjaaa, hveteøl er vel i utgangspunktet ikke så mye vanskeligere enn andre øl. Jeg regner med du må lage med ekstrakt? I såfall tenker jeg minimum 80% Briess Bavarian Wheat spraymalt(den er 65% hvete så du kan bruke bare den) og Briess Pilsen Light spraymalt de resterende 20%

Til 1664 må det litt appelsinskall, kun skallet, ikke det hvite og litt koriander frø, men om du vil at fargen skal være tilnærmet typeriktig må du nok gjøre helkok, hvor stor gryte har du?

Den er vel også litt syrlig så du kan kanskje med hell bruke Citra humle på 60, 15 og 5 min så du ender på 20 IBU.

Det viktigste er kanskje riktig gjær. Som WB-06 om du vil bruke tørrgjær og WLP300 om du vil bruke fersk gjær.
Vis hele sitatet...
Farge er ikke så veldig nøye, smak er mer viktig. Trenger selvsagt ikke være identisk, men noe tilnærmet.
Hm, har vel en 10L gryte stående hjemme, utenom dette eier jeg ingenting bryggerutstyr og må gå til innkjøp.

Føler bare det er litt mer motiverende å prøve seg på brygging hvis sluttresultatet blir noe man foretrekker.

Har også vurdert å lage mjød, aldri smakt det så bør kanskje kjøpe en flaske på polet først før jeg setter igang med en bryggeprosess.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Kjapt spørsmål jeg ikke helt klarer å google meg fram til, skal brygge en hefeweizen og siden jeg enda tar det stille og rolig med ekstrakt tenkte jeg, etter å ha lest at hveteøl fra ekstrakt kan bli noe kjedelig, å gjøre en mini mesking.

Så planen var å trekke litt flaket hvete og flaket havre av flere grunner, men de har de jo ikke enzymer. Over til spørsmålet, jeg holder meg jo til ekstrakt og dermed har jeg ingen base malt til mini mesken, vil spesial malt ha de nødvendige enzymene til hveten og havren?
Vis hele sitatet...
Får svare meg selv, ser ut som de fleste spesialmalt er uten enzym aktivitet, men at jeg har noe mørk best munich malt, som er en base malt selv om den ofte brukes til trekking.

Så det nye spørsmålet mitt blir da, farge profilen vil nok bli litt endret om jeg bruker denne sammen med flaket havre/hvete, men da vil jeg i det minste få brytt ned stivelsen i flakene. Hva ville dere gjort?

Sitat av Raymond Vis innlegg
Farge er ikke så veldig nøye, smak er mer viktig. Trenger selvsagt ikke være identisk, men noe tilnærmet.
Hm, har vel en 10L gryte stående hjemme, utenom dette eier jeg ingenting bryggerutstyr og må gå til innkjøp.

Føler bare det er litt mer motiverende å prøve seg på brygging hvis sluttresultatet blir noe man foretrekker.

Har også vurdert å lage mjød, aldri smakt det så bør kanskje kjøpe en flaske på polet først før jeg setter igang med en bryggeprosess.
Vis hele sitatet...
Om ikke fargen er så nøye så kan du gjøre delkok, jeg kjøpte en 15 liters kasserolle på ikea for en 500 lapp, gjorde delkok en stund, men fant ut av jeg klarer meg med 26 liter øl hver tredje uke(har plass til to 15 liters gjæringskar i gjæringskapet) , og ikke minst kan jeg eksperimentere oftere uten å ende opp med 25 liter øl jeg ikke helt blei fornøyd med.

En annen ting er at på jula får man næringsmiddelgodkjente bøtter med lokk for 45,- noe som er rimelig god pris og kvaliteten er det ingenting å utsette på, ikke minst er de lettere å håndtere og vaske, for meg en vinn vinn hele veien.

Og jeg er helt enig med deg at motivasjonen var å lage godt øl til 1/4 av prisen, noe som absolutt er mulig og om jeg får si det selv så kan du få et enda bedre øl, takke være ferskheten og det til en veldig god pris.

Mjød har jeg ingen erfaring med, men norbrygg forumet vet råd. Det som er med mjød er jo honning og det koster det hvite ut av øyet, mjød skal også lagres lenge, bortimot et år før det kan drikkes, finnes sikkert noen snarveier dog. Tror også sjansen for infeksjon er større med mjød brygging.

Ja kjøp deg en mjød fra polet, mens du er der, ta med en boks 7 Fjell Dopamine, en flaske 1664 blanc og kanskje en boks ink & dagger fra amundsen, drikk de samme kveld og kanskje du blir overrasket over hva smaksløkene forteller deg

Utsyr trenger du ikke så mye av for å finne ut om dette er hobbyen for deg. Silikonslanger, kran, tappestav, og plastflasker kan fungere det, men helst ikke gjennomsiktige og er de det så må de alltid stå mørkt. Jeg bruker glassflasker og bordkorker.

Det du trenger mest av alt for å lykkes er starsan, og gode vaskerutiner, det er endel vasking i denne hobbyen
Sist endret av Kloakk; 25. april 2019 kl. 14:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med å bruke 2 bokser med ekstrakt kontra 1? Dobbel gjær å dobbel ekstrakt. Det må da vel bli bedre? Samt å bruke beer enchancer kontra vanlig sukker.
Blir det da 2kg beer enchancer til 2 bokser ekstrakt pluss 2 poser gjær?
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen?
Du vil få høyere prosent og IBU. Hvis det er det du er ute etter