Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 69307
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Gjelder vinlaging som hobby? Tjen skattefritt på hobbyen Fordi då kan ein jo sette ubegrensa mengder med vin, skaffe eit rykte, og selge unna.

<teori>
Vinsett = 400kr
Gir 30 flasker vin med ettiketter og krympeplast osv. kjem opp i 20kr per flaske (tglass og alt).

Selger videre til venner og bekjente for 40-90 kr, kjem ann på lagringstida, då vill ein jo tene ganske grovt. selg ein 30 flasker for 40kr så får ein inn 1200 kr, og viss kosnadane på dette er under 20kr per flaske, vill ein jo tene 600 per dunk.

</teori>
Vis hele sitatet...
Hobby elller ei, du maa nok gjennom en god del papirer og tillatelser for aa faa lov til aa selge hjemmelagd vin, i tillegg betale avgifter oppaa det hele.

Men om du selger hjemelagde durullnisser til 50 kr stykk og gir en liter vin eller to med paa kjöpet saa er det nok lettere.
Eller selge ei krone fr produksjonsåret med ei flaske vin, feks krone frå 2009 og vin frå 2009 for 50kr. Likte iden din der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Eller selge ei krone fr produksjonsåret med ei flaske vin, feks krone frå 2009 og vin frå 2009 for 50kr. Likte iden din der.
Vis hele sitatet...
Merkeleg nok består ikkje lovgjevar i Noreg av idioter, så forslaget ditt strander rimelig solid på samtlige punkter. Alkohollova slår fast at du har lov til å lage alkohol til eget bruk.

<rant>det er merkelig kor mange som trur at dei som skriv lover er idioter uten fantasi...</rant>
Ok, må byrje i det små uansett. Då fekk me ei oppklaring i det, takk slashdot.

Nokon som kan annbefale eit vinset frå europris? Nokon av dei med frukt eller saft.
Jeg føler at å lage det utav sett er litt juks, så jeg lagde min utav 4 kartonger tropisk nektar, 4 kg sukker og en boks tomatpure, den ble ganske god etter 2 uker, smakte jævlig etter 3 og ble enda bedre en uke 2 i uke 4 og utover.
Om jeg ikke tar helt feil, så hjelper det ikke å putte mer sukker i den. du vil ikke øke alkoholnivået i dunken, vil bare gjør den mer søt. (veldig mer søt om det er flere kg sukker du skal ha oppi ekstra)

Mener å huske at jeg leste at de vinsettene du får tak i på europris er ganske stress å få alkoholnivået opp på.
Sitat av arcon Vis innlegg
Om jeg ikke tar helt feil, så hjelper det ikke å putte mer sukker i den. du vil ikke øke alkoholnivået i dunken, vil bare gjør den mer søt. (veldig mer søt om det er flere kg sukker du skal ha oppi ekstra)

Mener å huske at jeg leste at de vinsettene du får tak i på europris er ganske stress å få alkoholnivået opp på.
Vis hele sitatet...
Bytte gjer og tilsette meir suker bør jo funke, turbogjer o.l.
Jeg personlig liker de tørre fruktene man tar oppi selv, man kan jo erstatte mye av det med egen frukt, og fantasien er lang.
til opplysning: gjær liker seg best ved +37°C
Sitat av mathsterk Vis innlegg
til opplysning: gjær liker seg best ved +37°C
Vis hele sitatet...
Nei, vingjær trives best mellom 22-25' C.
Gjæren tåler ikke temperaturer over 36,5 grader.
Word to the wise ja, vær FORSIKTIG med sukkeret! Jeg ødela selv en batch med å ha alt for mye sukker (sier mye, men det skal ikke mye om å gjør). Vinen ble helt udrikkelig (drakk den da, men :P) og jeg måtte vanne den ut noe skikkelig.

Begynner på en ny legging nå, og skal være anal med sukkeret denne gangen.

Angående tørket frukt eller essens vil jeg si frukt er bra, men essens er ikke å fnyse av.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har satt Europris vin som er ferdig om knappe 2 uker. Men har spørsmål til korkingen.
En såkalt korkemaskin, hvor mye koster det?
Har 12 flasker så blir vel litt stress å sette kork på alle for hånd. Kork og flaske av type Saga.
selger de fortsatt vinsett på europris?
Sitat av 7777777 Vis innlegg
selger de fortsatt vinsett på europris?
Vis hele sitatet...
Ja, de selger fortsatt vinsett på Europris. Du får alt du trenger der!
Lag kiwien så setter du i 500g mere sukker siste gangen du tilsetter så skal du se.
Jeg har brygget vinen ferdig nå. men det er grums av gjær igjen, hvordan skal jeg rense vekk dette?
Sitat av Klakegg Vis innlegg
Jeg har brygget vinen ferdig nå. men det er grums av gjær igjen, hvordan skal jeg rense vekk dette?
Vis hele sitatet...
Kjør vinen igjennom et filter 2-3 ganger. Evt frys flaskene og skjær vekk bunnen.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Kjør vinen igjennom et filter 2-3 ganger. Evt frys flaskene og skjær vekk bunnen.
Vis hele sitatet...
Hva slags filter? Kaffe-filter? eller er det mulig å få kjøpt et filter laget for dette, i såfall hvor kan jeg få tak i det?
har nå kjøpt vinkonsentrat fra europris, men har ikke gjærlås! Funker det å bare hive gjær, sukker og konsentrat i et 10-liter spann uten lokk?
Sitat av Pyrocake Vis innlegg
har nå kjøpt vinkonsentrat fra europris, men har ikke gjærlås! Funker det å bare hive gjær, sukker og konsentrat i et 10-liter spann uten lokk?
Vis hele sitatet...
Nei. Dette er ikke å anbefale. Det vil bremse ned gjæringen og er også
uhygienisk.
men det vil gjære`Så om du lar det står ekstra lenge vil det da funke? Tenker selfølgelig på å lage et lokk av plastfolie og teip så det blir litt bedre hygenisk
Begynte å lage vin i dag, men det drypper ikke i gjærlåsen enda.. Men så vidt jeg har forstått kan det ta noen timer?
Men hva er egentlig hensikten med gjærlåsen?

Sitat av omoliame Vis innlegg
Begynte å lage vin i dag, men det drypper ikke i gjærlåsen enda.. Men så vidt jeg har forstått kan det ta noen timer?
Men hva er egentlig hensikten med gjærlåsen?
Vis hele sitatet...
Dumt spørsmål: men skal korken på gjærlåsen være på eller ikke?

Dumt spørsmål: men skal korken på gjærlåsen være på eller ikke?
Står svar til deg på side 2. Men siden jeg er så snill så: Korken på gjærlåsen skal være på under hele prosessen, det har egentlig ikke så mye og si, men du slipper at vann og lukt fosser ut.

Hmm, lenge siden jeg har satt vin nå. Har ikke tenkt på det før jeg så den tråden her, så da får jeg vel bare sette i gang Bruker å kjøpe på en sportsbutikk jeg.
Takk!
Hvordan bruker man egentlig heverten? Skal man bruke den bare ved tapping over til flaskene, eller skal man bruke den når man tapper over til nye dunker også?
Hammerheart GG
Halmstad's Avatar
Sitat av omoliame Vis innlegg
Takk!
Hvordan bruker man egentlig heverten? Skal man bruke den bare ved tapping over til flaskene, eller skal man bruke den når man tapper over til nye dunker også?
Vis hele sitatet...
Du setter bare vindunken høyerer enn dit vinen skal heves til, slipper ene enden i dunken (pass på at du også vasker heverten) så suger du gjennom heverten å legger den i andre dunken.

Du bruker også heverten når du skal flytte fra kar til kar,så du slipper alt av gjær-rester og grums.. (stikke over som det heter)
Takk igjen!
Gjærlåsen bobler nå hvert 1-2 minutt, så jeg målte med hydrometeret og det viste da -10 (0990). I bruksanvisningen står det at den skal være +5. Skal jeg da bare vente lenger, stoppe nå, eller har jeg gjort noe feil?
▼ ... noen uker senere ... ▼
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Sitat av Klakegg Vis innlegg
Jeg har brygget vinen ferdig nå. men det er grums av gjær igjen, hvordan skal jeg rense vekk dette?
Vis hele sitatet...
For å forhindre dette så må du ha litt tolmodighet..
Bruk heverten/slange og tapp vinen om som det står i bruksanvisningen..
Jeg hiver som regel oppi 2 runder med klaring iløpet av en uke, så er jeg sikker på å få renset vinen skikkelig.

Men i bunn og grunn handler det om hvor mangen ganger du gidder å tappe om.

Sitat av omoliame Vis innlegg
Takk igjen!
Gjærlåsen bobler nå hvert 1-2 minutt, så jeg målte med hydrometeret og det viste da -10 (0990). I bruksanvisningen står det at den skal være +5. Skal jeg da bare vente lenger, stoppe nå, eller har jeg gjort noe feil?
Vis hele sitatet...
Ikke forhast deg med å stoppe gjæringen, den stopper når den er ferdig.
Vent til det ikke bobler mer, og mål da. Har du fulgt bruksanisningen når det gjelder sukkerinnhold osv. så skal du klare å oppnå +5.

Selv om vinen er en 7-dagers vin så vinner du mye på å la den stå til den er ferdig og heller få en ikkje så altfor værst vin, enn å bruke gjærstopper osv.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lurer bare på en ting, har noen av dere blitt nekta salg fordi dere er under 18 år ?
tenkte å handle utstyr til plastbrenner i morra på europris og biltema
Du kan bli nektet å kjøpre div. utstyr, dersom de fatter mistanke om at du skal brygge dette selv. Men da jeg gjorde dette første gang var jeg under 18år. Personen på europris spurte om leg, men jeg poengterte at der ikke var noen vin-sett, men bare utstyr. Så jeg fikk kjøpt, vin settet var handlet inn i forveien.
▼ ... over et år senere ... ▼
Mange som snakker om hvor forferdelig denne Europrisvinen er. Er det noen som har smakt Blåbærvinen? Den er heeelt fantastisk. Overdriver ikke når jeg sier at det er den beste alkoholholdige drikken jeg har smakt i hele mitt liv + at den er lettdrikkelig = dritings som faen. Føler også man blir full på en annen måte av hjemmelaget vin. Blackout kan skje, men man er alltid oppegående. Vil sette vin med ordentlige blåbær te sommeren, er ikke så mye blåbær i skogen enda..

Sammenligner du med drikker som kalinka og tic tac osv er jo himmelsk, og ikke minst billig. Med tanke på at prosenten fort kan bli den samme.

Syns jeg såg en type gjær på europris her om dagen som visst nok skal gjøre på 24 timer. Er det bare for sats og videre brenning? Ser ikke for meg at det blir så mye smak om det bare står i 24 timer. Prøvde den faktisk og lot den stå i 3 dager elns, vinen ble 22%. Hadde forøvrig alt for lite frukt i så smaken ble ikke spesielt god. Smakte rimelig sats.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av frø Vis innlegg
Mange som snakker om hvor forferdelig denne Europrisvinen er. Er det noen som har smakt Blåbærvinen? Den er heeelt fantastisk. Overdriver ikke når jeg sier at det er den beste alkoholholdige drikken jeg har smakt i hele mitt liv + at den er lettdrikkelig = dritings som faen. Føler også man blir full på en annen måte av hjemmelaget vin. Blackout kan skje, men man er alltid oppegående. Vil sette vin med ordentlige blåbær te sommeren, er ikke så mye blåbær i skogen enda..

Sammenligner du med drikker som kalinka og tic tac osv er jo himmelsk, og ikke minst billig. Med tanke på at prosenten fort kan bli den samme.

Syns jeg såg en type gjær på europris her om dagen som visst nok skal gjøre på 24 timer. Er det bare for sats og videre brenning? Ser ikke for meg at det blir så mye smak om det bare står i 24 timer. Prøvde den faktisk og lot den stå i 3 dager elns, vinen ble 22%. Hadde forøvrig alt for lite frukt i så smaken ble ikke spesielt god. Smakte rimelig sats.
Vis hele sitatet...

Tror dette må være turbogjær til satsblanding ja. kan ikke svare konkret på dette. Men har aldri hørt om noen gjærtyper til vin som tar 24 timer

Har selv handlet inn et europris vinsett nå, og har ett spm angående de tørkede fruktene.

Jeg kokte opp første sukkerblanding, med 2 kg sukker og 4 liter vann. og fyllte de tørkede fruktene oppi en strømpebukse.
lot dette stå å trekke til tempen ble rikitig. Men det jeg lurer på er om jeg skal la de tørkede fruktene ligge ned i vindunken, eller om jeg skal kaste de i søppla?

Setter stor pris på om noen kunne svart hurtig på dette. og kjør på å del erfaringer
Sitat av PolkagrisLaila Vis innlegg
Hey Hey Hallo.

Jeg flytter på hybel nå, og for å få alkoholforbruket så billig så mulig kjøper jeg et slikt vinsett fra Europris.

Det blir selfølgelig 10-dagers vinen nå i første omgang.
Første dilemma er:

Hva er å anbefale av ferskenvin & kiwivin?

Og som kjent er ikke alkoholprosenten noe å skrive brev hjem om, men har hørt jeg skal slenge med 2-3 kg med sukker ekstra.
Tror dere dette vil gjøre susen noen helger eller er det noe skvip?

Har jo tatt i betraktning at man betaler jo bare det en helflaske med bacardi koster for 22 liter med vin.

Polka.
Vis hele sitatet...
Litt off-topic, men har en "anbefaling" for billig fyll, uten å måtte lide av eventuelle bismaker fra billig vin.

Jeg har en plastbrenner, og er kjempefornøyd! Jeg bruker en dyppvarmer/akvarievarmer på kun 100w, som jeg har innstilt på ca 55 varmegrader. (Destillerer ca 1.5l pr. Døgn)

Får ca 50% (spørs styrke på sats) kvalitetsprit til under 20 pr. liter inkludert strømforbruk. Den er enkel å lage, for de med litt teknisk innsikt.

Så jeg sverger til plastbrenneren, siden den er billig i innkjøp og drift. Samt at den tar lite plass og er relativt anonym.

Et kjapt googlesøk og du vil finne detalierte guider. Lykke til med eksprimenteringen!
Sitat av Infmush Vis innlegg
Jeg kokte opp første sukkerblanding, med 2 kg sukker og 4 liter vann. og fyllte de tørkede fruktene oppi en strømpebukse.
lot dette stå å trekke til tempen ble rikitig. Men det jeg lurer på er om jeg skal la de tørkede fruktene ligge ned i vindunken, eller om jeg skal kaste de i søppla?

Setter stor pris på om noen kunne svart hurtig på dette. og kjør på å del erfaringer
Vis hele sitatet...
For all del ikke kast det. Det skal ligge i dunken og legge fra seg smak Når gjøringen er ferdig og alt det der må du sile ut all frukt/groms.
19 l eplejuice.
6 l vann
3 kg sukker
1 pose lettvinsgjær

Kok vannet, tøm det i gjæringskaret, rør ut sukkeret i det varme vannet, tøm i juicen, vent til blandingen er rundt 25 grader med å tilsette gjær.

La det stå i ett parr uker, fyll på 0,5 flasker og tilsett 1 t-skje sukker i vær flaske, la det stå 2 til 4 uker. så har du 38 halvlitere med cider/"lett vin" med kullsyre for 9 - 10kr stk (kommer ann på prisen på juicen du bruker)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tidligere i denne tråden er det nevnt enkelte forslag til filtring av vinen. Det er vist til filtrere fra bryggeland.no, men det er også noen som spurte om kaffefilter. Vil det være en idé å kjøre vinen gjennom et par kaffefiltre, eller eventuelt et stykke stoff (som en gammel t-skjorte) når man tapper over til en annen dunk for å bli kvitt noe av bunnfallet? Eller er dette en dårlig idé av grunner jeg ikke kjenner til.

Og er det noen som kan forklare hvordan man regner ut alkoholprosenten ved hjelp av oeschslevekt?
Sitat av Amatør-pyro Vis innlegg
Tidligere i denne tråden er det nevnt enkelte forslag til filtring av vinen. Det er vist til filtrere fra bryggeland.no, men det er også noen som spurte om kaffefilter. Vil det være en idé å kjøre vinen gjennom et par kaffefiltre, eller eventuelt et stykke stoff (som en gammel t-skjorte) når man tapper over til en annen dunk for å bli kvitt noe av bunnfallet? Eller er dette en dårlig idé av grunner jeg ikke kjenner til.

Og er det noen som kan forklare hvordan man regner ut alkoholprosenten ved hjelp av oeschslevekt?
Vis hele sitatet...
Filtrerer vanligvis gjennom strømpebukse eller kaffefilter, fungerer greit det.

Tror det følger med instrukser på hvordan man gjør det, har aldri gjort det selv, men kompisen min fikk det til uten problem og han er ingen rakettforsker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Når jeg har helt over i en ny dunk for å stoppe gjæringa, skal jeg fortsette å bruke lokket med gjærlåsen eller skal jeg bytte til det tette? Det står ikke noe om dette.
Sitat av Amatør-pyro Vis innlegg

Og er det noen som kan forklare hvordan man regner ut alkoholprosenten ved hjelp av oeschslevekt?
Vis hele sitatet...
OG - FG /7,6

OG er målingen du tar før du tilsetter gjær.
FG er målingen du tar når vinen er ferdig gjæret

Eks. 1060 - 1010= 50/7,6= 6,57% i vinen.

Jeg ville brukt lokket med gjærlås.
(Vinmannen)
1 0
vet det er mange som har skrivd før meg, men vi bare si at jeg prøvde bringebærvin på europris. den kostet meg 299 kr, pluss en kilo sukker og en dunk. 450kr, den endte på 9% ikke bruk så mye sukker, da kommer du til å angre.. bruk under en kilo på 25l, jeg brukte 700gram
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Heisann!
Har fersken vin frå Europris, den har stått i ca 10 dager. Det er 1min og 40sek mellom kvart "plupp" i gjærlåsen, men sjekka mostvekta idag og den viste -10. Skal eg koke opp vatn og sukker derreter kjøle det ned til 25 grader og hive det oppi, eller sukker rett oppi vindunken for å få mostvekta opp på +15-20 og eventuelt høgare alkohol prosent ?
Huff dette her drakk jeg meg full på utallige ganger fra jeg var 15-18 når vi hadde dårlig råd :P Blir dårlig bare av å tenke på det.

Husker at vi aldri klarte å vente til vi hadde fått ut all gjæra. Vi kastet i klarningen, lot alt synke og tok ut vinen med hevert. Skal jo egentli gjenta dette flere ganger.

De flaskene som rakk å bli ståendes en stund hadde som regel ett par cm med gjær i bunn når vi tok den fram.

Men DET var ingen hindring :P
Haha! Det som er planen no som det straks er russetid, men lurer på om mostvekta går opp om eg lar den stå å gjære eit par dager til, eller hive oppi meir sukker
Sitat av Nikotin Vis innlegg
Haha! Det som er planen no som det straks er russetid, men lurer på om mostvekta går opp om eg lar den stå å gjære eit par dager til, eller hive oppi meir sukker
Vis hele sitatet...
Jo lenger den står jo mer sukker vil gjære og ende opp som alkohol. Fordelen er selvfølgelig at du får en sterkere vin mens du også vil få en vin som kan bli sur om du gjærer for mye av sukkeret.
Så det du bør gjøre er å se ann på oechselsmeteret og ha oppi gjærstopperen når du har hva ditt vinsett anbefaler.
Du kan selvfølgelig også ha oppi mer sukker og bruke gjærstopp før alt dette gjærer for å få en vin som er både sterkere og søtere, vær da obs. på at for mye alkohol innhold kan påvirke smaken og gjøre den udrikkelig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan jeg bare skrive ett spørsmål her tru? Jeg er ny bruker og ikke minst ny til ølbrygging og vinsetting.
Har bare 3 batcher med hetviner og en med cooper pilsner på repertoaret.

Jeg drev å skulle sette noen batcher med øl før i kveld og før jeg fikk summa meg helt (hard helg) Så fikk jeg satt en batch med kirsebær hetvin og det er jo kanske greit.. Bortsett fra at jeg fikk brukt spraymalt i den istedet for sukker (OMG :P ) Kan dette funke, eller er det bare å helle ut og få satt en ny?